Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem Harman Kardon AVR 255

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 februari 2010 - 19:35

Unregistered420cb7ee
  • Unregistered420cb7ee
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Hej alla.

Har stora problem med min AVR 255.
Kanske någon annan har/har haft och kan hjälpa till.

Köpte en Harman Kardon AVR 255 i april 2009.
Har dock hela tiden haft problem med den.
Ljudet och bilden är inte i sync.
Det finns ju en möjlighet att synka den men det räcker
inte till utan ljudet är osynkad fortfarande.
Har testat ljudet både via HDMI och coaxial men ingen skillnad.

Vidare är det problem med bilden.
När jag kopplar in utrustningen (se nedan) så blinkar bilden
(dvs. skärmen blir svart i 1-3 sek. titt som tätt ) de första 30-45 minuterna
för att sedan fungera ok.
Om jag däremot kopplar direkt till TV:n via HDMI så uppkommer inte problemet med
blinkande skärm.
Problemet finns vid alla olika upplösningar som (574, 720,1080i,1080p etc).

Har uppdaterat till nyaste mjukvaran från HK.

Har varit i kontakt med Harman Kardon flera gånger men de
mer eller mindre struntar i mina problem.
Första mailet i somras svarades av derar svenska representant
som var på resande fot men lovade att återkomma.
Detta har han inte gjort ännu i februari 2010.

Mailade åter supporten och nu svarade en dansk representant(se nedan) som endast
säger att det kommer en ny mjukvaru uppdatering men vet inte när.

verkar vara en värdelös support som Harman Kardon har och
de verkar strunta i kunder som får problem.

Synd bara att jag även hann köpa deras högtalarsystem HKTS 11, de
låter ju bra men har tappat tilltron till Harman Kardon.

MAIL FRÅN HK SUPPORT:
Från: Christoffersen, Peter [mailto:[email protected]]
Skickat: den 8 februari 2010 10:45
Till:XXXXXXX
Ämne: RE: AVR255

Hej XXXXX
Jeg er blevet informeret om at der er ved at blive lavet en ny firmware update, til at løse problemet omkring Lip
sync.
Der er ikke noget om hvornår den er klar, da den er i første fase af at blive testet
MVH
Peter Christoffersen

MIN UTRUSTNING:
RECEIVER:Harman Kardon AVR255
TV: Samsung LE40A676
DVD: Sony BDP-350
HD-TV: Sagem HD PVR 101-ST (Canal Digital).
HÖGTALARE:Harman Kardon HKTS 11
KABLAR:Supra

Någon som kan ge tips på vad jag skall göra ?

Postad 08 februari 2010 - 20:14

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Läppsyncet har inte enbart med Förstärkaren att göra.. I alla elektroniska apparater som tar emot signaler (t.ex. en TV eller en datorskärm) så finns det någonting som kallas för input-lag.. Det är precis vad det låter, alltså att TVn i ditt fall tar en stund på sig från det att signalen tas emot tills dess att informationen visas på skärmen. Input-lag går enkelt att mäta med olika musikspel som t.ex. Guitar Hero eller Rock Band med hjälp av deras inbyggda kalibreringsverktyg (om du har tillgång till det vill säga) och då kan du testa att koppla en konsol direkt till TVn och se vad du får för värden, sen gör du samma test via förstärkaren och ser efter om värdena förändras.

Det du kan göra om du vill minska input-laget är att avaktivera allt lull-lull som finns. Det vill säga kantutjämnare, ultra mega super duper klar bild och så vidare. Allt detta gör att signalen går igenom fler och fler filter för att förfina bilden och det har givetvis stor påverkan på hur mycket input-lag det finns. Förstärkaren gör inga sådana här förbättringar med bilden och därför är värdet väldigt lågt. Det finns där, men vi snackar ett par millisekunder. Förstärkaren har ju bara till uppgift att snappa upp ljudet och vidarebefordra bildsignalen till TVn.

Jag hade också lite problem med läppsync i början när jag köpte min Förstärkare (kör också AVR-255) och jag testade att koppla in min dator, ladda ner ett klipp ifrån youtube med ljud/video-sync och sen spelade jag upp det i en mediaspelare, saktade ner uppspelningen till ungefär 25% och sen ställde jag in rätt värde i förstärkaren. Men jag märkte att det inte riktigt stämde för alla apparater som jag kopplat in. Till exempel så stämde det när jag använde min Xbox 360 och min PC men däremot så blev det helt fel när jag använde Playstaion 3 och spelade upp Blu-Ray.. Anledningen visade sig bero på just input-lag i min TV och eftersom Blu-Ray-filmer skickar så stora och tunga strömmar så tog det längre tid för min TV att bearbeta informationen än vad det gjorde med t.ex. PC-signalen. Men efter att jag stängde av allt som jag misstänkte ha påverkan på input-lag så kunde jag ta bort sync-inställningen i förstärkaren och allting stämde överens, oavsett källa. (Notera att alla mina apparater kopplades in via HDMI)

Varför bilden blinkar är jag inte riktigt säker på, men det kan ha med NTSC / PAL-inställningarna att göra. NTSC är ju ett färgformat som används i USA (och där används 60hz uppdateringsfrekvens) och PAL är ett annat, som används här i Europa (med 50hz uppdateringsfrekvens). Det kan vara som så att din förstärkare tar emot en PAL-signal men att förstärkaren är inställd på att skicka ut NTSC.. Normalt sett så ska förstärkaren förstå och ställa om sig automatiskt, men ibland kan det vara bättre att tvinga den att köra med en inställning. För att byta, eller se vad som är inställt så måste du sätta förstärkaren i standby-läge och sen hålla inne "Back/Exit" (knappen på själva stärkaren, inte fjärrkontrollen) i cirka 15 sekunder och sen ska det klicka till och någonting ska visas på displayen... Antingen så står det "PAL to NTSC" (troligtvis står det så för dig!?) vilket innebär att om förstärkaren tar emot en signal i 50hz (PAL) så ska den skickas vidare ut i 60hz.. Det kan också stå "NTSC to PAL" vilket betyder raka motsatsen, att när förstärkaren tar emot en NTSC signal i 60hz så ska den skicka vidare signalen i 50hz. Så se till att ändra till "NTSC to PAL" och se om det hjälper.. Förhoppningsvis gör det det!

Skriv gärna i tråden hur det går, så ska jag försöka hålla lite koll emellanåt.

EDIT: Förresten, nu när du kör med senaste uppdateringen så har den här funktionen automatiserats ordentligt. Men när du håller in "back/exit" så kommer det även att stå "NT / PAL Auto" och sen ON eller OFF intill.. Så se till så att det står "ON" när du testar. Då vet du att allting är korrekt inställt. Återkom om det inte hjälper!

Redigerat av Downhill, 08 februari 2010 - 20:45.

Postad 08 februari 2010 - 21:19

Unregistered420cb7ee
  • Unregistered420cb7ee
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Hej Igen.

Tack för ditt utförliga svar Downhill.

Glömde just att skriva i mitt inlägg att jag har försökt att koppla bort all "lull-lull" vad gäller bildförbätringar.
Testade det efter att jag läst om detta på nätet efter att jag hade Googlat om problemet.

Varifrån laddade du hem "youtube med ljud/video-sync"-filen ?

Nu skall jag testa det du tipsar om PAL-NTSC.

Återkommer senare om resultatet.

Postad 08 februari 2010 - 21:41

Unregistered420cb7ee
  • Unregistered420cb7ee
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

För att byta, eller se vad som är inställt så måste du sätta förstärkaren i standby-läge och sen hålla inne "Back/Exit" (knappen på själva stärkaren, inte fjärrkontrollen) i cirka 15 sekunder och sen ska det klicka till och någonting ska visas på displayen... Antingen så står det "PAL to NTSC" (troligtvis står det så för dig!?) vilket innebär att om förstärkaren tar emot en signal i 50hz (PAL) så ska den skickas vidare ut i 60hz.. Det kan också stå "NTSC to PAL" vilket betyder raka motsatsen, att när förstärkaren tar emot en NTSC signal i 60hz så ska den skicka vidare signalen i 50hz. Så se till att ändra till "NTSC to PAL" och se om det hjälper.. Förhoppningsvis gör det det!

Skriv gärna i tråden hur det går, så ska jag försöka hålla lite koll emellanåt.

EDIT: Förresten, nu när du kör med senaste uppdateringen så har den här funktionen automatiserats ordentligt. Men när du håller in "back/exit" så kommer det även att stå "NT / PAL Auto" och sen ON eller OFF intill.. Så se till så att det står "ON" när du testar. Då vet du att allting är korrekt inställt. Återkom om det inte hjälper!

Testade detta och fick bara fram det sista alternativet "NT/PAL Auto" som stod på ON.
Det första alternativet "PAL to NTSC" fick jag ej fram.
Det skall kanske vara så i.o.m det nya mjukvaran eller ???

Postad 08 februari 2010 - 23:46

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Okej där ser man..

Det finns flera versioner av sync-videos men den jag använde mig av är följande: http://www.youtube.c...feature=related Det är en 5 minuter lång video som är likadan hela tiden.. Jag sparade ner videon lokalt på hårddisken för att kunna sakta ner videon. Program för den typen av arbete finns runt om på internet, jag använder mig av "DownloadHelper" som är ett tillägg till Mozilla Firefox. Sen finns det fristående program som man installerar på datorn också, men sök runt lite så hittar du nog något som passar.

Precis som du säger så är det alltså det sista "NT/PAL Auto" som visas när du håller in knappen på förstärkaren. Det andra med vilket output-läge som används var i tidigare versioner (till och med .96) Automatiseringen är någonting som Harman Kardon implementerade i senaste mjukvaran (97) och det ska stå "ON" när du håller inne.. Märker du någon skillnad i blinkandet nu efter att du testat att hålla inne den knappen?

Men, har du precis som jag att ljudsyncet var olika beroende på vilken källa du har? Vilka källor var det som du har problem med? (t.ex. Xbox 360, PC eller Playstation 3?) skriv gärna ner vilken kabel du vill använda dig av som koppling till förstärkaren så att jag vet vilken teknik som används.

Nu är jag ingen direkt expert på förstärkare så jag har inte så stor koll på vart problemen kan ligga, men jag ska försöka att lägga fram olika förslag på vad du kan göra för att lösa problemet.

Ber om ursäkt för sent svar! =)

// Martin

EDIT: Jag funderar på två saker just nu.. Det ena är om du upplever att ljudet kommer före eller efter bilden? (det vanligaste är ju att bilden kommer efter, men ibland kan det bli raka motsatsen) Om det är så att ljudet mot förmodan ligger efter bilden så skulle det kunna ha att göra med vilket ljudformat som skickas ut. Då förutsätter jag dock att du använder HDMI (som klarar både linjär och bitström)

Linjär (PCM) = Ljudsignalerna tas emot av källan och delas upp i 7 signaler och skickas vidare till förstärkaren
Bitström = Ljudsignalerna tas upp av källan och skickas direkt vidare i sitt originalutförande (tänk dig komprimerade .rar-arkiv och liknande) och förstärkaren tar emot denna informationen och gör själva uppackningen själv. Om det är så att du använder dig av bitströmmar så innebär ju det att när informationen väl kommer till förstärkaren så är bilden klar för att visas medan ljudet måste bearbetas (huruvida förstärkaren syncar detta själv och håller kvar bilden till ljudbearbetningen är klar vet jag inte. Men om inte, så bör det uppstå ett glapp vid tyngre ljudspår som t.ex. DTS-HD, DTS HD Master Audio eller Dolby Digital TrueHD. Om nu problemet skulle vara detta så vet jag inte riktigt hur man ska lösa det hela på ett bra sätt, det enda jag kommer att tänka på som man kan försöka är att ändra om källans audio-output från Bitstream till Linear PCM. Egentligen är det ju inte så stor skillnad, mer än att källan gör avkodningen och omvandlar signalen istället för att förstärkaren avkodar. Men det kanske kan vara värt att testa. (På vissa apparater finns det inte såhär avancerade inställningar, men på PS3 går det t.ex.)

Men låt säga att du spelar upp en video i en PS3.. Upplever du då samma lipsync problematik om du t.ex. använder en DVD och sen testar att jämföra med en Blu-Ray?

Kan inte riktigt komma på fler saker nu, men jag inväntar dina svar och så får vi försöka lösa det här tillsammans =)

Redigerat av Downhill, 09 februari 2010 - 00:09.

Postad 09 februari 2010 - 19:15

Unregistered420cb7ee
  • Unregistered420cb7ee
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Hej.

Ingen skillnad med blinkandet efter att ha ställt NT/PAL AUTO ON.
Har för tillfället kopplat alla bildkällor direkt till TV:n och tar ljudet från bildkällorna till AVR 255:an med coaxial-kabel.
Nu blinkar det inte i skärmen i.o.m koppling av bilden direkt till TV:n

Ljudproblemen är lite olika beroende på om jag kör Blu-ray eller HDTV.
Mera problem (större osync) med HDTV från Canal Digital, har även fått deras box utbytt men ingen skillnad.
Ljudet kommer före bilden.
Har testat med både HDMI (helst det jag vill köra) Coax. och optisk (där det är möjligt) men med samma resultat.
Det konstiga är att jag med flera som lysnat upplever att det är bäst sync (Inte perfekt men bättre än vanligt) på ljudet när man kör Blu-ray med DTS-HD, DTS HD Master Audio eller Dolby Digital TrueHD.
Det borde ju vara mer problem med dessa ljudformaten i.o.m att de innehåller ju så mycket information.
Eller har jag helt fel ???

Nu när jag tillfälligt kopplat alla bildkällor direkt till TV:n och tar ljudet via receivern är ljudet mer i sync än vad det är om allt går via AVR:N
Konstigt detta med för det borde väl vara mer osync nu när bilden går direkt till TV:n och ljudet via AVR:n eller ????

Har ingen PS3 ännu så jag vet inte.

Har även en annan Blu-ray DVD-spelare en:SAMSUNG BD-P 1600 och det är samma problem när jag använder den med.

Lite konstigt att AVR255 inte har mer justeringsmöjligheter den skall ju även ha en sk. repeter för HDMI så att man kan använda längre HDMI-kablar än 3 meter.
Kan man kanske stänga av denna repeter om det skulle kunna vara den som spökar?

Postad 09 februari 2010 - 21:00

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Hej.

Ingen skillnad med blinkandet efter att ha ställt NT/PAL AUTO ON.
Har för tillfället kopplat alla bildkällor direkt till TV:n och tar ljudet från bildkällorna till AVR 255:an med coaxial-kabel.
Nu blinkar det inte i skärmen i.o.m koppling av bilden direkt till TV:n

Ljudproblemen är lite olika beroende på om jag kör Blu-ray eller HDTV.
Mera problem (större osync) med HDTV från Canal Digital, har även fått deras box utbytt men ingen skillnad.
Ljudet kommer före bilden.
Har testat med både HDMI (helst det jag vill köra) Coax. och optisk (där det är möjligt) men med samma resultat.
Det konstiga är att jag med flera som lysnat upplever att det är bäst sync (Inte perfekt men bättre än vanligt) på ljudet när man kör Blu-ray med DTS-HD, DTS HD Master Audio eller Dolby Digital TrueHD.
Det borde ju vara mer problem med dessa ljudformaten i.o.m att de innehåller ju så mycket information.
Eller har jag helt fel ???

Nu när jag tillfälligt kopplat alla bildkällor direkt till TV:n och tar ljudet via receivern är ljudet mer i sync än vad det är om allt går via AVR:N
Konstigt detta med för det borde väl vara mer osync nu när bilden går direkt till TV:n och ljudet via AVR:n eller ????

Har ingen PS3 ännu så jag vet inte.

Har även en annan Blu-ray DVD-spelare en:SAMSUNG BD-P 1600 och det är samma problem när jag använder den med.

Lite konstigt att AVR255 inte har mer justeringsmöjligheter den skall ju även ha en sk. repeter för HDMI så att man kan använda längre HDMI-kablar än 3 meter.
Kan man kanske stänga av denna repeter om det skulle kunna vara den som spökar?

Hej igen!

Att HD-ljudformaten upplevs bättre i sync med bilden beror just på att de beräkningarna är mer krävande och eftersom du säger att ljudet kommer före bilden så innebär det att förstärkaren får jobba mer med ljudet, det vill säga det tar längre tid.

Jag vill minnas att du inte har nämnt vilken TV du använder? Har du testat att koppla in i olika HDMI-ingångar för att se om det har någon påverkan? (Vissa TV-apparater har nämligen färdiga ingångar som är avsedda för till exempel dator, film, spel och så vidare, med andra ord kan det vara en idé att testa att byta). Gör även en extra koll i menyerna om det finns någon form av spelläge (optimerat för lågt input-lag-värde), kolla även så att du inte har igång funktioner som dynamiskt kontrast, kantutjämning eller andra förbättringsfilter. Jag vet att jag har tjatat om detta innan, men det har stor påverkan när bilden inte kommer "fram" lika fort som ljudet. Det är ju faktiskt så att förstärkaren får tag i ljudinformationen först, sen skickas det även vidare en signal med bildinformation i vilket hamnar ett par millisekunder efter redan där.

Notera också att en optisk signal (toslink) inte stödjer fler än 2 kanaler. Dolby Digital och DTS fungerar med två kanaler, men däremot så fungerar det inte med HD-ljudformaten. Skulle du välja t.ex. DTS HD-MA och köra det via optisk så kommer informationen att skalas ner. Därför är det precis som du säger att HDMI är att föredra, men coaxial är också ett alternativ.

Problemet måste sitta i TVn eftersom förstärkaren endast skickar vidare signalen.. Det blir som sagt en liten fördröjning i och med vidarekopplingen, men det ska gå att kompensera genom att minska input-laget och eventuellt ställa in läppsync-fördröjningen manuellt i förstärkaren (hur gick det med det förresten? har du provat att synca med videon som jag länkade till?)

Hur gick det med det jag skrev om LPCM och Bitstream-signaler? Bitstream är ju att föredra här eftersom förstärkaren då får lite extra jobb samtidigt som bilden behandlas av TVn och förhoppningsvis upplevs syncet som att det stämmer överens bättre.

Vad gäller blinkandet så börjar det låta som ett problem som vi inte kan göra någonting åt. Jag skulle ringa till supporten och be om att få lämna in den. I och med att den skickar ut signalen i rätt uppdateringsfrekvens så måste det vara någonting annat som är fel. Det skulle kunna vara så att själva HDMI-kretsen som sitter i förstärkaren är defekt och det skulle även kunna ha påverkan på läppsyncet.. Så mitt tips nu är att ringa support, jag tror inte att vi kan göra så mycket mer på egen hand, tyvärr!

// Martin

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.