Jag vet att det finns många trådar om absorbenter men jag tar mig friheten att starta en egen tråd, som blir specifik för mitt rum.
Dedikerat rum i källare för ljud och bild, betongväggar. Bilder finns i mitt galleri.
Nästan kvadratiskt rum med måtten 4,0 x 4,5m och med takhöjd på bara 2m.
Rummet har hårda väggar där ytskikt är trä (parkettgolv med luftspalt mot betongväggarna). Befintlig akustikreglering finns i golv (heltäckningsmatta) och tak (70 mm markskiva, luftspalt och 20 mm akustiktak från Ecophon).
Som glad ljudamatör tycker jag ljudet är OK och jag har inga problem med eko. MEN, jag måste fånga upp ljudet från subwoofern som härjar fritt i rummet vid våldsammare filmsekvenser när basen tag i möblerna och skapar vibrationer och framkallar oljud. Här behöver jag hjälp att akustikreglera i mitt rum.
Stående vågor?
Vet att hörnen är viktiga och vid bakre hörn har jag placerat skåp som nästan går från tak till golv, snedställda som rymmer elektronik och filmer. Alltså, finns inte plats för absorbenter vid bakre hörn. Bakre vägg (bakom soffan) kommer att täckas av tjockt tyg när sambon sätter sig bakom symaskinen
Funderar på om lösningen är att bygga några bredbandsabsorbenter enligt följande metod:
1. Ramverk: 40mm x 75mm reglar. Eller ska man eftersträva tunnare ramverk?
2. Isolering: Paroc Markskiva 1200x600x70 mm.
3. Vadd runt ramverk och tyg:
Högtalartyg från Biltema, kan det vara något?
http://www.biltema.s...p?iItemId=78673
4. Baksidan av absorbenterna: ska det vara stängd (typ träskiva) eller öppen (tyg) baksida?
5. Distans till vägg: 5 cm?
Placeringsmöjligheterna är lite begränsade och jag vill inte gå så långt att jag bygger en studio med absorbenter överallt.
Behöver i första hand tips och råd hur jag ska fånga upp basen på bästa sätt och hur jag blir av med stående vågor.
ritning.jpg 156.19K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av dangra, 21 June 2009 - 16:58.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
36 bilder
140 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?