jag ska till o tapetsera om ett rum med ett "tre-hål-i-väggen"-comhem-uttag o skulle vilja plocka bort det under tiden. Tog av kåpan men fich sen inte loss nånting mer, är det nån som har info/bilder på hur jag ska gå till väga?
Montera isär ComHem-uttag?
Postad 06 April 2009 - 19:37
jag ska till o tapetsera om ett rum med ett "tre-hål-i-väggen"-comhem-uttag o skulle vilja plocka bort det under tiden. Tog av kåpan men fich sen inte loss nånting mer, är det nån som har info/bilder på hur jag ska gå till väga?
Postad 06 April 2009 - 21:06
Postad 06 April 2009 - 21:31
Se bara till att inte kleta ner uttaget med lim.
Postad 07 April 2009 - 04:46
OBS! Som andra skrev, så OM det är ett GAMMALT antennsystem, dvs som hör till en gammal Centralantennanläggning, där kabeln går från lägenhet till lägenhet, uppifrån och ned, så dödar du alltså de andras förbindelse om du skruvar bort sladdarna, så akta dig!rum med ett "tre-hål-i-väggen"-comhem-uttag o skulle vilja plocka bort det under tiden.
Kan du däremot se var sladden går in o ut ur lägenheten (t ex runt ytterdörren/trappuppgången), så är det troligen ett nyare system, där var lägenhet har sin egen sladd in, och då kan du lossa sladdarna utan problem.
Läs länken "Comhemkoppling" fr.o.m. Mar 25 2009, 12:46, och framåt!
https://www.minhembi...howtopic=229538
Verkar väldigt konstigt om du inte skulle se kablarna som sitter under två små Metall-skruvlock när du tagit bort plastlocket ?!Tog av kåpan men fich sen inte loss nånting mer, är det nån som har info/bilder på hur jag ska gå till väga?
En IN- och en UT-gående sladd (och har du BÅDE in- och utgående är det Väldigt sannolikt att det är ett gammalt centralantennsystem, och då går den utgående vidare till nästa lägenhet, så AKTA DIG! Har lägenheten däremot Fler Comhem-uttag, så är det kanske dit den utgående sladden går!), men på sista sidan av länken finns en bild, visserligen inte på just ett Comhem-uttag, men de är snarlika.
/LbL!
Redigerat av lbl, 07 April 2009 - 04:48.
Postad 07 April 2009 - 07:42
Man ser inte kablarna, de är dolda av modul/täckbricka/ram. Du vrider på SQ-modulen (motsols) för att få loss den… men som sagt, inte behöver du frigöra kablarna när du tapetserar. Ta bara bort modulen och ramen så att du inte sölar ner dem med klister.
Redigerat av Seafront, 07 April 2009 - 07:56.
Postad 07 April 2009 - 07:57
Vår förening har precis anslutit sig till CH, så uttagen är inkopplade i februari. Innan CH hade vi två kontakter (TV/Radio) i innanliggande uttag, nu har vi TV/Radio/Bredband i ett utanpåliggande uttag med kontakterna riktade nedåt. När jag tar bort ytterkåpan ser jag den komponent som kontakterna sitter i, den komponenten är den jag vill plocka bort för att sen kunna få bort monteringsramen. Jag tar ett foto ikväll på det hela så förklaras det nog lite bättre.
Men som ni säger, kan kanske vara så att det påverkar andra boendes TV om jag skruvar isär uttaget, o det vore ju inte helt bra... Återkommer ikväll!
Postad 07 April 2009 - 08:00
Du har säkert de nya uttagen från Technetix (Tratec) SQ-serie med galvaniskt avskilda portar som ger skydd mot tex brum, samt uppfyller Elsäkerhetsverkets krav på skydd för person och egendom (dvs kraven när det gäller livsfarlig spänning och risken för brand).
Man ser inte kablarna, de är dolda av modul/täckbricka/ram. Du vrider på SQ-modulen (motsols) för att få loss den… men som sagt, inte behöver du frigöra kablarna när du tapetserar. Ta bara bort modulen och ramen så att du inte sölar ner dem med klister.
Missade ditt inlägg när jag svarade, men det verkar stämma bra med hur det ser ut hemma hos mig. Jag testade att vrida SQ-modulen motsols vilket gick på ena sidan, är det sen bara att dra den rakt ut? Vågade inte dra alltför hårt igår... Men det låter precis som det jag vill göra, dvs ta bort modulen och ramen, men kablarna rör jag helst inte om det går att undvika
Postad 07 April 2009 - 08:11
Jo, vrid motsols och dra ut SQ-modulen. Skruva på... och du får loss täckbrickan och därefter ramen.Missade ditt inlägg när jag svarade, men det verkar stämma bra med hur det ser ut hemma hos mig. Jag testade att vrida SQ-modulen motsols vilket gick på ena sidan, är det sen bara att dra den rakt ut? Vågade inte dra alltför hårt igår... Men det låter precis som det jag vill göra, dvs ta bort modulen och ramen, men kablarna rör jag helst inte om det går att undvika
Ett flertal här på forumet har inte sett de nya uttagen med anslutningarna nedåt så lägg gärna upp ett foto. Tycker att det är en gedigen konstruktion som är snyggare och skyddar utgående anslutningskablar, dvs så att risken för att de inte ska knäckas minimeras.
De kallas multimediauttag och är standard i ny- och ominstallationer. Vill man själv byta ut sin gamla ”tre hål i väggen” så ska man välja rätt dämpning (finns med 3, 6, 9, 12… dB).
Redigerat av Seafront, 07 April 2009 - 08:53.
Postad 07 April 2009 - 14:38
Tittade just i faktabladen, noterar att SQ-serien även har ett överspänningsskydd. En spänningsspik kan komma från både el- och antennuttag som alla säkert vet men hur bra skydden fungerar är en annan femma...Hittade en sida som visar hur dom nya uttagen ser ut, skickar med länk här under
Länk
Postad 22 May 2009 - 20:56
alltså koppla ur uttaget
korta av kabeln
och montera uttaget igen.
någon speciellt jag ska tänka på?
Postad 22 May 2009 - 21:58
Nä, ös på bara, bara du vet att det är DIN egen kabel, så du inte stänger av nån annans.alltså koppla ur uttaget
korta av kabeln
och montera uttaget igen.
någon speciellt jag ska tänka på?
Men kortslut inte gärna jordflätan och mittledaren (+) med varandra, det är ström i dem, inte så mycket, men ändå...
KAN ju vara nån känslig förstärkare nånstans på vägen.
Du bor alltså i villa ?? Ja, då är det väl ingen risk att du stör nån annans anslutning.jag har lokaliserat kabeln i källaren och vill flytta uttaget dit istället för att ha det i vardagsrummet.
/LbL!
Postad 22 May 2009 - 23:28
lite OT men:
Så här kommer jag bygga upp mitt medianätverk hemma.
Naetverk.JPG 58.77K
3 Antal nerladdningarHoppas ni förstår min "fina" ritning, annars får ni säga till!
Men det är några saker jag inte hittat, som ni kanske kan hjälpa mig med.
Jag är ute efter en IEC kontakt (alltså en vanlig antennkontakt) för fast montage. förstår ni vad jag menar?
alltså en i samma stil som en sån här: (men IEC)

men då en IEC kontakt (helst hane)
sen får ni gärna tipsa om en bra koaxial splitter som fungerar för mitt endamål. kommer köra en digitalbox i varje uttag sen.
tips och ideer mottages varmt!
tack på för hand /Walkh
Redigerat av Walkhome, 22 May 2009 - 23:32.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8 bilder
44 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?