Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad har ni haft för högtalare och hur rangordnar ni dem?

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 November 2009 - 10:55

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0
Vad har ni haft för högtalare och hur rangordnar ni dem?

Ett uppslag till en intressant (?) tråd. Alla har vi ju olika syn på vad som låter bra! Någon kort kommentar om varför man rangordnar dem i just den ordningen skulle också kunna vara intressant.

Själv har jag hittils hållt mig i segmentet upp till 8500 kr, även om jag funderar på att ta ett rejält kliv uppåt nästa år och åtminstone dubbla insatsen. :unsure:

De 6 högtalare jag ägt och min rangordning:

1. Monitor Audio RX1

Dessa högtalare är de jag för tillfället äger, och dessutom de första jag hittils inte har några anmärkningar på. De låter helt korrekt, inget som sticker ut som ofta är fallet med högtalare. Alla registren känns starka och jämbördiga. Stor ljudbild för sin storlek. Härlig diskant! Enda nackdelen skulle väl vara deras storlek då. Jag har en sub som jag använder ibland, men förvånande nog klarar de sig bra på egen hand i mitt 40 kvadrats vardagsrum! Just det faktum att de är homogena i alla register är det som är högtalarens styrka.

2. XTZ 99.36

En högtalare med makalöst bra diskant och mellanregister för prisklassen. Trots att den blev bättre efter lång inspelning blev jag dock aldrig helt nöjd med basen som inte är av samma klass som diskant och mellanregister. Jag tänkte på den varje gång jag lyssnade på musik vilket ju inte är ett bra tecken.

3. KEF Cresta 30

En billig minimal golvare som var mer som en stativare med inbyggda stativ, men som jag tyckte var jättetrevlig. Bra driv, bra förmåga att återge detaljer och fånga atmosfären i musiken. När man knackar på den, låter som en helt ihålig skolåda, blir man förvånad att den låter så bra som den gör! Sålde för att jag var nyfiken på XTZ.

4. JBL E90

En riktig rock-högtalare. Bra, och ren, bas. Möjligtvis lite beslöjad i de övre registrena. Men väldigt homogen och trevlig i alla fall. Önskade dock hela tiden lite mer detaljer, vilket var skälet till att jag bytte till KEF. Samt att de var lite för stora för mitt nya vardagsrum (enligt min bättre hälft åtminstone). Varma och lättlyssnade.

5. DALI 6006

Bra på rock och hårdrock. Låter varma och inte alls hårda, vilket nog kan bero på att de var väldigt avrullade i de övre registren. De tre bas/mellanregister elementen dominerade för kraftigt. Låter inte heller som att bas, mellanregister och diskant spelar ihop med varandra.

6. B&W DM 601 S3

Enda högtalaren jag ägt som jag faktiskt inte gillade det minsta. Kantiga och burkiga och en diskant som är alldeles för påfrestande för öronen.

Om något år planerar jag att uppgradera trots att jag för tillfället är nöjd. Det är ju det som är det roliga! ;)
Spendor, PMC och Amphion är några märken jag funderar över.

Postad 04 November 2009 - 13:49

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
1: Dynaudio Audience 42
Riktigt härliga högtalare i sitt lilla format. Underbart mellanregister.
Tyvärr riktigt kräsna högtalare som kräver rejäl elektronik.

2:B&W 601 S2
Dessa har jag nu och dom lär vara kvar ett bra tag. Härlig botten och klar diskant.

3:Audio Pro Black Pearl V2
Otroligt prisvärd högtalare som spelar riktigt trevligt. Dock något beslöjad diskant.
Men också härligt neutral med bra botten.

4:Monitor Audio RS1
Otroligt vass diskant som man blev lyssningstrött av och efter 2timmar film så hade man huvudvärk.
Aldrig blivit så missnöjd som med dessa.
Bytte till Dynaudio och vilken skillnad det blev.

Postad 04 November 2009 - 14:05

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Front:
1. INO pi60
Bästa jag hört i min hemma miljö. Fullregister högtalare på riktigt som spelar djupare i frekvens än något annat i prisklassen. Om jag skulle klaga på något så är det att i elektronisk musik och vissa trummor så tyckte jag att det var mer fysisk "punch" i basen med B&W 683. Spelar numera delade vid 80Hz med pX-2 som basmoduler under 80Hz tillsammans med ett externt delningsfilter cr80s. Skillnaden är inte värd priset för filter, basmoduler och 2 slutsteg. pi60 är en fullgod högtalare i sig själv och det finns inget behov för att komplettera med basmoduler. Men sjuk som man är så vill man ju prova alla möjligheter : )

2. B&W 683
Väldigt bra och mycket prisvärda som jag bytte på grund av att jag kunde bli lyssningstrött efter ett tag och en viss skarphet i diskanten som jag ogillar vid viss musik med höga toner.

3. B&W 685
Väldigt bra stativare, dock väldigt stor skillnad från 683, dom låter mindre helt enkelt och går inte lika djupt av naturliga skäl.

4. B&W 601 S3
När jag köpte dom tyckte jag att dom var riktigt riktigt bra, men skillnaden upp till 685 var stor till 685:ans fördel.

5. B&W 303
Agerade mest bakhögtalare men helt klart trevliga små stativare som stog på sig bra mot storebror 601 S3.

Center:
1. INO i14
Fantastisk center trots att det inte är en center i första hand, bra spridning och klockren dialog. Delas med fördel vid 80Hz eller högre.

2. B&W HTM62
Mitt val efter test mot HTM61 som jag tyckte blev för bumlig bas hemma hos mig.
Liten och smidig trots stort ljud.

3. B&W LCR3
Gör sitt jobb bra i mindre rum, spelar fortfarande som center i sovrummet nuförtiden.

Postad 04 November 2009 - 14:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
1: Ino iPs: ja, vad ska man säga... kan inte komma på något att klaga på alls faktiskt... B) jag bara rakt igenom älskar dom, för pengarna är det ett "MÅSTE HA!!" Enda som skulle kunna vara bättre är ljudtryckskapaciteten. Som dock är väldigt bra med tanke på storleken, men jag skulel vilja att någon kunde komma på ett sätt att tänja på fysikens gränsen och ge mig ett par lika småhögtalare/samam ljudkvalitet men med högre ljudtrycks kapacitet. :)

2: QRS500: Jag älskar dessa högtalare, dom är egentligen inte plats 2gällande "kvalitet" på ljudet ur den bemärkelse som många tänker sig...
dom är numemr 2 för att dom är otroligt billiga beggade, ser inte helt dåliga ut, och spelar som 2st små gudar ! ;)
vilket otroligt livfullt ljud och vilken skön spelstil ! jag älskar dessa högtalare!

3: Luxor8071 (moddade): Grymma högtalare som spelar riktigt bra och djupt, riktigt trevlig splestil och några av mina favoriter någonsin !
Dom ligger mig varmt om hjärtat och jag saknar dom faktiskt väldigt mycket, dessa skulle vara plats 2 egentligen, om det inte vore för att dessa inte är lika "snygga" och inte helelr lika "roliga" i spelstilen som QRS500. Hmm, Ehh det får bli delad 2a och 3e plats på dessa två nästan... ;)

4: Seas Thor: Mycket trevliga, sjukt bra detalj fokus, men också detta som det kunde bli lite för mycket av det goda... dessa är trotts allt på plats 4 så dom är en mycket trevlig bekant skap ! :unsure:

5: pallar inte skriva mer, men kanske lägger till lite fler högtalare vartefter som.. :D
har väll en 15st till att skriva om... :)

Postad 04 November 2009 - 14:57

Unregistered5b84dd24
  • Unregistered5b84dd24
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0
1 JBL LX - 800 Har kört dessa i ca 16 år nu och är ganska nöjd. Minst sagt dynamisk bas, öppen diskant och lite mer ordnärt mellanregister. Med andra ord det klassiska JBL-ljudet till 110% Tror jag ägnade ca tre månader till att åka runt och lyssna på olika högtalare i sydsverige innan jag kom fram till att det var detta ljudet jag sökte.

2 - 3 No name trälådor. Typ samma som följer med vilken Japansk stereo som helst från OnOff, Siba etc.

Postad 04 November 2009 - 15:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
1. B&W 804S
Nuvarande högtalare, och största uppgraderingen hittills. De kommer stanna länge. Mycket öppet/detaljerat ljud som ändå inte blir vasst eller påfrestande. 3D-djupet och elementintegrationen är imponerande. Har lyssnat igenom hela skivsamlingen igen, och hittat detaljer som jag inte visste fanns.

2. B&W DM683
Näst största uppgraderingen. Köpte de precis när de hade släppts, för 11500kr. För de pengarna var de ett kap, och inte jämförbara med föregångaren. Bättre dynamik, mycket bättre diskant och mellanregistret hade också en klart högre klass. En rolig högtalare som kan spela högre och med djupare bas än man tror. Har dessa kvar och kör som bakhögtalare. Har inga planer på att sälja de eftersom de gav en enorm förbättring jämfört med 604S2 som stod bak förut.

3. Jamo D830
En Seaskonstruktion med element ur Excel-serien. Trivs bäst med akustisk / lugn musik där de i sina bästa stunder imponerar. Men de hade för stora brister för att hålla i längden. Diskanten började snabbt dista när man höjde volymen, och på lite "ruffigare" rockmusik kom en märklig färgning liknande lådljud i bas och mellanregister. Nja, detta är inte högtalare som fungerar bra allround. De har ett specifikt användningsområde - akustisk musik på låg volym. Har faktiskt dessa kvar i andra-anläggning. Trots att jag kanske dissade de ovan så hade fortfarande något :unsure:

4. B&W 604S2
När jag köpte de var det en klar uppgradering från Audio Pro. Mycket bättre djupbas och de kunde spela högre. Men de hade också brister, framförallt diskanten som funkade upp till en viss gräns, där den övergick till direkt plågsam på vissa inspelningar. En kontrast till det var mellanregister och bas, som istället var en aning tillbakadraget.

5. Audio Pro
Golvhögtalare med en liten 5,25" bas och diskant längst upp. Minns tyvärr inte modellbeteckningen (det är trots allt 10 år sen ;) ). Minns de som en rätt trevlig högtalare för pengarna, förutom att de var befriade från djupbas.

6. Marantz HD770
Golvare från slutet av 70/början av 80-talet. Mycket bättre än JWS, men skumkanterna på basarna gick sönder och jag bytte de mot andra baselement från Hifikit, samt byggde om de till slutna. Det var min första "seriösa" mod och de lät faktiskt inte så tokigt, tyckte man då iaf :)

7. JWS "200W".
Ja, 200W var det enda som stod på baksidan av dessa högtalare, förutom JWS-logot då. Bara det säger kanske en del. Kopplade in de för ett par år sedan igen, och de låter plastigt, platt och trist. Sameness taget till en helt ny nivå. För 13-14 år sen körde jag de med en gammal Marantz från 70-talet, ofta med loudness på, och tyckte att det lät kanon :)

Redigerat av Ageve, 04 November 2009 - 23:52.

Postad 04 November 2009 - 15:48

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
1. JBL Array 1400. Jag har haft dom i två år snart. Nått tills vägs ände. Kommer
ej att bytas ut om inte jag vinner några meloner på lotto. Och i så fall går
jag bara upp ett snäpp i JBL hierarkin ----> K29800.

2. PMC FB1. Det enda fabrikat jag kan tänka mig förutom ovanstående. Har bakgrund
inom studiovärlden och tål mkt stryk. Med ett par stora PMC behövs inga subbar. Det
var med dessa det började spåra ur på allvar... :unsure:

3. JMLab Chorus S 706. (Tror jag dom hette). Golvare + stativ + center. Jag har kvar
centern och stativarna. Vad ska man säga om dessa? Ingenting. Gäsp...

4. Kef - Äggen. Min inkörsport till vansinnet. Skulle inte tveka en sekund att köpa
ett ägg-paket om det skulle behövas till platt-tv´n i framtiden.

Postad 04 November 2009 - 16:52

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
1. MICHAEL GREEN DESIGN-CHAMELEON.
grymt bra och neutral högtalare som det inte saknas något hos: kommer att stanna hos mig länge!.

2. B&W CDM7 NT (nautilus).
för sin prisklass-20k är dom hur bra som helst,riktigt fin och mjuk diskant och kan spela otroligt högt utan att tappa skärpa:perfekt även för bio. jo förresten...grym närvaro i mellanregistret.

3.CANTON KARAT M70.
otroligt rolig och välbalanserad högtalare som kan spela sjukt högt med otrolig bas,dock lite ljus och stel men för priset är den riktigt fin.

4. MARANTZ LD60 DMS STATIVARE.
ruggigt fin och välupplöst diskant och bra punch i basen. tillverkade 1986!

5. CANTON KARAT 40 STATIVARE.
tillverkade 1987 och jämnfört med dagens canton spelar dessa varmare och med bättre detaljskärpa.

6. CANTON ERGO RC-L.
säger bara....DJUPBAS....

7.DYNAUDIO 42 STATIVARE.
blev inte direkt imponerad av dessa trots vincent sv-233 som strömstressare.

sen har jag haft en del budget högtalare som jag inte tänker ta upp här :unsure:

Postad 04 November 2009 - 18:48

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0

4:Monitor Audio RS1
Otroligt vass diskant som man blev lyssningstrött av och efter 2timmar film så hade man huvudvärk.
Aldrig blivit så missnöjd som med dessa.

Jag har inte lyssnat så mycket på Monitor Audio RS1 men jag upplevde också diskanten som lite lätt ettrig de korta stunder jag provlyssnat.

Nu har jag ju RX1 istället, diskanten är ju helt ny, och jag upplever den som fantastisk! Len och fin och aldrig påfrestande. :unsure:

Kul att läsa alla svar förresten. Det är intressant att se hur folk uppfattar olika högtalare!

Redigerat av Unregistered7b85be38, 04 November 2009 - 18:49.

Postad 04 November 2009 - 19:47

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
1. Audio Pro Black Diamond V.1 (4)
En mycket bra allroundhögtalare i prisklassen. Låter aldrig dåligt, vilken musik man än matar dom med. Dock är dom lite beslöjade i övre registren vilket var en av två anledningar till att jag sålde dom. Den andra är att dom kräver mycket fritt utrymme omkring sig för att inte basen ska bli för dominant, runt metern skulle jag tro. Utrymme som jag inte hade då.

2. Quad 11L (3)
En riktigt liten pigg stativare. Spelar mycket bra för att kosta så lite som den då gjorde. Fantastisk mycket bas som kommer ur en så liten låda. För att inte tala om finishen!! Finns inte många högtalare på denna sida 10000 - 15000 som klår den när det gäller utseendet. Sålde dom för jag ville prova 12L.

3. Quad 12L (2)
Samma sak gäller för storebrodern som för 11an bara det att den pressar ut ännu mera och djupare bas.Lite fylligare helt enkelt. Också ett mycket bra val men inte riktigt lika prisvärd. Sålde dom för att jag ville ha golvare.

4. Celestion F30 (5)
Detta tycker jag är en riktig budgetgolvare. Eller var, rättare sagt. Nu har priset gått upp och det finns andra högtalare i samma prisklass som nog, om inte låter bättre, så iaf lika bra.

5. Canton Chrono 509DC (1)
Dessa högtalare har jag nu och är mycket nöjd med. Tycker inte det saknas mycket där. Rockar på ordentligt. Enda abret är att dom kan låta lite för påträngande i mellan och diskant på hög volym till viss söndermaximerad hårdrock. Men det beror mer på inspelningen än högtalaren.

Edit: Ojojoj......såg inte att det stod att man skulle rangordna dom :unsure: Skrev bara ner dom i den ordning jag ägt dom. Då blir bilden en annan. Rangordningen står inom parentes.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 04 November 2009 - 19:57.

Postad 04 November 2009 - 19:57

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0

3: Luxor8071 (moddade): Grymma högtalare som spelar riktigt bra och djupt, riktigt trevlig splestil och några av mina favoriter någonsin !
Dom ligger mig varmt om hjärtat och jag saknar dom faktiskt väldigt mycket, dessa skulle vara plats 2 egentligen, om det inte vore för att dessa inte är lika "snygga" och inte helelr lika "roliga" i spelstilen som QRS500. Hmm, Ehh det får bli delad 2a och 3e plats på dessa två nästan... :unsure:

;) Luxor 8071 ftw! Inte snygga?? Världshistoriens snyggaste högtalare ju! =P Tycker de är riktigt coola. Det är en blandning mellan sofistikation, råhet, funktionalitet och retro på nåt sätt.

Jag är fortfarande grymt förvånad över hur ett så till synes anspråkslöst delningsfilter kan funka så bra.. Den musikanläggning jag kör på nu har dessutom inte kostat med än ca 1000 kr =P Helt galet för hur bra det låter. Det är lite kliché men den slår faktiskt de flesta anläggningar för X tusenlappar.

Postad 04 November 2009 - 20:42

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0
Jag har haft en del fronthögtalare genom åren. Börjar med att lista dom i den ordning jag ägt dom. Sen beskriver jag varje högtalare och börjar med den jag gillat bäst som nr 1 osv.

Ägt:
1. Genexxa Twin 1000 nånting.
2. Audio Pro Image 44.
3. Audio Pro Black Diamond v1.
4. Dali Evidence 470.
5. Avance Signature 8 mk2.
6. Audiovector Mi3
7. Monitor Audio Rs6.
8. Monitor Audio Gr60.
9. Monitor Audio Gs10.
10. Sonus Faber Grand Piano Domus.
11. Sonus Faber Cremona.
12. Sonus Faber Guarneri Memento.
13. Sonus Faber Cremona igen.
14. Monitor Audio Gs20.
15. B&W 803S.
16. B&W 802 Nautilus.
17. Krell Resolution 1.

1. Krell Resolution 1. Dessa högtalare äger jag idag och är dom bästa jag ägt. Stora och rejäla och kan spela därefter. Väldigt stor och tydlig ljudbild och en extrem dynamikförmåga. Går djupt i basen -6db@21hz och kan spela otroligt starkt. Basen är snärtig och punchar fint i magen, är väldigt fysisk utan att bli dominant. Mellanregistret är ändå den allra starkaste sidan, perfekt avvägd kropp och mycket naturligt. Enda nackdelen är att dom är tröga att driva.

2. Sonus Faber Guarneri Memento. En väldigt bra stativare, mellanregister och diskant är världsklass. På dessa punkter ligger den till och snäppet över Krell res 1. Dock har dem inte samma dynamiska förmåga som res 1. Basen är väldefinierad och bra djup för att vara stativare, dock har den ju sina begränsningar i bastryck och för mig som gillar fysiskt ljud i mellan åt så blev dem utbytta. Stradivari som har Mementos topp med dubbla 10" i botten är en våt dröm :) Dock för dyr :D

3. B&W 803S. Fysisk bas och en luftig diskant utan att bli vass. Gillade förmågan den hade att få fart och liv i de mesta inspelningarna. Det jag upplevde ibland var att mellanregistret var lite tillbakadraget och inte ville släppa/komma fram riktigt i ljudbilden.

4. Sonus Faber Cremona. Dessa har jag ägt 2 gånger. Mellanregistret var den starkaste sidan. Spelade behagligt och harmoniskt med bra kropp. Diskanten något avrullad så den var inte så luftig i toppen men tillräckligt och blev i och med det aldrig jobbig att lyssna till. Basen gick inte så djupt men var tight och väldefinierad.

5. B&W 802 Nautilus. Denna upplevde jag som sämre än 803S. Sämre integrering mellan diskant/mellanregister som gjorde att framförallt röster aldrig kändes 100% och basen var inte lika fysisk som i 803S upplevde jag det som.

6. Sonus Faber Grand Piano Domus. Påminnde om Cremona fast mindre djup och tryck i basen. Diskant och mellanregister hade samma karaktär fast mindre väldefinierat.

7. Monitor Audio Gs20. I direkt jämförelse med 803S som jag ägde vid samma tillfälle så hörde man tydligt att GS20 hade en skarp, lite metallisk, kantig klang/återgivning kring röster och instrument. Inte vasst, men skarpt och kantigt. Det lät helt klart onaturligt i jämförelse. Dock en väldigt klar och tydlig återgivning och en jänförelse med 803S är väl inte särskilt rättvis.

8. Monitor Audio Gr60. Upplevde inte så stor skillnad mellan Gr och Gs. Gs var lite luftigare i diskanten.

9. Monitor Audio Gs10. Som Gs20 fast med mindre baskapacitet.

10. Monitor Audio Rs6. Betydligt mindre tydlig ljudbild än Gr/Gs. Mindre väldefinierad men samma karaktär.

11. Avance Signature 8 mk2. Bra diskant och bas. Mellanregistret upplevde jag dock som att det antingen var oneutralt eller så hade lådan resonansproblem då jag upplevde röster som dova vid vissa frekvenser.

12. Audiovector Mi3. Föll mig aldrig i smaken. Klen, tunn bas och en diskant som hade förmågan att fånga upp s-ljud och liknande och förvandla dessa till en outhärdlig plåga, tycker jag.

13. Dali Evidence 470. Ganska vass diskant och jag upplevde det som att ljudet aldrig ville släppa rikitgt och måla upp en ljudbild.

14. Audio Pro Black Diamond. Var längesen nu men minns att jag var nöjd med tanke på pris och referenser jag hade då.

15. Audio Por Image 44. Obefintlig bas bla. minns jag. Böt till Black Diamond från dessa.

16. Genexxa Twin 1000 nånting. Ja, vad säger man. Skitballa när man var 20 år. Hög känslighet och dunkade på bra högt om man ville det. Men välljud, nej...

Postad 05 November 2009 - 00:55

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Den här fällan går jag inte in i :D . Jag rangordnar akustiken. En bra högtalare låter skit i en dålig akustisk miljö. Placera en halvdan högtalare ingen tror något gott om i ett rum som är preparerad för bra återgivning så kommer ni få svårt att sätta hakan på plats igen.... :)

Postad 05 November 2009 - 10:45

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0

Den här fällan går jag inte in i :P . Jag rangordnar akustiken. En bra högtalare låter skit i en dålig akustisk miljö. Placera en halvdan högtalare ingen tror något gott om i ett rum som är preparerad för bra återgivning så kommer ni få svårt att sätta hakan på plats igen.... :P

Visst är det så! Du har alldeles rätt! :)

Själv har jag dock spelat alla 6 högtalarna jag listade i samma rum med i princip exakt samma möblering så det har varit lättare att rangordna dem. Däremot skulle antagligen de större högtalarna jag ägt säkert kommit mer till sin rätt i ett större rum och vice versa.

Jag har haft en del fronthögtalare genom åren. Börjar med att lista dom i den ordning jag ägt dom. Sen beskriver jag varje högtalare och börjar med den jag gillat bäst som nr 1 osv.

Ägt:
1. Genexxa Twin 1000 nånting.
2. Audio Pro Image 44.
3. Audio Pro Black Diamond v1.
4. Dali Evidence 470.
5. Avance Signature 8 mk2.
6. Audiovector Mi3
7. Monitor Audio Rs6.
8. Monitor Audio Gr60.
9. Monitor Audio Gs10.
10. Sonus Faber Grand Piano Domus.
11. Sonus Faber Cremona.
12. Sonus Faber Guarneri Memento.
13. Sonus Faber Cremona igen.
14. Monitor Audio Gs20.
15. B&W 803S.
16. B&W 802 Nautilus.
17. Krell Resolution 1.

Inge dålig resa du har gjort med högtalarinköp! :D

Dessutom är det ju inte heller under en allt för lång tidsperiod du har betat av alla dessa högtalare heller eftersom alla högtalare åtminstone släppts i någorlunda modern tid! Jag är avundsjuk! :lol:

Postad 05 November 2009 - 11:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

:lol: Luxor 8071 ftw! Inte snygga?? Världshistoriens snyggaste högtalare ju! =P Tycker de är riktigt coola. Det är en blandning mellan sofistikation, råhet, funktionalitet och retro på nåt sätt.

Jag är fortfarande grymt förvånad över hur ett så till synes anspråkslöst delningsfilter kan funka så bra.. Den musikanläggning jag kör på nu har dessutom inte kostat med än ca 1000 kr =P Helt galet för hur bra det låter. Det är lite kliché men den slår faktiskt de flesta anläggningar för X tusenlappar.

Haha, jo och med en filter, mellanregister kåpa och diskant modd, så blir den bland det bästa som finns att få tag på enligt mig.
Bland det bästa jag hört oavsett prisklass om man utför denna modd ! B)

Visst är det så! Du har alldeles rätt! :)

Själv har jag dock spelat alla 6 högtalarna jag listade i samma rum med i princip exakt samma möblering så det har varit lättare att rangordna dem. Däremot skulle antagligen de större högtalarna jag ägt säkert kommit mer till sin rätt i ett större rum och vice versa.

Humm, men olika högtalare är ju dessutom konstruerade för olika optimal placering och olika typer av rum m.m.
Så det kan faktiskt hända att någon av dom högtalarna som du nu har placerat långt ner på listan skulle kunna lika gärna vara längst upp på listan om du bara haft ett annat rum som du spelat alla olika högtalare i. Och som varit till fördel för andra högtalare än just dom som nu "vunnit".. :P

Därför detta med att rangårdna är extremt svårt... det blir ju enbart vad man själv tycker lät bäst i just det givna rummet med given placering och med given elektronik.
Byter man ut någon av dessa variabler så är det inte alls samma sak längre... :D

Edit: ville bara förtydliga, vet inte varför egentligen men kända att jag behövda få detta sagt... :P

Och med det sagt så vill jag alltså säga att jag inte riktade detta till dig personligen, utan till alla om att inte ta vad andra skriver om en högtalare på för stort allvar.

Redigerat av DVD-ai, 05 November 2009 - 11:12.

Postad 05 November 2009 - 11:34

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0

Och med det sagt så vill jag alltså säga att jag inte riktade detta till dig personligen, utan till alla om att inte ta vad andra skriver om en högtalare på för stort allvar.

Ingen fara, jag tar inte illa upp! :D

Det är just detta, att alla tycker så olika om högtalare, jag personligen tycker är så intressant att höra om! Det skulle ju vara fruktansvärt tråkigt att höra recensioner om högtalare där omdömen baseras enbart utifrån faktiska mätresultat. Folks upplevelser och intryck är ju det som är intressant, både när det gäller hifi/hemmabio och livet i allmänhet. Varför tycker man som man tycker! Dessutom kul att se hur uppgraderingsdjävulen griper tag i folk med detta intresse med jämna mellanrum. :)

Postad 05 November 2009 - 13:21

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Dom 4 alternativen jag tog med har jag haft i samma rum med samma elektronik.
Därför tog jag enbart med dom.

Postad 05 November 2009 - 13:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
1, 2, 3 och 4 i min lista har också stått/står i samma rum, men såklart med lite olika placering för att de skulle låta så bra som möjligt.

Postad 06 November 2009 - 13:13

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
1. B&W N802
2. Xavian XN185 II
3. B&W N805
4. B&W 603

Samtliga dessa i samma rum men inte alltid med samma elektronik.

Postad 07 November 2009 - 19:51

UnBeliever
  • UnBeliever
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Har ägt följande högtalare i ordning:

1 B&W DM602
2 Acoustic Challenger (Hifi-Kit)
3 Dynaudio Contour 1.3Se
4 B&W DM601s3
4 Usher CP-6371
5 Avantgarde UNO
6 Jamo Concert 11
7 Mark & Daniel Maximus Ruby
8 Mark & Daniel Maximus Monitor med Omni Harmonizers

Inbördes rangordning skulle nog se ut såhär:

1 Avantgarde UNO
2 Mark & Daniel Maximus Monitor med Omni Harmonizers
3 Mark & Daniel Maximus Ruby
4 Jamo Concert 11
5 Dynaudio Contour 1.3Se
6 Usher CP-6371
7 Acoustic Challenger (Hifi-Kit)
8 B&W DM601s3
9 B&W DM602

Det är dock inte många av dem som har stått i samma rum med samma elektronik eller akustiska förutsättningar så listan kanske borde se helt annorlunda ut :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.