Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken tv?

47 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 March 2010 - 12:23

BlackSunday
  • BlackSunday
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Har sökt och letat fefrilt men är fortfarande i behov av lite rådgivning och era referenser.
Jag skall köpa en ny tv, har en tight budget som student och kan rimligt lägga ut 7-8000 kronor.
Jag söker främst bäst bild för dessa pengar, eftersom jag har relativt okunnig om tv-aparater antar jag att Full-hd och och en hög (kontrast) är att leta efter? Jag vill också ha en USB ingång som tar mitt nedladdade HD-material och visar det på bästa sätt. Det var allt :)
Jag har några förslag, dock har jag letat efter dessa i lite butiker där jag bor för att själv se skillnad men har ej hittat dem, så att beställa från internet med era förslag blir dealen.

Samsung LE40B650
https://www.prisjakt...622...0 B 579 A

SAMSUNG LE-37B550
https://www.prisjakt...kt.php?e=421565

Sony Bravia KDL-37EX500
https://www.prisjakt...kt.php?p=549181

LG 42LH3000
https://www.prisjakt...kt.php?o=395590

På sista förslaget, alltså LG tvn står det att man måste hacka USB-porten för att den ska te emot t.ex film, hur svårt är det här och klarar en novis som jag detta?

Hjälp uppskattas gällande vad ni tycker och anser är bra, om det nu faller på märke, prisvärdhet, utseende bildkänsla osv osv.
Mvh Blacksunday!

Postad 08 March 2010 - 12:30

cippran
  • cippran
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Samsung LE40B650
https://www.prisjakt...622...0 B 579 A

Tycker jag absolut.
Där har du en bra LCD tv för ett riktigt bra pris. Alternativet skulle vara att gå på en Plasma istället men där kan jag inte modellerna speciellt bra. Panasonic är väl vassast där dock.

Har själv en Samsung LE46B655 och är skitnöjd. Men jag använder den som datorskärm därav föredrog jag LCD.

När det gäller kontrasten så är du helt ute och cyklar. Kontrasten säger ingenting om hur bra bilden är.
Det bästa du kan göra är att gå till hifi-butiker och titta på tv-apparaterna då dessa butiker inte brukar "lura" dig genom att skruva upp kontrasten till max och få en bild som är helt åt helsike men ser bra ut för stunden.

Postad 08 March 2010 - 13:35

BlackSunday
  • BlackSunday
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Tycker jag absolut.
Där har du en bra LCD tv för ett riktigt bra pris. Alternativet skulle vara att gå på en Plasma istället men där kan jag inte modellerna speciellt bra. Panasonic är väl vassast där dock.

Har själv en Samsung LE46B655 och är skitnöjd. Men jag använder den som datorskärm därav föredrog jag LCD.

När det gäller kontrasten så är du helt ute och cyklar. Kontrasten säger ingenting om hur bra bilden är.
Det bästa du kan göra är att gå till hifi-butiker och titta på tv-apparaterna då dessa butiker inte brukar "lura" dig genom att skruva upp kontrasten till max och få en bild som är helt åt helsike men ser bra ut för stunden.

Kul att du är nöjd, jag antar att tumen är den enda skillnaden mellan din tv och den du citerar?
Hur är USB-uspelning, har du testat att köra HDfilm genom den?

Plasma går bort, för även jag har funderat lite på att köra datorn via tvn och även spela en del på mitt xbox, och där är väl inte plasma att rekommendera?

En till fråga jag har är om bilden blir sämre genom att köra hd film via USB jämfört med att köra det genom dator/Mediaspelare/HTCP via HDMI?

Ett till alternativ jag hittat: SAMSUNG LE-46B530
https://www.prisjakt...kt.php?p=416232
- Dock hittar jag inga omdömmen om tvn på prisjakt eller på teastfreak, kanske någon här som har sett bild osv?
(den verkar inte heller ha en USB-ingång vilket är minus men jag kan som sagt köra via datorn i värsta fall.

Postad 08 March 2010 - 13:38

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0

Kul att du är nöjd, jag antar att tumen är den enda skillnaden mellan din tv och den du citerar?

Plasma går bort, för även jag har funderat lite på att köra datorn via tvn och även spela en del på mitt xbox, och där är väl inte plasma att rekommendera?

En till fråga jag har är om bilden blir sämre genom att köra hd film via USB jämfört med att köra det genom dator/Mediaspelare/HTCP via HDMI?

- Dock hittar jag inga omdömmen om tvn på prisjakt eller på teastfreak, kanske någon här som har sett bild osv?
(den verkar inte heller ha en USB-ingång vilket är minus men jag kan som sagt köra via datorn i värsta fall.

Det går kanonbra att spela på en plasma. Sitter själv med en plasma och lirar en hel del konsolspel på den och är väldigt nöjd.

Postad 08 March 2010 - 13:50

Unregisterede961f687
  • Unregisterede961f687
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Tror faktiskt att plasma t.o.m. kan vara att föredra när det gäller spel (responstid etc)! Har själv Panasonic plasma och kör Wii på det. Stod t ex på 6 timmar med Wii igår, inga spår efter nåt som liknar ghosting/imaeging eller annat. Just när det gäller att använda tv som datamonitor så kanske LCD är att föredra, men vad jag förstår går det utmärkt att köra på plasma också (inte testat själv dock).

Postad 08 March 2010 - 13:50

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Om du spelar är plasman överlägsen LCD.

Postad 08 March 2010 - 14:15

cippran
  • cippran
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Stämmer att enda skillnaden är tumen.
Om jag ska vara helt ärlig rekomenderar jag aldrig att använda tv-apparaternas inbyggda media-lösningar eller vad man nu vill kalla dem. Tycker aldrig dem fungerar speciellt bra men jag har inte testat det i detta fall.
Bäst är och kommer alltid att vara att köra datorn till tvn om det är en fil du vill spela upp.
Annars är Blu-ray spelare att föredra.

Plasma går jättebra att spela på. Däremot är LCD att föredra om man kör tvn som datorskärm, dock inte menat att plasma inte klarar av det. Problemen med inbränningar är mer eller mindre borta nu.
Anser dock att stillbilder gör sig bättre på LCD.

Kan även tillägga att Samsungen har ett "gaming"-läge som minskar input-lag för att spelen ska flyta bättre.

Samsungs 530serie är bra den med men i mina ögon en "gammal"-tv. Kan inte direkta skillnaderna mot 650n men bl.a. media-lösningarna och antar att det även är olika paneler :)

Postad 08 March 2010 - 14:52

BlackSunday
  • BlackSunday
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Tack för alla svar.
Någon annan som har ett utlåtande om vilken tv jag bör välja?
Hur mycket påverkar frekvensen, 50/100/200 - är det något att betala extra för eller är det ytterst marginellt?

Postad 08 March 2010 - 15:01

cippran
  • cippran
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Tack för alla svar.
Någon annan som har ett utlåtande om vilken tv jag bör välja?
Hur mycket påverkar frekvensen, 50/100/200 - är det något att betala extra för eller är det ytterst marginellt?

Spelar egentligen ingen roll vilken frekvens den har. Men de nya apparaterna brukar ha 100 hz om de är LCD och mer om det är en plasma

Postad 08 March 2010 - 17:30

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Måste rekommendera en plasma eftersom du i första inlägget frågar efter bäst bild, och säger att budgeten är lite tajt.

Som kontors-skärm (Word och Excel osv hela dagarna) skulle jag kanske inte ta en plasma.

Men i alla andra fall skulle jag det. Spel, tv, film.

Postad 08 March 2010 - 18:38

BlackSunday
  • BlackSunday
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Måste rekommendera en plasma eftersom du i första inlägget frågar efter bäst bild, och säger att budgeten är lite tajt.

Som kontors-skärm (Word och Excel osv hela dagarna) skulle jag kanske inte ta en plasma.

Men i alla andra fall skulle jag det. Spel, tv, film.

Ja, alltså att koppla en dator är egentligen inte nödvändigt om det tar USB - men tar plasman inte USB vill jag koppla datorn en hel del och mest spela upp film.

jag har bara hittat en plasma för 8000 kronor och det är den här
https://www.prisjakt...kt.php?o=412582 'r den något att ha? Står att en del får inbränning efter bara några minuter.

Huvudsaken är att bilden är så prisvärd som möjligt!
länka gärna om ni har
något bra förslag!

Postad 08 March 2010 - 18:43

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1243 inlägg
  • 0

Ja, alltså att koppla en dator är egentligen inte nödvändigt om det tar USB - men tar plasman inte USB vill jag koppla datorn en hel del och mest spela upp film.

jag har bara hittat en plasma för 8000 kronor och det är den här
https://www.prisjakt...kt.php?o=412582 'r den något att ha? Står att en del får inbränning efter bara några minuter.

länka gärna om ni har
något bra förslag!

Denna är betydligt bättre:
https://www.prisjakt...kt.php?p=562110

Postad 08 March 2010 - 18:43

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0

länka gärna om ni har
något bra förslag!

Som peter beskriver ovan: https://www.prisjakt...kt.php?p=562110

LG har problem med inbränningar, svärtan, färger därav pga svärtan, taskig rörelsehantering, ej 100 hz etc.
Samsung likadant fast + irriterande buzzing.

Panasonic leder utvecklingen. Denna är verkligen prisvärd https://www.prisjakt...kt.php?p=562110

Redigerat av Unregistered1734, 08 March 2010 - 18:45.

Postad 08 March 2010 - 18:59

BlackSunday
  • BlackSunday
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Som peter beskriver ovan: https://www.prisjakt...kt.php?p=562110

LG har problem med inbränningar, svärtan, färger därav pga svärtan, taskig rörelsehantering, ej 100 hz etc.
Samsung likadant fast + irriterande buzzing.

Panasonic leder utvecklingen. Denna är verkligen prisvärd https://www.prisjakt...kt.php?p=562110

Okej, nu gör ni det lite svårt för mig - jag har en hd-reay tv och såg lite fram emot att skaffa mig en full HD, vilket jag också trodde var en självklarhet när det handlade om 50 tum+..

Jag har sedan tidigare en Diboss tv 40 tum hd-ready så jag antar att vad jag än handlar kommer bli bättre.

Postad 08 March 2010 - 19:04

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0

Okej, nu gör ni det lite svårt för mig - jag har en hd-reay tv och såg lite fram emot att skaffa mig en full HD, vilket jag också trodde var en självklarhet när det handlade om 50 tum+..

Jag har sedan tidigare en Diboss tv 40 tum hd-ready så jag antar att vad jag än handlar kommer bli bättre.

Vill du verkligen ha FULL-HD så går du miste om bildkvalite om du stiger över till konkurenterna.
Panasonic kostar, men levererar. Jag kan inte mkt om full-hd men det är inte om 50+ tum som tumregel FULL-HD.
Det är om tittavståndet på 50tum är närmast 1-3 meter. Då kan full-hd vara en synbar skillnad om jag inte läst fel.

Lägg till 2 tusen om du kan, då kan du kolla på 50S20. Bättre panel, full-hd etc. Men annars är X20 den mest prisvärda tycker jag.

Postad 08 March 2010 - 21:04

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Here we go again...
"Måste man ha Full-HD?"
Nej men man borde ta bästa möjliga bild för pengarna.
Hellre bra pixlar än många dåliga pixlar.
Det finns HD-ready-skärmar som levererar snygg skarp bild, och många Full-HD-skärmar som levererar medioker bild.
(Och vice versa. Slutsats: Skillnader i bildkvalitet beror sällan på upplösning.)
Jag skulle avråda från LG, är inte så stort kliv uppåt i pris till Panasonic, däremot ett stort kliv kvalitetsmässigt.

Postad 09 March 2010 - 01:12

rosenlorden
  • rosenlorden
  • Forumräv

• 598 inlägg
  • 0
Måste bara inflika, det känns psykologiskt gött att ha en FullHd tv, för man orkar inte förklara för folk att om man har en ny som är Hd ready att den kan vara bättre än en FullHd :D .. Och det allra svåraste är nog att få någon att tro att en plasma kan vara lika bra / bättre än en LED tv ( Jag vet man inte får skriva LED tv på minhembio..) :)

Postad 09 March 2010 - 16:19

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Hehe man ska alltså bli sittandes med en sämre tv för att slippa utbilda polarna om vad bra bild är...? :wub:

Inte värt det tycker jag! ;)

Postad 09 March 2010 - 16:24

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0

Hehe man ska alltså bli sittandes med en sämre tv för att slippa utbilda polarna om vad bra bild är...? :wub:

Inte värt det tycker jag! ;)

++++ :D

Postad 09 March 2010 - 17:02

BlackSunday
  • BlackSunday
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Nu har jag varit och spanat på ett antal storkedjor, elgiganten - siba, expert och vad jag kommit fram till är att plasma defenitivt inte är någonting för mig, detaljrikedomen är mycket större på dem LCD skärmar jag sett, och detta inkluderar de flesta skärmarna vi pratat om här. Panasonic blev tyvärr en besvikelse i jämförelse till andra apparater i samma prisklass. LG var också en besvikelse, och uppfattade det som att Samsung har den bästa bilden rent generellt och därefter Philips. Jag kanske har fel på ögonen eller så har alla andra märken helt fel inställningar och samsung rätt (men det verkar konstigt så jag utgår från att alla är maxade)

Så det blir helt klart en Samsung LCD - och att samsung har dem helt klart snyggaste apparaterna gör ju inte saken sämre. Dock var det en del samsung på expert jag blev sugen på men som jag inte hittar något omdömme här på internet om, kanske är det gråimport eller dylikt. Så jag tar gärna emot förslag på en bra samsung i prisklass om 7-8000 kronor som ni själva har eller upplever är bra?

Postad 09 March 2010 - 17:06

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0
Måste påpeka att butikens lysrörs ljus gör det att plasma ser grådaskigt och ljussvaga ut.
Panasonics föregångare har uppmätt lika hög ljusstyrka med neo pdp panelen som en bra lcd.
Årets modeller är bättre.

Lite synd att du går på det klassiska. När du kommer hem, släcker ner, dimrar ljusen etc, så kommer du förstå plasmans fördelar. För det är väl i hemmamiljö, nedsläckt du ser film? Inte i butiksmiljö as ljust?

Fall inte för det klassiska. Tycker ändå att du bör kika på plasma o be butiken släcka ner, gå till en dyrare mindre butik för demo (bara be dem visa dig etc)

Postad 09 March 2010 - 18:04

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Nu har jag varit och spanat på ett antal storkedjor, elgiganten - siba, expert och vad jag kommit fram till är att plasma defenitivt inte är någonting för mig, detaljrikedomen är mycket större på dem LCD skärmar jag sett, och detta inkluderar de flesta skärmarna vi pratat om här. Panasonic blev tyvärr en besvikelse i jämförelse till andra apparater i samma prisklass. LG var också en besvikelse, och uppfattade det som att Samsung har den bästa bilden rent generellt och därefter Philips. Jag kanske har fel på ögonen eller så har alla andra märken helt fel inställningar och samsung rätt (men det verkar konstigt så jag utgår från att alla är maxade)

Så det blir helt klart en Samsung LCD - och att samsung har dem helt klart snyggaste apparaterna gör ju inte saken sämre. Dock var det en del samsung på expert jag blev sugen på men som jag inte hittar något omdömme här på internet om, kanske är det gråimport eller dylikt. Så jag tar gärna emot förslag på en bra samsung i prisklass om 7-8000 kronor som ni själva har eller upplever är bra?

Förlåt 1: Jag skriver via min iPhone så citeringen blir lite lång

Förlåt 2: Om jag råkar haspla ur mig nåt knasigt.

Seriöst, du sitter på ett forum fullt av entusiaster som vet vad som gäller och ändå tror du att du kan köpa en LCD för ett par ynka tusenlappar och få bra bild. Det kan du dessärre inte, och skulle du nu gå och köpa dig en Samsung LCD för en billig penning är du rentav dum, riktigt dum, och kommer ångra dig att du inte lyssnade på vad vi hade att säga.

Om du springer och kollar på en stormarknad och försöker göra en jämförelse där, tror jag du skulle behöva läsa lite mer på detta forum för att förstå hur det hela funkar.

Tror du på allt som sägs på TV-shop och sitter och tappar hakan över hur fina muskler du kan få på en vecka, eller beger du dig ned på gymet och tillfrågar hjälp av någon som vet hur det fungerar. Ta en funderare på det innan du gör ett riktigt dumt val.

Postad 09 March 2010 - 22:47

Unregisterede961f687
  • Unregisterede961f687
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Nu har jag varit och spanat på ett antal storkedjor, elgiganten - siba, expert och vad jag kommit fram till är att plasma defenitivt inte är någonting för mig, detaljrikedomen är mycket större på dem LCD skärmar jag sett, och detta inkluderar de flesta skärmarna vi pratat om här. Panasonic blev tyvärr en besvikelse i jämförelse till andra apparater i samma prisklass.

Jag hade hem en Samsung 46B7070 (LCD/LED) före jul och blev väldigt besviken. Den såg bra ut i butik och jag hade låtit mig tjusas av hypen om LED inför mitt byte från CRT till platt-TV. Väl hemma upplevde jag bilden som artificiell, smeraingeffekter och med hiskelig backlight bleeding. Sammantaget var den effekt jag upplevde i butik raskt borta i hemmiljö, kunde absolut inte acceptera bilden som TVn gav! Bytte till Panasonic P46G15E (plasma) och genast föll bitarna på plats. Visst, den såg mindre spektakulär ut i butik men i hemmiljö insåg jag vilken hög bildkvalitet den levererade; naturliga färger, jämn svärta, levande bild. Använder den till bluray, DVD, SDTV skalad via digitalbox och spel via Wii. Jag skulle aldrig ge mig på en LCD igen, efter att ha jämfört båda paneltyperna i hemmiljö. Försök se om du kan kolla på en plasma hemma hos någon, så du ser hur den ser ut i normal visningsmiljö!

Postad 10 March 2010 - 00:17

BlackSunday
  • BlackSunday
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Jag hade hem en Samsung 46B7070 (LCD/LED) före jul och blev väldigt besviken. Den såg bra ut i butik och jag hade låtit mig tjusas av hypen om LED inför mitt byte från CRT till platt-TV. Väl hemma upplevde jag bilden som artificiell, smeraingeffekter och med hiskelig backlight bleeding. Sammantaget var den effekt jag upplevde i butik raskt borta i hemmiljö, kunde absolut inte acceptera bilden som TVn gav! Bytte till Panasonic P46G15E (plasma) och genast föll bitarna på plats. Visst, den såg mindre spektakulär ut i butik men i hemmiljö insåg jag vilken hög bildkvalitet den levererade; naturliga färger, jämn svärta, levande bild. Använder den till bluray, DVD, SDTV skalad via digitalbox och spel via Wii. Jag skulle aldrig ge mig på en LCD igen, efter att ha jämfört båda paneltyperna i hemmiljö. Försök se om du kan kolla på en plasma hemma hos någon, så du ser hur den ser ut i normal visningsmiljö!

Okej, det här var bra mycket svårare än jag trodde.
För mig står det mellan Panasonic Viera TX-P42X20E (https://www.prisjakt...kt.php?p=562109) och SAMSUNG LE-40B650 (https://www.prisjakt...kt.php?p=416226)

Ändåmål: Se på analogt och högupplöst material samt bluray
Eftersträvar: Bästa möjliga bild vad det nu innebär (gillar detaljrikedom och den där riktiga HD känslan)

Vilken väljer jag!!

Postad 10 March 2010 - 01:50

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Vilken väljer jag!!

P42X20E!!! :wub: (utan att ens blinka)

Redigerat av Salmonboy, 10 March 2010 - 01:50.

Postad 10 March 2010 - 01:57

Izak80
  • Izak80
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
BlackSunday: Kan bara ge dig rådet att försöka undersöka själv i en seriös elektronikbutik med, ett ialf försök till, lämplig belysning. Har själv gått på andras råd utan att undersöka vad jag tycker själv och det blir aldrig bra, köpte t.ex. en PX80 endast baserat på allas rekomendationer, blev att skicka tillbaka den en vecka senare. B650/B655 är i mitt tycke en mycket bra lcd med god svärta och 100HZ teknik som går att finjustera för att eliminera "dokumentärfilmseffekten" som plågat (och fortfarande gör) många märken, skall man vara petig så drar svärtan svagt mot lila men det är inget jag stör mig på och då måste jag verkligen undersöka med lupp. Men som sagt försök leta upp en butik där belysningen och personalen är av god kvalité. HAr du lite tålamod så släpps det väldigt mycket nya modeller i slutet av månaden. Håll även ögonen öppna på Sony, var idag inne på Sony Center och kollade upp vad de hade och erbjuda, EX500 (i mellansegmentet) och HX700 (i dyrare segmentet) är två skärmar som överraskade positivt. Speciellt HX7000 hade enligt mitt tycke fin svärta och kontrast, provade även spela Ps3 på den och det var en ren fröjd. Kul att de även snott designen med "Single Layer" från LG PQ6000 som nu alltså får konkurrans på designtronen.

Redigerat av Izak80, 10 March 2010 - 02:15.

Postad 10 March 2010 - 02:39

BlackSunday
  • BlackSunday
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

BlackSunday: Kan bara ge dig rådet att försöka undersöka själv i en seriös elektronikbutik med, ett ialf försök till, lämplig belysning. Har själv gått på andras råd utan att undersöka vad jag tycker själv och det blir aldrig bra, köpte t.ex. en PX80 endast baserat på allas rekomendationer, blev att skicka tillbaka den en vecka senare. B650/B655 är i mitt tycke en mycket bra lcd med god svärta och 100HZ teknik som går att finjustera för att eliminera "dokumentärfilmseffekten" som plågat (och fortfarande gör) många märken, skall man vara petig så drar svärtan svagt mot lila men det är inget jag stör mig på och då måste jag verkligen undersöka med lupp. Men som sagt försök leta upp en butik där belysningen och personalen är av god kvalité. HAr du lite tålamod så släpps det väldigt mycket nya modeller i slutet av månaden. Håll även ögonen öppna på Sony, var idag inne på Sony Center och kollade upp vad de hade och erbjuda, EX500 (i mellansegmentet) och HX700 (i dyrare segmentet) är två skärmar som överraskade positivt. Speciellt HX7000 hade enligt mitt tycke fin svärta och kontrast, provade även spela Ps3 på den och det var en ren fröjd. Kul att de även snott designen med "Single Layer" från LG PQ6000 som nu alltså får konkurrans på designtronen.

Tack för svar! Vad heter det, är rätt dålig på det här med öppet köp osv. Inköpet kommer hur som helst göras från dustin, hur fungerar det om jag beställer t.ex. nämnda samsung, och sen inte är nöjd med bilden när jag packat upp osv - kan jag skicka tillbaka den och köpa en annan? DU nämner att du skickade tillbaka din tv nämligen?
Mvh

Postad 10 March 2010 - 10:30

Izak80
  • Izak80
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Tack för svar! Vad heter det, är rätt dålig på det här med öppet köp osv. Inköpet kommer hur som helst göras från dustin, hur fungerar det om jag beställer t.ex. nämnda samsung, och sen inte är nöjd med bilden när jag packat upp osv - kan jag skicka tillbaka den och köpa en annan? DU nämner att du skickade tillbaka din tv nämligen?
Mvh

Har skickat tillbaka 3 tv apparater och det har du också rätt till enligt de 14 dagarnas öppet köp man har enligt distansköpslagen. Det kan dock vara en fråga om att behöva betala frakten tillbaka själv, det har jag sluppit alla gångerna dock. Men regeln är att frakten tillbaka får man stå för själv. Fråga Dusin hur deras policy är för det vet jag inte.

Postad 10 March 2010 - 10:49

BlackSunday
  • BlackSunday
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Har skickat tillbaka 3 tv apparater och det har du också rätt till enligt de 14 dagarnas öppet köp man har enligt distansköpslagen. Det kan dock vara en fråga om att behöva betala frakten tillbaka själv, det har jag sluppit alla gångerna dock. Men regeln är att frakten tillbaka får man stå för själv. Fråga Dusin hur deras policy är för det vet jag inte.

får man fråga vilken internetbutik du handlat ifrån?'

Edit: Blir bilden lika bra på HD-material, eller allt material övh när man kör film via en USB sticka som från en mediaspelare t.ex. genom HDMI - och hur är det gentemot Dator VGA till tvn, blir bilden lika bra som när du kör med HDMI. Har nämligen ingen HDMI utgång på min stationära.

Redigerat av BlackSunday, 10 March 2010 - 10:59.

Postad 10 March 2010 - 11:59

Izak80
  • Izak80
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Edit: Blir bilden lika bra på HD-material, eller allt material övh när man kör film via en USB sticka som från en mediaspelare t.ex. genom HDMI - och hur är det gentemot Dator VGA till tvn, blir bilden lika bra som när du kör med HDMI. Har nämligen ingen HDMI utgång på min stationära.

På din första fråga svarar jag: Komplett och Pixmania. Rekommenderar dock inte den sistnämnda butiken, trots att de betalade frakten och hade billiga priser så var upplevelsen ändå negativ för min del främst till följd av okunnig kundtjänstpersonal och fraktskadat paket (tv-apparaterna levereras direkt från ett centralager i Paris, lång väg där mycket kan hända uppenbarligen). På din andra fråga har jag inte en aning.

Redigerat av Izak80, 10 March 2010 - 12:01.

Postad 10 March 2010 - 12:12

cippran
  • cippran
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Du har kanske en DVI utgång på datorn?
I så fall är det bara att skaffa en liten adapter för under 100kr och köra HDMI-DVI. Samma bildkvalitet. Enda skillnaden är att DVI inte kan skicka ljud.

Postad 10 March 2010 - 12:15

Izak80
  • Izak80
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Du har kanske en DVI utgång på datorn?
I så fall är det bara att skaffa en liten adapter för under 100kr och köra HDMI-DVI. Samma bildkvalitet. Enda skillnaden är att DVI inte kan skicka ljud.

Behövs inte ens en adapter, finns DVI till HDMI kablar att köpa. Köp en från Dustin när du ändå skall köpa tv från dom: http://www.dustinhom...5010081433.aspx

Redigerat av Izak80, 10 March 2010 - 12:16.

Postad 10 March 2010 - 12:34

cippran
  • cippran
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Behövs inte ens en adapter, finns DVI till HDMI kablar att köpa. Köp en från Dustin när du ändå skall köpa tv från dom: http://www.dustinhom...5010081433.aspx

Så sant så. Men ofta har man en DVI-kabel hemma så då blir det billigare med en adapter.
Men ditt förslag är klart bättre :)

Postad 10 March 2010 - 12:37

BlackSunday
  • BlackSunday
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Tack för alla svar. Jag har en relativt gammal stationär dator som saknar både HDMI och DVI-port, det lite konstiga är att när jag har min dator skämr (benq 19 tum) kan jag se högupplöst material via analog kontakten - men när jag kopplar den till min nuvarande hd-ready tv blir HD materialet ej i HD. När jag hade en tvix blev mitt HD material i HD på min tv. Måste jag kalibrera grafikkortet? Jag kommer hur som helst köpa en tv med USB sticka in, om det nu blir optimal bild via USB, det är min fråga? (eller om jag har en extern hårdisk bredvid tvn som ajg laddar med högupplöst material)

Postad 10 March 2010 - 14:10

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Tänkte bara inflika ang din fråga om Öppet köp att butiken kan vara kinkig om du har använt varan, så kolla det noga innan du köper.

Alternativet till att skicka tunga och dyra grejer fram och tillbaka där det är du som står för risken och kostnaden är att göra ordentlig research FÖRE köpet.

Dock går stormarknaderna bort direkt, du måste bege dig till en lite mindre hifi-butik typ, med bra inställda skärmar i dämpad belysning och med (oftast) kunnig personal. Bara då kan skärmarna visa sina förtjänster och brister. Och valet blir ganska enkelt för de flesta.

Postad 11 March 2010 - 21:32

BlackSunday
  • BlackSunday
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Först och främst vill jag tacka för all hjälp! Och speciellt för att ni pushade mig i riktining mot en panasonic plasma, var idag till en mindre expert butik och vill hjälp och pilla runt lite med olika inställningar och vilken bild! Blir en Panasonic Viera TX-P42X20E och vilken tv till ett så bra pris. Hur kommer det sig att den är så billig?

Postad 12 March 2010 - 10:46

oliven
  • oliven
  • Beroende

• 1347 inlägg
  • 0
Kvalité behöver inte alltid kosta massor :D

Berätta gärna lite mer hur du känner sen när du haft den hemma en tid, alltid kul o höra ;)

Postad 13 March 2010 - 16:51

BlackSunday
  • BlackSunday
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Kvalité behöver inte alltid kosta massor :)

Berätta gärna lite mer hur du känner sen när du haft den hemma en tid, alltid kul o höra :)

Nu ska jag in och köpa tvn imorgon, har lagt undan en Panasonic TX-P42X20E
men börjar fundera på¨vilken panna jag egentligen ska ha - egentligen vill jag ha VGA utgång för datorn eftersom jag saknar hdmi från min stationära - men först och främst vill jag ha bäst bild. Vilken är egentligen bäst och vilke skulle NI köpa? http://www.netonnet....0E(119993,3113) eller http://www.expert.se...aspx?id=4724748?
Motivera!
MVH
Edit: Förstnämnda saknar alltså VGA ingång vilket jag tycker är lite konstigt - men den är som jag förstått det nyare vilket borde innebära någon förbättring?

Redigerat av BlackSunday, 13 March 2010 - 16:52.

Postad 13 March 2010 - 17:17

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Inte alltid då VGA för det mesta går förbi "bildförbättringar", vilket jag tycker är en fördel.

Postad 13 March 2010 - 17:41

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Jag föredrar VGA in på en plasma av olika anledningar. Hänger lite på hur man använder den dock, samt hur pass bra grafikkort man har. Dessutom är ju kravet med VGA att man har en reciever för att dra ljudet separat eller kanske rakt in i TV:n om man vill göra det.

Varför använder då JAG VGA?

1. Bilden är betydligt lugnare

2. Jag använder mig av en EEEBox (alltså en superslimmad desktop) med ett ganska enkelt (och integrerat) grafikkort.

3. Jag har alltså inga krav på bilden då jag enbart använder den till att slösurfa lite och visa bilder.

4. Vill jag ha god bildkvalitet använder jag mig av min TViX (mediaspelare) eller min blu-ray-spelare. Annars måste jag ha ett monstergrafikkort i datorn för att få ut liknande bildkvalitet och eftersom datorn är på dygnet runt året om, vill jag ha det knäpptyst, vilket inte brukar vara synonymt med en monsterdator. Min susar enbart lite om du lägger örat emot och drar lika mycket som en gammal 20-watts-lampa.

5. Men kanske den allra ärligaste anledningen är att jag har smockfullt med saker inkopplat med HDMI redan, och tummade då på att koppla datorn via HDMI också, även fast jag gjort
det tidigare.

Och som trebban var inne på, presterar TV väl fritt från diverse "bildförbättringar", även om min TV tappar väldigt mycket svärta via VGA-ingången.

Postad 14 March 2010 - 00:02

BlackSunday
  • BlackSunday
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Jag föredrar VGA in på en plasma av olika anledningar. Hänger lite på hur man använder den dock, samt hur pass bra grafikkort man har. Dessutom är ju kravet med VGA att man har en reciever för att dra ljudet separat eller kanske rakt in i TV:n om man vill göra det.

Varför använder då JAG VGA?

1. Bilden är betydligt lugnare

2. Jag använder mig av en EEEBox (alltså en superslimmad desktop) med ett ganska enkelt (och integrerat) grafikkort.

3. Jag har alltså inga krav på bilden då jag enbart använder den till att slösurfa lite och visa bilder.

4. Vill jag ha god bildkvalitet använder jag mig av min TViX (mediaspelare) eller min blu-ray-spelare. Annars måste jag ha ett monstergrafikkort i datorn för att få ut liknande bildkvalitet och eftersom datorn är på dygnet runt året om, vill jag ha det knäpptyst, vilket inte brukar vara synonymt med en monsterdator. Min susar enbart lite om du lägger örat emot och drar lika mycket som en gammal 20-watts-lampa.

5. Men kanske den allra ärligaste anledningen är att jag har smockfullt med saker inkopplat med HDMI redan, och tummade då på att koppla datorn via HDMI också, även fast jag gjort
det tidigare.

Och som trebban var inne på, presterar TV väl fritt från diverse "bildförbättringar", även om min TV tappar väldigt mycket svärta via VGA-ingången.

Är det någon skillnad på bild tv-aparaterna emellan?

Postad 14 March 2010 - 00:27

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Är det någon skillnad på bild tv-aparaterna emellan?

Hur menar du nu? Alltså att koppla en annan TV än min med antingen VGA eller HDMI och om det utgör någon skillnad?

Postad 14 March 2010 - 10:56

BlackSunday
  • BlackSunday
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Hur menar du nu? Alltså att koppla en annan TV än min med antingen VGA eller HDMI och om det utgör någon skillnad?

Nja, jag tänkte mer på bilden?
Edit: Nej, nu ska jag inte kommer med fler jobbiga frågor, blir att åka iväg nu och handla en Panasonic TX-P42X20E - är säker på att jag kommer bli nöjd. Jag återkommer om några timmar när jag kört in den!

Redigerat av BlackSunday, 14 March 2010 - 10:57.

Postad 14 March 2010 - 11:31

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0

Nja, jag tänkte mer på bilden?
Edit: Nej, nu ska jag inte kommer med fler jobbiga frågor, blir att åka iväg nu och handla en Panasonic TX-P42X20E - är säker på att jag kommer bli nöjd. Jag återkommer om några timmar när jag kört in den!

Det lät som ett toppenbra val!

Postad 14 March 2010 - 13:09

BlackSunday
  • BlackSunday
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Sådär! Nu har jag inhandlat en panna, ovannämd modell :D
Supernöjd, men jag bor i ett studenthus med ett kanalutbud som ingår i hyran från comhem, det vanliga alltså 3:an 5:an, tv sport mtv etc. Nu när jag gjort en kanalsökning så får jag inte fram dessa? Det står att dem är krypterade - hur löser jag detta? :P

Postad 14 March 2010 - 14:14

nisseläsk
  • nisseläsk
  • Forumräv

• 742 inlägg
  • 0
Får du in 1:an, 2:an och 4:an? 3:an och 5:an sänds fritt analogt i Comhems nät så du får göra en kanalsökning efter analoga kanaler också.

Postad 14 March 2010 - 14:25

BlackSunday
  • BlackSunday
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Får du in 1:an, 2:an och 4:an? 3:an och 5:an sänds fritt analogt i Comhems nät så du får göra en kanalsökning efter analoga kanaler också.

Så, nu förstod jag! Måste jag swappa mellan digitala kanaler och analoga, eller kan jag ställa in i kanalistan vilken signal kanalen ska ta emot så jag slipper byta läge hela tiden när jag byter kanal? Hoppas ni förstår vad jag menar, tänk er t.ex, att jag ser på 3an som jag bara har analog, sen vill jag se på 6an, kan jag ställa in så jag bara kan trycka på 6an för att få fram den i digital istället för att ställa in CVB-C?
Edit: Bör jag köra in plasman? Har inte märkt någonting av inbränningar eller dylikt - är precis som min tidigare LCD så att säga.

Redigerat av BlackSunday, 14 March 2010 - 14:27.

Postad 14 March 2010 - 18:40

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Bra fråga. Analoga och digitala tunern är separata fysiska mottagare, tittar du på digital-tv och trycker 5 på fjärren så kommer tv:n skifta till programplats 5 i digitala listan, tror jag. Men kolla i manualen/maila supporten och fråga om det är möjligt. Går ju att göra någon favorit-/snabblista men vet inte om den kan skifta tuner automatiskt.

Jag skulle undvika dynamiska läget, kör bio/film-läget och dra ner kontrasten. Och lämna inte text-tv på i flera timmar. Undvik "reklamläget" och använd den som en vanlig tv med andra ord, det ska den tåla.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.