Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur räta upp sned TV?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 April 2009 - 12:02

Taken
  • Taken
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Håller precis på att montera min nya Samsung LE-40B650 och jag valde ett OmniMount 1N1-M som jag hittade på Elgiganten. Verkar ge lagom avstånd till väggen för att rymma kablarna, och lätt att plocka ner TVn om man vill komma åt något på baksidan.

Hur som helst så har jag efter runt 2-3 timmars slit med slagborr äntligen lyckats borra 4 hål i den vansinnigt hårda betongväggen, men hur noga man än är så är det ju lätt hänt att borren drar iväg lite och att hålet inte blir exakt där det skulle. Nu blev ett av hålen till och med så fel att det inte går att dra in en skruv i det när jag skruvat i de andra, men det är ingen större kris. 3st 10mm bultar på runt 10cm längd ska nog räcka för att hålla upp TVn. :) Lite värre är att även de resterande hålen blev lite sneda. Skruvat dit väggdelen av väggfästet och kollat med vattenpass så måste höger sida av väggfästet upp cirka 2mm (eller vänster ner motsvarande). Detta syns ganska tydligt när man hänger på TVn. Har någon något bra tips för hur jag kan räta upp det hela utan att borra nya hål? Är inte något direkt spel mellan bultarna och väggdelen så det hjälper inte att försöka hålla den rakt när man drar i bultarna.

Ger mig mycket hellre på att modda väggfästet lite än att försöka göra nått åt hålen, väggen är som sagt riktigt jobbig att göra något med. Någon som behövt göra något liknande?

Postad 09 April 2009 - 12:12

pruzze
  • pruzze
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Hänger du TV:n på fästet? Satte själv upp min nya TV för några dagar som blev några mm fel på ena sidan. Jag löste problemen med en liten trälist på ena sidan där man hänger på TV:n.

Postad 09 April 2009 - 12:16

ZYKLON CL
  • ZYKLON CL
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
lägg en pappbit elle nått liknande mellan själva haken o väggfästet

Postad 09 April 2009 - 12:34

Taken
  • Taken
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Hänger du TV:n på fästet? Satte själv upp min nya TV för några dagar som blev några mm fel på ena sidan. Jag löste problemen med en liten trälist på ena sidan där man hänger på TV:n.

lägg en pappbit elle nått liknande mellan själva haken o väggfästet

Tackar, det låter ju som ett bra förslag. Kan nog tänka mig att vidga hålet lite i väggfästet så att jag kan räta upp det, men att göra såhär skulle ju funka fint för tillfället medan jag samlar kraft för att ge mig på moddandet. :wub:

Postad 09 April 2009 - 18:34

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Du skulle ju kunna sova på saken och se efter ett tag hur mycket du stör dig på 2 mm. Jag störde mig som f-n i början, nu inbillar jag mig ibland att det lutar åt andra hållet... Golvet är inte helt rakt heller för den delen.

Tolkar det som att du har en 40-tummare, till den vikten räcker det ju garanterat med 2 skruvar à 10 mm. Hade säkert gått med 6 mm men man vill ju kunna sova på nätterna... :wub: Jag körde 8 mm till min 50-tummare på 40 kg. Den sitter på 3 av skruvarna för den 4:e hamnade snett så jag drog ut den.

Postad 10 April 2009 - 11:21

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

Golvet är inte helt rakt heller för den delen.

Just detta tycker jag är konstigt, ja inte att golvet inte är rakt utan att de flesta säger sig använda vattenpass vid montering?

Jag har hittills i mina tre hus jag haft samt de lägenheter jag bott i aldrig varit med om att golv & tak varit räta & har därför aldrig använt vattenpass vid upphägning på väggen utan mätt mot golv eller tak. Det är ju jämförelsen mot golv eller tak som är viktig för hur man upplever TV:n rak eller ej. Om TV:n hänger mitt på väggen, långt ifrån golv eller tak så var det en annan sak...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.