Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BassPump III VS BR 25 eller egenbyggd?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 June 2009 - 23:19

tony32
  • tony32
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hej, har läst många trådar om buttkicker men kan inte komma fram till vilken som ger mest tryck. Är det någon större skillnad på
BR-25 och t.ex
BassPump II?
Räcker det med 4st i så fall?

Eller får man mer kraft från en egenbyggd ?

Detta ska sitta i en 3-sits soffa som ett komplement till en kraftig subwoofer som jag hoppas kunna skruva ner en aning utan att försämra filmupplevelsen på vardagar. Har märkt att ljudet fortplantar sig rätt ordentligt hos grannhuset 30 meter bort.

Tack

Postad 21 June 2009 - 21:54

tony32
  • tony32
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
En vecka utan att någon svarat på min tråd så jag tog jag saken i egna händer vilket resulterade i ett fiasko för mina förväntningar var större och nu har jag tyvärr tappat all framtida intresse.

Dom tre dagarna har jag jobbat intensivt med att bygga en egen enligt dom bra beskrivningarna som finns. Har inhandlat material för 1000:- högtalarna tog jag från bilen ett par 700W basar på 7 kilo. Svarvat egna koner etc för att allt skulle bli perfekt.
Stämde av systemet mot 35 Hz medan jag höll i bulten och handen skakade rejält på 10 watt. 4cm bred plexi.
Monterat under soffan märkes det knappt av några vibrationer, satte handen under mot magneten o kände att den inte jobbade speciellt mycket. Ökade volymen lite och man kunde ana lite vibrationer och efter 10 minuter slutade vibrationerna och en kraftig illaluktande bränd koppartråd fyllde rummet. Stärkaren kom inte ens upp över 50w.
Så nu ska jag ta o kasta buttkickern så långt in där solen aldrig lyser. Så besviken.

Vad gick fel? Stärkaren som inte klarade av 4ohm och skickade ut likspänning? För tung magnet?

Postad 22 June 2009 - 11:30

Gonk
  • Gonk
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Det som jag tyckte var svårast, och som du antagligen råkat ut för, är att få det hela rakt så att talspolen inte skrapar i sidorna. Troligen har din plexifjäder kommit lite snett, talspolen har sakta men säkert skavt av lacken och du fått kortslutning. Det finns ju ingen styrning i sidled att tala om, bara gravitationen om man hänger den exakt vertikalt. Viktigt att pressa stången upp och ner och lyssna efter skrapljud.

Dessutom har du gjort ett annat fel, men det är inte det som orsakat lukten. Resonansfrekvensen ska mätas då buttkickern sitter fast i soffan, annars är den rörliga massan helt fel! Tyvärr så sprids denna felaktighet i de flesta byggbeskrivningar. Det blir helt olika frekvenser om man håller i stången, hänger upp den i ett skrivstäd eller i soffan. Stången väger ju inte lika mycket som högtalaren! Resonansen bör sättas till max 20Hz. 35Hz och uppåt är inget för en buttkicker, den ska jobba från 5Hz upp till kanske 40Hz.

Misstänker att din plexifjäder är alltför styv vilket ger dålig verkningsgrad och litet utslag som ger dålig kylning.

Postad 22 June 2009 - 11:34

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Eller så tar man helt enkelt och köper ett par Bass Pumps som så många andra gjort här på forumet med alldeles lysande resultat för det flesta så slipper du böket med det du gjort och misslyckats med?

Jag hade rekommenderat det i alla lägen om man inte prompt vill göra själv och gillar att mecka.

Jag är iaf toknöjd med mina och var busenkelt att montera och koppla in.

Varför krångla till det?

Redigerat av masse70, 22 June 2009 - 11:35.

Postad 22 June 2009 - 14:58

tony32
  • tony32
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Tack Gonk, när det gäller centreringen bör jag ha lyckats rätt bra för om jag lossade muttrarna under och över kunde stången röras helt utan skrapljud. Däremot tror jag som sagt att jag misslyckades på resonans delen som du nämnde.
Jag har en bas kvar att testa när jag återupphämtat mig;)
I och med att högtalaren är så pass tung, kan det vara så att spolen inte orkar förflytta tyngden?
Första inlägget skrev jag 7 kilo men det var för båda. Avskalad väger den 2,6 kilo på en 6x9"
Boschmann PR-6390 Turbo 6x9"
3-Way Super Bass Titanium loudspeaker
Freq Resp : 4.5Hz ~23,000Hz
Sensitivity: 93dB/Wm (SPL)
Nominal impedance: 4 Ohms
Peak power Output: 700 Watts
Continuous power input: 350 rms
Recommended amplif: 5 ~110 rms

Hade räknat med att ha 2st men som sagt nu har jag bara en kvar, skulle man kunna skära hål i membranet men behålla "styrning" genom att lämna kvar en del av membranet?

Jag använde mig av en 4mm plexi som var 4cm bred, började med ett kryss dvs 2st men fick ta bort en för att det blev för stumt.

masse70, du säger basspumps är det stor skillnad mot BR-25 som jag skrev som huvudfråga? Man får 4st BR-25 för 1100:- medan basspumps endast går att köpa för styckpris 400:- Dom ser nästan identiska ut.

Postad 22 June 2009 - 16:07

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

masse70, du säger basspumps är det stor skillnad mot BR-25 som jag skrev som huvudfråga? Man får 4st BR-25 för 1100:- medan basspumps endast går att köpa för styckpris 400:- Dom ser nästan identiska ut.

Vad gäller Br-25 kan jag inte uttala mig iom att jag inte provat dom eller ens tittat på dom närmare. Men by the look of it skulle jag nog våga påstå att dom båda är väldigt lika om inte tom identiska i sina egenskaper med tanke på det generella utseendet och storleken.

Men å andra sidan om du nu inte vill chansa så pratar vi ju i sammanhanget om rätt små summor pengar för sånt stort lyft dessa brukar innebära, eller hur?

Jag skulle säga att de flesta (mig själv inräknat samt många andra här) klarar sig med 2 st på en 3-sits soffa lite beroende på.

Vikla soffor/fåtöljer hade du tänkt sätta dom i och hur många sittplatser pratar vi om?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.