Har beställt Panasonic TXP42X10Y...
15 svar till detta ämne
Postad 16 November 2009 - 19:16
rico90
-
rico90
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Hej!
Har precis beställt en superjulklapp till ungarna och mig  i förskott.
En Panasonic TXP42X10Y och ett PS3 Slilm 250GB med dubbla kontroller och lite spel. Jag kommer att koppla in Digitalbox (Viasat), DVD och PS3. Är det några speciella inställningar på TVn jag ska göra? Inkörningstid?, Något att tänka på i samband med inkoppling och konfig av PS3 mot TVn?.
TV kommer att användas för digitaltv, PS3, DVD-filmer.
Tacksam för svar.
Postad 17 November 2009 - 16:21
rico90
-
rico90
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Ingen som har köpt en Panasonic X10Y?
Postad 17 November 2009 - 16:59
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Hej!
Har precis beställt en superjulklapp till ungarna och mig i förskott.
En Panasonic TXP42X10Y och ett PS3 Slilm 250GB med dubbla kontroller och lite spel. Jag kommer att koppla in Digitalbox (Viasat), DVD och PS3. Är det några speciella inställningar på TVn jag ska göra? Inkörningstid?, Något att tänka på i samband med inkoppling och konfig av PS3 mot TVn?.
TV kommer att användas för digitaltv, PS3, DVD-filmer.
Tacksam för svar.
Inställningsmässigt kan du till en början laborera lite själv för att se vad som passar dig bäst. Håll dig borta från allt som eter dynamiskt läge. Standard eller Film är bra lägen att utgå ifrån. Inkörningsrutiner ska man bara bry sig om om man tänkt proffskalibrera bilden så snart som möjligt. Variera ditt användande. Har du kört länge med filmer med svarta kanter kan det t.ex. vara nyttigt att köra helbild en liten stund. Har du kört TV-spel med statiska GUI etc. kan det vara bra att köra nån minut efter med ett vanligt tv-program. Detta är inget jag har bevisat stöd för att behöva göra men det känns bra för mig. Sunt förnuft helt enkelt. edit: jag har inte en X10, men pratar generellt.
Redigerat av sadfoafs, 17 November 2009 - 17:00.
Postad 05 December 2009 - 11:26
Unregistered035dce0b
-
Unregistered035dce0b
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Tittade på den idag i 3 olika butiker å måste säga att den ger ett blekt intryck,grå å tråkig bild hur ja en mixtrade med inställningarna,6390kr köpa eller inte köpa till datarummet de är frågan det...
Postad 05 December 2009 - 19:01
Onaqui
-
Onaqui
-
Användare
-
-
104 inlägg
Jag köpte en idag faktiskt, 50-tummarn. Klarade inte av input-lagget på min gamla philips LCD så jag satsade på en pioneer plasma. Resetat "calibrate lag" på guitar hero och grejer, kört och känner ingen delay överhuvudtaget. Helt underbart
Om bilden känns grå osv så kan det bero ganska mycket på att du står i en butik med massa LCD-apparater med uppskruvade färger och kontraster. Om du kan så bör du be om o få prova mixtra lite med kontrast/färg osv och dra upp kontrasten typ till 80 och se om du fortfarande tycker det ser grådassigt ut.
Osäker på inkörning osv, jag tänkte bara använda den som vanligt ikväll, se lite på TV och ta o se en film osv. Läste också att man ska ha lite neddragen kontrast/ljusstyrka i början för att minska risk för inbränningar.
Hoppas du blir nöjd.
Postad 09 December 2009 - 00:51
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Tittade på den idag i 3 olika butiker å måste säga att den ger ett blekt intryck,grå å tråkig bild hur ja en mixtrade med inställningarna,6390kr köpa eller inte köpa till datarummet de är frågan det...
Såg att du lämnat ett omdöme under P42X10Y så jag antar att du köpte den? Hur var skillnaden när du startade upp den hemma jämfört i butik, fortfarande blek och grå? Har kikat lite på denna i butik jag med och hade samma uppfattning, mixtrade dock inte med inställningarna.
Postad 09 December 2009 - 02:58
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Som bland andra jag har skrivit tidigare: Stäng av Eco-mode. Med det påslaget blir färgerna grådassiga.
Postad 09 December 2009 - 20:20
Unregistered035dce0b
-
Unregistered035dce0b
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
För tv funkar den väll ok men tycker fortfarande den är lite grå å tråkig,tycker faktiskt min lg är mycket vassare å trevligare bildmässigt både på tv å högupplöst.Men men för 6lök så funkar den alldeles utmärk ska ju bara se hockey å fotboll på den,så hellre lite grå å tråkig bild än å titta på legogubbar som jagar en fyrkantig fotboll:)
Postad 09 December 2009 - 21:18
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
För tv funkar den väll ok men tycker fortfarande den är lite grå å tråkig,tycker faktiskt min lg är mycket vassare å trevligare bildmässigt både på tv å högupplöst.Men men för 6lök så funkar den alldeles utmärk ska ju bara se hockey å fotboll på den,så hellre lite grå å tråkig bild än å titta på legogubbar som jagar en fyrkantig fotboll:)
Vad kör du för inställningar, har du eco-mode aktiverat?
Postad 09 December 2009 - 23:27
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Låter så på hans beskrivning av bilden.
Postad 10 December 2009 - 11:44
Unregistered035dce0b
-
Unregistered035dce0b
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
eco off
Postad 10 December 2009 - 13:02
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
eco off 
Damn, jag som trodde den skulle se skitbra ut när man väl hade den hemma med tanke på alla positiva omdömen, fan vad ska man nu köpa.
Postad 11 December 2009 - 14:52
Unregistered035dce0b
-
Unregistered035dce0b
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Sååå dålig är den inte Hassezilla,,,menar bara att den är ju höjd över skyarna denna tv vilket jag har liiite svårt å förstå den är bra de är den men tycker att min i vardagsrummet 50tums lgpq1000 är mycket bättre faktiskt å den säljer dom nu för ca 6400kr såg jag å de är ett fynd tycker jag om man är ute efter en stor tv med bra bild till billigt pris.Men pannan är helt ok gör det den ska å är ju billig,men jag tycker som sagt den är litte grå å tråkig.
Postad 11 December 2009 - 15:48
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1114 inlägg
Sååå dålig är den inte Hassezilla,,,menar bara att den är ju höjd över skyarna denna tv vilket jag har liiite svårt å förstå den är bra de är den men tycker att min i vardagsrummet 50tums lgpq1000 är mycket bättre faktiskt å den säljer dom nu för ca 6400kr såg jag å de är ett fynd tycker jag om man är ute efter en stor tv med bra bild till billigt pris.Men pannan är helt ok gör det den ska å är ju billig,men jag tycker som sagt den är litte grå å tråkig.
Du måste ha den fel inställd. Panasonic på pappret mäter på flertals punkter bättre svärta, mer korrekta färger, bättre 100hz osv än lgs modeller. Även budget varianten X10y. Så om du inte är nöjd måste det vara en smaksak för den är kvalitetsmässigt bättre. Kalibrera den vetja om du inte e nöjd än så länge.
Postad 12 December 2009 - 03:34
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Du menar alltså att svärtan är bättre på LG:n? Illa i såna fall, polaren har en PS8000 som i mina ögon har skitdålig svärta, den borde ju vara bättre än PQ1000 tom, iaf ligger ju X10 en bit före PS8000 på svärtenivå enligt alla tester. Nåja, var och pillade på en X10:a idag med fjärren och den imponerade inte, dock stormarknadsmiljö men ändå.
Redigerat av Hassezilla, 12 December 2009 - 03:38.
Postad 12 December 2009 - 05:58
Unregistered035dce0b
-
Unregistered035dce0b
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Kör med likadanna kablar,likadan digitalbox,å jag tycker helt klart Lgn ser bättre ut för tv tittande hur mycket ja än mixtrar med inställningarna på pannan,pannan har bätrre svärta men mycket sämre färger å grå å tråkigare bild än Lgn,Lgn har bättre menyer å inställnings möjligheter å snyggare design.Men jag är nöjd som sagt den ska visa hockey å fotboll så hellre tråkig bild än lcd fenomenet med legogubbar som jagar en fyrkant på plan.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|