Hur lång livstid har en dvd film?
45 svar till detta ämne
Postad 15 February 2010 - 18:37
exxoritas
-
exxoritas
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Hej!
Jag älskar film, har ett rätt stort utbud av dvd filmer och vill gärna fortsätta min samling.
Men jag har sett och hört att många pratar / skriver om att en dvd film håller i drygt 10år?
Min fråga är: Hur länge håller en dvd film som man köper i handlen tex. ?
Kan man fortfarande spela dom om tex, 10 - 15 år?
man börjar ju bli lite nojig =(
har ett X antal filmer som är snart 8år, så dom funkar ej om 2 år då?
mvh
Postad 15 February 2010 - 18:48
rabski
-
rabski
-
Användare
-
-
222 inlägg
Livslängden beror på väldigt många olika saker.
Blandannat:
Hur ofta skivan används
Hur skivan behandlas
DVD-spelaren
Det där med att filmen lägger av 10år efter tillverkning, har jag väldigt svårt att tro, finns filmer som lägger av både innan och efter den tiden.
Postad 15 February 2010 - 18:49
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
+50 år skulle jag tro, men närmare 100 är inte omöjligt.
Postad 15 February 2010 - 22:07
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Det där sades om CD-skivor också. Än har jag inte hört talas om någon CD-skiva som blivit obrukbar av ren ålder. Att de kan bli repiga är en helt annan sak.
Postad 15 February 2010 - 22:18
Unregistered8147b14e
-
Unregistered8147b14e
-
Veteran
-
-
2473 inlägg
Fabrikspressade skivor har en betydligt längre livslängd än skivor som är skrivna i "konsumentbrännare", av vad jag har hört. Tror nog dina DVDskivor klarar åtminstonde din livstid så du kan nog vara lugn.
Postad 15 February 2010 - 23:05
Lion_Paw
-
Lion_Paw
-
Forumräv
-
-
860 inlägg
Fabrikspressade skivor har en betydligt längre livslängd än skivor som är skrivna i "konsumentbrännare", av vad jag har hört. Tror nog dina DVDskivor klarar åtminstonde din livstid så du kan nog vara lugn.
Tror jag med.
Postad 16 February 2010 - 08:08
Unregisteredf692bf63
-
Unregisteredf692bf63
-
Användare
-
-
160 inlägg
Som sagts, detta sades även om CD-skivor. Min första CD-skiva köpte jag 1987 och den fungerar lika bra nu som då.
Redigerat av Unregisteredf692bf63, 16 February 2010 - 08:09.
Postad 16 February 2010 - 10:04
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
En härlig myt som jag tror kom från att det fanns skivor som drabbades av "laserröta". Själv sköter jag mina skivor och tar aldrig i dem med fingrarna. Jag tror inte jag har en enda skiva med ett fingeravtryck på.
Om det var så att skivorna bara höll i tio år så skulle det märkas nu. Folk skulle helt plötsligt sitta med en ospelbar samling hemma. Det skulle nog höras...
Postad 16 February 2010 - 15:26
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Att sen bäst föredatumet har gått ut för DVD har helt andra orsaker. Inom ett par år kommer DVD (även allmänt) att betraktas som vi nu betraktar VHS, dvs undermålig klass på ffa bilden.
Postad 16 February 2010 - 17:51
exxoritas
-
exxoritas
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
tack för alla svar, Hur är det med blu ray då? är livslängden längre där än på dvder?
Postad 16 February 2010 - 20:10
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
tack för alla svar, Hur är det med blu ray då? är livslängden längre där än på dvder?
Inget som indikerar på att BR lever kortare eller längre.
Postad 16 February 2010 - 21:42
exxoritas
-
exxoritas
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
men hur kan en skiva förstöras bara för att den ligger i hyllan? är det inte mer tittandet på den som förstör den?
Postad 16 February 2010 - 22:30
Unregistered1820
-
Unregistered1820
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
Min äldsta hembrända DVD är från 2004-07-01, med filmer inspelade från TV på en VHS och sedan överfört till datorn med en videodigitaliserare(den klarade bara 352x288/mpeg1) Det var samma dag jag köpte min första DVD-brännare, skivan har alltid sparats i en CD/DVD-väska och funkar fortfarande liksom de andra 80+ hembrända skivorna.
Även DVD-brännaren funkar utmärkt, nu monterad på htpc:n
Däremot har DVD-spelare gått åt som smör i solsken:
1 United DVD (hittills bästa, kunde bläddra bland mp3 mappar, medan man spelade upp en mp3) från Classe
2 Denver DVD microstereo från Jula
3 Samsung DVD/VHS-kombi från Ge-Kås Ullared
4 Denver DVD liten och nätt men inte så hållbar från Jula
Oftast har det varit DVD-spelarna som antagligen hade något mekaniskt glapp så att skivor inte kunde spelas upp eller trilskades.
Köpte 2007 ett 5 pack DVD+RW från Sony bara 3 av 5 funkade
Postad 16 February 2010 - 23:00
Unregisteredf692bf63
-
Unregisteredf692bf63
-
Användare
-
-
160 inlägg
Däremot har DVD-spelare gått åt som smör i solsken: 1 United DVD (hittills bästa, kunde bläddra bland mp3 mappar, medan man spelade upp en mp3) från Classe 2 Denver DVD microstereo från Jula 3 Samsung DVD/VHS-kombi från Ge-Kås Ullared 4 Denver DVD liten och nätt men inte så hållbar från Jula
Oftast har det varit DVD-spelarna som antagligen hade något mekaniskt glapp så att skivor inte kunde spelas upp eller trilskades.
Hehe.. Det kan ju vara av det faktum att kvaliten inte varit den bästa på de spelare du köpt, med tanke på din lista, är det tämligen solklart..
Postad 17 February 2010 - 22:31
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
men hur kan en skiva förstöras bara för att den ligger i hyllan? är det inte mer tittandet på den som förstör den?
Teoretiskt borde en skiva förstöras av att man tittar på den. Den läses ju av en laser som förr eller senare börjar slita på skiktet under plasten. Men vill du förstöra skivor så ska du lämna dem framme i starkt solsken. Själv skulle jag vilja ha mina filmer i en minneskristall. En sådan som stålmannen använder i sin shag-pad i antarktiskt. Det är något speciellt med kristaller. Men hur en skiva förstörs av att man har den liggandes i en hylla blir något för en fysiker att förklara. Om jag får gissa "degraderas" plasten av luften omkring oss. Mot syre har inte många material en chans. I vacuum, däremot, tror jag lagring kan ske oerhört mycket längre om det kan vara absolut svart. Även då så kan ju extrem kyla eller värme ta kål på skivan. Kunde man överföra information som vissa organismer gör så borde man i princip kunna hålla information i flera hundra miljoner år. Det finns organismer som på något märkligt sätt kan kopiera sig själva utan att introducera fel i "dna":et. Svaret på din fråga blir att inget varar för evigt. Tror jag..
Postad 18 February 2010 - 13:25
A Haddock
-
A Haddock
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Om du förvarar dina skivor i fodralet skyddade från stark värme, inte tar på läsytan med feta smutsiga fingrar eller repar den och ger fan i att låna ut filmer till kompisar (efter många om och men har jag lärt mig det, trots att dom säger att dom är försiktiga. Vill dom låna bränner jag hellre en kopia till dom) så tror jag ditt största problem så småningom kommer att bli att få tag i en fungerande spelare att spela upp dom i, inte att det är fel på skivorna.
Postad 18 February 2010 - 14:58
HD-Ready
-
HD-Ready
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
De första filmerna på DVD kom 1997 så 10 år har vi redan passerat med råge, och över 25 år för CD och inget tyder på att de skulle "förstöras" av att bara lagras i normala miljöer. Största problemet med CD är väl de kopieringsskydd som en del tillverkare använde under en period som gjorde dem ospelbara i vissa spelare. När det gäller blu-ray så har den ett kraftigare skydd mot repor än DVD vilket möjligen kan förlänga dess aktiva livslängd.
Postad 18 February 2010 - 15:24
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Mina äldsta dvd-filmer köpte jag 1998 och de fungerar fortsatt fint.
Postad 19 February 2010 - 14:15
hembiokillen
-
hembiokillen
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Det största problemet för DVD skivor är hur det har blivit använda. Många repor har förstört flera av mina skivor.
Låna in ut dina filmer!
/Chrille
Postad 19 February 2010 - 20:57
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Det största problemet för DVD skivor är hur det har blivit använda. Många repor har förstört flera av mina skivor. Låna in ut dina filmer!
/Chrille
Hehe..jag förstod inte riktigt den sista meningen du skrev.
Postad 21 February 2010 - 23:28
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2484 inlägg
En härlig myt som jag tror kom från att det fanns skivor som drabbades av "laserröta". Själv sköter jag mina skivor och tar aldrig i dem med fingrarna. Jag tror inte jag har en enda skiva med ett fingeravtryck på.
Om det var så att skivorna bara höll i tio år så skulle det märkas nu. Folk skulle helt plötsligt sitta med en ospelbar samling hemma. Det skulle nog höras... 
Jag har några CD med just "laserröta" (små hål i aluminiumskiktet), som jag är övertygad om egentligen är defekter från tillverkningen på grund av en sliten stamper eller otillräcklig fördelning av aluminiumskiktet. Hålen, i alla fall de flesta av dem, har dock funnits där ända från början. De är också alla tillverkade av dåtida PDM (Philips DuPont) i slutet av 80-talet och början av 90-talet, så det verkar som att det var ett problem med vissa tillverkningsprocesser. Skivor från andra tillverkare som kan genomlysas har jag aldrig sett några hål i skiktet på, varesig CD eller DVD.
Postad 22 February 2010 - 00:48
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1453 inlägg
Min äldsta hembrända DVD är från 2004-07-01, med filmer inspelade från TV på en VHS och sedan överfört till datorn med en videodigitaliserare(den klarade bara 352x288/mpeg1) Det var samma dag jag köpte min första DVD-brännare, skivan har alltid sparats i en CD/DVD-väska och funkar fortfarande liksom de andra 80+ hembrända skivorna. Även DVD-brännaren funkar utmärkt, nu monterad på htpc:n
Däremot har DVD-spelare gått åt som smör i solsken: 1 United DVD (hittills bästa, kunde bläddra bland mp3 mappar, medan man spelade upp en mp3) från Classe 2 Denver DVD microstereo från Jula 3 Samsung DVD/VHS-kombi från Ge-Kås Ullared 4 Denver DVD liten och nätt men inte så hållbar från Jula
Oftast har det varit DVD-spelarna som antagligen hade något mekaniskt glapp så att skivor inte kunde spelas upp eller trilskades. Köpte 2007 ett 5 pack DVD+RW från Sony bara 3 av 5 funkade 
Blir nästa dvd/blu ray en Denver från Jula?
Postad 22 February 2010 - 13:16
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3271 inlägg
Lasern kan inte förstöra skivan, den har inte den intensiteten att det skulle påverka polycarbonatet. Isåfall skulle skivan vara punktvis varm/het där lasern har belyst.
Däremot kan tillverkningsprocessen varit dålig, vilket genererar sprickor i reflektionslagret etc. Har t.o.m. haft DVD som har släppt i bonding-lagret mellkan skikten p.g.a. dålig kvalitetskontroll vid tillverkningen.
Har själv CD som är 20 år gammal, inga problem. CD-R och DVD-R/+R däremot kan vara värre, eftersom det är störe kvalitets-skillnad mellan tillverkarna och att brännarens kvalitet spelar roll.
Postad 22 February 2010 - 20:19
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Lasern kan inte förstöra skivan, den har inte den intensiteten att det skulle påverka polycarbonatet. Isåfall skulle skivan vara punktvis varm/het där lasern har belyst. Däremot kan tillverkningsprocessen varit dålig, vilket genererar sprickor i reflektionslagret etc. Har t.o.m. haft DVD som har släppt i bonding-lagret mellkan skikten p.g.a. dålig kvalitetskontroll vid tillverkningen.
Har själv CD som är 20 år gammal, inga problem. CD-R och DVD-R/+R däremot kan vara värre, eftersom det är störe kvalitets-skillnad mellan tillverkarna och att brännarens kvalitet spelar roll.
Klart som korvspad att lasern till slut också bidrar till att slita på den. Du måste förstå att ALLT blir slitet, vare sig vi vill det eller inte. Därför är det helt logiskt att även lasern till slut kommer att börja slita på skivan även om vi inte kan se det idag. Lasern i spelaren i kommer slita på den. Obalans i skivan kommer slita ut den. Även fingrarna som som försiktigt tar på den kommer till slut slita på den. Såvida du inte kommit på en evighetsskiva. Då ska du nog ta kontakt med en tillverkare snabbare än ögat..
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 22 February 2010 - 20:20.
Postad 22 February 2010 - 21:06
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Kan förstå om lasern kan slita på en cd-skiva, som hos vissa kan gå nästan dygnet runt i månader i sträck. Men en DVD-film spelar man ju bara någon gång då och då.
Postad 23 February 2010 - 11:28
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3271 inlägg
Uppenbarligen är det inte klart som korvspad, jag försöker förklara bättre:
Man måste ju belysa samma punkt då under väldigt lång tid och det görs det ju inte under vanlig avspelning, inte ens under paus-läge. Laserdioden lär ge upp innan man ens hunnit märka någon förändring i skivan.
Man kan säkert köra non-stop i spelare efter spelare, tills ett antal har gett upp och man börja se en förändring. Det är ju en definitionsfråga, men jag anser att om en laserdiod, t.o.m. fler laserdioder, ger upp innan skivan har blivit förändrad av laserljuset, ja då är det svårt att säga till "medel-Svensson" att lasern förstör skivan. För deras DVD-spelare har de bytat ett anatal gånger innan den börjar får spelbarhetsproblem och det kanske inte är ens av den orsaken.
Jag har själv jobbat med att tillverka testutrustning för industrin som tillverkar optisk media och det som visar sig som fel både direkt och med tiden är till stor del tillverkningsfel på mediat. Vad som händer om 50-100 år vet vi inte, vi kan ju bara spekulera i att lasern påverkar skivan precis som om den ligger framme i solen, men hur lång tid det tar och hur mycket man måste spela den, det vet man inte.
Sen "sliter" lasern inte på skivan, den förändrar i såfall strukturen i polycarbonatet.
Postad 23 February 2010 - 12:57
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Att en cd spelares laser skulle nöta på en cd skiva är bland det roligaste jag hört på länge, tack för skrattet
Dock så har dvd en väldigt begränsad livslängd, de håller bara tills man hittar dem på bluray, sen ser man dem aldrig igen
Postad 23 February 2010 - 19:16
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Kan tänka mig att om en dvd skulle 'tappa' informationen så bör tillverkaren ersätta med en ny. Och då pratar vi om original filmer, ej dvd skivor inspelade hemma.
Postad 24 February 2010 - 05:40
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Hembrända CD-skivor av no name märke kan gå sönder redan efter 5-6 år, även om de legat i en skyddande cd-case.
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 24 February 2010 - 05:41.
Postad 24 February 2010 - 06:13
Unregistered874d6626
-
Unregistered874d6626
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hembrända CD-skivor av no name märke kan gå sönder redan efter 5-6 år, även om de legat i en skyddande cd-case.
Det skulle väl vara extremt osannolikt, förutsatt skivan förvarats på ett bra sätt och att man inte repat den såklart. Jag har mängder med gamla hembrända skivor och nästan alla fungerar fortfarande fint. Det fåtal som inte fungerar har definitivt inte bara slutat fungera av sig självt, alla har synliga repor.
Postad 24 February 2010 - 07:02
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Uppenbarligen är det inte klart som korvspad, jag försöker förklara bättre: Man måste ju belysa samma punkt då under väldigt lång tid och det görs det ju inte under vanlig avspelning, inte ens under paus-läge. Laserdioden lär ge upp innan man ens hunnit märka någon förändring i skivan. Man kan säkert köra non-stop i spelare efter spelare, tills ett antal har gett upp och man börja se en förändring. Det är ju en definitionsfråga, men jag anser att om en laserdiod, t.o.m. fler laserdioder, ger upp innan skivan har blivit förändrad av laserljuset, ja då är det svårt att säga till "medel-Svensson" att lasern förstör skivan. För deras DVD-spelare har de bytat ett anatal gånger innan den börjar får spelbarhetsproblem och det kanske inte är ens av den orsaken.
Jag har själv jobbat med att tillverka testutrustning för industrin som tillverkar optisk media och det som visar sig som fel både direkt och med tiden är till stor del tillverkningsfel på mediat. Vad som händer om 50-100 år vet vi inte, vi kan ju bara spekulera i att lasern påverkar skivan precis som om den ligger framme i solen, men hur lång tid det tar och hur mycket man måste spela den, det vet man inte.
Sen "sliter" lasern inte på skivan, den förändrar i såfall strukturen i polycarbonatet.
Precis som laserdioderna slits, sliter även lasern på en skiva. Sliter den inte på skivan har vi i praktiken uppfunnit en evighetsmaskin. Så frågan blir snarare hur länge en dvd räcker innan lasern gör den obrukbar. Om vi nu pratar enbart om laser.
Postad 24 February 2010 - 07:21
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Har kodak från 1998 inga problem, men det är ju ett märke
Postad 24 February 2010 - 09:46
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3271 inlägg
Lasern värmer upp plasten, precis som den värmer upp plast-linsen framför laserdioden. Ja, av värmen så förändras plastens egenskaper långsamt. Jag säger inte att skivan inte påverkas, men den påverkan är av en så liten betydelse, jämfört med hur mycket annat som spelar in, att det kan anses som av väldigt lite betydelse. Laserdioden ger upp innan, spelarens drivverk går sönder, utgångar går sönder, kretsar går sönder och framförallt skivorna blir repiga, folk använder rengörings-prylar etc. som förkortar livslängden avsevärt mer än laserdiodens uppvärmning.
Att den slits känns mer som nålen gjorde på vinylskivan, men det är mer en fråga vilket uttryck man använder.
En evighetsmaskin är en maskin som är i ständig rörelse utan att påverkas av en yttre kraft, hur fick du ihop det när det gäller en laserdiod och en plastskiva?
Jag har haft både noname och märkes skivor som har slutat fungera men det har varit skitkvalitet på dem. Reflektionslagret och "klarlacken" som släppt framförallt.
Redigerat av Melmac, 24 February 2010 - 09:52.
Postad 24 February 2010 - 10:06
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Det skulle väl vara extremt osannolikt, förutsatt skivan förvarats på ett bra sätt och att man inte repat den såklart. Jag har mängder med gamla hembrända skivor och nästan alla fungerar fortfarande fint. Det fåtal som inte fungerar har definitivt inte bara slutat fungera av sig självt, alla har synliga repor.
Nej det har hänt både mig och en kompis. Skivor som bränts och sedan legat i tryggt förvar i en case har efter 4-5 år fått korrupta filer som inte går att läsa. Det är ett välkänt fenomen. Det är därför det gäller att satsa på kvalitetsmedia, vilket jag alltid gör sedan vi upptäckt detta. Har kodak från 1998 inga problem, men det är ju ett märke 
Precis, kodak är fina grejer
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 24 February 2010 - 10:05.
Postad 24 February 2010 - 10:16
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3271 inlägg
Ja Kodak har genom åren hållit en hög kvalitet på sina grejor framförallt genom egen tillverkning.
Ska man vara helt ärlig är det var den tillverkas nånstans och inte vilket märke det står på som är viktigt. Både TDK och Philips (tror jag det var) flyttade viss tillverkning till en annan fabrik och fick då sämre genomsnittskvalitet. Andra har fått en bättre kvalitet med tiden, MBI i Indien som tillverkar/tillverkade en stor del av världens brännbara skivor var rätt mediokert till en början men blev bättre med tiden.
Jag minns att vi använde en viss "årgång" av märket Plasmon för att kvalitetstesta våra CD/CD-R testare för att kunna se om de kunde läsa riktigt usla skivor. Plasmon var ett riktigt skit som även de bästa hade svårt med. Med tiden var det svårt att få tag på dåliga skivor, alla hade blivit bättre, även DVD-R/+R.
Postad 24 February 2010 - 10:32
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Ja, det ska vara en viss dye och en viss fabrik, jag nördade ner mig i det där ett tag... haha
Postad 23 July 2010 - 05:13
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Jag har cdr skivor som är lite mer än tio år och dem fungerar fortfarande än idag.
Dem enda skivorna som jag har haft problem med när det gäller livslängden är mörkblå TDK dvdr skivor (de som man inte ser var man skriver på). Mängder med skivor har slutat fungerat bara efter två-tre år.
Brännarhastigheten spelar är en avgörande faktor hur lång tid skivorna håller, ju längre hastighet, desto längre livslängd. Bränner alltid lägsta väljbara hastigheten som skivorna tillåter, vilket brukar vara mellan 6-16x på dagens dvdr.
Min teori är att ju långsammare trycket blir inbränt på skivan desto längre livslängd. Om man tar en stämpel och stämplar jättefort så försvinner den fort men håller man ordentligt och länge så håller stämpeln avsevärt längre.
Jag har ingen aning om teorin stämmer in på skivor, bara något som jag har kommit på själv. Men det är nått jag har fått erfara igenom åren. De mörkblåa TDK skivorna som fungerar idag är dem som är bränt med en lägre hastighet. Förut svållade jag på järnet då jag brände, allt i princip utom musik och det har återspeglat sig på livslängden.
Postad 08 August 2010 - 14:06
IlluminatiSpy89
-
IlluminatiSpy89
-
Användare
-
-
137 inlägg
Hej alla!
Svaret på min fråga finns kan man säga redan i denna tråden men om ni inte har emot de så skulle jag vilja ta upp mitt enskilda problem och får svar på det indirekt... Löjligt ja.. men men
Ok så jag är en riktig film och serie nörd och är väldigt rädd om mina skivor. Nu till problemet:
En skiva kan ha legat framme kanske max 3 dagar i mitt rum upp och ner kanske dam. Mina föräldrar har lånat filmer och så kanske det har kommit någon liten repa och fingeravtryck. Eller att PS3 an har gjort tunna repor efter man tagit in och ut den ur spelaren. Jag oroar mig jätte mycket för min filmsamling nu men dom står faktiskt alltid i sin hylla bland de andra filmerna. Det har varit nåt missöde då o då med mina päron...
Jag har provat att bränna film på en vanlig brännbar skiva och sen repa den men jag måste säga det att filmen gick fortfarande och se på och det är inte alls så mycket utav det på mina riktiga skivor.
Låter som jag skiter i mina skivor men de gör jag inte jag älskar dom förmodligen är jag paranoid men men,,,,
Lite avsides här....:
Jag bränner mina skivor med Nero Express och en full 4.5 giggare tar ca 10 minuter att bränna ( 8X ) sen tillkommer ju varifiering,,, Är det bra att bränna skivorna så snabt, man kan nämligen inte ändra hur fort den ska bränna.
Hoppas någon kan ge mig min dom snart!
Mvh
o tack på förhand
Redigerat av IlluminatiSpy89, 08 August 2010 - 16:46.
Postad 08 August 2010 - 18:57
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Köp en dvd-spelare som inte repar och låna inte ut filmerna om du vill vara försiktig. Det är det enda råd jag kan ge.
Postad 08 August 2010 - 23:25
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Min äldsta laserdisc härstammar från 80-talet, så det närmar sig säg 25 år kanske.
Tror de kommer att klara en åtminstone en livstid.
Postad 13 August 2010 - 23:45
ALDA
-
ALDA
-
Forumräv
-
-
705 inlägg
Hur långt är ett snöre?
Sorry, kunde inte låta bli...
Postad 13 August 2010 - 23:48
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Postad 14 August 2010 - 06:58
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Hur stort är Universum?
Cirka 14 miljarder ljusår.
Postad 14 August 2010 - 21:26
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Cirka 14 miljarder ljusår.
Är du säker på det?
Postad 19 August 2010 - 22:49
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Hotet mot skivorna är inte åldern, det är användaren (samt spelare som de som har nämnts i denna tråden  ).
Mina äldsta CD-skivor är tillverkade 1983, dvs 27 år gamla.
De rippas bitkorrekt med en Samsung-läsare/brännare för 299kr (S182D).
Postad 22 August 2010 - 19:15
IlluminatiSpy89
-
IlluminatiSpy89
-
Användare
-
-
137 inlägg
Hotet mot skivorna är inte åldern, det är användaren (samt spelare som de som har nämnts i denna tråden ).
Mina äldsta CD-skivor är tillverkade 1983, dvs 27 år gamla.
De rippas bitkorrekt med en Samsung-läsare/brännare för 299kr (S182D).
Intressant får man fråga i vilket skick dina CD skivor är i, i och med att dom har hållt så länge?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Film
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|