Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny videokamera - Canon HF200 ?

90 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canon Camcorder Legria HF200 (Videokameror) 2 8.388888 (17) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 04 June 2009 - 15:42

Unregistered80f92d14
  • Unregistered80f92d14
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Tjena alla,

Hade tänkt köpa en videokamera - orkar inte filma i halvbra kvalitet med min nuvarande digitalkamera. Det kameran kommer användas till är ofta att spela in fotbollsmatcher så det krävs iaf både bra zoom och att den fokuserar riktigt snabbt. Har sneglat lite på Canon HF20/200 som sägs vara riktigt bra.. har testat Canon HF10 tidigare och den var ju sjukt bra (dock enbart testat i butik, så aldrig vid fotbollsmatcher eller i privat bruk).

Har dessutom ingen större kunskap av videokameror sen tidigare så undrar om jag behöver några speciella tillbehör?

Lite intresserad av ett stativ så man slipper hålla kameran i 90 minuter under fotbollen. Finns det något bra att rekommendera här som inte är alltför dyrt?

Likaså, hur är det att filma i regn?

Och behöver jag något vidvinkelsobjektiv eller liknande? Är riktigt usel när det gäller objektiv och hur pass stor skillnad det gör..

Postad 05 June 2009 - 23:25

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Hej!

Tyvärr trot jag inte du kommer få särskilt bra svar här, mitt bästa tips är att du kollar in AV forums eller AVS forums.

Jag var själv ute efter en okay video kamera men det var verkligen svårt att hitta bra information, men efter en del letande fick jag tag i lite film klipp i raw format från olika kameror som jag kunde titta närmare på.

Trotts det var det väldigt svårt att avgöra.

Jag fick dock möjlighet att prova 3 st kamror, Sony TG3, Sanyo HD2000 och Canon HF200. Även om detta kameror ligger runt samma summa så skiljer det en hel del mellan dem i ren bild kvalité. Enligt mig är Canon HF200 utan tvekan den bästa av dem, men räkna inte med några super bilder i mörka omgivningar, då måste du troligen upp i det dubbla.

När man filmmar inomhus så är det vidvikel objektiv som gäller, men det behöver inte vara conons egna, cyberphoto säger sig ha bra alternativ.

Om du inte köper HF20 så ska du iallafall ha 2 st 16GB minne(kameran klarar max 16GB) och vill du kunna filma i merän 60 min så ska du fixa ett extra batteri också.

När det gäller tripod så har jag ingen aning, här gäller det väll bara att välja något som passar dig, det finns ju en hel uppsjö.

När det kommer till väska så kan jag rekomendera Lowepro Edit 100 om man vill få plats med laddare också.

Detta är vad jag kom fram till efter MYCKET jobb, vad som passar dig har jag ingen aning om. I mitt fall så prioriterar jag bildkvalité framför storlek.

Postad 08 June 2009 - 19:55

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Blev riktigt sugen på denna videokamera! Pillade på den hos Elgiganten i Nordstan (Göteborg) ,där kostade den endast 6995:- vilket verkar vara det billigaste stället hos en återförsäljare att lita på.. :)

Postad 11 June 2009 - 18:40

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Jepp köpte min på Elgiganten också, min kostade dock 7500 kr med 2 x 16GB minnes kort.

Postad 18 June 2009 - 19:19

Unregistered9c9c5f5b
  • Unregistered9c9c5f5b
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
tjenare.
jag funderar på att köpa mig en hf200.
var ut på mediamarkt och skulle kolla lite på den. hade med mig ett eget sdhc kort som jag satte i hf20 då inte hf200 fanns inne för tillfället. filmade runt lite i butiken och åkte sedan hem för att kolla på det jag fått.
när jag sätter in minneskortet i min nikon d40 för att endast föra över filerna så blir filerna i .mts format.
och detta resulterar i att jag inte kan kolla på filmen. jag kan se några sekunder av filmen och så fort något rör sig eller att jag zoomar så får jag så kallade "interlaced" ränder över i princip hela bilden.
kan någon förklara hur jag går till väga för att kunna kika på filmen.
man vill ju inte köpa en kamera för 6990kr och inte kunna utnyttja den.

Snälla hjälp mig!!

Postad 18 June 2009 - 19:33

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Tja!

Jag har själv Canon HF200 men har inte hunnit använda den så jätte mycket merän kört lite tester. Det blev ju denna kameran efter att ha testat 2 andra kameror i samma prisklass.

Kameran producerar MTS filer som går att spela på datorn genom ex Mediaspelaren VLC. Men efter som kameran spelar in i fullHD så krävs det en hel del hårdvara för att köra filmerna perfekta. Om inte datorn klarar det så blir det mycket riktigt en interlaced känsla.

Kameran spelar per default in i interlaced mode, men detta ska gå att ändra om man så känner för det.

Förövrigt kan du nog inte rälna med jätte mycket svar här på min hemabio om just videokameror, hade jag varit dig hade jag letat mig till AV forum eller liknande.

Postad 18 June 2009 - 19:58

Unregistered9c9c5f5b
  • Unregistered9c9c5f5b
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Tja!

Jag har själv Canon HF200 men har inte hunnit använda den så jätte mycket merän kört lite tester. Det blev ju denna kameran efter att ha testat 2 andra kameror i samma prisklass.

Kameran producerar MTS filer som går att spela på datorn genom ex Mediaspelaren VLC. Men efter som kameran spelar in i fullHD så krävs det en hel del hårdvara för att köra filmerna perfekta. Om inte datorn klarar det så blir det mycket riktigt en interlaced känsla.

Kameran spelar per default in i interlaced mode, men detta ska gå att ändra om man så känner för det.

Förövrigt kan du nog inte rälna med jätte mycket svar här på min hemabio om just videokameror, hade jag varit dig hade jag letat mig till AV forum eller liknande.

okej så det är troligtvis min dator som inte pallar med.
men har för mig att den klara av att spela 1080p "hollywood" filmer.
har du någon aning om vad ungefär som krävs för att kunna spela upp dom korrekt? samt har du någon adress till AV formet?
mvh fredrik

Postad 18 June 2009 - 20:41

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Jag vet inte om MTS formatet kanske kräver lite mer? Och tyvärr vet jag inte häller vad för hårdvara som skulle vara precis tillräcklig, men min Intel Quad 2.4 Ghz klarar av att köra filmerna.

http://www.avforums.com/
http://www.avsforum.com/

Postad 08 July 2009 - 08:22

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0

När man filmmar inomhus så är det vidvikel objektiv som gäller, men det behöver inte vara conons egna, cyberphoto säger sig ha bra alternativ.

Om du inte köper HF20 så ska du iallafall ha 2 st 16GB minne(kameran klarar max 16GB) och vill du kunna filma i merän 60 min så ska du fixa ett extra batteri också.

Hej.
Funderar också på att köpa en HF200

Är det så??? Att den bara klarar 16 gb kort? Det är ju en nysläppt kamera och det finns ju nu på markanden 32 gb kort.
Finns detta att verifiera i någon manual eller på Canons hemsida kanske?

Postad 08 July 2009 - 09:20

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
På canons hemsida om HF200 står det

"Inspelning på minneskort
Spela in fantastiska Full HD-filmer på SDHC-minneskort. De är enkla att ta ut och dela med andra. Du kan lagra mer än 12 timmar inspelad videofilm på ett 32 GB-kort."
Canons Hemsida om HF200

detta bör väl betyda att den tar ett 32gb kort?

mneminic
Hur har du fått reda på att den bara tar 16gb?

Postad 08 July 2009 - 13:51

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Elgiganten sa att det var max 16GB, men då blev jag antagligen lurad.

Hade för mig att man dessutom nämnde på något forum det där med 16GB gränsen, men om Cannon säger 32 så är det ju troligen så.

Postad 09 July 2009 - 12:46

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Fast jag har ju egentligen inte sett att det uttalat står att den tar 32gb. De konstaterar ju bara att det får plats så många timmar på en 32gb-sticka... inte att kameran faktiskt klarar av den.

Bäst att maila Canon och kolla. Återkommer när jag fått svar.

Postad 09 July 2009 - 16:01

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Efter lite stök så har jag äntligen fått tag på Canon och det är så att Canon själva garanterar att det funkar med 16 gb och kameran är byggd och utprovad med ett sådant. Men... säger han sedan, att troligtvis så funkar det utmärkt med större kort också. Korttillverkarna har kompabilitetslistor på sina hemsidor där man kan kolla. Tyvärr finns inte HF200 med på Sandisks hemsida men dock HF100 och de har tydligen provat ett Sandisk Ultra II 32GB med framgång så det är ju ganska logiskt att tro att även HF200 funkar med det.

Postad 09 July 2009 - 17:16

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Hmm bra att du utrett detta, Elgiganten sa till mig att det gick endast med 16GB och därför sålde de på mig 2 st. Istället borde jag ha kollat upp hur det verkligen låg till och bytat till 1 st 32.

Postad 10 July 2009 - 07:53

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Köpte faktiskt en HF200 i går... med ett 16gb minne :-)
Men det var mest för att 2x16 gb blev billigare än ett 32.

Köper nog ett större minne senare när 32:orna blivit lite billigare.
Skall köpa ett extrabatteri och ett linsskydd också.

Testade runt lite igår och är lite förvånad över två saker men det kan bero på att jag inte läst manualen tillräckligt.
1. Finns inte svensk språk att välja i menyn? En drös kinesiska och kyrilliska språk men inte svenska...
2. Tidsvisning går bara få på amerikansk AM/PM-visning. Verkar lite knas tycker jag.
men som sagt. det kan bero på att jag inte läst den feta manualen pärm till pärm.

Postad 10 July 2009 - 08:00

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Ett 32 GB kostar väll ca 1000 kr och ett 16 GB kostar ca 500 kr?

Jag har inte häller tittat så mycket i manuallen, men jag har självklart uppmärksammat det du säger om språk och tid. Språket har jag inget emot men tiden är lite jobbig.

Varför ska du ha linsskydd? Det är ju redan inbyggt?

Postad 10 July 2009 - 10:53

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Det jag menade var ett UV-filter som funkar som linsskydd men det kommer ju bli repigt direkt eftersom det inte finns något linsskydd utanpå detta.

Priserna jag jämförde med var på mediamarkt igår. Och där på plats blev det billigare med 2x16 än ett 32.

Postad 14 July 2009 - 15:45

Fragglarna
  • Fragglarna
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej på er kanske ni kan tipsa/hjälpa!
Jag har köpt HF 200 och testat att filma och det blir ju bra i kameran men när jag tankat över till datorn via adobe premiere elements och tittar på filmen så hackar den precis som om frameraten inte är rätt.
Det känns som att det är en inställningssak, jag har dessutom testat att ställa nerinspelningskvalite´ till SP men ingen skillnad...

Datorn borde orka;
Vista ultimate 64 bits
4gb ram
Intel dual core 8400
Nvidia GT 8800 512 mb

Postad 14 July 2009 - 15:51

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

Hej på er kanske ni kan tipsa/hjälpa!
Jag har köpt HF 200 och testat att filma och det blir ju bra i kameran men när jag tankat över till datorn via adobe premiere elements och tittar på filmen så hackar den precis som om frameraten inte är rätt.
Det känns som att det är en inställningssak, jag har dessutom testat att ställa nerinspelningskvalite´ till SP men ingen skillnad...

Datorn borde orka;
Vista ultimate 64 bits
4gb ram
Intel dual core 8400
Nvidia GT 8800 512 mb

Skulle gissa på att du har något problem med din dator, jag har en Q8400 och där åker det mjukt, men visst om något händer sammtidigt ex kompiering så hackar det ganska mycket i filmen. Prova spela upp filmen på din TV från kameran och se hur det blir.

Postad 15 July 2009 - 13:12

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Vid uppspelning på min maskin hemma hackar allt massor och det går knappt att se. Vid uppspelning på tv:n direkt från kameran flyter allt fint och man får en helt ruskigt bra bild.
Uppspelning och redigering i Adobe Premiere Elements på jobbmaskinen, som var bra snabb för ett år sedan, hackar det ändå när man kört på full upplösning men det är tillräckligt ok för att kunna redigera filmen. När jag bränner ut och stoppar i hemmabion hemma så funkar det kalas.

Postad 15 July 2009 - 23:45

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Jag har sneglat på denna kamera i USA. En familjemedlem bor i Boston och skulle ta med den hem till mig.

En HF200 får man för under 5000:- vilket är bra. Men min fråga är om ni vet om det skiljer något mellan en i Europa och USA. Det talas ju om pal och ntsc, gäller det även videokamera?

Modellerna av Canon heter Vixia i USA, är det samma som Legria som dom heter i Sverige?

Postad 16 July 2009 - 09:02

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Strömadaptern skiljer. Det är det enda rent hårdvarumässigt som jag förstått det. Du får själv välja PAL eller NTSC i kameran eller i redigeringsprogrammet.
Det jag läst som kan vara lite problematiskt är garantin. Om en USA-köpt kamera pajar får man skicka tillbaka den dit för reparation med allt de innebär. Canon-USA och Canon-Europa är två helt olika företag och de verkar inte ta varandras garantiärenden.

Jag köpte min på Mediamarkt. Tyckte inte att mellanskillnaden mot att köpa den på nätet eller från USA var värt det krångel det ställer till om något skulle strula.

Annars mycket bra kamera tycker jag. Saknar kanske bara svenska menyer i kameran

Postad 16 July 2009 - 18:37

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Hur mycket fick du betala för din HF200 på MM?

I USA kostar den bara $600
http://www.normancam...mory_Camcorder_

Dom skickar iofs. bara inom US, men min systerdotter bor i USA

Postad 16 July 2009 - 19:06

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Hej!

Jag betalde ca 7500 kr elgiganten med 2 st 16 GB kort.

2 st 16 GB kort som håller måttet ligger väll på 500 kr st så då blev det ca 6500 kr för kameran. Från USA blir priset ca 4800 kr så det skiljer runt 1700 kr.

Om det är värt det mot ev trubbel med garantin och en ny plugg är det bara du som kan bestämma.

Postad 22 July 2009 - 22:57

Unregistered81ba5ae4
  • Unregistered81ba5ae4
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Har en viktig fråga angående batteritiden, hur länge räcker batteriet om man spelar in på högsta kvalité?
Ni som har köpt kameran får gärna skriva hur länge batteriet räcker för er och vilken kvalite ni använder.

Har försökt läsa ut detta på Canons websida men det är ju bara kryptiskt skrivet...

Postad 24 July 2009 - 11:29

_rikard_
  • _rikard_
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Har en viktig fråga angående batteritiden, hur länge räcker batteriet om man spelar in på högsta kvalité?
Ni som har köpt kameran får gärna skriva hur länge batteriet räcker för er och vilken kvalite ni använder.

Har försökt läsa ut detta på Canons websida men det är ju bara kryptiskt skrivet...

En dryg timme är inget problem. Det går nog att få ut 1h20min om man inte "slösar". Det är med originalbatteriet som är oerhört litet.

Jag köpte precis ett piratbatteri från 24.se (motsvarande bp-819 fast på 3100 Ah). Det kommunicerar dock inte med kameran så man får inte någon indikation på hur länge man har kvar. Får återkomma om det batteriet senare.

En USA-kamera verkar spela in i 60i eller 30p och en "svensk" i 50i/25p. Varför de skiljer sig åt när det är HD begriper jag inte men det borde innebära en något längre batteritid för den svenska versionen. Det blir säkert ingen skillnad i praktiken dock.

Postad 26 July 2009 - 16:29

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

En USA-kamera verkar spela in i 60i eller 30p och en "svensk" i 50i/25p. Varför de skiljer sig åt när det är HD begriper jag inte men det borde innebära en något längre batteritid för den svenska versionen. Det blir säkert ingen skillnad i praktiken dock.

Jasså, är det så? Om man ändrar i kamerans menyer från ntsc till pal, skulle det inte hjälpa?

För du har väl denna möjlighet att ändra detta?

Postad 26 July 2009 - 22:45

_rikard_
  • _rikard_
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Jasså, är det så? Om man ändrar i kamerans menyer från ntsc till pal, skulle det inte hjälpa?

För du har väl denna möjlighet att ändra detta?

Det finns ingen sådan valmöjlighet. Den spelar bara in i HD (1920x1080 eller 1440x1080) så det är varken PAL eller NTSC. Det gör det hela ännu märkligare. "PAL"-versionen kan spela in i 25p och 50i (men det konverteras och lagras som 50i) och "NTSC"-varianten kan spela in i 24p, 30p och 60i, men lagrar det som 60i.

En "ntsc"kamera kan också bara skicka ut en SD-signal i NTSC om man vill titta på filmen på en gammal TV. Motsvarande begränsning är det på PAL-varianten.

Det är inte något som påverkar filmandet dock. Jag blir mer och mer nöjd med kameran för varje dag. Det enda smolket är att jag ser ut att vara tvungen att beställa en hot-shoe-adapter från USA för att få dit en extern mikrofon ovanpå kameran.

Postad 28 July 2009 - 16:26

Leviathan_92
  • Leviathan_92
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
vad har de andra tillverkarna för nya modeller som är bra?

Postad 30 July 2009 - 12:36

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Hejsan

Köpte en Canon Legeria HF 200 .. men hade svåra problem att spela upp det ja filmat idatorn de bara hackade samt så väldig konstigt ut .. men kom fram till att de var mina codec som var fel så ja tog ner något som hette Pure Codec 2008 å nu så flyter allt på perfeckt .. canon säger att dom har lite problem med programet som földe med kamera och att de ska komma en uppdatering .. annars är ja riktigt nöjd med kameran ..

Mikael

Nu har jag haft denna kamera en vecka ... men de verkar vara problem med den allt blir jättefint så länge ja inte filmar i mot himelen .. var å filmade flygplan och de ser bedrövligt ut när man filmar mot himlen så ser de ut som en massa störningar i bilden ..har testat en sony handycam 106 men dessa tendenser finns inte på den .. å denna ska vara bättre . någon mer som märkt av detta,,, samt om ja ställer denna på pf25 så hackar de enormt så att inte framsen hänger med ..kan de vara fel på min ..

Mikael

Redigerat av gneter, 03 August 2009 - 21:36.

Postad 04 August 2009 - 16:53

_rikard_
  • _rikard_
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
lägg upp ett klipp på youtube så blir det nog lättare att förstå exakt vad du menar. Själv har jag filmat havsörn mot himmelen utan problem men sett att det blivit lite störningar när jag zoomat in på en propeller.

Postad 04 August 2009 - 23:16

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0

lägg upp ett klipp på youtube så blir det nog lättare att förstå exakt vad du menar. Själv har jag filmat havsörn mot himmelen utan problem men sett att det blivit lite störningar när jag zoomat in på en propeller.

ska se om de funkar att lägga upp de på youtobe har aldrig gjort de tidigare .. men gör ett försök,, dock så synns de inte lika tydligt i datorn där ser der rätt ok ut men när ja spelar upp direkt från kameran via hdmi eller om ja sätter kortet direkt i min ps3 å spelar upp på tv:n ser de inget vidare ut ,, kan tillägga att ja även testat hos en kompis panasonic tx 50G10E och de syns lika tydligt där .. min tv är en panasonic pv 45e hd ready ...

http://www.youtube.c...h?v=-2rAoFie7qg

Mikael

Redigerat av gneter, 05 August 2009 - 02:44.

Postad 05 August 2009 - 08:51

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Jag tyckte inte bilden såg dålig ut, men jag är kanske inte lika petig som du är? Eller så syns det kanske bara i den högupllösta versionen?

Du skulle konna skapa ett konto på megaupload och lägga upp orginal filen där.

Det enda jag märkte var att ljudet laggade en hel del?

Postad 05 August 2009 - 09:59

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0

Jag tyckte inte bilden såg dålig ut, men jag är kanske inte lika petig som du är? Eller så syns det kanske bara i den högupllösta versionen?

Du skulle konna skapa ett konto på megaupload och lägga upp orginal filen där.

Det enda jag märkte var att ljudet laggade en hel del?

jo ja ska se om ja inte kan ordna ett konto där .. det syns väldigt tydligt när man spelar upp det i tv;n men inte lika tydligt i datorn ... hur funkar de annars på megaupload kan ni ladda ner orginalfilen (filmen) då

Micke

Postad 05 August 2009 - 10:18

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Ja det fungerar så att du får ladda upp visst antal GB dit och sen får du en adress till filen som vi sen kan ta ner och titta på.

Postad 05 August 2009 - 11:18

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Nu är filen upplaggd

den finns här http://www.megaupload.com/?d=VJLIO1M0

lägg den på minneskortet å spela upp den från kameran alltenativt från kortet i tv:n

Mikael

Postad 05 August 2009 - 15:53

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0

Nu är filen upplaggd

den finns här http://www.megaupload.com/?d=VJLIO1M0

lägg den på minneskortet å spela upp den från kameran till tv:n

Mikael

själva flygplanet ser fint ut men det runt om moln å himelen är de massa störningar i ,,,

Redigerat av gneter, 05 August 2009 - 15:55.

Postad 05 August 2009 - 16:14

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Jag är antagligen ganska mycket mindre petig än vad ni är för jag ser inte det, iallafall inte på datorn. Jag har ingen möjlighet att kolla genom TVn på det.

Postad 05 August 2009 - 17:53

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0

Jag är antagligen ganska mycket mindre petig än vad ni är för jag ser inte det, iallafall inte på datorn. Jag har ingen möjlighet att kolla genom TVn på det.

okidoki då kan de bli lite svårt .. i datorn ser de rätt bra ut ... dock så syns de allt för tydligt när man kollar på tv: n

ja har en liten filmsnutt som ja lyckades att filma med en sony cx 106 och den ser kanon ut på min tv... canon skulle dock ringa imorn,, kan ju kaske vara något fel på den .. men om någon som kan prova filmen ja laggt ut så vore ja tacksam .. på en tv

Mikael

Postad 05 August 2009 - 21:09

_rikard_
  • _rikard_
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Jag skall kolla på filmsnutten när jag är hemma vid riktigt bredband igen. Om det är störningar i formen av blockighet så är det nog svårt att undvika i vissa situationer. Det går att se sådant ibland i scener med mycket detaljer, men då sitter jag nog för nära tvn och fokuserar på fel saker. Man måste nog filma med bluray-bitrate för att komma undan sådant.

den normalupplösta youtubefilmen såg iaf kalasbra ut. =)

Postad 05 August 2009 - 21:58

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Kan jag anta att du spelar in i högsta kvalité?

Troligen är det väll komprimeringen som orsakar artifactors?

Postad 05 August 2009 - 22:00

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0

Jag skall kolla på filmsnutten när jag är hemma vid riktigt bredband igen. Om det är störningar i formen av blockighet så är det nog svårt att undvika i vissa situationer. Det går att se sådant ibland i scener med mycket detaljer, men då sitter jag nog för nära tvn och fokuserar på fel saker. Man måste nog filma med bluray-bitrate för att komma undan sådant.

den normalupplösta youtubefilmen såg iaf kalasbra ut. =)

jo men det ser mer ut som störningar i bilden men inte pixligt på något sätt ...

tror dock att de är nåt skumt med denna .. har försökt att hitta någon som testat sin hf 200 och man kan ladda ner en filmsnutt men inte funnit något ställe ... då hade ja kunat se om de hade sett lika dant ut ...

men återkom gärna när du testat ..

Mikael

Postad 06 August 2009 - 08:24

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Jag körde din film på min Pioneer PDP 428 via min PS3:a. Jag tycker att det såg mycket bra ut och kunde inte se några problem med bilden.
Det får nog bli en sådan här kamera :)

Postad 06 August 2009 - 16:32

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Finns det någon som har lust å testfilma lite och som ja lägga upp den på megaupload eller något som man kan få ladda hem å se om det kanske ser bättre ut någon som har tid till detta ..

de finns ingen sådan kamera i Västervik där ja bor utan får åka 11 mil för att att se på en likadan

Mikael

Postad 07 August 2009 - 00:21

z94joma
  • z94joma
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
S@tan i gatan!

Nån snodde min Canon HF100 så nu måste jag köpa ny. Grattis tjuven, du valde rätt väska.

Är Canon Legria HF200 motsvarande HF100? För HF100 tillverkas inte längre eller hur? Finns nästan inga butiker som har HF100 i lager. Jag jämförde fakta om dem och det stämde nästan på pricken förutom att HF200 hade förbättrats på några punkter.

Är det HF200 man skall köpa om man var nöjd med sin HF100?

Hur mkt kan man få ut för en 1 år gammal videokamera på försäkringen? Det som står på kvittot eller minskad med en viss summa eller en motsvarande produkt?

Är stöld eller drulleförsäkring bäst att utnyttja? Den blev stulen men först efter jag glömt min väska(tror jag). Vad gäller då?

Postad 07 August 2009 - 02:02

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0

Kan jag anta att du spelar in i högsta kvalité?

Troligen är det väll komprimeringen som orsakar artifactors?

jo då spelar in i högsta kvalitet men har även testat å dagit ner kvaliten ett steg .. de känns som de har något problem med kompremeringen ...

fick svar idag från teknikerna på canon ...

ja frågade om vad störningarna runt objektet kunde komma från .. sa även att ja filmat en flyguppvisning i kanonväder mitt på ljusa dagen,, men man undrar vad dom tänker med här .. får väl rigga upp ett gäng med strålkastare å prova då ..

mail från canon

Kära kund,

Det enda som jag kan komma på att det kan bero på är att det är lite dåliga ljusförhållanden när du filmar. Kör man då i helt automatiskt läge kan kameran själv försöka kompensera för det dåliga ljusinsläppet genom att förstärka ljuset (Gain). Då kan bilden bli brusig.
Om det är så så kan du prova att ställa kameran på Av-läge och filma med så stor bländare som möjligt för att få ett så bra ljusinsläpp som möjligt.

Redigerat av gneter, 07 August 2009 - 02:09.

Postad 07 August 2009 - 08:42

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

S@tan i gatan!

Nån snodde min Canon HF100 så nu måste jag köpa ny. Grattis tjuven, du valde rätt väska.

Är Canon Legria HF200 motsvarande HF100? För HF100 tillverkas inte längre eller hur? Finns nästan inga butiker som har HF100 i lager. Jag jämförde fakta om dem och det stämde nästan på pricken förutom att HF200 hade förbättrats på några punkter.

Är det HF200 man skall köpa om man var nöjd med sin HF100?

Hur mkt kan man få ut för en 1 år gammal videokamera på försäkringen? Det som står på kvittot eller minskad med en viss summa eller en motsvarande produkt?

Är stöld eller drulleförsäkring bäst att utnyttja? Den blev stulen men först efter jag glömt min väska(tror jag). Vad gäller då?

Tråkigt att höra!

HF200 är ersättaren till HF100, det som skiljer är att HF200 har något klarare bild men att HF100 klarar mörka scener något bättre(troligen på grund av större sensor).

jo då spelar in i högsta kvalitet men har även testat å dagit ner kvaliten ett steg .. de känns som de har något problem med kompremeringen ...

fick svar idag från teknikerna på canon ...

ja frågade om vad störningarna runt objektet kunde komma från .. sa även att ja filmat en flyguppvisning i kanonväder mitt på ljusa dagen,, men man undrar vad dom tänker med här .. får väl rigga upp ett gäng med strålkastare å prova då ..

mail från canon

Kära kund,

Det enda som jag kan komma på att det kan bero på är att det är lite dåliga ljusförhållanden när du filmar. Kör man då i helt automatiskt läge kan kameran själv försöka kompensera för det dåliga ljusinsläppet genom att förstärka ljuset (Gain). Då kan bilden bli brusig.
Om det är så så kan du prova att ställa kameran på Av-läge och filma med så stor bländare som möjligt för att få ett så bra ljusinsläpp som möjligt.

Det låter som att de inte förstått hur du filmet, ljuset var ju inga problem.

Postad 08 August 2009 - 15:21

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Det finns ju lite olika SDHC kort att köpa med olika skrivhastigheter, vilken skrivhastighet behöver denna kamera för att skriva i den högsta upplösningen man kan filma?

Använder ni några linser? Vidvinkel, uv-filter? Är det 37mm gänga?

Postad 08 August 2009 - 17:36

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0

Det finns ju lite olika SDHC kort att köpa med olika skrivhastigheter, vilken skrivhastighet behöver denna kamera för att skriva i den högsta upplösningen man kan filma?

Använder ni några linser? Vidvinkel, uv-filter? Är det 37mm gänga?

Enlig manualen är det klass 4 kort eller högre man behöver för att filma i högsta kvalitet och ja har 2 st klass 4 ett kingston sdhc samt scandisk etreme II klass 4 det kortet följde med kameran .. ska till norköping på måndag får se om dom kan byta ut denna ja kan inte leva med att det ser som nån fettfäck eller tumavtryck på linsen i ljusa partier ... kan tillägga att det inte syns när man filmar natur .gräs å andra föremål men moln å sådant funkar inte med denna ..

har sökt på nätet efter någon sorts referens att gämföra med . utan att lyckats .. hittade nån fil 1280X720 men de är ju inte direkt desamma

Mikael

Postad 09 August 2009 - 14:27

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har lagt upp ett prov som jag tog när kameran köptes(sen dess har den inte använts), ta gärna en titt : http://www.megaupload.com/?d=GWZUOTXU och säg vad ni tycker.

MVH
Jimmy

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.