Hej.
Är ganska färsk inom detta med hifi men jag sitter och funderar på det här med tweak´s och andra prylar som ska "förbättra" ljudet. Har lyssnat på många anläggningar i många prisklasser, och med olika märken.
Har själv nad c355bee, nad c515bee, nad c552 samt dali concept 8 för stunden.
Van den hul name och cs 122 hybrid kablage. Är otroligt nöjd med ljudet! (i denna prisklass skall tilläggas)
Har läst om CAMBRIDGE DacMagic d/a omvandlaren, vad tror ni om att sätta denna mellan cd´n och stärkaren?
Kommer det bli "bättre" ljud?
Förklara gärna "varför"/"varför inte"?
Jag vet inte vad du vet om DAC och detta men jag gör en kortare förklaring och vad jag tror mig veta

DAC är en Digital till analog konverterare. Musiken på en cd skiva ligger som digital information och när det sen ska ut till förstärkaren och vidare till högtalaren så måste den göras om till analogt ljud.
DAC finns i dagens alla cdspelare och kvaliten är varierande. Eftersom man kanske köper en cdspelare för 3000 spänn så ligger inte pengarna enbart på dacen utan även på allt annat i spelaren.
Köper du en DAC för 3000 så ligger pengarna endast på detta och man får i regel bättre kvalité.
Så en DAC är helt enkelt en uppgradering av signalbehandlingen. Och med bättre prylar som konverterar så försvinner inte lika mycket information och lägger inte till lika mycket skit.
Jag rekomenderar att du tar hem en och provlyssnar, kanske hör du ingen skillnad eller så är det en hörbar skillnad.
Men i mitt tycke så handlar det om att bygga ett system som är i balans. Vad man själv har pengar och vilja till.
Hoppas det hjälpt dig lite, och om jag skrivit några fel är jag säker på att nån expertis kommer med fingret