Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marginaler inom hemelektronikbranschen

89 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 May 2009 - 19:22

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Denna tråd skapades för att en off topic-diskussion i en annan tråd ska kunna leva vidare :P
Diskussionen här handlar alltså om marginaler inom hemelektronikbranschen generellt, inte om någon specifik butik.

Redigerat av Tomas_D700, 25 May 2009 - 15:31.

Postad 19 May 2009 - 23:00

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
För att en affärsidé ska vara lönsam brukar man tala om att man bör ha en marginal på 70%, men det gäller om man har hyreskostnader för butik, lagligt anställda som man betalat arb.givar.avg. för m.m.

Det är inte för inte som total utförsäljning eller konkursutförsäljning har rabatter upp till 70%, men sällan mer. Det är för att täcka åtminstone kostnaderna för inköp så man inte går back.

Tilläggas bör att butiker med lyxprodukter som hifi och hembio och som idag måste ha 70% margarinal för att överleva inte blir långlivade.

Endast 20% marginal räcker dock inte långt för den mest slimmade nätbutik om ägaren även vill ha lite pengar att leva för.

Räknexempel vid 20% marginal i ett enmansföretag, alltså INGEN anställd:

Omsättning 2 000 000 kr (Ganska hög omsättning i ett enmansföretag)
Kostnader för inköp varor -1 600 000 kr
Övriga kostnader -100 000 kr (Otroligt lågt räknat)
Vinst 300 000 kr

F-skatt, soc avg. m.m. ca 50% -150 000 kr
(För AB bolagsskatt på vinst 26,3% + skatt på uttagen lön ca 30%=brukar bli ett totalt snitt på ca 50% skatt även här, men det kan skilja lite beroende på hur ägaren tar ut sina pengar ur bolaget.)

Kvar att leva för 150 000 kr/12= 12 500 kr i månaden.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 25 May 2009 - 14:11.

Postad 20 May 2009 - 10:06

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Tror iofs att det är få butiker inom elektronikbranchen som snittar 20% marginal...

Vet att en av de stora butiksladorna tjänar mer pengar på att sälja glass och läsk än på delar av deras elektroniksegment. Det är itne för inte som dessa butiker prackar på dig scartkablar, hdmi-kablar, fästen, kabellister, batterier och filmer när du skall köpa något - allt för att höja totalmarginalen.

Postad 20 May 2009 - 11:47

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Tror iofs att det är få butiker inom elektronikbranchen som snittar 20% marginal...

Vet att en av de stora butiksladorna tjänar mer pengar på att sälja glass och läsk än på delar av deras elektroniksegment. Det är itne för inte som dessa butiker prackar på dig scartkablar, hdmi-kablar, fästen, kabellister, batterier och filmer när du skall köpa något - allt för att höja totalmarginalen.

Visst har elektronikbranschen haft tuffa år marginalmässigt och visst har de lägre marginaler än många andra branscher och visst har de störst marginaler på tillbehör och småsaker. Men samtidigt säljer de rätt dyra varor som varje % i marginal ger en OK marginal i antalet kronor.

De stora butiksladorna överlever mkt tack vare sin STORA omsättning. Då kan de ha lägre marginaler. Är fortfarande mkt tveksam till att något företag, även inom elektronikbranschen, skulle överleva med endast 20% snittmarginal på varorna. De som har det tuffast är de handlare som inte omsätter så mkt.

Självklart har varje firma också en del produker (lockprodukter) med ytterst liten marginal, men som snitt?

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 25 May 2009 - 14:12.

Postad 21 May 2009 - 23:10

AdrianTepes
  • AdrianTepes
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Visst har elektronikbranschen haft tuffa år marginalmässigt och visst har de lägre marginaler än många andra branscher och visst har de störst marginaler på tillbehör och småsaker. Men samtidigt säljer de rätt dyra varor som varje % i marginal ger en OK marginal i antalet kronor.

De stora butiksladorna överlever mkt tack vare sin STORA omsättning. Då kan de ha lägre marginaler. Är fortfarande mkt tveksam till att något företag, även inom elektronikbranschen, skulle överleva med endast 20% snittmarginal på varorna. De som har det tuffast är de handlare som inte omsätter så mkt.

Självklart har varje firma också en del produker (lockprodukter) med ytterst liten marginal, men som snitt?

Mvh JB

Jag har jobbat ett tag som projektanställd på en datorbutik och marginalen ligger på ca 15% i snitt, många saker säljs med en marginal på 10%. Sen har vi Pioneers produkter också som har en helt annan typ av prissättning men det är en annan visa...

Redigerat av Tomas_D700, 25 May 2009 - 14:12.

Postad 24 May 2009 - 00:46

zonco
  • zonco
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
För att spinna vidare på marginal. Jobbar själv i en butik (stor kedja) som säljer hemelektronik. Snitt marginalen på apparater (såsom tv, mobiler, kameror, datorer) skulle jag säga ligger på 15%. Personligen tycker jag det är väldigt synd att det har blivit såpass pressat för oss, jag menar. Vi ska inte ligga på någon 90% som många gör (tex. Hemtex som kör 75% REA!!!!!!1111 året om och fortf. har en god marginal) men jag tycker att när man säljer iväg mobiler, tv och datorer med t.om minus (-) marginal har det gått för långt. Precis som ni skriver tidigare kan det ju vara så illa att jag tjänar mer pengar på att sälja en hdmisladd för 200kr än en tv för 20 000kr. Något som är fel, eller? Är faktiskt riktigt irriterad på folk om man nu får säga så, som gnäller om priser hit och dit, gnäller på att man inte kan bjuda på hemleverans, blurayspelare på köpet, kablar och rubbet bara för att de köper den där tvn som faktiskt kostar 20 000kr.. Ni betalar ju hela 20 000kr till oss. Ja men ok, vad tror ni vi betalar för tvn? 1000kr? Som i det här fallet betalar vi kanske då 16000 netto, + moms. totalt 20 000kr. Var ska vi kunna klämma in löner, butikshyra, lagerhyra, exponering, marknadsföring, serviceärenden... Det går ju spinna vidare på det där hur länge som helst. Nä, jag tycker att folk borde pruta och var kräsna med service/support i de branscher som fortf. har marginaler, för där har de tid och råd med det.

Lite argt kanske men sådär illa är det, kul för oss prylgalningar som kan shoppa mer.. Men.. Men... Jag betalar hellre det där lilla extra och får riktigt riktigt bra service, både när jag är på jakt efter rätt produkt och när jag har frågar som kan uppstå efter att jag handlat. Eller kanske när saker går sönder, när jag slipper skicka min 42" plasma till tyskland, tex.

Redigerat av Tomas_D700, 25 May 2009 - 14:13.

Postad 25 May 2009 - 20:21

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
Generellt sett så har elektronikbranschen låg marginal i distributionsleden (NetOnNet redovisade tex en rörelsemarginal på 3% i höstas..) då det är relativt enkelt att ge sig in i branschen. Som iaktaget av JB så lever de stora etablearde företagen på att ha hög omsättning. Ofta har dessa även ganska höga krav på tillväxt. Detta är ett sätt för de som investerat pengar i företaget att öka avkastningen på det insatta kapitalet.

Sedan bör det även betonas att elektronikföretagen precis som andra företag har hävstångseffekt på en rad produkter i sortimentet, allt som oftast kompletterande produkter. TV-apparater är ofta tex väldigt konkurrensutsatta, men när kunden väl är i butiken så köper han/hon säkert kabel och andra tillbehör när han/hon ändå är där. (Har för mig att 80/20-regeln är tillämpbar här och man brukar säga att 20% av omsättningen generar 80% av vinsten om jag inte minns helt fel..)

Redigerat av Unregisteredcc128e50, 26 May 2009 - 20:26.

Postad 26 May 2009 - 00:40

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Generellt sett så har elektronikbranschen låga marginal i distributionsleden (NetOnNet redovisade tex en rörelsemarginal på 3% i höstas..) då det är relativt enkelt att ge sig in i branschen. Som iaktaget av JB så lever de stora etablearde företagen på att ha hög omsättning. Ofta har dessa även ganska höga krav på tillväxt. Detta är ett sätt för de som investerat pengar i företaget att öka avkastningen på det insatta kapitalet.

Sedan bör det även betonas att elektronikföretagen precis som andra företag har hävstångseffekt på en rad produkter i sortimentet, allt som oftast kompletterande produkter. TV-apparater är ofta tex väldigt konkurrensutsatta, men när kunden väl är i butiken så köper han/hon säkert kabel och andra tillbehör när han/hon ändå är där. (Har för mig att 80/20-regeln är tillämpbar här och man brukar säga att 20% av omsättningen generar 80% av vinsten om jag inte minns helt fel..)

Vill bara flika in att det inte är rörelsemarginalen jag menat tidigare, om den skulle vara 20% skulle nog de flesta företag oavsett bransch vara riktigt glada. :D

Jag har tidigare talat om marginalen mellan inköpspris och försäljningspris som i alla fall enligt mina ekonomiska kalkyler bör ligga en bra bit över 20% för att det ska vara en lönsam verksamhet och inte ett ideellt arbete. För visst bör även en nätbutik ha kostnader för internet, lager, löner, marknadsföring osv...oavsett hur slimmad verksamheten än är?

Och ett företag utan marknadsföring, lager och anställda kan väl inte omsätta så värst stora summor, vilket ÄR en avgörande faktor för att skapa lönsamhet inom hemelektronikbranschen på senare år.

Men vi får nog se många nätbutiker som säljer enbart tack vara låga marginaler gå i konken de närmaste åren, och även de med FÖR höga marginaler där folk inte har råd/vill handla alls.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 26 May 2009 - 00:42.

Postad 26 May 2009 - 20:41

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Vill bara flika in att det inte är rörelsemarginalen jag menat tidigare, om den skulle vara 20% skulle nog de flesta företag oavsett bransch vara riktigt glada. :D

Jag har tidigare talat om marginalen mellan inköpspris och försäljningspris som i alla fall enligt mina ekonomiska kalkyler bör ligga en bra bit över 20% för att det ska vara en lönsam verksamhet och inte ett ideellt arbete. För visst bör även en nätbutik ha kostnader för internet, lager, löner, marknadsföring osv...oavsett hur slimmad verksamheten än är?

Och ett företag utan marknadsföring, lager och anställda kan väl inte omsätta så värst stora summor, vilket ÄR en avgörande faktor för att skapa lönsamhet inom hemelektronikbranschen på senare år.

Men vi får nog se många nätbutiker som säljer enbart tack vara låga marginaler gå i konken de närmaste åren, och även de med FÖR höga marginaler där folk inte har råd/vill handla alls.

Mvh JB

JB, du har helt rätt! En rörelsemarginal på 20% är fantastisk! Och jag är helt med på att du inte syftade på rörelsemarginalen i ditt förra inlägg utan på prispåslaget! Du har även helt rätt i att ett företag utan marknadsföring, lager och anställda har svårt att omsätta stora summor och på så sätt uppnå skalfördelar.

Jag försökte belysa diskussionen från ett annat håll, nämligen investerarnas / grundarnas. Om du som investerare har att välja mellan antingen en relativt riskfri ränteplacering på med några procents ränta jämfört med ett relativt riskfylt projekt som en e-handel inom hemelektronik med samma förväntade återbäring är valet enkelt. Varför finns då e-handelsbolag? Förmodligen därför att man tror att man uppnår en större återbäring tack vare företagets tillväxt (exempel: du går in med 100 kr till ett företag som gör 3 kr i vinst år ett på dina 100 kr. År två har dock företagets omsättning vuxit med 10% och fortsätter att göra så några år. TIllväxten är organisk, dvs utan tillskott av ytterligare kapital och helt plötsligt så kanske den totala omsättningen är 500 kr. Med samma vinstmarginal, 3% är återbäringen 15 kr. På dina ursprungliga 100 kr har du därmed 15% lönsamhet, eller?)

Ok, för att undvika att hamna helt OT, det vi pratar om är prispåslag. Ett enmansbolag med omsättning på 2 MSEK gör med all säkerhet fel i att konkurera med etablerade storföretag med en omsättning på kanske 2000 MSEK där skalfördelarna gör att samtliga anställda har lön samt att man har viss vinstutbetalning till ägarna. Som jag ser det brukar småföretag ha två huvudsyften: 1) växa i en marknad och bli så stora att man antingen säljer företaget och därmed gör en vinst på sitt investerade startkapital eller att man tjänar pengar på att verksamheten fungerar. 2) Fylla en nisch där ingen annan spelar och där man därför har viss monopolistställning och kan ha ett prispåslag på 50-200% och därmed mycket väl tjäna fina pengar på låg omsättning..

Jag har förmodligen drivit ut lite nu (sent + druckit några övervärderade norska öl med en polare i Oslo) så kommentera / svara gärna på det jag skrivit..

Postad 27 May 2009 - 01:33

zonco
  • zonco
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Mvh JB

Marginalen/TB´t får man ju fram genom netto+moms och sedan ett påslag. Vad menar ni med Rörelsemarginal? Med en 20% marginal på inköpspris -> försäljningspris skulle jag vara överlycklig. Det är väldigt väldigt få prylar som har såpass god marginal.

Sedan är det väll inget konstigt att en internetbutik kan hålla lägre pris än en fysisk butik. Fysiska butiker måste ju faktiskt visa varenda produkt, den ska vara igång och man ska kunna den utan och innan, så bara för att tex. den där tvn står och går så kostar det ju pengar, varje dag. Då tänker jag inte på elräkningen. Vad har konsumenterna för krav på ebutikerna? Bra pris, thats it. Nä, utan fysiska butiker skulle ju inte nätbutikerna rulla på något vidare vad gäller tex. tv. Gissningsvis så kollar man först in sin tv i butik, för att sedan kanske läsa något test om just den apparaten, eventuellt rådfråga någon säljare.. Sedan in på prisjakt.se för att beställa sin tv där den finns till lägst pris. Om man kollar hur det ser ut idag har de flesta större kedjorna prisgaranti, vilket gör att kunden ska kunna känna att han/hon gör ett bra köp även att den får personlig service.

Postad 27 May 2009 - 18:44

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Marginalen/TB´t får man ju fram genom netto+moms och sedan ett påslag. Vad menar ni med Rörelsemarginal? Med en 20% marginal på inköpspris -> försäljningspris skulle jag vara överlycklig. Det är väldigt väldigt få prylar som har såpass god marginal.

Sedan är det väll inget konstigt att en internetbutik kan hålla lägre pris än en fysisk butik. Fysiska butiker måste ju faktiskt visa varenda produkt, den ska vara igång och man ska kunna den utan och innan, så bara för att tex. den där tvn står och går så kostar det ju pengar, varje dag. Då tänker jag inte på elräkningen. Vad har konsumenterna för krav på ebutikerna? Bra pris, thats it. Nä, utan fysiska butiker skulle ju inte nätbutikerna rulla på något vidare vad gäller tex. tv. Gissningsvis så kollar man först in sin tv i butik, för att sedan kanske läsa något test om just den apparaten, eventuellt rådfråga någon säljare.. Sedan in på prisjakt.se för att beställa sin tv där den finns till lägst pris. Om man kollar hur det ser ut idag har de flesta större kedjorna prisgaranti, vilket gör att kunden ska kunna känna att han/hon gör ett bra köp även att den får personlig service.

Bra att du tar upp det; det råder lite begreppsförvirring. Rörelsemarginal är inte samma sak som prispåslag/"marginal"/täckningsbidrag (TB). Rörelsemarginal motsvarar vinst innan skatt och ev finansiella intäkter. Anledningen till att jag tog upp den var för att ge en referens på att det är en tight bransch (och enligt mig är anledningen att det är relativt låga inträdesbarriärer.)

Gällande vilken som är lönsammast av en näthandel vs en fysisk handel så kan man jämföra lönsamhet (vinst / insatt kapital, ROIC på engelska "return on invested capital".) En näthandel kräver mindre investerat kapital då man inte har samma behov att ha varorna på sitt egna lager samt att man slipper dyra butiksinvesteringar. Sedan är det som påpekat tidigare i tråden också lättare att ha en högre vinstmarginal då du kanske klarar dig med färre anställda och har lägre omkostnader jämfört med en fysisk butik. Enligt detta resonemanget så spöar nätbutikerna de fysiska butikerna med hästlängder, eller?

Men då ska man inte glömma bort en annan faktor, nämligen kundens benägenhet att byta. Säg att du har hittat den TV:n du vill ha i en fysisk butik, säljaren är mkt hjälpsam och du upplever servicen bra. Sannolikheten att du då köper TV:n någon annan stans är liten; du får ju med dig TV:n direkt om du köper den! Men vid mostvarande köp på nätet så är det lätt att byta butik: du jämför dem direkt online, du ser vad de har i lager och givet att de har motsvarande köp- och leveransvillkor så köper du TV:n på den siten där priset är rätt! Alltså har nätbutiker mycket mer krav på att pressa sina marginaler och kan därför inte uppnå samma som fysiska butiker vilket därmed balanserar ekvationen.

Vart vill jag komma? Jo, konkurrensen från nätet är stenhård (jmfr skivbutiker..) och därmed är det ju inte helt svårt att förstå varför de stora hemelektronikkedjorna även väljer att bedriva näthandel..

Postad 27 May 2009 - 20:58

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Ja lojaliteten hos kunderna existerar väl knappast förrutom hos ett par fackhandlare inne på Östermalm :)

Postad 23 July 2009 - 02:04

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0

.
.
Precis som ni skriver tidigare kan det ju vara så illa att jag tjänar mer pengar på att sälja en hdmisladd för 200kr än en tv för 20 000kr. Något som är fel, eller? Är faktiskt riktigt irriterad på folk om man nu får säga så, som gnäller om priser hit och dit, gnäller på att man inte kan bjuda på hemleverans, blurayspelare på köpet, kablar och rubbet bara för att de köper den där tvn som faktiskt kostar 20 000kr.. Ni betalar ju hela 20 000kr till oss. Ja men ok, vad tror ni vi betalar för tvn? 1000kr? Som i det här fallet betalar vi kanske då 16000 netto, + moms. totalt 20 000kr.
.
.

Det betyder tydligen en marginal på NOLL procent på TV:n.
Du köper in den för 16K + moms = 20000:-
Och sedan säljer du den för 20000:- till kund inkl moms.
Du har redan betalat momsen till staten vid inköpet (4000;-)
Nu får du tillbaka de 20000:- av kunden.
vad har du tjänat jo NOLL kronor.
Eller finns det någon redovisningsmässig detalj i detta som trollar fram en vinst ?

Postad 25 July 2009 - 17:26

Upp_o_ner
  • Upp_o_ner
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Skatteverket angående moms, kort sagt är momsen ingen kostnad för företag.

Postad 28 July 2009 - 21:47

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Skatteverket angående moms, kort sagt är momsen ingen kostnad för företag.

Momsen är ingen kostnad såtillvida att det är ett obligatoriskt påslag som kunden betalar. Momsen är, som den heter, en mervärdesskatt, dvs en beskattning av förädlingen som sker av en viss produkt. Nu kan inte jag redovisning så himla bra, men du kvittar dina momsintäkter mot de momsutgifterna du haft. I exemplet ovan, skulle firman ha köpt in en TV för 16000 och sedan sålt den för 20000 (inkl. 4000 kr i moms). Men då har man ju redan betalat 20% av 16000, dvs 3200 kr i moms. Marginalen på TVn är därför 20000 - 4000 - 12800 = 3200 kr.

Nu är ju detta inte helt sant då företaget har kostnader för personal, lager, omkostnader, hyra, kapitalkostnader, etc etc. så marginalen kanske är säg 1500 kr.

Äsch, någon som kan redovisning och företagsekonomi får gärna fylla i / förkasta..

Postad 31 July 2009 - 01:34

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Momsen är ingen kostnad såtillvida att det är ett obligatoriskt påslag som kunden betalar. Momsen är, som den heter, en mervärdesskatt, dvs en beskattning av förädlingen som sker av en viss produkt. Nu kan inte jag redovisning så himla bra, men du kvittar dina momsintäkter mot de momsutgifterna du haft. I exemplet ovan, skulle firman ha köpt in en TV för 16000 och sedan sålt den för 20000 (inkl. 4000 kr i moms). Men då har man ju redan betalat 20% av 16000, dvs 3200 kr i moms. Marginalen på TVn är därför 20000 - 4000 - 12800 = 3200 kr.

Nu är ju detta inte helt sant då företaget har kostnader för personal, lager, omkostnader, hyra, kapitalkostnader, etc etc. så marginalen kanske är säg 1500 kr.

Äsch, någon som kan redovisning och företagsekonomi får gärna fylla i / förkasta..

Nja, du är inne på rätt spår, men det blev fel ändå.

Som momsreggad företagare kvittar du företagets ingående moms (moms vid företagets INKÖP av varor och tjänster) med utgående moms (moms vid företagets FÖRSÄLJNING av varor och tjänster). Generellt kan man säga att om företaget säljer varor och tjänster för en högre totalsumma under ett verksamhetsår än summan företaget köper in saker till firman (samtliga momsgrundande kostnader) får företaget ett överskott av moms, vilken är en momsskuld som företaget måste betala in till staten.

På just TV-expemplet ovan blir ingående och utgående moms exakt samma i kronor (vid ett inköppris på 16 000 kr exkl moms och ett försälj.pris på 20 000 kr inkl. moms) vilket gör att det för just denna produkt blir en 0-marginal, bortsett övriga kostnader/intäkter företaget haft.

Den momssats du tar upp på 20% används för att räknemässigt få fram rätt momsumma då momsen redan är inkl. i priset. Skulle vi använda 25% (0,25) i momssats även då blir det helt enkelt fel i räkenskaperna.

TV (Momssats 25%)
Inköp - 16 000 exkl moms - 16 000 kr x 0,25= 4000 kr i moms och totalt 20 000 inkl moms.
INGÅRENDE MOMS= 4000 kr
Försäljning/pris till kund 20 000 inkl moms= 20 000x0,8=16 000 (intäkt) alt. 20 000 x 0,2=4 000 kr (moms)
UTGÅENDE MOMS= 4000 kr

Summa summarum:
Kostnad inköp 16 000 kr-intäkt försäljning 16 000 kr=Vinst 0 kr.
Ingående moms 4 000 kr-utgående moms 4 000 kr=Momsskuld 0 kr.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 31 July 2009 - 01:48.

Postad 31 July 2009 - 09:40

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
Sorry JB, men du har fel. Exemplet jag tog upp utgick från att 16k inkluderade momsen:

Om du köper en vara för 16k inklusive moms så är momsen 25% av varans pris exklusive moms / 20% av varans pris inklusive moms. Alltså, för en vara som kostar 16k inkl. moms är momsen 3.2k dvs 25% av 12.8k.

Alltså, uppställningen för en TV som du säljer för 20k inklusive moms ser ut som följer:
Pris till kund - 20 000 SEK
varav moms - 4 000 SEK
Inköpspris inkl moms - 16 000 SEK
varav moms - 3200 SEK
dvs, inköpspris exkl. moms - 12 800 SEK

Det du betalat när du säljer varan är alltså 12 800 SEK till leverantören samt 3200 i moms till staten. Det innebär att du får betala ytterligare 800 i moms och resten är ditt (vilket efter övriga kostnader resulterar i din vinst / alt. förlust.)

Men det är klart, köper du en TV för 16 k exklsuive moms och säljer den för 20 inklusive moms bör antagligen göra något annat än sälja TV-apparater..

Mvh,
Peter

Redigerat av Unregisteredcc128e50, 31 July 2009 - 09:54.

Postad 01 August 2009 - 10:27

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Sorry JB, men du har fel. Exemplet jag tog upp utgick från att 16k inkluderade momsen:

Om du köper en vara för 16k inklusive moms så är momsen 25% av varans pris exklusive moms / 20% av varans pris inklusive moms. Alltså, för en vara som kostar 16k inkl. moms är momsen 3.2k dvs 25% av 12.8k.

Alltså, uppställningen för en TV som du säljer för 20k inklusive moms ser ut som följer:
Pris till kund - 20 000 SEK
varav moms - 4 000 SEK
Inköpspris inkl moms - 16 000 SEK
varav moms - 3200 SEK
dvs, inköpspris exkl. moms - 12 800 SEK

Det du betalat när du säljer varan är alltså 12 800 SEK till leverantören samt 3200 i moms till staten. Det innebär att du får betala ytterligare 800 i moms och resten är ditt (vilket efter övriga kostnader resulterar i din vinst / alt. förlust.)

Men det är klart, köper du en TV för 16 k exklsuive moms och säljer den för 20 inklusive moms bör antagligen göra något annat än sälja TV-apparater..

Mvh,
Peter

Vaddå fel? I exemplet du syftade till i ditt tidigare inlägg, alltså där vi talade om 0-marginal, var ju tvn inköpt för 16 k exkl. moms för att sedan säljas för 20 k inkl. moms. Ursprungsexemplet som skrevs av zonco var exakt så. Sen tar du och gör om förutsättningarna genom att ändra till att inköpet var 16 k INKL. moms uian att skriva detta, eller rättare sagt skriver ut det först efter mitt inlägg - så läs gärna inlägget/urspungsexemplet en gång till innan du säger att jag har fel.

Summa summarum, ingen av oss har fel i våra uträkningar, detta belyser bara hur viktigt det är att läsa och tydligt skriva ut förutsättningarna för att undvika missförstånd. Särskilt om de ändras under resans gång.

Här kan man läsa lite mer om var elektronikkedjorna tjänar sina pengar idag... :)
http://www.e24.se/br...kel_1479573.e24

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 01 August 2009 - 10:43.

Postad 03 August 2009 - 16:47

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Vaddå fel? I exemplet du syftade till i ditt tidigare inlägg, alltså där vi talade om 0-marginal, var ju tvn inköpt för 16 k exkl. moms för att sedan säljas för 20 k inkl. moms. Ursprungsexemplet som skrevs av zonco var exakt så. Sen tar du och gör om förutsättningarna genom att ändra till att inköpet var 16 k INKL. moms uian att skriva detta, eller rättare sagt skriver ut det först efter mitt inlägg - så läs gärna inlägget/urspungsexemplet en gång till innan du säger att jag har fel.

Summa summarum, ingen av oss har fel i våra uträkningar, detta belyser bara hur viktigt det är att läsa och tydligt skriva ut förutsättningarna för att undvika missförstånd. Särskilt om de ändras under resans gång.

Här kan man läsa lite mer om var elektronikkedjorna tjänar sina pengar idag... ^_^
http://www.e24.se/br...kel_1479573.e24

Mvh JB

Fel i att jag hade fel.. Men för att undvika pajkastning så kan jag lyfta på hatten och medge att jag modifierat det ursprungliga exemplet. Motiveringen var just att det inte ligger ngn poäng i att sälja en TV för 20K inkl. moms om man betalat 16K exkl. moms.

Det du tar upp som de tjänar pengar på är helt klart högst relevant för den här diskussionen. Som jag tror att jag nämnt innan så är det i första hand kringvaror och -tjänster som den här som egentligen inbringar vinst. Jämför tex Gilette och rakhyvlar.. Och just finansieringsträsket med "låga" räntor etc. vet vi ju vart de har lett, eller är finanskrisen ute? :(

Postad 03 August 2009 - 23:57

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Fel i att jag hade fel.. Men för att undvika pajkastning så kan jag lyfta på hatten och medge att jag modifierat det ursprungliga exemplet. Motiveringen var just att det inte ligger ngn poäng i att sälja en TV för 20K inkl. moms om man betalat 16K exkl. moms.

Det du tar upp som de tjänar pengar på är helt klart högst relevant för den här diskussionen. Som jag tror att jag nämnt innan så är det i första hand kringvaror och -tjänster som den här som egentligen inbringar vinst. Jämför tex Gilette och rakhyvlar.. Och just finansieringsträsket med "låga" räntor etc. vet vi ju vart de har lett, eller är finanskrisen ute? ^_^

Det är lungt. Båda hade rätt. :(

Ang motiveringen så var det exakt det som hade framkommit tidigare i exemplet - 0 kr i vinst=ingen poäng=inte lönsamt och att elektronikfirmorna gör sina vinster på annat alt. går med förlust.

Var med på 90-talskrisen, som var värre, men denna finanskris är något helt annat, och det har tyvärr bara börjat för "svenssons". Då fick bankerna ta smällen, nu har bankerna garderat sig och ser till att låntagarna får ta smällen först istället. Riktigt orolig med tanke på hur dagens låga ränta och räntefri avbetalning (men bara en viss tid) gör att folk fortsätter handla utan egna cash.

Värst är exemplen där svenska byggföretag "låtsas" ge stora rabatter för att få sina nya och dyra bostadsrätter i städernas kringkanter sålda. Något års boende utan avgift är inte mkt rabatt (men det säljer) på en lgh som kostar ett par miljoner i inköp. Och vad händer sen både avgift och de stigande räntorna ska börja betalas? Detta händer inte bara i våra tre största städer och liknar lite väl mkt lånekarussellen i USA som startade hela denna finanskris.

Och det är inte långt från elektronikfirmorna sätt att "stimulera" försäljningen - sälj varan till rabatterat pris och med "räntefri avbetalning" i X antal månader (för annars har för få råd) där många av olika anledningar inte hinner betala av allt i tid och istället får betala en hutlös hög ränta som drar köparen ännu längre ner i finansträsket - en ränta som dock är det som generar den slutliga vinsten tillbaka till Elektronikkedjan.

Det vore faktiskt intressant att veta hur många % kunder som faktiskt hinner betala av sina elektronikprylar under den räntefria perioden. Med tanke på artikeln ovan och de ökade vinsterna i Finansbolagen är det i alla fall klart att det blir färre och färre...

Fyi - Mina inlägg i början av denna tråd skrevs i en helt annan tråd som handlade om en liten speciell handlares marginaler, men bara mina inlägg flyttades hit av moderator så de är lite tagna ur sitt sammanhang. Min skepsis var alltså till DEN handlarens möjlighet till lönsamhet utan 20% i skillnad (inköp/förs.pris) - alltså en elektronikhandlare som INTE har någon andra lönsamma verksamheter att luta sig emot. Hur lyckas denna handlare vara nästan billigast på allt? '

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 04 August 2009 - 00:20.

Postad 04 August 2009 - 08:15

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
e24 skrev ju om elektronikladornas vikande försäljning och hur de lever på krediter och försäkringar...

Postad 04 August 2009 - 13:54

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Det är lungt. Båda hade rätt. :P

Ang motiveringen så var det exakt det som hade framkommit tidigare i exemplet - 0 kr i vinst=ingen poäng=inte lönsamt och att elektronikfirmorna gör sina vinster på annat alt. går med förlust.

Var med på 90-talskrisen, som var värre, men denna finanskris är något helt annat, och det har tyvärr bara börjat för "svenssons". Då fick bankerna ta smällen, nu har bankerna garderat sig och ser till att låntagarna får ta smällen först istället. Riktigt orolig med tanke på hur dagens låga ränta och räntefri avbetalning (men bara en viss tid) gör att folk fortsätter handla utan egna cash.

Värst är exemplen där svenska byggföretag "låtsas" ge stora rabatter för att få sina nya och dyra bostadsrätter i städernas kringkanter sålda. Något års boende utan avgift är inte mkt rabatt (men det säljer) på en lgh som kostar ett par miljoner i inköp. Och vad händer sen både avgift och de stigande räntorna ska börja betalas? Detta händer inte bara i våra tre största städer och liknar lite väl mkt lånekarussellen i USA som startade hela denna finanskris.

Och det är inte långt från elektronikfirmorna sätt att "stimulera" försäljningen - sälj varan till rabatterat pris och med "räntefri avbetalning" i X antal månader (för annars har för få råd) där många av olika anledningar inte hinner betala av allt i tid och istället får betala en hutlös hög ränta som drar köparen ännu längre ner i finansträsket - en ränta som dock är det som generar den slutliga vinsten tillbaka till Elektronikkedjan.

Det vore faktiskt intressant att veta hur många % kunder som faktiskt hinner betala av sina elektronikprylar under den räntefria perioden. Med tanke på artikeln ovan och de ökade vinsterna i Finansbolagen är det i alla fall klart att det blir färre och färre...

Fyi - Mina inlägg i början av denna tråd skrevs i en helt annan tråd som handlade om en liten speciell handlares marginaler, men bara mina inlägg flyttades hit av moderator så de är lite tagna ur sitt sammanhang. Min skepsis var alltså till DEN handlarens möjlighet till lönsamhet utan 20% i skillnad (inköp/förs.pris) - alltså en elektronikhandlare som INTE har någon andra lönsamma verksamheter att luta sig emot. Hur lyckas denna handlare vara nästan billigast på allt? '

Mvh JB

Japp, du har helt rätt. Gällande elektronikhandlarnas affärsmodell; de är minst lika flitiga som bankerna när det gäller "finansiella innovationer." Se gärna Felix Salmons blogg (www.reuters.com/felix-salmon) som skjuter hål på det mesta som bankerna hittar på.. Gällande sk räntefria köp så är de sällan räntefria. Inte allt för sällan nämns "fakturaavgift", "uppläggningsavgift" eller någon annan ränta. Det enda som är positivt är väl att den effektiva räntan oftast beräknas någorlunda fördelaktigt för kunden, men det är ju sällan som kunderna förstår att det är den de ska titta efter..

Nu har jag inte läst den gamla tråden, men en handlare som enbart har ett fåtal produkter och dessutom går back via noll-marginaler kan inte hålla på så länge. Anledningen till att sälja något med förlust är oftast en eller flera av följande:
- man vill köpa marknadsandelar alt. slå ut en finansiellt svagare konkurrent
- man tjänar pengar på en kompletterande vara (tex kablar eller som nämnts, finansiering)
- man undanhåller vissa obligatoriska priser (se RyanAir, hehe)

Sedan finns ytterligare tre anledningar som kanske är lite mer extrema men som förekommer i sällsynta fall (och är sällan långlivade)
- man är en dålig affärsman
- man har gott om pengar som man gillar att bränna
- man tvättar pengar

e24 skrev ju om elektronikladornas vikande försäljning och hur de lever på krediter och försäkringar...

Se gärna JB's inlägg, med länk till denna artikel.

Mvh,
Peter

Postad 04 August 2009 - 16:06

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Ser man på - tvåa på bollen :P

Postad 04 August 2009 - 20:11

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Japp, du har helt rätt. Gällande elektronikhandlarnas affärsmodell; de är minst lika flitiga som bankerna när det gäller "finansiella innovationer." Se gärna Felix Salmons blogg (www.reuters.com/felix-salmon) som skjuter hål på det mesta som bankerna hittar på.. Gällande sk räntefria köp så är de sällan räntefria. Inte allt för sällan nämns "fakturaavgift", "uppläggningsavgift" eller någon annan ränta. Det enda som är positivt är väl att den effektiva räntan oftast beräknas någorlunda fördelaktigt för kunden, men det är ju sällan som kunderna förstår att det är den de ska titta efter..

Nu har jag inte läst den gamla tråden, men en handlare som enbart har ett fåtal produkter och dessutom går back via noll-marginaler kan inte hålla på så länge. Anledningen till att sälja något med förlust är oftast en eller flera av följande:
- man vill köpa marknadsandelar alt. slå ut en finansiellt svagare konkurrent
- man tjänar pengar på en kompletterande vara (tex kablar eller som nämnts, finansiering)
- man undanhåller vissa obligatoriska priser (se RyanAir, hehe)

Sedan finns ytterligare tre anledningar som kanske är lite mer extrema men som förekommer i sällsynta fall (och är sällan långlivade)
- man är en dålig affärsman
- man har gott om pengar som man gillar att bränna
- man tvättar pengar

Mvh,
Peter

Du glömde några anledningar vilket var det jag försökte visa genom en uppställning av kostnader, marginaler och lönsamhet i den tidigare tråden. Lönsamhet och ett företag drivet enligt lagar och regler behövs för en trygga affärer för kunden i längden, men den debatten fick inte fortsätta i den tidigare tråden.

Fascinerande i alla fall att en liten nätbutik kan vara billigast på nästan allt enligt Prisjakt.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 04 August 2009 - 20:48.

Postad 05 August 2009 - 08:45

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Du glömde några anledningar vilket var det jag försökte visa genom en uppställning av kostnader, marginaler och lönsamhet i den tidigare tråden. Lönsamhet och ett företag drivet enligt lagar och regler behövs för en trygga affärer för kunden i längden, men den debatten fick inte fortsätta i den tidigare tråden.

Fascinerande i alla fall att en liten nätbutik kan vara billigast på nästan allt enligt Prisjakt.

Mvh JB

Med reservation för vad du skrev om lönsamhet i den förra tråden; men det kan vara bra att hålla isär marginal och lönsamhet. En vinstmarginal är vinstens storlek i förhållande till omsättningen. Dvs, om du säljer en vara för 100 kr och gör en vinst (dvs intäkt minus kostnad) får du en vinstmarginal på 10%. Vinstmarginalen i sig säger en del men inte allt när man jämför två företag. Ett exempel är ett litet och ett stort företag där det lilla kanske är extremt nischat och därmed kan ha en högre marginal pga sin begränsade kundkrets betalningsvillighet och -förmåga. Det stora företaget kanske har hälften så stor vinstmarginal, men gör kanske å andra sidan 100 ggr mer i vinst.

Det är här begreppet lönsamhet kommer in. Lönsamhet är vinsten delat med det investerade kapitalet (på engelska ROIC - Return on Invested Capital.) Poängen med att använda lönsamhet som mätetal är att det ger en bild av hur effektivt företaget använder sitt investerade kapital. Det fungerar ungefär som en bankränta; du väljer att sätta in dina pengar på det kontot som ger bäst ränta (inte helt otippat är ordet räntabilitet en synonym för lönsamhet.) Maximering av lönsamheten sker på tre sätt:

1. Öka intäkterna (högre pris, högre omsättning)
2. Minska kostnaderna (skalfördelar vid inköp, låga löner, etc.)
3. Minska kapitalet (tex hyra lokaler istället för att äga, ha hög lageromsättningshastighet, låna pengar istället för att använda eget kapital etc., förlänga betalningstiden till sina leverantörer samt få in pengar från sina kunder snabbare.)

Intäkterna är en funktion av pris gånger kvantitet. Kostnaderna är antingen rörliga (direkta inköpskostnader) eller fasta (hyror, löner, etc.) Kapitalet består av rörliga tillgångar (kontanter,) fasta tillgångar (lokaler, inventarier, etc,) leverantörsskulder samt kundfordringar.

I elektronikbranschen är vissa produkter extremt prispressade och inte sällan de produkterna som gör att kunden besöker en viss butik. TV är definitivt en sådan. Därmed är inte i första hand dessa som driver vinst & lönsamhet. Däremot gör eventuella kompletterande varor och tjänster det (tex finansiering, kablar, väggfästen, batterier, you name it.)

Net on Net har till exempel sina butiker och lager på ställen där arbetskraft, hyror och fastigheter är billigare, och kan därmed tillåta sig lägre marginaler för att uppnå samma lönsamhet som en Elgiganten butik mitt i city. Nätbutiker likaså.

Finansieringstjänster sker ofta med hjälp av en tredje part, dvs en bank, som lånar ut pengar till kunden som butiken får direkt. Därmed minskar dels kundfordringarna för butiken, samt att intäkterna ökar då butiken får en provision av räntan som kunden betalar kreditgivaren. Som JB brilliant påpekat är detta definitivt en betydande intäktskälla för buitkerna.

Kontentan är att visserligen är vinsten och vinstmarginalen högst intressant, men lönsamhet, som är något annat, inte bör glömmas bort när man tittar på företagens affärsmodeller.

Mvh,
Peter

Postad 05 August 2009 - 14:39

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Kontentan är att visserligen är vinsten och vinstmarginalen högst intressant, men lönsamhet, som är något annat, inte bör glömmas bort när man tittar på företagens affärsmodeller.

Mvh,
Peter

Visst har du helt rätt, undviker dock att quota hela ditt inlägg. Om du läser mina inledande inlägg så påpekar jag just detta, att STORA kedjor kan överleva med mindre marginaler då de säljer på volym. Ännu en orsak till varför en mindre nätbutik, som drivs som enskild firma, borde ha svårt att gå runt med små marginaler, som med extremt låga priser, på en marknad där marginalerna redan är pressade till minimum.

Och med lönsamhet menade jag generellt att ett företag som går med vinst innebär ett tryggare ställe att handla ifrån för kunden än ett företag som rimligen går med förlust, dvs om företaget inte har andra STORA inkomstkällor som t ex egna kreditbolag som Elgiganten, Siba m. fl. enligt länken tidigare.

Var tyvärr bara lite slarvig med att utveckla detta med var jag syftade med lönsamhet. :blink:

Och tyvärr drivs denna diskussion en bra bit från där den startade där en medlem hade startat en tråd och frågat hur denna nya nätbutik, som drivs som enskild firma tecknad av en kille i Skärholmen född 1986, kunde vara klart billigast (då) på över 6 500 varor enligt Prisjakt och om det var ett säkert ställe att handla ifrån.
Idag är denna nätbutik KLART billigast på över 3 000 varor och lovar på sin sajt att 40 000 olika produkter finns på lager.

Och här har du upprinnelsen till marginalsnacket...från just den butiken, främst på slutet.
http://www.idg.se/2....ome-pa-prisjakt

Och då menade jag att med t o m 20% marginal/skillnad i inköp och försäljning exkl. löner + alla andra kostnader borde det vara tufft att få lönsamhet, dvs rörselmarginalen bör bli så liten att det inte är en lönsam verksamhet att livnära sig på.

Visst är prisjämförelsesajter bra, men då endast för kunden. Däremot döden i dåliga tider för små handlare som inte kan trolla med pengarna som de stora kedjorna med egna lönsamma kreditföretag. Men det finns ju som sagt var många sätt att trolla med pengar.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 05 August 2009 - 15:09.

Postad 05 August 2009 - 15:30

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Visst har du helt rätt, undviker dock att quota hela ditt inlägg.

Mvh JB

Dito. En näthandel som drivs av en ensam kille född 1986 och som ligger klart lägst på alla priser luktar playzone/kameraexperten så långt det bara går.. (enligt min näsa iaf) Nyfiken på att höra hur dennes butik handhar en eventuell retur eller garantiärende :blink:

Nej, du har helt rätt, små handlare har väldigt svårt att matcha stora kedjors priser och den vanliga kunden betalar gärna ett premium för att få tryggheten av att ha handlat hos en större firma som eventuellt kan stå för vissa garantikostnader etc.

Även om vi kanske är helt OT beträffande de inledande inläggen så känns ändå diskussionen relevant (map. marginaler.) En liten handlare måste nischa in sig för att kunna överleva. Det är ingen idé att ta något priskrig mot de större kedjorna (det fixar de dessutom väldigt bra dem själva emellan!)

Vad är då kunder villiga att betala en nischspelare för? Inom hemelektronik finns det grymt mycket som de stora kedjorna inte säljer och som därmed är föremål för nischspelare. Ofta är anledningen att marknaden för en vara är begränsad och därmed inte intressant för de stora kedjorna. Som nischspelare kan man uppnå en extremt trevlig marginal (och även lönsamhet.)

Säg att du säljer high-end HIFI, tex McIntosch burkar. En sådan går lätt på några hundra tusen i säljpris och kunden som köper bryr sig nog inte om att du är 10k dyrare än butiken i andra delen av Sverige, om det ens finns någon!

Mao. som nischspelare har du möjlighet att bygga upp en monopol-liknande ställning som därmed medför en bättre ekonomisk position. En nisch-spelares överlevnad är 1000 gånger mer beroende av kundnöjdheten än för en stor kedja där en förlorad kund inte har lika stor påverkan (säg att en kedja har en miljon olika kunder på ett år, medan en nischspelare kanske har 1000...)

Vad är haken då? Jo, som nischspelare blir du sällan stor och tar du klivet från att operera inom en nisch till att bli en stor spelare blir konkurrensen tuff (om vi pratar i generella termer.)

Men som du säger JB, prisjämförelser är förrädiska för alla utom kunderna, men även dem ibland också. Själv är jag väldigt kräsen när det gäller val av butik, för när det strular, då vill jag att det går smidigt till. Dvs, även om "Nisses hemelektronik" är 500 SEK billigare på en dator för 10K så kanske jag ändå väljer att handla den via någon kedja i stan. Man kan säga att jag betalar ett premiumpris för att jag förväntar mig att servicen uppfyller mina krav (vilket också hände med min senaste laptop som jag var tvungen att byta tre ggr.. då var jag glad över att jag handlat den i stan och slapp allt strul med returer etc.)

Men, icke att förglömma, på prisjakt så finns ju faktistk omdömen om de olika butikerna, så visst finns det möjlighet att små handlar kan klara sig trots högre priser? En handlare med ett snittbetyg på säg 9.5/10 baserat på 1000 kunder handlar jag gärna från..

Mvh,
Peter

Postad 06 August 2009 - 08:37

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Dito. En näthandel som drivs av en ensam kille född 1986 och som ligger klart lägst på alla priser luktar playzone/kameraexperten så långt det bara går.. (enligt min näsa iaf) Nyfiken på att höra hur dennes butik handhar en eventuell retur eller garantiärende :)

Mvh,
Peter

Nja, så allvarligt är det inte.

Mvh JB

Postad 06 August 2009 - 08:39

Johnny Hotpants
  • Johnny Hotpants
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0

För att spinna vidare på marginal. Jobbar själv i en butik (stor kedja) som säljer hemelektronik. Snitt marginalen på apparater (såsom tv, mobiler, kameror, datorer) skulle jag säga ligger på 15%. Personligen tycker jag det är väldigt synd att det har blivit såpass pressat för oss, jag menar. Vi ska inte ligga på någon 90% som många gör (tex. Hemtex som kör 75% REA!!!!!!1111 året om och fortf. har en god marginal) men jag tycker att när man säljer iväg mobiler, tv och datorer med t.om minus (-) marginal har det gått för långt. Precis som ni skriver tidigare kan det ju vara så illa att jag tjänar mer pengar på att sälja en hdmisladd för 200kr än en tv för 20 000kr. Något som är fel, eller? Är faktiskt riktigt irriterad på folk om man nu får säga så, som gnäller om priser hit och dit, gnäller på att man inte kan bjuda på hemleverans, blurayspelare på köpet, kablar och rubbet bara för att de köper den där tvn som faktiskt kostar 20 000kr.. Ni betalar ju hela 20 000kr till oss. Ja men ok, vad tror ni vi betalar för tvn? 1000kr? Som i det här fallet betalar vi kanske då 16000 netto, + moms. totalt 20 000kr. Var ska vi kunna klämma in löner, butikshyra, lagerhyra, exponering, marknadsföring, serviceärenden... Det går ju spinna vidare på det där hur länge som helst. Nä, jag tycker att folk borde pruta och var kräsna med service/support i de branscher som fortf. har marginaler, för där har de tid och råd med det.

Lite argt kanske men sådär illa är det, kul för oss prylgalningar som kan shoppa mer.. Men.. Men... Jag betalar hellre det där lilla extra och får riktigt riktigt bra service, både när jag är på jakt efter rätt produkt och när jag har frågar som kan uppstå efter att jag handlat. Eller kanske när saker går sönder, när jag slipper skicka min 42" plasma till tyskland, tex.

Haha jag håller helt me, man blir lack på snåljåpar som kan rata en grej för att det är 20 kronor billigare på typ Clas Ohlsson, att det sen kostar minst 30 kronor att faktiskt TA sig till CO, det är en annan sak. Svensson är fan bra dumsnål till och från.

När jag va lite yngre så jobbade jag på siba, och jag lärde mig en jäkla massa om marginaler och lockvaror och allt sådant där. Marginalerna på datorerna som vi sålde då var äckligt låga, vi snackar 3-5%, TV apparater hade lite bättre men långt ifrån bra, det är som någon annan påpekade allt runtomkring som man kan dra in pengar på. Det och företagets egna produkter, siba har ju en egen "line" med varor som heter Limited label.
En annan sak som dom drar in pengar på är försäkringar och medlemskort och liknande saker. Det är nästan 100% TB på dom.

Nu komer detta säkert väcka någon förakt och kanske att man vägrar något man annars hade övervägt bara för att enligt gammal svensk mentalitet så vill man itne att någon ska tjäna pengar på en själv.
men en sån grej som medlemskort är i gun och botten bara ett sätt att få kunder att återvända till ens butik.
Man skule lika gärna kunna locka med nybakade bullar eller nått.

Postad 06 August 2009 - 09:24

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Nja, så allvarligt är det inte.

Mvh JB

Nä, du har rätt, kanske inte. Jag överdrev lite avsiktligt för exemplets skull..

Haha jag håller helt me, man blir lack på snåljåpar som kan rata en grej för att det är 20 kronor billigare på typ Clas Ohlsson, att det sen kostar minst 30 kronor att faktiskt TA sig till CO, det är en annan sak. Svensson är fan bra dumsnål till och från.

När jag va lite yngre så jobbade jag på siba, och jag lärde mig en jäkla massa om marginaler och lockvaror och allt sådant där. Marginalerna på datorerna som vi sålde då var äckligt låga, vi snackar 3-5%, TV apparater hade lite bättre men långt ifrån bra, det är som någon annan påpekade allt runtomkring som man kan dra in pengar på. Det och företagets egna produkter, siba har ju en egen "line" med varor som heter Limited label.
En annan sak som dom drar in pengar på är försäkringar och medlemskort och liknande saker. Det är nästan 100% TB på dom.

Nu komer detta säkert väcka någon förakt och kanske att man vägrar något man annars hade övervägt bara för att enligt gammal svensk mentalitet så vill man itne att någon ska tjäna pengar på en själv.
men en sån grej som medlemskort är i gun och botten bara ett sätt att få kunder att återvända till ens butik.
Man skule lika gärna kunna locka med nybakade bullar eller nått.

Medlemskort/bonus är ett effektivt lojalitetsverktyg där man försöker negränsa kundernas benägenhet att byta butik. Undrar varför jag inte är medlem någonstans? :)

Gällande medlemsrabbater, se mitt inlägg i en annan tråd: https://www.minhembi...s...t&p=2434760

Mvh,
Peter

Redigerat av Unregisteredcc128e50, 06 August 2009 - 09:43.

Postad 11 August 2009 - 13:58

Tresor
  • Tresor
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
De stora kedjorna har inte kostnader för marknadsföring, det är bolagen som tillverkar produkterna som får betala detta och ibland mer än kostnaderna. Sedan så är iaf vissa kedjor delägare i bolagen som står får de OTROLIGT bra krediterna man kan teckna för att ha råd med denna elektronik som de fortsätter sälöja år efter år till förlustpriser.

Till exempel en stor relativt ny kedja i Sverige betalar inte ens vissa delar av personlaen på konkurensutsatta avdelningar som GPS och mobiltelefontillbehör. De tillhandahåller en stor marknadsplats dit folk kommer för att köpa elektronik och vill man exponera sin varor där så får man betala för det.

//Tresor

Postad 11 August 2009 - 14:16

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

De stora kedjorna har inte kostnader för marknadsföring, det är bolagen som tillverkar produkterna som får betala detta och ibland mer än kostnaderna. Sedan så är iaf vissa kedjor delägare i bolagen som står får de OTROLIGT bra krediterna man kan teckna för att ha råd med denna elektronik som de fortsätter sälöja år efter år till förlustpriser.

Till exempel en stor relativt ny kedja i Sverige betalar inte ens vissa delar av personlaen på konkurensutsatta avdelningar som GPS och mobiltelefontillbehör. De tillhandahåller en stor marknadsplats dit folk kommer för att köpa elektronik och vill man exponera sin varor där så får man betala för det.

//Tresor

Det där är tyvärr inte sant. Samtliga stora elektronikkedjor kör såväl tv-reklam, som direktreklam, annonser och bilagor i tidningar samt även en hel del via nätet. Detta betalas av deras egna marknadsföringsbudgetar och inte av tillverkarna. Dvs, tillverkarna kommunicerar vilken produkt du ska köpa medan butikerna kommunicerar var du ska köpa den..

Däremot har du helt rätt i, som även tidigare tagits upp i tråden, att kedjornas affärsmodeller genererar vinst via tjänster som sträcker sig utanför den direkta försäljningen..

Postad 11 August 2009 - 23:45

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Det där är tyvärr inte sant. Samtliga stora elektronikkedjor kör såväl tv-reklam, som direktreklam, annonser och bilagor i tidningar samt även en hel del via nätet. Detta betalas av deras egna marknadsföringsbudgetar och inte av tillverkarna. Dvs, tillverkarna kommunicerar vilken produkt du ska köpa medan butikerna kommunicerar var du ska köpa den..

Däremot har du helt rätt i, som även tidigare tagits upp i tråden, att kedjornas affärsmodeller genererar vinst via tjänster som sträcker sig utanför den direkta försäljningen..

Nja, ganska ofta kan tillverkare och ÅF gå ihop och beskota halva marknadsföringsinsatsen var. Och ibland vill tillverkaren förmå "kedjan" att den ska köpa/sälja deras produktier och drar igång och bekostar hela kampanjer själva. En tillverkare som "hjälper" till aktivt med att delta och bekosta en del av marknadsföring borgar även för mer försäljning för ÅF vilket borgar för att tillverkaren får sälja mer produkter.

Det är också mycket vanligt att tillverkare tillhandahåller merchandisers/butikskonsulenter som besöker butikerna för att sprida positiv info och extra marknadsföringsmaterial för att hjälpa ÅF med marknadsföringen.

Så visst bekostar vissa tillverkare delvis många av de markandsföringskampanjer vi ser, oavsett om det är livsmedel eller elektronik, för detta gynnar tillverkarens egen försäljning.
Och allt detta gör tillverkaren nästan till 100% på de större kedjorna för de handlar in mest produkter och ytterst sällan hos den lille handlaren.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 11 August 2009 - 23:51.

Postad 12 August 2009 - 13:07

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Nja, ganska ofta kan tillverkare och ÅF gå ihop och beskota halva marknadsföringsinsatsen var. Och ibland vill tillverkaren förmå "kedjan" att den ska köpa/sälja deras produktier och drar igång och bekostar hela kampanjer själva. En tillverkare som "hjälper" till aktivt med att delta och bekosta en del av marknadsföring borgar även för mer försäljning för ÅF vilket borgar för att tillverkaren får sälja mer produkter.

Det är också mycket vanligt att tillverkare tillhandahåller merchandisers/butikskonsulenter som besöker butikerna för att sprida positiv info och extra marknadsföringsmaterial för att hjälpa ÅF med marknadsföringen.

Så visst bekostar vissa tillverkare delvis många av de markandsföringskampanjer vi ser, oavsett om det är livsmedel eller elektronik, för detta gynnar tillverkarens egen försäljning.
Och allt detta gör tillverkaren nästan till 100% på de större kedjorna för de handlar in mest produkter och ytterst sällan hos den lille handlaren.

Mvh JB

Det köper jag till viss del. Det jag opponerade mig mot var kommentare "ÅF betalar inga marknadsföringskostnader" vilket givetvis inte är sant. Det stora tillverkarna har givetvis flera marknadsföringskanaler och via ÅF är en. Men den är begränsad till produktspecifika kampanjer och -material, inte till kedjans egna marknadsföring. Ett exempel på varför det inte är fallet är att när ÅF marknadsför sig så kan de nämna produkter från olika (dvs konkurrerande) tillverkare.. Om ni hade varit tillverkare, hade ni betalat för det? Knappast..

Mvh,
Peter

Postad 12 August 2009 - 16:55

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Det köper jag till viss del. Det jag opponerade mig mot var kommentare "ÅF betalar inga marknadsföringskostnader" vilket givetvis inte är sant. Det stora tillverkarna har givetvis flera marknadsföringskanaler och via ÅF är en. Men den är begränsad till produktspecifika kampanjer och -material, inte till kedjans egna marknadsföring. Ett exempel på varför det inte är fallet är att när ÅF marknadsför sig så kan de nämna produkter från olika (dvs konkurrerande) tillverkare.. Om ni hade varit tillverkare, hade ni betalat för det? Knappast..

Mvh,
Peter

Din opponering är jag med på då den var väl katergorisk, men det var även din. ;)

Självklart kan konkurrerande tillverkare samsas om samma utskick/kampanj - du vet väl varför du alltid hittar en massa frisörer i en klump i vissa kvarter? Jo, för ett större utbud lockar även fler att shoppa...en plats som fungerar för en fungerar för flere...dock självklart inte för hur många som helst. Det är därför som Elgiganten frontar vissa märken mer än andra, medan t ex Onoff frontar andra märken mer.

Gör gärna en jämförelse i deras utskick...de har sällan samma märken på kampanj.

Och hur ofta ser du t ex Elgiganten göra tv-reklam för TVÅ LCD-appareter eller 2 diskmaskiner från OLIKA tillverkare i samma kampanj utanför deras egna DR-utskick?
Svar:0

Hur ofta ser du Elgiganten göra reklam bara för Elgiganten och då inte i samband med speciella produkter, även i deras egna DR-utskick?
Svar:0

Saken är också den att gemene man främst tänker på den DR de får i brevlådan, samt TV- eller tidningsannonser. Marknadsföringskakan är såååååå mkt vidare och mer invecklad än så...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 12 August 2009 - 17:37.

Postad 20 May 2010 - 20:10

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Jag har jobbat inom hem-el branshen i 8 år på en stor kedja. Jag har drivit 4 olika butiker.

När jag började 1998 hade vi en snittmarginal på helåret kring 27%, när jag slutade 8 år senare var vi nere på en snittmarginal kring 23%.

Plattskärmarna låg mellan 8-14% när jag slutade min karriär inom branshen 2006. Vi hade självklart lockprodukter med minusmarginal. (jättekul när folk trodde de kunde pruta 10% på en skärm).

Tillbehör höjde upp snittmarginalen. Snittet på ett billigare tillbehör var kring 40% och på en dyrare tillbehör kring 30%. Försäkringar hade man RIKTIGT bra marginal på.

Vissa utvalda "störrtade" tillbehör kunde man har uppåt 100% i marginal (läs scartkabel).

Leverantörerna var med och betalade marknadsbidrag för annonsering, ibland uppåt 50% av kostnaden. Man fick ALDRIG igenom att två leverantörer delade på annonsen. Då vill ju självklart leverantörerna marknadsföra SIN vara vid två unika tillfällen så endast deras produkt marknadsfördes.

Avbetalningar tjänade man pengar på, men det var inget man såg direkt i butik. Dock så kunde kreditgivaren ha säljtävlingar för personalen så det såldes mer avbetalningar.

/Johan

Postad 21 May 2010 - 05:31

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
HAr hört att LED tvs ska ha höga marginaler, vet inte om det är sant iof

Postad 21 May 2010 - 06:27

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

HAr hört att LED tvs ska ha höga marginaler, vet inte om det är sant iof

JAG VET INTE, men jag har svårt att se någon skillnad. Varför skulle leverantörerna "ge" bort en eventuell marginal till butikerna?

Skulle det generella marginalen vara hög på led-tv så skulle ju någon kedja dräpa priset för att göra en snabb vinst.

/Johan

Postad 21 May 2010 - 08:03

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Nej jag tycker det låter konstigt men det kommer ifrån en kompis vars bror jobbar som säljchef på en elektronik lada, ingen aning om sanningshalten som sagt men ändå.

OM det är sant kan jag tänka mig att det är så att LED tvs inte kostar mer i inköp än LYSRÖRS tv och att dom kan ta ut ett högre pris pga den felaktiga benämningen LED tv och HYPEN dom skapat runt det. Men det är bara mina tankar :)

Postad 21 May 2010 - 10:41

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jag tror snarare att det inte är inpriserna som är lägre på LED utan snarare att de är högre prissatta av olika anledningar - så inköp för butiken på en 40" led och en 40" ccfl torde i princip vara liknande.

Marginalerna ligger hos tillverkarna - har en polare på en stor tillverkare inom elektronikbranschen och han handlar som ett djur till priser jag skulle ge min ena hand för..

Postad 21 May 2010 - 22:21

Unregistered63a53ac6
  • Unregistered63a53ac6
  • Beroende

• 1180 inlägg
  • 0
Exakt vad är branschen? Vissa personer jobbar bara med kalibrering dvs konsultande på egenbasis. Vissa företag drar in stora pengar på försäkringsförsäljning och andra drar in bra med pengar på avbetalningar. Sen existerar försäljning i en rad olika former.

Känns som att folk generaliserar en hel del här. branschen = elgiganten?

Postad 22 May 2010 - 01:42

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
marginalen ligger hos distributörerna och inget annat... visst har tillverkarna en liten marginal men sen å andra sidan vem är det som är tillverkaren?

det är få tillverkare, skulle igentligen gissa på att där är inte en enda tv-tillverkare som står för alla komponenter i tv´n samt monteringen av dessa... hela den branchen är en lika stor soppa som övriga elektronikbranchen och i stort sett allt annat som är tillverkat idag...

det är väl ingen som är så naiv att dom tror exempelvis att Apple´s ipod är tillverkad av Apple i usa. Apple äger inga fabriker, dom låter andra företag tillverka produkterna och skriva Apple på dom, sen säljer Apple dom vidare... därav att Apple i det läget blir en sorts distributör...

där finns många liknande exempel inom tv-branchen också där ODM tillverkare gör produkter och sen något annat företag som kallar sig tillverkare säljer dessa vidare och vi konsumenter tror att det företaget verkligen tillverkat produkten...

Postad 01 June 2010 - 08:38

Unregistered1487
  • Unregistered1487
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Min polare känner en killa som jobbar på sony. Han fick en
för 3000spänn. Säger väl det mesta....

Postad 01 June 2010 - 16:20

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

Min polare känner en killa som jobbar på sony. Han fick en

för 3000spänn. Säger väl det mesta....

som sagt av Sony själva vilket är Sony sverige distributör... återförsäljarna betalar säkerligen 6000:- för en sådan tv...

Postad 01 June 2010 - 16:23

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
33 cl cola kostar tex 16 kr på kaffé

I en billlig butik kan man köpa den för 5 kr

Då kanske inköpspriset är 2:50 kr

Det kallar jag marginal :P

Redigerat av cedergren, 01 June 2010 - 17:07.

Postad 03 June 2010 - 18:19

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0
Så det är distributörerna som snor hela kakan på vinsten, då borde alla ÅF rikta sin kritik mot sina leverantörer att dom sänker sina egna marginaler så ÅF får större och därmed kan kunden pruta mera.

Postad 03 June 2010 - 22:19

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

Så det är distributörerna som snor hela kakan på vinsten, då borde alla ÅF rikta sin kritik mot sina leverantörer att dom sänker sina egna marginaler så ÅF får större och därmed kan kunden pruta mera.

det är ju just där hela spelet är... utan distributörerna får ÅF inga varor, gnäller återförsäljarna på distributören kan det straffa sig...

det är ju det som är fördelen med återförsäljarna som är så stora och handlar direkt ifrån fabrikerna och kan ta hand om garantiärenda själva... nackdelen med det är ifall man som konsument vänder sig till just "tillverkaren" dvs. distributören och vill ha hjälp, då heter det att produkten inte är "svensksåld" och då rör dom inte i ärendet.

så blir det när återförsäljare "gråimporterar" ...

ta bara det klassiska exemplet med Levis jeansen...

dom kostar ungefär ett par tior att tillverka, säljs vidare till distributören för en hundralapp som sen tar ut femhundra spänn när dom säljs vidare till återförsäljaren som för inte så många år sen hade ensamrätt på Levis ifrån distributören...
det var på den tiden när "gråimport" var olagligt, när sen en idag stor affär i Ullared köpte upp ett konkurslager med Levis jeans och sålde dom för 300 spänn blev det ett jäkla liv...

det hela handlar om att tjäna pengar och det är vi konsumenter som spenderar dom och gör distributörerna rika utan att blinka, höga priser skylls på återförsäljarna och allmänheten tycks tro att det är dom som rånar konsumenten...

sverige har idag börjat avreglera distributörsmakten men det är långt ifrån vad andra länder har gjort, där är länder där distributörerna måste ägas av själva varumärket... exempelvis om panasonic säljer en tv vare sig dom har tillverkat den eller inte så måste dom distribriera den.

det är av den anledningen många ODM tillverkare inte väljer att distribriera sina produkter och sälja dom till konsumenter utan enbart till andra företag som sedan sköter garanti och distributionen...

ett lysande exempel på ett sådant företag är Apple, dom köper in färdiga koncept och produkter ifrån ODM tillverkare som lägger det lägsta budet, Apple tjänar stora pengar på detta då dom sköter all garanti/support och distribution själva...

detta är både en bra och dålig utveckling för konsumenterna... fördelen är att det blir mindre mellanhänder och produkten blir billigare och även att produkterna bör hålla en hög kvalite då tillverkaren eller rättare sagt "märket" är mer exponerat och får en produkt ett dåligt ryckte kan det skada "märket" mer...

nackdelen blir dock att konsumenten har ingen aning om vem som tillverkat vad, för många år sen var det så att köpte man en Philips produkt så köpte man kvalite, nu mera vet man inte om det är dom som byggt och utvecklat produkten eller någon korean...

Postad 21 November 2010 - 23:27

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Tror sånt här bara blir vanligare och vanligare.. Läste exempelvis senast att netonnet är nere på 3-4% marginal på sina varor,
det lämnar inte mycket utrymme för, tja, mycket.. :}

Postad 21 November 2010 - 23:39

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1045 inlägg
  • 0

Läste exempelvis senast att netonnet är nere på 3-4% marginal på sina varor,

Det tror jag inte att dom är ..

Då skulle konkursen vara runt om hörnet

Maveric :P

Redigerat av Unregistered1939, 21 November 2010 - 23:39.

Postad 21 November 2010 - 23:53

Unregistered7da62804
  • Unregistered7da62804
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Tror sånt här bara blir vanligare och vanligare.. Läste exempelvis senast att netonnet är nere på 3-4% marginal på sina varor,
det lämnar inte mycket utrymme för, tja, mycket.. :}

Jag tvivlar på det... har man 3-4% som återförsäljare så håller man på med fel produkter eller har på tok för dåliga avtal med sin leverantör..

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.