Byggtråd Golvhögtalare
373 svar till detta ämne
Postad 03 August 2009 - 23:24
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Jag är nöjd med mina HFLS-1 och dom låter förbannat bra.
Tyvärr ä dom lite tråkiga, med ganska platt ljud, tillbakadragen diskant och klen midbas.
Så nu skall dessa element införas i en golvhögtalare.
Det är tänkt som 2.5 vägare med ytterligare en pl18wo i varje front. (Finns även chans att det kan bli totalt 3st per kanal, detta om 2st ger för liten högtalare för att den ska se ut som en golvare).
Varje bas skall få husera i ca 15L, det enda problemet då är att det verkar vara svårt att få plats med en vettig basport utan för hög porthastighet vilket mina nuvarande stativare lider av. Det nuvarande röret är 51mm innerdiameter.
Jag gissar att jag behöver bredare port för att få ner VV, men då blir den också fruktansvärt lång. Med 69mm innerdiameter kommer röret då bli 435mm långt med Fb på 39.
Lite input önskas
/A
Postad 04 August 2009 - 01:11
Unregisteredf4855e32
-
Unregisteredf4855e32
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Okej, om jag ska tolka detta rätt så ska du bygga ett "stativ" som ska husera en woofer till samt koppla ihop dessa med hjälp av bi-amp terminaler eller något likande åt det hållet? Själv tror jag att bygga det i samma låda blir stabilare, men principen är den samma bara att du slipper bygga om dina nyvarande HFSL-1'or. Det låter som något som skulle kunna bli rätt bra oavsett om man bygger "stativ" eller en helt ny låda. Om du ska ha så långt rör så rekommenderar jag att du antingen använder ett böjt rör eller monterar röret i botten av högtalaren och ställer den på långa spikes eller höga fötter. Kan även tipsa om Troels Gravesen's design med samma woofer. De han gjort är 25L på en woofer och använder en annan diskant och med annan delning, så det kommer inte bli exakt samma resultat men tyckte det var värt att nämna. http://www.troelsgra...n.dk/PL18XT.htm
Postad 04 August 2009 - 09:20
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag är nöjd med mina HFLS-1 och dom låter förbannat bra. Tyvärr ä dom lite tråkiga, med ganska platt ljud, tillbakadragen diskant och klen midbas.
Så nu skall dessa element införas i en golvhögtalare. Det är tänkt som 2.5 vägare med ytterligare en pl18wo i varje front. (Finns även chans att det kan bli totalt 3st per kanal, detta om 2st ger för liten högtalare för att den ska se ut som en golvare).
Varje bas skall få husera i ca 15L, det enda problemet då är att det verkar vara svårt att få plats med en vettig basport utan för hög porthastighet vilket mina nuvarande stativare lider av. Det nuvarande röret är 51mm innerdiameter. Jag gissar att jag behöver bredare port för att få ner VV, men då blir den också fruktansvärt lång. Med 69mm innerdiameter kommer röret då bli 435mm långt med Fb på 39.
Lite input önskas
/A
VV beror även på lådans konstruktion, storlek, mängden dämpmaterial i lådan m.m. så ramma port diamater kan fungera bättre i en annan låda till samma element som det ser ut nu på grafen så är inte VV helt galet... men annars kan du ju bygga med slitz-port i stället, då kan du får till det lättare med en längre port i en mindre låda Har vi tur så kan vi kanske, i stort sätt behålla filtret till diskanten intakt, lite förändringar blri det ju hur som.. men framförallt i dämpningarna så komemr detta ske... Jag ska titta lite på detta åt dig och kan komam med lite tipps om du hur bör göra, samt hjälpa dig lite i programmet så att du komemr igång med hur du använder Xover på ett vettigt sätt Timpolanen kanske skulle kunna hjälpa till lite också med att visa dig hur du ska gå till väga för att använda programmet (han kan det ju någorlunda i alla fall...  ) 15+15liter identiska portade lådor, blri det "rätt" storlek på högtalaren då för att få till formen som du ville ha också ?! Edit: kom på en grej, om man gör en liten "variant" av det hela, man kan ta och sätta den övre basen/mellanregistret i en sluten låda i alla fall, men får då ett ganska högt F3 och det kan vara klart användbart ! den andra i en portad låda och då lägre F3, delnignen sker i huvudsak där baffelsteget faller bort, alltså vid några hundra för den undre basen (det märker man sen i programmet) Om man gör på detta sätt så kan man (om man sitter och klurar lite) antagligen få till en filter fungtion som sådan att man kan höja och sänka området 80-200Hz helt (delvis...) utan att alls påverka responsen ovanför och under detta område  jag ska kolla lite snabbt på den designen om det går att få till alls med deras data, men det borde gå att få till något i stil med det i alla fall. kanske kan få tid/möjlighet att göra det i morgon eller så... Okej, om jag ska tolka detta rätt så ska du bygga ett "stativ" som ska husera en woofer till samt koppla ihop dessa med hjälp av bi-amp terminaler eller något likande åt det hållet? Själv tror jag att bygga det i samma låda blir stabilare, men principen är den samma bara att du slipper bygga om dina nyvarande HFSL-1'or. Det låter som något som skulle kunna bli rätt bra oavsett om man bygger "stativ" eller en helt ny låda.
Om du ska ha så långt rör så rekommenderar jag att du antingen använder ett böjt rör eller monterar röret i botten av högtalaren och ställer den på långa spikes eller höga fötter.
Kan även tipsa om Troels Gravesen's design med samma woofer. De han gjort är 25L på en woofer och använder en annan diskant och med annan delning, så det kommer inte bli exakt samma resultat men tyckte det var värt att nämna. http://www.troelsgra...n.dk/PL18XT.htm
grejen är den att vi vill dels få upp känsligheten på högtalaren, och vi kommer att kunna tjäna ca 3dB på detta sättet genom att utnyttja baffelsteget på rätt sätt och dessutom så kan vi få till rums kompensation genom detta. +/-3dB komemr det (som max) att gå att förändra området från ca 200Hz och ner, detta för att dom flesta rum har en ganska kraftig dal i detta område som resulterar i en klart försämrad midbas (sämre tryck/snärt i trummor m.m.) och om man då kan höja ca 3dB i detta område så kan det göra under för ljudet och just detta är något som är en av huvudorsakerna till att vi fastnade för just 2,5 vägs konstruktion Vi va inne på detta med "bottnar" till stativarna, men problemet då är följande. 1: vi behöver någon slags delning, aktiv eller passiv, vid ca 80-120Hz och det blir dyrt... i vilket fall som och i ena alternativet med ett extra steg dessutom... (och det va något som inte gillades..) 2:han ville ha kompletta golvare, alltså allt i ett och helst inte tvådelat. 3: Baffeln blir gärna lite för bred om det ska in en 8" eller störra i baffeln, han ville ha ett "slangt" utsende och med en speciel design av "strukturerat" trä på fronten. 4: vi blir inte va med problemet runt 200Hz med toppar + moduler (bottnar) men det kan vi blir på detat sätt man får helt enkelt försöka att få till en vettig låd och filterkonstruktion så ska det gå att få till detta
Postad 04 August 2009 - 09:59
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Om högtalaren ska få rätt storlek så måste den totalt rymma ca 45L, detta kommer ge en total höjd på ca 95cm.
Därför funderade jag en sväng på tre kabinetter 
Det bästa resultatet jag kan komma fram till är 2st pl18wo i samma låda på 22L, men det blir inte mycket golvare av det
Jag vet inte vad som är bäst, delade kabinetter varav en sluten, båda portade, eller att ha alla element i samma...?
Har ingen aning om fördelarna hos de olika konstruktionerna, förutom som du sa, att med en sluten så kan man styra delningen för elementet i botten.
Jag avvaktar lite tills du har testat lite DVD-ai
Postad 04 August 2009 - 10:14
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Postad 04 August 2009 - 12:23
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
dom båda elementen måste sitta i var sin låda, dom får inte jobba i samma låda dock så kan det vara inom samma kabinett... 
Okej då  Vågar inte kritisera  Kom på att jag hade "lite" rör på jobbet.. Det är en spillprodukt vid bildframkallning.. Får väl ca 4-5 rör per vecka, så vi hade en hel säck nu  De har innerdiameter på 75mm och är 150mm långt
Postad 04 August 2009 - 14:23
Unregisteredf4855e32
-
Unregisteredf4855e32
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
grejen är den att vi vill dels få upp känsligheten på högtalaren, och vi kommer att kunna tjäna ca 3dB på detta sättet genom att utnyttja baffelsteget på rätt sätt och dessutom så kan vi få till rums kompensation genom detta. +/-3dB komemr det (som max) att gå att förändra området från ca 200Hz och ner, detta för att dom flesta rum har en ganska kraftig dal i detta område som resulterar i en klart försämrad midbas (sämre tryck/snärt i trummor m.m.) och om man då kan höja ca 3dB i detta område så kan det göra under för ljudet och just detta är något som är en av huvudorsakerna till att vi fastnade för just 2,5 vägs konstruktion 
Om ni vill ha upp känsligheten i det området med hjälp av att använda baffelsteget behöver ni en rätt så bred baffel. Gjorde en simulation i edge på en baffel 200x1000mm och en på 300x1000mm. Men ja, ett element till kom också hjälpa till med det. Ökningen blir utan baffelstegskompensation ungefärr så här. (önskar jag kunde göra den mätningen i basta istället för att få en bättre simulation.)
PL18_bafflestep.png 223.06K
0 Antal nerladdningar
PL18_bafflestep2.png 220.62K
0 Antal nerladdningarVet inte hur detta ska hjälpa er egentligen men men. Gör det mest för att kunna skapa diskussion. (Där med lära sig och lära andra)
Postad 04 August 2009 - 14:32
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Om ni vill ha upp känsligheten i det området med hjälp av att använda baffelsteget behöver ni en rätt så bred baffel. Gjorde en simulation i edge på en baffel 200x1000mm och en på 300x1000mm. Men ja, ett element till kom också hjälpa till med det.
Ökningen blir utan baffelstegskompensation ungefärr så här. (önskar jag kunde göra den mätningen i basta istället för att få en bättre simulation.)
0 Antal nerladdningar
0 Antal nerladdningar
Vet inte hur detta ska hjälpa er egentligen men men. Gör det mest för att kunna skapa diskussion. (Där med lära sig och lära andra)
Jag förstår än så länge inte alls hur baffelsteg fungerar.. Men baffeln kommer bli 22cm innuti lådan dvs hela högtalaren kommer bli ca 28.6cm.
Postad 04 August 2009 - 18:31
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Om ni vill ha upp känsligheten i det området med hjälp av att använda baffelsteget behöver ni en rätt så bred baffel. Gjorde en simulation i edge på en baffel 200x1000mm och en på 300x1000mm. Men ja, ett element till kom också hjälpa till med det.
Ökningen blir utan baffelstegskompensation ungefärr så här. (önskar jag kunde göra den mätningen i basta istället för att få en bättre simulation.)
0 Antal nerladdningar
0 Antal nerladdningar
Vet inte hur detta ska hjälpa er egentligen men men. Gör det mest för att kunna skapa diskussion. (Där med lära sig och lära andra)
Kolla vad som händer med baffelsteget om du ändrar mic placeringen och distansen till micen 1m (nu står den på 100m)
Redigerat av rotel2, 04 August 2009 - 18:37.
Postad 04 August 2009 - 19:37
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Postad 04 August 2009 - 20:12
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
mm, använd 1m. Sen så flyttar du upp micen i öron höjd. ca 90cm i "vanlig" soffa... typ 
Så ska du köra 2.5vägs burk så kan man ju med fördel sätta en bas ganska lågt ned på baffeln
Redigerat av rotel2, 04 August 2009 - 20:15.
Postad 04 August 2009 - 20:23
Unregisteredf4855e32
-
Unregisteredf4855e32
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Jag vet inte om jag ställt in rätt.. Men för att se skillnaden mellan 100 10 och 1 meter från mic.
Ja, där är skillnad, så klart. Men du har placerat "microfonen" fel, du kan flytta den röda fläcken närmare mitten, optimalt mellan elementen eller mit över ett av dom. Edit eller som nämt i öron höjd.
Redigerat av Unregisteredf4855e32, 04 August 2009 - 20:24.
Postad 04 August 2009 - 20:27
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
mm, använd 1m. Sen så flyttar du upp micen i öron höjd. ca 90cm i "vanlig" soffa... typ  Så ska du köra 2.5vägs burk så kan man ju med fördel sätta en bas ganska lågt ned på baffeln
Okay! Väntar fortfarande på omdömen av DVD-ai på hur stor lådan ska vara.. Tillsvidare så planerar jag på 2x20L till varje högtalare, den får lite sämre GD än 15L, men röret kommer i alla fall få plats i lådan, samt att hela lådan bilr större, som jag önskar. Här är skillnaden på 15L (gul) och 20L (turkos). Båda avstämda till 43hz. EDIT: Lägger upp en till bild på Edge.. Bättre?
Redigerat av Beijergard, 04 August 2009 - 20:55.
Postad 04 August 2009 - 22:00
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Vadå väntar på mig...
nu blir jag orolig....
Ne men kör hårt, jag har inte hunnit kolla något... Men du kan ju få gott om hjälp här i tråden också så...
filtret kan jag som sagt kolla lite på åt dig, för att du ska få en start på hur du ska komma någon vart.
Edit: gällande bredden på baffeln så tjänar man ju såklart en del på att ha bredare baffel, men det är inget krav, man får helt enkelt mindre vinst va baffelsteget, men man kan få "mycket nog" i all fall och eftersom vi inte bara är ute efter at ha så hög känslighet som möjligt, utan även lämna lite rum kvar för rumsanpassning, så kan det vara direkt olämpligt att höja känsligheten för mycket (finns då kan vi ju inte höja området från 200Hz och ner...)
gällande lådorna så tycker jag att du får våga lite...
hur tycker du själv att graferna ser ut just nu ?!
Postad 04 August 2009 - 22:14
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Postad 04 August 2009 - 22:27
Unregisteredf4855e32
-
Unregisteredf4855e32
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Edit: gällande bredden på baffeln så tjänar man ju såklart en del på att ha bredare baffel, men det är inget krav, man får helt enkelt mindre vinst va baffelsteget, men man kan få "mycket nog" i all fall och eftersom vi inte bara är ute efter at ha så hög känslighet som möjligt, utan även lämna lite rum kvar för rumsanpassning, så kan det vara direkt olämpligt att höja känsligheten för mycket (finns då kan vi ju inte höja området från 200Hz och ner...)
Dock får jag säga att WB(wide baffle) högtalare är riktigt trevliga p.g.a att man slipper bry sig om rumsanpassning. Som Troels Gravesen sa angående hans PMS projekt "come with a room" och jag får hålla med att det stämmer. Plus att det ger elementen en boost i känslighet också.  (Underbart projekt, ska bygga ett par egna en vacker dag när plånboken tillåter.)
Postad 04 August 2009 - 22:30
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Dock får jag säga att WB(wide baffle) högtalare är riktigt trevliga p.g.a att man slipper bry sig om rumsanpassning. Som Troels Gravesen sa angående hans PMS projekt "come with a room" och jag får hålla med att det stämmer. Plus att det ger elementen en boost i känslighet också. (Underbart projekt, ska bygga ett par egna en vacker dag när plånboken tillåter.)
Mirage M serien har anammat breda bafflar  Polarens M7si låter riktigt nice
Postad 04 August 2009 - 22:32
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Dock får jag säga att WB(wide baffle) högtalare är riktigt trevliga p.g.a att man slipper bry sig om rumsanpassning. Som Troels Gravesen sa angående hans PMS projekt "come with a room" och jag får hålla med att det stämmer. Plus att det ger elementen en boost i känslighet också. (Underbart projekt, ska bygga ett par egna en vacker dag när plånboken tillåter.)
Njooo, men man får inte till problemet kring 80-200Hz med en bred baffel...
Postad 04 August 2009 - 23:29
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Mäter man baffelns bredd invändigt eller utvändigt?
För att räkna baffelsteg?
Postad 05 August 2009 - 00:48
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Baffelsteget kan man förklara så här...
Du har en mobil med musik spelandes. Sedan vänder du högtalaren neråt emot ett borde. Visst blir ljudet annorlunda? Om du lägger den emot nått mjuk tex tyg så dämpas diskanten d.v.s du dämpa baffelsteget. Alltså med bredare baffel får du mer förstärkning.
Baffelstget är utvändiga mått.
Postad 05 August 2009 - 12:17
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Nu har jag sågat till rör med exakt 300mm längd 
Det gick inte använda hörnen som kapades ur röret från början, så jag fick såga till några mindre bitar, tur att jag hade ganska många rör 
Ska strax limma rören, men måste äta lite först!
Edit: det är garagerensning på gång, därav allt bråte i bakgrunden
Redigerat av Beijergard, 05 August 2009 - 12:19.
Postad 05 August 2009 - 14:06
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ok, du har bestämt dig för den där låddesignen då alltså ?
sattsar du på 20 liter /st då eller ?!
Redigerat av DVD-ai, 05 August 2009 - 14:07.
Postad 05 August 2009 - 15:53
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
ok, du har bestämt dig för den där låddesignen då alltså ?
sattsar du på 20 liter /st då eller ?!
Jajemen! det får bli 20L per låda  Sätter även höjden på hela högtalaren till 95cm. Det får bli lite tomt utrymme nedtill i lådan. Kanske går fylla den med sand  EDIT: Iofs blir lådan 83,5cm hög med totalt 40L, så det blir inte så hemskt mycket utrymme för sand... Kanske filtren får bo där...
Redigerat av Beijergard, 05 August 2009 - 15:54.
Postad 05 August 2009 - 18:39
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Limmade å klara
Postad 05 August 2009 - 21:08
h-johansson
-
h-johansson
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Ahh de där rören känner man igen 
Jag hade de på kamerablixten till min förre systemkamera, fräcka effekter.
Kul tråd, ska följas.
Postad 05 August 2009 - 21:48
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Ahh de där rören känner man igen  Jag hade de på kamerablixten till min förre systemkamera, fräcka effekter.
Kul tråd, ska följas.
Japp  det går åt ganska mycket 152 papper
Postad 06 August 2009 - 08:46
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ok, jo kör hårt !
spara lådan till filtret
Postad 06 August 2009 - 23:25
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Ikväll har jag sågat lite bitar.
Det gäller att tänka först, minst tre gånger innan man kapar! Som tur är går det åtgärda om man räknat rätt, fast åt fel håll  I detta fallet kunde jag såga en vända till.. Ni ser i bilderna vad som blev tok.
Dammigt är det att såga och fräsa MDF!
Bilderna blir inte riktigt 100 heller, knäpper allt med mobilen..
Passade även på att såga till bordet som hade lite kantstötningar, det var hellt medvetet!
Nu är jag alltså klar med fram och baksida och mellanväggarna.
Sidorna kommer förhoppningsvis i morgon!
Postad 06 August 2009 - 23:42
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Detta kommer bli skit bra!! Ser framemot att få se dem klara sen! Å kanske lyssna?
Postad 07 August 2009 - 02:05
hampe90
-
hampe90
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Shit vad du sliter ^^ Kommer bli kalas bra det där!
Postad 07 August 2009 - 09:11
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Självklart ska du komma och lyssna Timpolanen, och ta med DVD-ai också!
Nu ska jag försöka lista ut hur mycket jag ska slitsa mdfen för att kunna böja den runt högtalaren.. Något jag aldrig försökt mig på förut..
Letar också efter en solid ek, eller liknande träslag till fronten. Har en skiva med ek-limfog, men vill hellre ha en solid front liknande bilden.
Lite svårt att hitta en "bräda" som är 950x220x12-18mm :/
Postad 07 August 2009 - 09:33
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ser prima ut detta
du e bra med sågen  mycket bättre än en annan....  (jag är mer för att lösa och hålla på med den typan ev jobb...)
Gällande baffeln, och ekskivan som du vill ha på denna, har du några planer på att avfasa den i kanterna i 45* vinkel, eller ska den vara helt raka kanter ?! Är det toppen eller botten som du limmad MDF + spån +MDF igen... ?!
ritkigt massivt...
och jag kommer gärna upp och lyssnar på dom sedan när dom e färdiga
Postad 07 August 2009 - 13:36
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
ser prima ut detta
du e bra med sågen mycket bättre än en annan.... (jag är mer för att lösa och hålla på med den typan ev jobb...)
Gällande baffeln, och ekskivan som du vill ha på denna, har du några planer på att avfasa den i kanterna i 45* vinkel, eller ska den vara helt raka kanter ?! Är det toppen eller botten som du limmad MDF + spån +MDF igen... ?! ritkigt massivt...
och jag kommer gärna upp och lyssnar på dom sedan när dom e färdiga 
Jag sågar fel ett antal gånger också innan jag gör rätt  Jag har sattihop dom där bitarna för att jämna av dom, en är topp, en mitten och en botten  Så de är ej limmade.. Att jag använde spån var för att försöka utnyttja så mycket som möjligt av MDF till resten av lådan. Men det gick inte det heller. Jag var tvungen att åka och köpa en liten bit till för en av sidostyckena. Nu har tillräckligt med spill för att göra två till rundade skivor i MDF  Spelar det någon roll om jag anväder de jag gjort i spån? Baffeln ska ha avfasade kanter 45grader, dvs ekskivan. Jag åkte till stans finaste snickeri och frågade efter en massiv homogen ekbräda i den storleken jag ville ha. Och självklart har dom det! Dom sågar ut den åt mig också  Ska lämna tillbaka limfogen  Edit: Du är så välkommen sååå
Redigerat av Beijergard, 07 August 2009 - 13:45.
Postad 07 August 2009 - 14:28
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, ok
haha, jo det brukar vara så, blir en del fel innan det blir rätt...
jo, jag komemr gärna upp senare för att höra resultatet
Postad 07 August 2009 - 16:27
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Jo, ok
haha, jo det brukar vara så, blir en del fel innan det blir rätt...
jo, jag komemr gärna upp senare för att höra resultatet 
Har beställt ekbrädan nu  Levereras på måndag... Hur går det med mina filter då?  Det är något jag aldrig försökt mig på förutom när jag byggde efter ritning till stativarna  EDIT: Ska jag använda PL400 eller vitlim för att sätta ihop lådorna? Vill helst inte skruva något alls förutom någon enstaka skruv för fixering. Skulle helst kexa men har ingen maskin för det..
Redigerat av Beijergard, 07 August 2009 - 17:27.
Postad 07 August 2009 - 21:10
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Har beställt ekbrädan nu Levereras på måndag... Hur går det med mina filter då? Det är något jag aldrig försökt mig på förutom när jag byggde efter ritning till stativarna 
EDIT: Ska jag använda PL400 eller vitlim för att sätta ihop lådorna? Vill helst inte skruva något alls förutom någon enstaka skruv för fixering. Skulle helst kexa men har ingen maskin för det..
Du bör skruva oavsett vad.. Om du gör försänkningar när du förborrar så att skruven går in i hålet kan du spackla fint och slipa. Kommer inte synas och ditt extremt fina förarbete (av bilderna dömt, du är grym med sågen!) blir inte till intet. Alltså, skruva or you will be sorry..
Postad 07 August 2009 - 23:46
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Du bör skruva oavsett vad.. Om du gör försänkningar när du förborrar så att skruven går in i hålet kan du spackla fint och slipa. Kommer inte synas och ditt extremt fina förarbete (av bilderna dömt, du är grym med sågen!) blir inte till intet. Alltså, skruva or you will be sorry..
Tack för komplimangerna om sågningen, trots det så känner jag mig ganska ny bakom klingan  Okej, jag ska väl överväga att skruva då också  Har dålig erfarenhet av skruv bara.. På min sub har några skruvar börjat krypa upp genom faneren :/ Kan vara så att jag missade och inte använde spånskruv?? Nu har jag testat slitsa iaf, med varierande resultat. På testbiten gick det bra och den flexade som jag ville med ca 18mm djupa spår med 35mm mellanrum. Men när jag testade det på den stora skivan så blev den stenhård! Ganska logiskt iofs, men hur ska jag bete mig för att den ska flexa lite lättare? Någon som gjort detta förr och kan tipsa? Jag vill ogärna såga djupare, hellre tätare isf. Eller ska jag bara bända fast skivan i högtalaren ändå? Den böjs ju lite grann, man ser ju kapaciteten på testbiten.
Redigerat av Beijergard, 07 August 2009 - 23:52.
Postad 08 August 2009 - 03:04
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Ser bra ut! Använd vitträlim inte PL-400 eftersom de sätter sig bara på utsidan medans viltlimmet suger in å blir strkare fog
Skruva är nog det bästa se till att förborra + försänka. Använd riktigt spackel så borde de sitta som sten!
Postad 08 August 2009 - 13:57
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Jag har sett någon som byggde en sub med böjd mdf, men jag kan inte komma ihåg vem eller var! Det var här på mhb, tror det var ett galleri.. Någon som känner igen?
Postad 08 August 2009 - 15:42
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Tror det var en som såg ut som en "Kef" sub?
Postad 08 August 2009 - 16:08
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
https://www.minhembi...m/Mixon1/143779Jag kanske ska göra djupare och tätare spår? Känns så bräckligt bara :/ EDIT: Hittade en till http://www.hififorum...?TOPIC_ID=63845
Redigerat av Beijergard, 08 August 2009 - 16:32.
Postad 08 August 2009 - 23:43
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Nu har jag slitsat om sidorna.
Ställde om djupet till ca 19 av de 22mm tjocka materialet.
Gjorde också fler spår än tidigare, nu med 17mm mellanrum och nu går dom mycket lättare att böja
Var även tvungen att modifiera sågen eftersom jag köpte en lite för stor klinga
Postad 09 August 2009 - 00:38
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag har en liten fundering på det där med spårad mdf.. Jag gör ju inte riktigt som alla andra.  När man böjer och monterar mdfen som du visar på bilderna får man ju inte längre ett solitt material. Det blir ju hålrum i varje spårning.
Varför inte böja mdfen med den spårade sidan utåt, och spackla i spåren med nåt riktigt stenhårt, typ fin plastic padding ? Lätt att spackla, fyller bra, torkar fort, och är lättslipat.. Då får du ju en helt solid konstruktion.
Visst, det blir lite mer jobb, men det MÅSTE bli ett betydligt styvare kabinett.. Nu vet jag inte om det spelar någon direkt roll i just ditt fall, men om man skulle bygga ett par riktiga basmonster till golvare känns det mer logiskt..
Ni tycker säkert att jag är helt dum i huvet, men det skiter jag i !
Postad 09 August 2009 - 09:49
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Jag har en liten fundering på det där med spårad mdf.. Jag gör ju inte riktigt som alla andra. När man böjer och monterar mdfen som du visar på bilderna får man ju inte längre ett solitt material. Det blir ju hålrum i varje spårning. Varför inte böja mdfen med den spårade sidan utåt, och spackla i spåren med nåt riktigt stenhårt, typ fin plastic padding ? Lätt att spackla, fyller bra, torkar fort, och är lättslipat.. Då får du ju en helt solid konstruktion. Visst, det blir lite mer jobb, men det MÅSTE bli ett betydligt styvare kabinett.. Nu vet jag inte om det spelar någon direkt roll i just ditt fall, men om man skulle bygga ett par riktiga basmonster till golvare känns det mer logiskt.. Ni tycker säkert att jag är helt dum i huvet, men det skiter jag i ! 
Jag tror inte det skulle fungera så bra tyvärr, jag böjde mina testbitar åt fel håll och dom sprack och gick av nästan direkt. Kan visa bilder på det senare så förstår ni hur jag menar. Däremot funderar jag på att spackla eller fylla insidan med något som jag ej kommit på vad det kan vara än
Postad 09 August 2009 - 15:39
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Nu har jag monterat ihop en av högtalarna, det blev ju inte så jäkla dumt ändå!
Får se om jag orkar lägga upp nå bilder sen
Postad 09 August 2009 - 19:53
Rickard xxls
-
Rickard xxls
-
Användare
-
-
170 inlägg
Har funderat på liknade arbete med med seas 6,5 Exel serie och har byggt några prov lådor i spån för att se hur filtert blir prov föst med diskant i mitten och byggde filtret under mättande gång tycker det blir lätare då man ser hur kurvan blir sedan en ny baffel kasta om elementen med diskant i toppen med samma filter det vart en helt annan ton kurva . Men har funderat på att såga upp lamell pinar med ca 15 grader på ca 15 mm limma med 2 mm mellanrum på en björk faner skiva 4mm kostar ca 380 kr det borde också gå att böja . När det blir så små avstånd borde det bli stabilt . Sen måste väl mellan rummen fungera som absorbenter eller ?. Här är en länk på lite glesare böjning . http://www.troelsgravesen.dk/PMS.htm
Postad 09 August 2009 - 20:12
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Här kommer en bild som visar vad som händer om man böjer den åt fel håll.. Nu böjde jag lite mer än vad som krävs för min låda, men ni ser vad som händer, jämför med bilden där jag står på den böjda mdf:en.
Postad 09 August 2009 - 20:17
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Och här ser vi vad jag har sysselsatt mig med ett par timmar idag
Jag började hyvla bakstycket för hand, men blev lat och tog en elhyvel. Det fungerade mycket bra tills nåt gick snett (antagligen min hand) och den skar för djupt. De sista millimetrarna körde jag för säkerhets skull för hand resten av tiden
Sen blev inte allt helt rakt, vilket gör att jag får jobba lite med spackel.. Trökigt, men vad gör man...?
Jag försökte också lista ut placeringen på elementen.. Vad har ni för förslag? De två översta bör sitta nära varandra för att få bättre ljudbild?
Postad 09 August 2009 - 20:58
K.A
-
K.A
-
Användare
-
-
225 inlägg
Postad 09 August 2009 - 23:32
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Ser bra ut! Bra jobbat!
Dock tycker jag att du skruvar för tätt. (Är det gips skruv ?!? ) Det blir bara minder stabilt med en massa skruv
Jag vill också börja såga MDF!!! Måste dock vänta ett tag till!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|