Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kör mest Spotify och FLAC, ny förstärkare bortkastade pengar ?

41 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 January 2010 - 19:11

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Hej svejs....

Ja som rubriken lyder... Jag är sugen på en ny förstärkare men jag kör nästan helt uteslutande Spotify och Flac när jag spelar musik...

Jag har fått upp ögonen på en pärla från Kina, en Jungson JA-88D. Killen som konstruerade fronthögtalarna jag har byggt har nyss köpt en själv och lovordar den enormt. Så om jag ska köpa en ny förstärkare så blir det ingen annan än just den förstärkaren. Priset är den största anledningen, med import från kina så får man den för under 9000:- inkl svensk moms, svårslaget alltså.

Men till den väsentliga frågan då. Kommer jag märka skillnad eftersom jag bara kör spotify och flac till en DacMAgic ?? Eller är det som att hälla raketbränsle i en nissan micra, bortkastade pengar... ??

Och en till fråga då... Säg att jag hade en skitbra cd-spelare, hur stor skulle skillnaden bli emellan en klass A förstärkare som t ex Jungson DA-88D och min nuvarande Cambridge Audio 640A v.2 ?? Är den så pass hörbar så att min helt ointresserade flickvän skulle märka skillnad eller lär man lyssna på samma skiva 3 ggr innan man upptäcker skillnaderna ?? Tyvärr så har jag ingen alls möjlighet att jämföra dessa förstärkare innan köpet så all hjälp jag kan få vore snällt :D

Jag förstår att det är väldigt "förenklade" frågor men det är mina funderingar iaf :) Vore roligt om nån Audiofil har nåt fint svar...

mvh

Postad 06 January 2010 - 20:07

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0
Hör du någon skillnad på Spotify och FLAC?

Förövrigt, väldigt snygga bilder i ditt galleri! Ser verkligen trevligt ut.

Postad 06 January 2010 - 20:30

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Hör du någon skillnad på Spotify och FLAC?

Förövrigt, väldigt snygga bilder i ditt galleri! Ser verkligen trevligt ut.

Jag hör tydlig skillnad på Spotify och Flac. Spotify har ju endast bitrate 320 i bästa fall, medans flac är runt 1000 ... Hör även en liten skillnad emellan Flac och cd om jag kör cd-skivan via datorn till Dacmagicen, cdn är bättre alltså...

Postad 06 January 2010 - 20:49

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Hör även en liten skillnad emellan Flac och cd om jag kör cd-skivan via datorn till Dacmagicen, cdn är bättre alltså...

Vad är det för FLAC-filer du har? Är det mp3-or som du har konverterat till FLAC?

Postad 06 January 2010 - 20:50

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Jag hör tydlig skillnad på Spotify och Flac. Spotify har ju endast bitrate 320 i bästa fall, medans flac är runt 1000 ... Hör även en liten skillnad emellan Flac och cd om jag kör cd-skivan via datorn till Dacmagicen, cdn är bättre alltså...

Ja, då har vi kommit en bit på vägen.

Det blir kanske svårt att "låna" hem en Jungson? Men det hade varit mitt tips annars, vet inte hur bra Cambridge står sig, tyvärr.

Postad 06 January 2010 - 20:53

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Vad är det för FLAC-filer du har? Är det mp3-or som du har konverterat till FLAC?

nej det är material som är rippat från cd-skivor till flac... vad vore det för idé att konvertera mp3 till flac... det är väl som att förstora en liten bild, den blir bara större men upplösningen är densamma ?? eller fungerar det annorlunda med ljud ?

Postad 06 January 2010 - 20:57

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

nej det är material som är rippat från cd-skivor till flac... vad vore det för idé att konvertera mp3 till flac...

Då tycker jag att det är märkligt att du hör skillnad mellan cd och flac då det borde vara identiskt.

Postad 06 January 2010 - 20:59

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

vad vore det för idé att konvertera mp3 till flac... det är väl som att förstora en liten bild, den blir bara större men upplösningen är densamma ?? eller fungerar det annorlunda med ljud ?

Det fungerar säkert lite annorlunda :). Oavsett så är din poäng helt korrekt.

Då tycker jag att det är märkligt att du hör skillnad mellan cd och flac då det borde vara identiskt.

Nja, där vill jag inte hålla med iaf. Utan att göra vidare utlägg på det.

Redigerat av Falcy, 06 January 2010 - 21:00.

Postad 06 January 2010 - 21:02

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Nja, där vill jag inte hålla med iaf. Utan att göra vidare utlägg på det.

Ok, hos mig hör jag i varje fall ingen skillnad med det är möjligt att mina öron eller prylar inte håller måttet.

Postad 06 January 2010 - 21:03

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

en cd har bitrate runt 1500... mina flac filer har runt 1000... så lite skillnad är det även på pappret... men som sagt skillnaden är hörbar av mig på min setup iaf...

men det kanske finns flac som håller samma bitrate som cd-skivor också ??

men det känns som vi vandrade ifrån rubriken här lite :) frågan var angående förstärkare, inte emellan ljudformat...

Redigerat av Unregistered93edb1ba, 06 January 2010 - 21:05.

Postad 06 January 2010 - 21:05

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

en cd har bitrate runt 1500... mina flac filer har runt 1000... så lite skillnad är det även på pappret... men som sagt skillnaden är hörbar av mig på min setup iaf...

men det kanske finns flac som håller samma bitrate som cd-skivor också ??

Bitraten har inget med saken att göra.

Postad 06 January 2010 - 21:08

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Ok, hos mig hör jag i varje fall ingen skillnad med det är möjligt att mina öron eller prylar inte håller måttet.

Dina prylar ska nog räcka till :) och rumsakustiken har du också fixat.
Så det kanske bara är placebo med skiva från min sida eller så kanske det är högre bitrate på dina FLACs?

Kör en omgång Revaxör och se om det släpper :D

Vad hänger det på då, om inte bitrate har något med saken att göra?

Sorry för offtopic.

Redigerat av Falcy, 06 January 2010 - 21:09.

Postad 06 January 2010 - 21:10

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

inte... då får du gärna förklara närmare... jag trodde bitraten hade stor roll i hur bra ljudformatet är... låg bitrate = dåligt, hög bitrate = bättre ?? självklart finns det väl andra aspekter som spelar in men det är väl en tumregel iaf...

Postad 06 January 2010 - 21:14

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Vad hänger det på då, om inte bitrate har något med saken att göra?

Jag vet inte. Kan vara så att din uppspelare inte hanterar FLAC på ett korrekt sätt.

Bitraten på FLAC säger mer om hur pass mycket orginalfilen har blivit komprimerad (jämför zip-filer, där kan man också välja komprimeringsgrad). Slutresultatet blir dock alltid detsamma ljudmässigt.

inte... då får du gärna förklara närmare... jag trodde bitraten hade stor roll i hur bra ljudformatet är... låg bitrate = dåligt, hög bitrate = bättre ?? självklart finns det väl andra aspekter som spelar in men det är väl en tumregel iaf...

Läs gärna lite om FLAC här.

Postad 06 January 2010 - 21:19

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Läs gärna lite om FLAC här.

Kan tillägga att jag använder Mediamonkey till uppspelning av både cd och flac... Men som sagt skillnaden för mig är hörbar...

men för att lägga diskussionen angående filformat bakom oss... åter till förstärkare...

Postad 06 January 2010 - 21:28

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Hade jag varit i din situation hade jag inte köpt en ny förstärkare utan att kunna provlyssna på den innan. Givetvis då hemma med dina egna högtalare etc.

Postad 06 January 2010 - 21:32

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Hade jag varit i din situation hade jag inte köpt en ny förstärkare utan att kunna provlyssna på den innan. Givetvis då hemma med dina egna högtalare etc.

Ja tyvärr så är exakt det problemet :) finns inte många sådana i Sverige...

Postad 07 January 2010 - 08:49

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0
Det borde inte vara någon skillnad om du kör en CD i datorn och låter PCM-strömmen gå till din DACMagic mot att du kör en FLAC-fil i din dator och låter den uppackade PCM-strömmen gå till din DACMagic, det borde nämligen vara exakt samma PCM-ström, det är ju vitsen med den förlustfria komprimeringen som FLAC gör.
Att den packade FLAC-filen ligger på knappt 1000 kbit är ju ointressant, den uppackade PCM-strömmen är ju 1411 igen, precis som originalet.

Det är ju som att säga att ett program installerat från en CD funkar bättre än samma program installerat från en zip-fil eftersom originalfilen är större på CDn än som zip :)

Postad 07 January 2010 - 08:53

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

Kan tillägga att jag använder Mediamonkey till uppspelning av både cd och flac... Men som sagt skillnaden för mig är hörbar...

men för att lägga diskussionen angående filformat bakom oss... åter till förstärkare...

Ifrågasätter absolut inte att du hör skillnad, men;
Hör du verkligen skillnad mellan flac och cd, skickat via samma program, till samma dac, via samma kabel, då är det här jag hade börjat leta, för något i konfigurationen, antingen i hårdvara eller mjukvara, är inte optimalt.

Postad 07 January 2010 - 15:51

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Om jag säger att jag INTE hör skillnad mellan FLAC och CD då :blink: Kan jag få kommentarer angående trådrubriken då ??

Postad 07 January 2010 - 17:40

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Frågan lyder, är det bortkastade pengar att köpa en ny förstärkare om du lyssnar på Spotify och Flac?

Om du köper en bättre förstärkare än den du har så lyder det enkla svaret så här: Nej. Det är inte bortkastade pengar. Spotify premium har hyfsad ljudkvalla (en bra förstärkare kan dock avslöja komprimeringen och göra att det blir tråkigt att lyssna på Spotify) och FLAC är ju lossless så där har du inga förluster i ljudet.

Postad 07 January 2010 - 17:59

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Frågan lyder, är det bortkastade pengar att köpa en ny förstärkare om du lyssnar på Spotify och Flac?

Om du köper en bättre förstärkare än den du har så lyder det enkla svaret så här: Nej. Det är inte bortkastade pengar. Spotify premium har hyfsad ljudkvalla (en bra förstärkare kan dock avslöja komprimeringen och göra att det blir tråkigt att lyssna på Spotify) och FLAC är ju lossless så där har du inga förluster i ljudet.

Tack för ett bra svar... Du har möjligtvis inte ett svar på min andra fråga, om ljudskillnaden mellan en bra klass A förstärkare och min nuvaranda "vanliga" förstärkare om man utgår från förlustfritt material och låt oss säga att min anläggning förutom förstärkaren är bra... är skillnaden endast nåt audiofiler lägger märke till eller är det en tydlig skillnad som t.o.m min ointresserade flickvän skulle märka... Med andra ord, ska man förvänta sig en helt ny värld av musik eller kommer man bli förvånad över hur liten skillnaden är ???

Som ett exempel kan jag säga att jag vart lite förvånad över hur "liten" skillnad det var mellan min gamla Sony hembioförstärkare och min cambridge på 2-kanals ljudet... skillnaden var ju tydlig men inte liksom WOW, men det kanske har och göra med att Cambridge förstärkaren inte heller är så himla bra ??

mvh

Postad 07 January 2010 - 18:04

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
Svårt att svara på, men mest troligt skulle du nog blir besviken. Cambridge Audio 640A är ingen dålig förstärkare.
Visst, det kommer nog bli bättre, eller iaf ändra karaktär, men misstänker att ändringarna är av typen man måste sitte och skifta fram och tillbaka för att upptäcka.

Men sen beror det väl på hur din flickvän är. Min skulle inte märka (eller bry sig) om jag bytte bort min anläggning mot en 199 krs Mark "stereo"...

Tyvärr är det väl dock egentligen omöjligt att svara på om du kommer säga Wow. Det beror på en kombination av hur bra din hörsel är, och hur stor placeboeffekten blir.

Redigerat av jaQoB, 07 January 2010 - 18:05.

Postad 07 January 2010 - 18:06

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0

Om jag säger att jag INTE hör skillnad mellan FLAC och CD då :blink: Kan jag få kommentarer angående trådrubriken då ??

FLAC, alltså PCM 44,1/16, är ju såpass bra (på en bra inspelning) att det oftast finns mer att hämta med bra prylar. Nu vet ju inte jag i vilken division dina prylar är (namnen säger mig ingenting), men att gå från en standard Sony till en Primare var ju en öronöppnare för mig, som mest spelar CD. På SACD och DVD-Audio var skillnaden ännu större.
På komprimerade format (dvs film), var skillnaden inte lika markant. Nu är nu Spotify (jag antar att vi talar Premium, dvs 320 kbit OGG) iofs betydligt bättre än DVD-ljud.

Detta kan ju vara helt ointressant för dig, men det kan ju kanske tillföra något...

Postad 07 January 2010 - 18:24

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Tackar för svaren...

Situationen är ju lite krånglig eftersom förstärkaren endast verkar finnas i Kina till bra priser... Alltså har jag ingen möjlighet att lyssna på den... Och om jag ska köpa nåt likvärdigt så måste jag nog upp i flera ggr pengarna på nån förstärkare som man kan köpa i Sverige (enligt recensioner och folk som testat), och dom pengarna vill jag inte lägga på en förstärkare... Så enligt mig själv har jag endast två alternativ tyvärr, antingen köpa förstärkaren utan att ha lyssnat på den, eller behålla cambridgen... Ser ingen idé med att köpa en annan förstärkare under 10k i Sverige...

Postad 07 January 2010 - 19:45

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Så enligt mig själv har jag endast två alternativ tyvärr, antingen köpa förstärkaren utan att ha lyssnat på den, eller behålla cambridgen... Ser ingen idé med att köpa en annan förstärkare under 10k i Sverige...

Ingen här på forumet som har en då? Om inte, kanske det beror på att den inte är "all that"?
Jag har ingen aning om vad eller vem Jungson är. :blink:

Postad 07 January 2010 - 19:53

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Ingen här på forumet som har en då? Om inte, kanske det beror på att den inte är "all that"?
Jag har ingen aning om vad eller vem Jungson är. :P

Finns ett par med medlemmar Jungson prylar har jag sett, dock inte den förstärkaren... Har inte hittat mycket alls information från svenskar tyvärr... Jag hade inte heller en aning om Jungson innan Troels, som konstruerat högtalarna jag byggde, tipsade mig om den... Han är imponerad över den och för mig säger det en hel del iaf, och vad han beskriver så verkar ljudbilden också passa mig ganska bra... Han är ju den enda i världen typ med den förstärkaren och DTQWT högtalarna :blink: Så om inte han kan tipsa mig så kan nog ingen, hehe... Men det finns säkert massor av förstärkare som är garanterat bättre, men för under 9000:- kr så tvivlar jag och flera på det...

Redigerat av Unregistered93edb1ba, 07 January 2010 - 20:42.

Postad 07 January 2010 - 20:00

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Jag hade inte heller en aning om Jungson innan Troels, som konstruerat högtalarna jag byggde, tipsade mig om den... Han är imponerad

Ja, men då så, det är ju bara att slå till! :blink:

Som du säger, 9k är "billigt" för en bra förstärkare. Och finns det då betrodda människor som kan rekommendera den, finns det väldigt lite att tveka på, enligt mig. Och med betrodda menar jag inte random Minhembio räv alltså...

Redigerat av Falcy, 07 January 2010 - 20:02.

Postad 08 January 2010 - 15:40

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

• 664 inlägg
  • 0
hmm jag hade inte köpt en olyssnad förstärkare ;)

Alla uppfattar olika saker som bra i hifisammanhang, vad jag tycker låter bra kanske du tycker låter hårt eller mjukt eller överanalytiskt eller oengagerande osv osv osv..

det man bör tänka på är att man ska leva med ljudet ett tag och har man inte provlyssnat så är risken stor att man efter att nyhetens behag har lagt sig märker att man kanske skulle satsat på något annat istället.

om stärkaren är värd sina pengar eller ej beror helt på lyssnaren med andra ord.

Postad 08 January 2010 - 16:18

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

hmm jag hade inte köpt en olyssnad förstärkare ;)

Alla uppfattar olika saker som bra i hifisammanhang, vad jag tycker låter bra kanske du tycker låter hårt eller mjukt eller överanalytiskt eller oengagerande osv osv osv..

det man bör tänka på är att man ska leva med ljudet ett tag och har man inte provlyssnat så är risken stor att man efter att nyhetens behag har lagt sig märker att man kanske skulle satsat på något annat istället.

om stärkaren är värd sina pengar eller ej beror helt på lyssnaren med andra ord.

Mjo jag står verkligen inför ett dilemma... Har ju absolut ingen möjlighet att lyssna på den förstärkaren... Ska mejla lite med mer Troels och se vad han kan hjälpa mig med...

Postad 08 January 2010 - 19:38

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Tack för ett bra svar... Du har möjligtvis inte ett svar på min andra fråga, om ljudskillnaden mellan en bra klass A förstärkare och min nuvaranda "vanliga" förstärkare om man utgår från förlustfritt material och låt oss säga att min anläggning förutom förstärkaren är bra... är skillnaden endast nåt audiofiler lägger märke till eller är det en tydlig skillnad som t.o.m min ointresserade flickvän skulle märka...

Svårt om inte omöjligt att svara på. Dock tror jag inte att du hör nån skillnad på en förstärkare som erbjuder både klass a och klass ab i samma burk, det ska till riktiga guldöron och akustikfix samt bra komponenter för att det ska vara vettigt att köra klass a (skillnader finns men inte nödvändigtvis bättre ljud eller för den delen prisvärt). Det finns givetvis rena klass a som låter bättre än din stärkare, dock inte nödvändigtvis för att det är klass a.

Det är dock sällan en nackdel att det är klass a, om man förbiser hög elräkning, varmt rum och mindre effekt.

Slutsats, klass a är onödigt för de flesta och ska inte tas som en viktig del i beslutsfattandet angående vilken förstärkare du ska välja.

Allt är högst personliga åsikter och erfarenheter.

Postad 08 January 2010 - 19:41

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0
Jag tycker det är självklart att det kan vara värt att köpa en ny förstärkare även om du kör Spotify och FLAC. Du kan ju få en helt annan tyngd och känsla i ljudet med en bättre förstärkare. Själv rekommenderar jag Rotel, väldigt bra, jag kunde till och med sälja baslådan. Då hade jag Cambridge 740A tidigare, som jag förvisso gillade skarp pga dess klarhet i röster och många andra fördelar, men med Rotel så är det en helt annan tyngd. Sen om ditt förslag på förstärkare gör saken bättre för dig än Cambridge, jag det är ju inte så lätt att veta som det skrivits flera gånger tidigare i tråden. Men lycka till hur som helst!

Postad 08 January 2010 - 20:29

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Det är dock sällan en nackdel att det är klass a, om man förbiser hög elräkning, varmt rum och mindre effekt.

Men det är väl inte mindre effekt ren klass A med 2x80w än en vanlig med 2x75w ??? Eller räknas klass A watt annorlunda ??

Postad 08 January 2010 - 21:08

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Men det är väl inte mindre effekt ren klass A med 2x80w än en vanlig med 2x75w ??? Eller räknas klass A watt annorlunda ??

Watt är watt men en förstärkare som är på 2x80 klass a-watt (äkta klass a) borde fläsk (klass a är dyrt).
Det jag var ute efter var att klass a-burkar ofta har rätt lite watt för pengen.

Postad 08 January 2010 - 21:18

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

• 664 inlägg
  • 0

En klass A eller AB kan låta bättre eller sämre, beroende på vem som har tillverkat och framförallt hur. klass A eller klass AB betyder inte per automatik att något låter bra eller dåligt, precis som antal specificerade watt säger väldigt lite om hur en apparat egentligen låter.

stirra dig inte blind på specifikationer är mitt bästa tips till dig. Saker och ting låter alltid helt annorlunda i verkligheten.

klass A watt räknas inte annorlunda nej men effekten är en högst kosmetisk siffra i de allra flesta fall hursomhaver. viktigare är hur pass mycket förstärkaren klarar av att leverera under press dvs när högtalarnas impedans ligger som allra lägst. En sämre stärkare börjar distordera så fort det blir frågan om högre strömkrav från högtalarna (det börjar låta illa) och en bättre konstruerad apparat klarar av att leverera trots det lägre motståndet.

ärligt talat.

börja med att besöka hifi-butiker (inte expert, elgiganten, onoff osv) och lyssna in dig på vad du egentligen gillar för sound, lyssna och låna hem olika typer av förstärkare och jämför. Vill du ha lite mer gå-påigt ljud så är linn eller arcam t.ex bra att lyssna på, vill du ha kontroll och neutralt med lite drag åt det varma så är rotel vettigt (finns säkert undantag som jag lär få påpekat!), denon och marantz tenderar att vara neutrala åt det mer kyliga hållet som jag upplevt det. Du kanske upplever det hela annorlunda.

Allt beror på ditt rum och hur dina komponenter spelar ihop med varandra, Hi-Fi är ingen exakt vetenskap så att säga, allt hänger ihop och alla komponenter i kedjan ger sitt eget resultat i det hela och får det att låta annorlunda, ibland till det bättre och ibland till det sämre. Luddiga svar som tusan men det är så Hi-Fi är och det väl en del av charmen med det hela ;)

Att uppnå det perfekta ljudet med ens egen plånbok som stopp är inte helt lätt och det som är ännu svårare är att försöka rekommendera någon annan vettiga produkter när man pratar om ljud. Jag kan inte med gott samvete riktigt rekommendera en produkt såvida jag inte anser den har enormt bra kapacitet jämfört med vad den kostar och jag tror rätt många på forumet tänker ungefär likadant och därav de knapphändiga svaren, det finns helt enkelt inte "rätt svar" om du förstår hur jag menar.

Lycka till hur du än gör dock :D

Postad 09 January 2010 - 12:12

Unregistered1084
  • Unregistered1084
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Självklart gör en bättre förstärkare skillnad.Fattas bara.Stirra dig inte för blind på kinesen bara.Det finns massor av intressanta alternativ och speciellt om du skaffar begagnade prylar.Skulle du få tag på en begagnad Roksan Caspian t.ex så får du tag på en förstärkare som är helt makalöst bra.Detta är en riktig dräpare som jag verkligen gillar.Men det finns en massa annat med.

Klass A watt är annorlunda.Eftersom en Klass A förstärkare går på fulla skaft hela tiden så går en sådan varm.Den borde dessutom vara mer dynamisk i sin återgivning.Men kanske inte det självklara valet för de som tänker på elförbrukningen.... :)

Redigerat av Unregistered1084, 09 January 2010 - 12:15.

Postad 09 January 2010 - 13:08

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Självklart gör en bättre förstärkare skillnad.Fattas bara.Stirra dig inte för blind på kinesen bara.Det finns massor av intressanta alternativ och speciellt om du skaffar begagnade prylar.Skulle du få tag på en begagnad Roksan Caspian t.ex så får du tag på en förstärkare som är helt makalöst bra.Detta är en riktig dräpare som jag verkligen gillar.Men det finns en massa annat med.

Klass A watt är annorlunda.Eftersom en Klass A förstärkare går på fulla skaft hela tiden så går en sådan varm.Den borde dessutom vara mer dynamisk i sin återgivning.Men kanske inte det självklara valet för de som tänker på elförbrukningen.... :lol:

Elförbrukningen kvittar, jag kör med bergvärme hehe :) Men så jag inte lånar nån förstärkare på Hifiklubben i Gävle så har jag ju ingen möjlighet att provlyssna någon förstärkare alls, om jag inte vill åka längre bort dvs :wub:

Så det närmaste jag kan komma en provlyssning är ju ändå Troels som förklarar ljudbilden för mig, eftersom han har mina högtalare och Jungson förstärkaren... Sen skiljer ju det ju självklart med mitt rum, kablar bla bla... Men men... Har lite beslutsångest, men egentligen handlar det ju bara om 7500:- + moms sen nån gång... Så om jag blir allt för missnöjd får man väl försöka kränga den i Sverige för nån tusing... Men som Troels beskriver verkar ljudbilden vara ganska liknande min Cambridge förstärkare, där mellanregistret/röster är den starka pelaren, precis som jag vill ha det... Framförallt är den neutral/korrekt, precis som jag vill ha det... Och det är även min Cambridge om man ska tro på recensioner och mina egna öron...

Har även meilat med Cattylink.com, fick svar på några timmar... Tyvärr så hade dom bara den i silver, har sett att den finns i svart och den är bara så ###### snygg... Så det lutar starkt åt en beställning ändå... Ibland får man blunda och chansa bara :) Kan inte hända mer än att det går åt ****...

Postad 09 January 2010 - 13:30

Sarvik
  • Sarvik
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Det känns lite som om du redan har bestämt dig, oavsett vad folk här säger till dig :) .
Så det är bara att go for it, och sen ge oss en update på hur den låter.
Sitter själv på Cambridge 640a, 640c och dacmagic. Även om jag alltid vill uppgradera mig så är jag väldigt nöjd nu.

Postad 09 January 2010 - 13:53

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Det känns lite som om du redan har bestämt dig, oavsett vad folk här säger till dig :) .
Så det är bara att go for it, och sen ge oss en update på hur den låter.
Sitter själv på Cambridge 640a, 640c och dacmagic. Även om jag alltid vill uppgradera mig så är jag väldigt nöjd nu.

Jo, jag är också väldigt nöjd med min Cambridge... Men jag kan inte låta bli att tänka på om det kan bli bättre, framförallt när det dyker upp en ren klass A förstärkare för det priset som alla lovordar enormt... Jag visste själv när jag köpte Cambridgen att den var i budgetklassen så planerna att uppgradera har alltid funnits...

Postad 09 January 2010 - 13:55

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0
Ja för fasiken, det är väl bara att köpa. Det är ju roligt att köpa. Det vet ju alla. :-)

Postad 09 January 2010 - 14:27

Unregistered1084
  • Unregistered1084
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Ja för fasiken, det är väl bara att köpa. Det är ju roligt att köpa. Det vet ju alla. :-)

Ännu roligare att köpa och bli nöjd med uppgraderingen :) Att bara köpa för köpandets skull är ju lite meningslöst.
Men jag fattar vad du menar :)

Postad 09 January 2010 - 14:35

Unregistered1084
  • Unregistered1084
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Jo, jag är också väldigt nöjd med min Cambridge... Men jag kan inte låta bli att tänka på om det kan bli bättre, framförallt när det dyker upp en ren klass A förstärkare för det priset som alla lovordar enormt... Jag visste själv när jag köpte Cambridgen att den var i budgetklassen så planerna att uppgradera har alltid funnits...

Åk runt och lyssna lite innan du slår till.Du kanske hittar andra intressanta alternativ.En seriös handlare låter dig låna hem och testa i hemmiljö.Och det är otroligt mycket värt.Köper du begagnat har du självklart inte samma möjlighet.

Vill inte försvåra för dig men för de pengar du pratar om så börjar du komma upp i instegs rörförstärkarnas område :) .
Kanske något att ha i åtanke?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.