Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 10 March 2010 - 18:03.
Postad 10 March 2010 - 18:02
Postad 10 March 2010 - 19:52
Postad 11 March 2010 - 08:41
Postad 11 March 2010 - 10:55
Varför inte använda MS eget: http://www.microsoft...ows/virtual-pc/
Därför att man måste anv ända win 7 pro eller högre för att få ladda hem den. Jag har Whs och alla mina w7 är home premium, vilket räcker gott och väl åt mig. Men jag kör en virtuell dator på min whs-server.
Dessutom kan bara virtualisera XP med ms program, det är inte vad jag är ute efter, vista eller ännu hellre w7 ska köras som klient.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 11 March 2010 - 13:17.
Postad 11 March 2010 - 14:22
Får testa lite, håller på att installera virtualbox nu iaf, får se om det funkar med WHS som host
Om virtualbox funkar lika bra i WHS som i XP, Vista och Linux (de host operativ jag testat det med) så kommer du inte att bli besviken. Jag jobbar dagligen med VMwares serverprodukter och tycker det fungerar fantastiskt bra men när det gäller ett gratisalternativ för att virtualisera på min desktop så väljer jag Virtualbox.
Det enda jag kan komma på att jag saknat i Virtualbox är att den inte fixar att köra en ESX eller ESXi server virtuellt. Tror bara att det är VMWare Workstation som fixar det. Det var dock några versioner sedan jag testade det sist så jag kan inte svära på att det fortfarande inte fungerar.
Postad 11 March 2010 - 14:28
Enda mig veterligen som skiljer mot workstation är att du inte kan göra multipla snapshots.
Postad 11 March 2010 - 14:29
Funderar lite på om man kanske skulle ge den ett eget nätverkskort för att säkerställa att den virtuella maskinen får den bandbredd den behöver.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 11 March 2010 - 14:32.
Postad 11 March 2010 - 21:03
http://www.microsoft...al-pc-2007.aspxDärför att man måste anv ända win 7 pro eller högre för att få ladda hem den.
Virtual PC 2007 requires a 400 MHz Pentium-compatible processor (1.0 GHz or faster recommended), and requires approximately 35 MB of disk space. It runs on Windows Vista Business, Windows Vista Enterprise, Windows Vista Ultimate, Windows XP Professional, Windows XP Tablet PC Edition, Windows Vista Service Pack 1 (SP1) (Enterprise, Business, Ultimate), and Windows XP Service Pack 3 (SP3).
Postad 11 March 2010 - 21:46
Står inte heller något om vilka os som kan vara virtuell maskin på microsofts.
Enda mig veterligen som skiljer mot workstation är att du inte kan göra multipla snapshots.
Nu är jag inte så erfaren så jag vet vad multipla snapshots är (men det låter som en kväll på krogen
Postad 12 March 2010 - 05:35
Om du nu är van vid VMWare varför inte köra VMWare server som nämnts tidigare ?
Jo, jag körde VMWare server innan jag gick över till Vista på min arbetsstation. Varken VMware 1.x eller 2.x gick att få att gå smärtfritt på Vista trots att jag var envis och inväntande flera uppdateringar. Den enda version som de fixade så att den fungerade problemfritt under Vista relativt snabbt var Workstation men den är som sagt inte gratis. Jag lade ner mycket tid och lidande innan jag till slut gav upp VMware Server på Vista. De har säkert löst problemen nu men det här var för kanske 1.5 år sedan och det var rent ut sagt hopplöst att köra VMware server på Vista då.
Men visst VMware är bra på det de gör, riktigt bra. Ett SAN-kopplat kluster med vSphere och vCenter är klockrent i en produktions miljö.
Men VirtualBox är ett riktigt bra, och gratis, alternativ på skrivbordet. Det var ganska begränsat och en ren mardröm om man ville köra bryggat nät på gästerna i början men det har blivit bättre och bättre men varje version och numera är det riktigt, riktigt bra.
Det enda jag har saknat i Virtualbox är möjligheten att köra ESX eller ESXi servrar virtuellt för att kunna sätta upp ett virtuellt ESX (vSphere) kluster. Nu var det iofs ett tag sedan jag testade sist men jag gissar att det fortfarande inte fungerar. Vad jag förstått kan man göra det om man köra VMware Workstation (men inte VMware server sist jag kollade).
Redigerat av Krister2, 12 March 2010 - 05:38.
Postad 12 March 2010 - 19:35
Jag tycker att Virtualbox i seamless mode fungerar kanon. Integrationen är super.
Laddade ner Zimbra från Turnkey och satte upp en mailserver med massor av godis på nolltid. Jag gjorde det på Virtualbox. Flöt perfekt.
Postad 12 March 2010 - 22:37
Nu är jag inte så erfaren så jag vet vad multipla snapshots är (men det låter som en kväll på krogen
![]()
)
Hehe, det är funktionen som gör att du kan ta en "snapshot" av VM'en och göra en recall till den tiden.
Ex. lysande om du vill testa något och sen snabbt rulla tillbaka.
I Workstation så kan du göra mer än en snapshot av VM'en medan i server så är du begränsad till en.
Ex. Base XP install (snapshot), SP3 Installed (snapshot), Favourite application installed (snapshot)->div program installerade efter favorit appen..
Skulle du behöva gå tillbaka till tiden för Base XP Install eller SP3 snapshoten så kan du göra det i Workstation.
Medan i Server så skulle den enda snapshoten vara "favourite application installed".
Postad 17 March 2010 - 22:14
Postad 20 March 2010 - 11:20
...men mitt problem är att jag inte får VM att hämta ip från rätt dhcpserver så den får en helt knäpp ipaddress och syns inte i nätverket
Såg inte detta tidigare så du kanske har fått ordning på det nu. Default i Virtualbox är att de virtuella maskinerna får "privata" IP-adresser som sedan adressöversätts(NAT:as) så att de virtuella maskinerna, när de kommer ut på det "riktiga" nätet får samma IP-adress som din maskin (host:en).
Detta går att ändra i inställningarna på respektive maskin. Kommer inte ihåg om det kallas "host networking" eller "bridged networking" men det är något sånt det kallas och det är det du ska välja om du vill att den virutella maskinen skall synas i ditt fysiska nät och få en DHCP-adress från samma DHCP-server(förmodligen din bredbands router) som dina övriga maskiner.
Postad 23 December 2010 - 09:19
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?