Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp mig! Val av nya golvare.

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 February 2010 - 20:52

Tr4m53
  • Tr4m53
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej folket.
Jag har ett par Jamo 86TR med en kass förstärkare. Fogen runt baselementen på högtalarna har spruckit, och nu känner jag att det är dags att byta upp mig. Bifogar en bild på hur mitt rum ser ut:

Postad bild

Jag är bara femton bast och bor hemma hos päronen, så det förklarar varför allt är så litet (;
Rummet ligger väl på ungefär 4 x 3,5 m. Eftersom jag inte har nån extrainkomst förutom barnbidraget (och möjligtvis min födelsedag i slutet av mars) så ligger min budget sjuuukt tight.

Förstärkaren kommer vara kopplad till min dator. Jag lyssnar mest på Spotify, men jag DJar lite småoseriöst med Deckadance också. Jag lyssnar på pop som The Tough Alliance, Coldplay, Oasis, och ganska mycket bastung electrohouse. Jag vet inte riktigt hur mina Jamos står sig mot ett par golvare i dagsläget, men min uppfattning är att de står sig ganska bra basmässigt.

Jag har tittat på Dynavoice F - 6 EX, med en Proson RV 2050. Som ni säkert kan gissa är min budget så liten som jag kan få den. Vad jag nu undrar är om nån av er ljudgurus skulle kunna hjälpa mig med att välja ett nytt paket?

Tack på förhand!
Niklas

Redigerat av Tr4m53, 24 February 2010 - 20:59.

Postad 25 February 2010 - 10:25

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Vad ÄR din budget?
Jag tipsar om Carlsson OA50, OA12, OA14 o Larsen.
Löjligt prisvärda grejer som ska tryckas upp mot väggen. du slipper bummelbas utan får bra bas ist.

Men framförallt, köp beggat om du kan, för det är där du kan göra riktiga klipp!

Postad 25 February 2010 - 14:29

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Jag tycker du ska gå på ditt val, även om det blir ett stort avsteg från de Jamo du nu har.., klarar du det?
Jamo ht:na är väl knappast nåt jag skulle kalla för bra, utan enbart ett par halvdana partyhögtalare, så steget över till Dynavoicen blir märkbart.., det blir det iofs med de flesta högtlare som är avsedda för hi-fi..

Undantagen hittar du i USA, som tillverka många väldigt bastunga å billiga högtalare, mycket beroende på att deras möblering ofta består av tjocka mattor å fullt med tunga möbler, som släcker ut mycket av ljudet/basen..
Å då krävs endera riktigt kraftiga förstärkare, som orkar driva baströga högtalare, eller lättdrivna högtalare, där basen hos oss, ibland känns överdriven...

Postad 25 February 2010 - 14:47

Tr4m53
  • Tr4m53
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
För det första vill jag säga tack för svar!

Jo, på Fynda.se lyckades jag skrapa ihop priset till 3000, med både förstärkare och högtalare inräknat. Sen gissar jag att jag måste lägga x pengar på kabel också, men det är runt 3-4000 jag har tänkt mig. Mina högtalare jag har nu blir outhärdliga att lyssna på på högre volymer, när diskanten kickar i på riktigt. Är det nån som vet hur Dynavoicehögtalarna låter på lite högre volymer?

Har dessutom tröttnat lite på Jamolådornas slöa ljud på lägre volymer, så en upptrappning skulle bara bli till det bättre. Men kommer basens nivå minska helt markant eller kommer jag vänja mig tror ni?

Postad 25 February 2010 - 16:02

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Mina M-65:or klarar garanterat att ge hörselskador, medans dom fortfarande är väljudande...
Men du tillhör förstås en annan generation.., å om jag inte minns helt fel, så var högt ljud nånting helt annat när jag var i din ålder, än vad det är för mig numera..
Du är ju i den åldern när väljud/högt ljud brukar graderas efter hur mycket föräldrarna klagar, eller när smärtgränsen är nådd :unsure:

Kablar ska du inte slänga ut en massa pengar på, utan låt de allra nördigast audiofilerna gräva ner sig i det.
Köp mekanskt bra signalkablar, så att dom verkligen gör det dom ska, d.v.s överför signalen.., själv använder jag aldrig nåt annat än Clicktronics kablage för signaler.
Det är mycket bra kablar som håller en evighet, å det till ett rimligt pris.. Finns att köpa hos t.ex Kjell o Company, där du även kan köpa 4 mm² högtalarkablar...
Det räcker till det mesta, å är så pass grova att dom inte ramlar lös..

Postad 26 February 2010 - 19:48

Tr4m53
  • Tr4m53
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Ligger mycket i det där du säger om ljudnivåerna ^^,

Jag lyssnade lite närmare på ett par satteliter som vår musiksal har på skolan, ett par KEF iQ30. Jag tyckte de lät grymt bra! Det förvånade mig att de hade sånt tryck i basen, är det nån som kan jämföra dem med Dynavoice F-6 EX?

Blev alldeles ställd när jag drog upp basen på pioneerstärkaren... :)

Postad 26 February 2010 - 20:19

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0
Vilken stad bor du i/nära? Bäst är att ut och provlyssna lite olika alternativ.

Angående kablar, så kör på billigast möjliga då du har en begränsad budget. Pengarna gör mer nytta på högtalare/förstärkare. Clicktronic kablarna är säkert rätt ok, men tycker du ska satsa på billigare kablar, då de annars tar upp för stor del av din budget. Detta säger jag trots att jag till viss del är en kabelkramare.

Postad 26 February 2010 - 20:38

Tr4m53
  • Tr4m53
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Bor i Sollentuna i Stockholm... Har inte hittat Dynavoice överhuvudtaget inne på t ex hifiklubben, så jag vet inte riktigt var jag ska leta :)

Men det är väl bara att googla vidare antar jag. Nån som vet nån Stockholmsbutik som säljer Dynavoice?

Postad 26 February 2010 - 22:16

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Ligger mycket i det där du säger om ljudnivåerna ^^,

Jag lyssnade lite närmare på ett par satteliter som vår musiksal har på skolan, ett par KEF iQ30. Jag tyckte de lät grymt bra! Det förvånade mig att de hade sånt tryck i basen, är det nån som kan jämföra dem med Dynavoice F-6 EX?

Blev alldeles ställd när jag drog upp basen på pioneerstärkaren... :)

Inte så konstigt att du blev ställd (Jamo mummel mummel skit) för KEF gör riktigt bra mindre högtalare, är bl.a vida känt för sitt ovala baselement, vilket fortfarande efter många tillverkas... Dessutom är det engelskt väljud, å frågar du mig, så har engelsmännen alltid tillverkat väljudande produkter i absolut världsklass.

Vill du bli lika förvånad, så lyssna även på BOSE, dom ligger i samma klass, när det gäller högtalare i "mindre" format. Deras 901:or är legendarer inom hifi, å har funnits ända sen 1968.., de du... Konstigt nog är dessa "småttingar" amerikanska, vilket får anses vara undantaget som bekrätar regeln..

Bor i Sollentuna i Stockholm... Har inte hittat Dynavoice överhuvudtaget inne på t ex hifiklubben, så jag vet inte riktigt var jag ska leta :)

Men det är väl bara att googla vidare antar jag. Nån som vet nån Stockholmsbutik som säljer Dynavoice?

Skicka ett mejl till Dynavoice å fråga..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.