Däremot tycker jag att sambandet dyr högtalare och hög frekvens är starkare.
kan det vara så att vissa är försiktigare i vad man anger i siffror.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
frekvensomfång på olika högtalare
Startad av
Unregistered32db02f3
, Feb 28 2010 09:43
10 svar till detta ämne
Postad 28 February 2010 - 09:43
hur viktigt är det med att en högtalare har ett brett frekvensomfång. eller skall man bara lyssna och ignorera specen. Vissa billiga högtalare börjar redan på 25hz medan dyrare högtalare kan börja på 40hz. t.ex. elac 189 som är känd för att ha kraftfull och bra bas specas på 36-50000hz medan t.ex. Dynavoice Challenger M-65 EX är specad till 25-32000hz.
Däremot tycker jag att sambandet dyr högtalare och hög frekvens är starkare. kan det vara så att vissa är försiktigare i vad man anger i siffror. Postad 28 February 2010 - 10:35
Siffrorna är i många fall rena båget. Dynavoice m-65 spelar inga 25 Hz iaf...
Postad 28 February 2010 - 12:34
Klart dom gör ?? Men det skulle kanske ha stått (+-35db) efter... Postad 28 February 2010 - 12:48
Vad betyder det? har sett att frekvens anges vid ilika db. ofta -6db, men vad betyder det egentligen. Postad 28 February 2010 - 13:14
Att den helt enkelt spelar 6 db lägre vid en viss frekvens. Tyvärr specar ju få vid vilken frekvens, men oftast lär det nog vara i den lägsta basen.
Postad 28 February 2010 - 13:39
Nää, men dom spelar fint från ca 28-32hz, jag har själv testat så det vet jag.., mer precis kan jag inte ange, utan mätutrustning å bättre mer exakta signalkällor, nåt jag inte äger längre.. Redigerat av humlan57, 28 February 2010 - 14:06. Postad 28 February 2010 - 13:58
Alltid lyssna!! Att ö.h.t få en vettig å bra återgivning med frekvenser under 50hz är inte det lättaste, att få det att enbart låta är en annan sak.., det går att fixa med nästan vad som helst.. Man att det skule låta bättre enbart för att högtalarna är svindyra, är helt fel. Det finns massvis med bra konstruktioner som använt sig av billig element å som ljuder långt bättre än "fina märket" Tyvärr så är dom inte intressanta att sälja i ljudbutiken, då dom skulle förstöra marknaden, för massor av dom dyra högtalarna, så dom återfinns nästan enbart som "gör det själv". Så försök att enbart lita till det du själv hör, vilket minsan inte är det lättaste, när audiofilnördarna avlossar stora kanonen med ljudfloskler Dessutom börjar man inte ostraffat att prata om "kjesarens nya kläder" i såna kretsar.., nåt som du garanterat kommer att märka, ifall du bara vågar säga emot... Postad 28 February 2010 - 20:09
betyder det att t.ex. frekvenserna mellan 25-30hz spelar 6 db lägre än övriga frekvenser vid en given volym. Denna sänkning är väl förmodligen inte rak heller då? t.ex. kanske 25hz har -6db 28hz har -4db o.s.v eller? då måste man ju kunna speca högtalarna på ett näst intill oändligt många sätt. har jag fattat detta någorlunda rätt eller är jag ute och cyklar igen? Postad 28 February 2010 - 20:56
Jag tror att du har fattat detta rätt. De dynavoice m-65 jag hade spelade bra ungefär ner till 50 Hz, sen föll de rätt snabbt. Visserligen i ett stort basätande rum. Postad 28 February 2010 - 21:07
I princip har du helt rätt, för om man inte ändrat nåt, så utgår specen från 1000 hz. Så +-3 dB, ska inte avvika mer än 3 dB från utgångspukten 1000 hz. Men i praktiken så blir det för oss, bara ett uttryck på ett papper, då det inte säger nåt om hur en ht låter. Du kan ta nästan vilket ht som helst, med likartade mätvärden, så kommer dom ändå att skilja åt som dag å natt.., allt från ljust å tunt å kliniskt, till dovt, återhållet å baskraftigt, helt beroende på vilken karaktär som konstruktören vill framhålla. Sen tillkommer vilken elektronik som ht:n kopplas till, å var den ska spela (rummets akustik). Så du förstår säkert att gå efter specen, säger eg ingenting.., framför allt inget om en ht är bra eller dålig. Att skapa en på papperet bra frekvensgång är inte speciellt svårt, men att få en ht att låta bra, är en helt annan sak.. Det vet alla som på egen hand försökt sig på att skapa en perfekt högtalare, inkl mig själv..., bas går bra, mellanreg går bra, diskant går bra... Men sen.., att få allt att låta bra tillsammans, då skiter det sig alltid på nån punkt, å man blir tvingad att kompromissa, precis som alla andra konstruktörer. Postad 28 February 2010 - 21:21
Ja då måste det verkligen ha varit ett rum som "äter bas".. Jag testade högst ovetenskapligt med: http://www.binkster....extras.shtml#cd å den märkbara sänkningen kommer nånstans mellan 25 å 31.5hz, vilket är fasta värden som finns att tillgå på skivan.., möjligen något högre.. 31.5hz låg i ljudnivå, inte så tvärsäkert under andra högre frekvenser.., så att M-65:an skulle börja dala redan vid 50hz, är helt uteslutet.. Tvärsäkert för att jag inte längre har nåt att mäta med + att rummets akustik kan spela in en hel del.. Men ni som ev tänker köpa dom här ht:na. Har ni möjlighet, så ta med skivan till en butik som säljer M-65, å testa själva om det jag påstår stämmer.. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |