Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intel i7 920 - ny dator

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 October 2009 - 12:51

adhoc76
  • adhoc76
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Hej!

Behöver synpunkter/hjälp. Har uppdaterat listan.... Tänkte beställa följande innan helgen:

i7 - dator

Chassi: Antec P183 (Svart)

Processor: Intel Core i7 920 2,66GHz Box
Anm: Ska vara i d0-utförande.

Moderkort: Asus P6TD Deluxe

Hårddiskar: Western Digital Caviar Black WD1001FALS 32MB 1TB 3,5 tums S-ATA-hård

Blu-ray-läsare: BDC-S02

CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2

Fläkt: Noctua NF-P12 120mm

Minne: Corsair Dominator Twin3X DDR3 PC12800/1600MHz CL8 3x2GB

DVD-brännare: Samsung SE-S084B

Grafikkort: Asus Radeon EAH5870/2DIS/1GD5 1GB

Nätaggregat: Corsair CMPSU-750HX 750W

Microsoft Windows 7 Home Premium Sve (64-bit OEM)

SSD-disk (systemdisk): Intel X25-M G2 80GB
Anm: Windows 7 installeras på SSD-disk. Mina dokument/bilder etc ska
ställas in vid installation så att save sker på hårddisken inte på SSD.

HD-skärm: Benq E2200HD

Trådlöst nätverkskort: D-Link DWA-547

Microsoft Office Hem- och Studentutgåva 2007 Sve

Redigerat av adhoc76, 29 October 2009 - 18:27.

Postad 24 October 2009 - 14:43

mAniAk-
  • mAniAk-
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
I7 920 är gammal, köp i5 750 till socket 1156 så sparar du dig en slant också.

Postad 25 October 2009 - 15:51

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1193 inlägg
  • 0

I7 920 är gammal, köp i5 750 till socket 1156 så sparar du dig en slant också.

Må vara äldre, men i7 920 är fortfarande i toppen på prestandan. Nya i5/i7 är bara billigare och till 95% lika bra, så prisvärdast är 1156 sockeln.

SKa man bara spela kan man köra på 1156.

x58 har många fördelar: 3kanals minnen, fullt stöd för CF/SLI med x16/x16 (1156: 8x/8x) i7 920 är dessutom grym att överklocka. Både resultatet och enkelheten mm.

Har i stort sett den datorn du har, och jag kör på 4Ghz med HT på med en höjning av spänningen med 0.03V och kommer inte över 70grader i intel burn. Sjukt nöjd. Du kommer inte bli besviken.
4Ghz med 8 trådar kommer hålla i många år.

Redigerat av Megaman1, 25 October 2009 - 15:55.

Postad 25 October 2009 - 21:51

adhoc76
  • adhoc76
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
jaa... men det är ju det där som är så vansinnigt svårt.... fram till igår hade jag bestämt mig för att köra på i7 920.... men sen läste jag lite mer på nätet och om man tänker uppgradera sig i framtiden så kanske 1156 sockeln är ett bättre val?? i5 750 är ju en nyare processor.... att det ska vara så svårt.... vad tycker ni ska fälla avgörandet mellan att välja den utgående i7 920 eller den nya i5 750???? Och för att göra det ännu svårare - i7 860 vs i7 920??? De får man till samma pris (fast i7 860 med något billigare 1156-moderkort...)

Jag använder datorn mest för spel och att kolla på film.... annars mest vanliga behov som ordbehandling, surfa och sådär... Jag ska koppla ihop datorn med platt-TVn och koppla ljudet via hemmabiostärkaren.... kör alltså inga avancerade kalkyl- eller bildredigeringsprogram eller nåt sånt.... en riktigt grym spel- och filmdator är målet.....!

Redigerat av adhoc76, 25 October 2009 - 22:19.

Postad 26 October 2009 - 10:52

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1193 inlägg
  • 0

jaa... men det är ju det där som är så vansinnigt svårt.... fram till igår hade jag bestämt mig för att köra på i7 920.... men sen läste jag lite mer på nätet och om man tänker uppgradera sig i framtiden så kanske 1156 sockeln är ett bättre val?? i5 750 är ju en nyare processor.... att det ska vara så svårt.... vad tycker ni ska fälla avgörandet mellan att välja den utgående i7 920 eller den nya i5 750???? Och för att göra det ännu svårare - i7 860 vs i7 920??? De får man till samma pris (fast i7 860 med något billigare 1156-moderkort...)

Jag använder datorn mest för spel och att kolla på film.... annars mest vanliga behov som ordbehandling, surfa och sådär... Jag ska koppla ihop datorn med platt-TVn och koppla ljudet via hemmabiostärkaren.... kör alltså inga avancerade kalkyl- eller bildredigeringsprogram eller nåt sånt.... en riktigt grym spel- och filmdator är målet.....!

Kör på i5 eller nya i7 då.
Här har du en grym dator för i5 som jag satt ihop med en SSD. Byt ut processorn mot en i7 860 om du vill ha HT.
Och en Noctuafläkt. Moderkortet stöder både Crossfire och sli. Köp ett till 5850 eller ta ett 5870.

http://www.ladda-upp.../25678/i5-7E11k

Postad 26 October 2009 - 20:25

adhoc76
  • adhoc76
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Ja det där var ju avsevärt billigare än de offerter jag fått från ett par datorbutiker....

En tilläggsfråga: Om man skulle nöja sig med 1 st 1 tB hårddisk... Kan man köra den som den är, utan att göra partioner på den? Vad är det för för- och nackdelar?? Lär ju ta ett tag innan man växer ur 1 tB och då kanske priserna är lägre om man köper ny hårddisk när behovet uppstår....

Postad 27 October 2009 - 14:06

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Ja det där var ju avsevärt billigare än de offerter jag fått från ett par datorbutiker....

En tilläggsfråga: Om man skulle nöja sig med 1 st 1 tB hårddisk... Kan man köra den som den är, utan att göra partioner på den? Vad är det för för- och nackdelar?? Lär ju ta ett tag innan man växer ur 1 tB och då kanske priserna är lägre om man köper ny hårddisk när behovet uppstår....

Jag brukar alltid partitionera upp disken. Egentligen utav endast en anledning - det blir enklare att återställa efter ev. OS krasch!

Om du har 1TB disk hade jag gjort enligt följande:
* Två partitioner
-- SYSTEM (C:) = ca 50-100GB
-- DATA (D:) = resterande ca 8-900GB..

Installera OS, program, på C: disken. Efter att allting är som du önskar gör en klon av C: disken. Lagra ev. klon på D: disken (och/eller externt). Om nu ditt OS skulle bli korrupt kan du snabbt och enkelt läsa tillbaka din C: disk utifrån den kopia, klon, du tidigare skapat. Program för att klona är tex Acronis True Image, det kostar ca $50 och är värt varje krona.

Så istället för att spendera 3-4tim på att ominstallera din dator, tar det ca 10-15min.
//m

Redigerat av Unregistered1ee0a150, 27 October 2009 - 14:08.

Postad 27 October 2009 - 21:44

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1193 inlägg
  • 0

Har alltid 2 hdd, som inlägget ovan beskriver är väldigt behändigt när windows börja fucka sig. Även smidigt att föra över det man ska spara till man ska formatera om C.
Sen tycker jag, om du har pengar, att du ska satsa dom på en SSD, den är värd varenda krona. Du kommer få en grymt mycket rappare dator. Gör mycket mer för prestandan än processor, minnen mm.
Men visst, dom är dyra nu, man kan ju vänta. Dom borde sjunka i pris snart.

Postad 28 October 2009 - 21:04

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Är också inne i uppgraderingstankar då lillbrorsan behöver ny dator och jag behöver uppgradera min, men har lite funderingar.
Vilken CPU modell och sockel är det som gäller idag för AMD och Intel? Och vilken typ av moderkort skall jag välja till det?

Tacka vet ja förr i världen när det fanns tre processorer att välja mellan. Nu har tillverkarantalet sjunkit men utbudet är ju katastrofalt högt! :)

Antec P183 låter som ett bra val. Har själv P180 och den är riktigt mekvänlig och snygg. Funderar på att uppgradera till den förstnämnda.
SSD som C-disk vore en fröjd, men tror inte att ekonomin tillåter just idag. Kör alltid en mindre separat disk för C:, det gör det så mycket enklare att ta backup och blåsa om maskinen när det behövs.

Är själv inte ute efter en spelmaskin. Den bör helst vara ganska kraftfull och stabil. Har reducerat mina datorer till en som gör allt, men kanske måste tänka om och ha en separat server för mediastreaming och FTP?!

Trådlöst NIC tycker jag personligen är idioti på en stationär maskin... men om du bara surfar och läser e-post på nätet så är det absolut inga problem.

Windows 7 Pro är nog det jag skulle satsa på... men väljer man mellan Vista Home och 7 Home så är 7:an ett självklart val.

Postad 28 October 2009 - 22:26

adhoc76
  • adhoc76
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Bra synpunkter... men SSD är ett grundkrav för mig. Det blir en Intel X25... och om man kör SSD:n som disk för OS så faller väl resonemanget om varför det är vettigt att partionera den "vanliga" hårddisken ??

Det trådlösa nätverkskortet är bara en reserv... Kör bredbandsbolaget (fiber) och självklart med kabel.... Trådlöst har jag på nuvarande dator och ibland strular bredbandsbolaget.... dessa gånger har jag lyckats komma ut på nätet via det trådlösa nätverskortet istället....

Intressant fråga från Lucifer som jag gärna hänger på.... nån som kan tipsa om vad man bör köpa för grejer till separat server för mediastreaming och FTP (NAS??) Hur funkar det hela??

Windows 7 - det skiljer ju inte sådär vansinnigt mycket mellan home premium och pro???

Postad 28 October 2009 - 23:22

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Har kollat runt lite och tror att min lott faller på AMD än en gång. Det ser ut som om jag aldrig kommer bli en frivillig ägare av en Intel-processor i mitt liv. :)

Att partitionera finns väl egentligen inte så stora vinster med idag. Förr gjorde man det av olika anledning, men om det blev någon direkt prestandavinst vet jag inte. Att däremot ha en separat partition eller hellre separat disk för operativsystemet har en klar fördel.

NAS finns som separata små burkar iofs. Är inte så insatt i hur bra dom är. Men ska tydligen funka fint även ihop med Squeezebox som jag kör. Kan vara ett allternativ?! Men jag föredrar nog att ha en vanlig PC som server som jag har lite mer kontroll över och den blir även mer mångsidig.

Har inte hunnit sätta mig in i Windows 7, men Professional ska vara mer avancerad än Home-versionerna. Ska försöka intala min chef att jag ska få gå och köpa 7:an för utvärdering och test-syfte. ;)

Postad 29 October 2009 - 18:29

adhoc76
  • adhoc76
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Har nästan nästan satt ner foten nu.... har ändrat lite..... (se ovan).... kommer beställa innan veckan är slut... några sista-minuten tips eller synpunkter från nån???

Postad 29 October 2009 - 18:40

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Om man skulle nöja sig med 1 st 1 tB hårddisk... Kan man köra den som den är, utan att göra partioner på den? Vad är det för för- och nackdelar??

Har nästan nästan satt ner foten nu.... har ändrat lite..... (se ovan).... kommer beställa innan veckan är slut... några sista-minuten tips eller synpunkter från nån???

Jag kör en Seagate 1TB disk utan partionering. Funkar klockrent. Min används bara som lagringsdisk.
Kör en defrag lite då och då.

Jag har hört att Intel ska släppa en 930 till 1366...

Postad 29 October 2009 - 21:55

adhoc76
  • adhoc76
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Jaa... Jag har också läst att det kommer en i7 930... men så där är det hela tiden... kommer ju nya grejer ofta.... i7 920 är "tillräckligt" bra om man uttrycker sig så... Om man ska vänta så kommer man få vänta hela tiden känns det som...

Postad 30 October 2009 - 09:46

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Jaa... Jag har också läst att det kommer en i7 930... men så där är det hela tiden... kommer ju nya grejer ofta.... i7 920 är "tillräckligt" bra om man uttrycker sig så... Om man ska vänta så kommer man få vänta hela tiden känns det som...

Ja, så är det. Och visst är 920an fullt tillräcklig, den är verkligen rapp och gillar att smekas runt 4GHz :P

Redigerat av Falcy, 30 October 2009 - 09:47.

Postad 30 October 2009 - 13:21

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Låter finfint.. Fråga: Vad hamnar prislappen på? Och behövs det verkligen en DVD-brännare & Bluerayspelare? Finns det ingen kombo? Kanske inte funkar så bra ihop med blålasern?

Postad 30 October 2009 - 15:39

adhoc76
  • adhoc76
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Verkar stanna runt 23000 kr monterat/installerat och klart. Bluray-läsaren är en komboläsare - både bluray och dvd/cd. Jag tycker det är vettigt med en dvd-brännare så man kan bränna bilder och göra backup.... Servade bilen idag och det var inga större fel så nu ska jag skicka iväg beställningen!!!! :P

Tack för alla synpunkter. Blev som ovan - fast jag tog intryck av tipsen och beställde windows 7 professional ist f home premium!

5 dagars leveranstid.... Nåt att se fram emot i nästa vecka alltså!!

Redigerat av adhoc76, 30 October 2009 - 18:54.

Postad 30 October 2009 - 20:02

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
hoff...jag som tyckte min blev dyr när den hamnade närmare 7.000,- Men då har jag en hel delar kvar fråm gammla datorn ;)

Postad 30 October 2009 - 21:09

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1193 inlägg
  • 0
LG har en kanon brännare som dessutom stödjer både bluray OCH framtidsformatet HD-DVD! ;)
https://www.prisjakt...kt.php?p=254285

Kör med den själv, funkar kanon, låter en del när den läser, men inte mer än mina tidigare brännare.

Postad 31 October 2009 - 04:35

mAniAk-
  • mAniAk-
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Verkar stanna runt 23000 kr monterat/installerat och klart. Bluray-läsaren är en komboläsare - både bluray och dvd/cd. Jag tycker det är vettigt med en dvd-brännare så man kan bränna bilder och göra backup.... Servade bilen idag och det var inga större fel så nu ska jag skicka iväg beställningen!!!! ;)

Tack för alla synpunkter. Blev som ovan - fast jag tog intryck av tipsen och beställde windows 7 professional ist f home premium!

5 dagars leveranstid.... Nåt att se fram emot i nästa vecka alltså!!

Hur i hela friden blev det 23000? Lust att göra en lista?

Win7 home hade du nog klarat dig med, om du inte behöver kunna köra remote desktop till den.

Postad 31 October 2009 - 11:45

adhoc76
  • adhoc76
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Bra tips om LG:s läsare där... Smart att den stödjer både bluRay och HDDVD.... Åtminstone 2007 när den kom. Idag är HdDVD helt dött - så att att den läser HdDVD har man ingen nytta av... Det får ändå bli en ändring där för LG läsaren har bättre specifikationer än den Pioneer jag kikat på. Jag tar bort Samsungs DVD-brännare och ersätter Pioneers BluRay-läsare med LG:s kombo och kör bara på den. Blir nog bra och sparar en slant också.

Visst kan jag göra en lista - jag har inte jättekoll på dagens priser - så en fråga först... Låter det dyrt?? Jag har iofs kollat priser och så och jag tycker det stannar omkring den nivån med alla beståndsdelar som jag behöver! Utgångspunkten är att jag vill ha datorn monterad och klar att använda. Jag kan stoppa in kort och mer minne, men inte montera hela datorn själv nämligen....

Redigerat av adhoc76, 31 October 2009 - 13:10.

Postad 03 November 2009 - 22:23

adhoc76
  • adhoc76
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Igår beställde jag datorn.... Några dagars väntetid för alla delar fanns inte i lager.... Nåt att se fram emot iallafall! :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.