Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Filmklipp direkt till PS3?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 April 2009 - 15:07

Soundbrige
  • Soundbrige
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Hallå,

någon som vet om det finns någon billig hårddisk/minneskort videokamera där man kan lägga över klippen direkt till PS3an? Läste någonstans att det går med AVCHD-kameror? Men finns det ingen SD-kamera det går med? Dom är ju mycket billigare (har redan en fulld-hd men med DV-band). Vore kul om det gick iaf =).

Postad 09 April 2009 - 15:25

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Många SD- HDD/Flash-kameror filmar i MPEG2 vilket går alldeles utmärkt.

Exempel

Postad 09 April 2009 - 15:31

Soundbrige
  • Soundbrige
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Har inte Sony något eget MPEG2-format (MT2)? Som t ex JVC och Panasonic, deras MPEG2-format heter ju .mod även om det är MPEG2. Fast kanske går med Sony? :wub:.

Redigerat av Soundbrige, 09 April 2009 - 15:50.

Postad 09 April 2009 - 16:06

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Det går att spela på PS3. Provade tidigare med en äldre HDD-kamera från Sony.

Postad 09 April 2009 - 19:26

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Hallå,

någon som vet om det finns någon billig hårddisk/minneskort videokamera där man kan lägga över klippen direkt till PS3an? Läste någonstans att det går med AVCHD-kameror? Men finns det ingen SD-kamera det går med? Dom är ju mycket billigare (har redan en fulld-hd men med DV-band). Vore kul om det gick iaf =).

DU verkar ha blandat ihop lagringformat och lagringsmedia.
AVCHD är ett lagringsformat baserat på H.264 komprimering (MPEG4 i botten).
SD är ett lagringsmedia precis som DV-band, DVD-R eller hårddisk.

PS3 stödjer AVCHD och även MPEG2 och MPEG1 (det om oftast används på de gamla DV-kamerorna)

De flesta kameror som använder SD använder formatet AVCHD, iallafall de som filmar i HD.

Om du går in på prisjakt.se och tittar på videokamerorna så ser du bland egenskaper:
Videofilformat (Skriver) med alternativen:
-AVCHD
-divX
-HDV
-MJPEG
-MPEG1
-MPEG2
-MPEG4
-Quicktime
-WMV
-XVid

Jag är inte 100% på vad PS3an stödjer, men Quicktime och WMV fungerar iallafall inte.
Du skriver att du vill ha en billig kamera. Då förutsätter jag att du inte vill ha HD.
Följande SD/hårddisk kameror finns att tillgå:
https://www.prisjakt...ams=l=s36593397

Börjar på ca 3000kr

Postad 09 April 2009 - 20:30

Soundbrige
  • Soundbrige
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Vet inte om jag blandat ihop formaten, det är möjligt :wub: Men såhär har jag fått för mig att det är.

AVCHD ett MPEG4 format som används av HD-kameror med hårddisk
SD-kameror med hårddisk använder oftast MPEG2
SD eller FullHD-kameror med DV är kamror med band och kan exporteras till valfritt format

Om jag tittar på listan ovan t ex på JVC kameran GZ-MG330 så spelar den in i MPEG2, bara det att den använder sig av JVCs egna format .mod som filändelse istället för mpeg, Sonys motsvarande heter MT2. Det jag undrar är om PS3an fattar direkt att det är ett MPEG2-format eller måste jag konvertera i datorn först sen över till PS3an? Det jag vill slippa. Vill bara kunna langa över filerna direkt från kameran och titta sen, men det kanske går?

Postad 09 April 2009 - 20:50

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Vet inte om jag blandat ihop formaten, det är möjligt :wub: Men såhär har jag fått för mig att det är.

AVCHD ett MPEG4 format som används av HD-kameror med hårddisk
SD-kameror med hårddisk använder oftast MPEG2
SD eller FullHD-kameror med DV är kamror med band och kan exporteras till valfritt format

Om jag tittar på listan ovan t ex på JVC kameran GZ-MG330 så spelar den in i MPEG2, bara det att den använder sig av JVCs egna format .mod som filändelse istället för mpeg, Sonys motsvarande heter MT2. Det jag undrar är om PS3an fattar direkt att det är ett MPEG2-format eller måste jag konvertera i datorn först sen över till PS3an? Det jag vill slippa. Vill bara kunna langa över filerna direkt från kameran och titta sen, men det kanske går?

När du skriver SD så trodde jag at du menade SD-kort, därav förvirringen.

Postad 09 April 2009 - 21:57

erlander
  • erlander
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0
Köp en Sony tg3. Kanonkamera för det priset tycker jag. Liten och smidig är den med. Funkar utmärkt med ps3an som uppspelare

Postad 09 April 2009 - 22:03

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

SD är ett lagringsmedia precis som DV-band, DVD-R eller hårddisk.

Nä, SD är en definition. Standard Definition... :wub:

Postad 09 April 2009 - 22:45

Soundbrige
  • Soundbrige
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Kollade lite på Sonyn. Sony T3G. Har fått fina betyg. Men hittade även denna kommentar på Prisjakt, se nedan.
Just det jag klurat på, om det är ett problem? :wub:

Men du har fått det å funka med den på PS3an?

"Nackdel:
HD-filmerna spelas in i .m2ts - ett format som sony och panasonic har knåpat ihop och det var ett rent **** att spela upp filmerna i en vanlig mediaspelare.T.o.m att spela upp filmerna i den medföljande programvaran var ett bekymmer om man som jag fipplat på med video-codecs på datorn.

Dessutom går det inte att spela upp filmerna i den medföljande programvaran när man väl kan spela upp filmerna i mediaspelaren. SKITDÅLIGT. Det kanske går men jag har inte fått det att fungera i alla fall.

Detta är något man inte behöver bekymra sig med om man spelar in i SD men...

Formatet drog ned betyget. "

Postad 14 January 2010 - 12:57

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0
Tar upp en gammal tråd...

Jag skulle vilja veta lite mer om hur det praktiskt fungerar att använda sig av PS3 som uppspelare av hemmavideo.

Om man har en HD-videokamera med HDD eller flash och spelar in filmer större än 4GB, kan man fortfarande kopiera över dom till PS3 och titta på dom direkt?

Det är väl FAT32 i HDD:n och flashet i videokameran också gissar jag, klipper kameran upp filmen i 4GB delar eller hur fungerar det?

Huvudsaken är att det är enkelt och smidigt :)
Kameran kan man ju förstås koppla direkt till tv:n med HDMI, men jag vill kopiera filmerna till PS3 och ha mitt egna lilla filmbibliotek att snabbt och enkelt titta på.

Upplys mig :P

Postad 14 January 2010 - 13:34

reflux
  • reflux
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Tar upp en gammal tråd...

Jag skulle vilja veta lite mer om hur det praktiskt fungerar att använda sig av PS3 som uppspelare av hemmavideo.

Om man har en HD-videokamera med HDD eller flash och spelar in filmer större än 4GB, kan man fortfarande kopiera över dom till PS3 och titta på dom direkt?

Det är väl FAT32 i HDD:n och flashet i videokameran också gissar jag, klipper kameran upp filmen i 4GB delar eller hur fungerar det?

Kamerorna splittar filerna automatiskt. Däremot KAN det bli ett glapp på ett par sekunder mellan varje 4GB-fil, men det varierar från kamera till kamera och förhoppningsvis är det inte lika vanligt nu då kamerornas processorer blivit snabbare. Drabbade framför allt AVCHD-kameror. Inget som tillverkarna direkt skryter om så det är dock svårt att veta.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.