Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpa lös diskantlåda?

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 March 2010 - 10:39

Unregistered198b3161
  • Unregistered198b3161
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Finns det diskantlådor, som funderar på samma sätt som baslådor?
Eller måste man bygga själv?
Är lite missnöjd med diskanten i mina QLN 604 MKII nämligen...

Postad 11 March 2010 - 10:49

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Kolla över filtrena först....bra filter gör skillnad!
Sen kan man diskutera vad som är "bra".
Enklast är väl att ersätta billiga komponeneter med bättre...luftlindade drosslar, MKP kondingar istället för ev elyter osv....

Tänk på att filter är en VIKTIG byggsten och har STOR påverkan.
MEN konstruktionen av filtret är nog så viktigt som komponentvalet.

Och visst kan man byta diskant eller hänga på en annan men du ger dig ut på otrampad mark....

Redigerat av Triggerhappy, 11 March 2010 - 11:05.

Postad 11 March 2010 - 10:51

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Finns det diskantlådor, som funderar på samma sätt som baslådor?
Eller måste man bygga själv?
Är lite missnöjd med diskanten i mina QLN 604 MKII nämligen...

Diskanter behöver ingen låda...
Missnöjd, vad betyder det, mer exakt?

Jag tror det finns lösa diskanter att ansluta direkt, utan att behöva ändra på nåt annat.., men tvivlar på att det löser ditt problem..

Redigerat av humlan57, 11 March 2010 - 10:58.

Postad 11 March 2010 - 11:22

Unregistered198b3161
  • Unregistered198b3161
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Joo jag har funderat på att byta kondensatorn för diskanten, men det har aldrig blivit av.
Tänkte om det är smidigare att bara köpa en sånhär:
http://www.hififorum...klar/Onix/1.htm

Men den kostar ju 3800 kr, vilket är mer än mina högtalare :blink:

Missnöjd, jaadu. Jag tycker inte att diskanterna spelar så klart och tydligt som jag vill. Vill få till bra ljud vid rock och techno, "skrikig" diskant om man så får kalla det utan att det blir jobbigt för örat.

Postad 11 March 2010 - 11:46

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Börja med filtret...kanske t.om sitter en dämpning i dikantfiltret som du kan knipsa bort.

Öppna å titta...rita upp filtret, och värdena så kanske tips kan ges.

Att bara "hänga" på en extra diskant verkar vådligt och öppet mål för OS-guld i fas och nivå problem...
Dessutom verkar du ju vilja ha MER tryck i diskanten inte en "extension" av frekvensområdet.

Postad 11 March 2010 - 12:03

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Joo jag har funderat på att byta kondensatorn för diskanten, men det har aldrig blivit av.

Men den kostar ju 3800 kr, vilket är mer än mina högtalare :blink:

Missnöjd, jaadu. Jag tycker inte att diskanterna spelar så klart och tydligt som jag vill. Vill få till bra ljud vid rock och techno, "skrikig" diskant om man så får kalla det utan att det blir jobbigt för örat.

Jamen då är det ju bara å byta typ av diskant-element, till en av den sort du önskar.., nån form av horndiskant borde passa dig.., hög verkninggrad å kan skära öronen av dig.. :P
Troligen bör du sätta in nån form av nivåreglering på den, då dom ofta har så hög känslighet...

En banddiskant kanske åxå skulle fungera.., vad sitter det där nu.., en softdome?

Postad 11 March 2010 - 12:04

Unregistered198b3161
  • Unregistered198b3161
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Hittade en bild i detta albumet längst ner på filtret:
https://www.minhembi...Bikealot/178396

Den gula verkar vara för diskanten i alla fall...
Funderar på att byta ut den till denna
http://www.hifikit.s...prod.asp?id=789
samt även byta ut de blå mot polyproplylenkondesatorer.

EDIT: Har softdome ja... Men kan någon ge länk på bra diskant jag kan byta till.
Ska passa i ett par QLN 604 MKII

Redigerat av Unregistered198b3161, 11 March 2010 - 12:17.

Postad 11 March 2010 - 12:07

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Monacor gör bra å billiga element, ring å kolla med dom. Glöm inte att ha alla uppgiter till hands, så dom kan hjälpa dig att välja rätt.

http://shop.monacor....s...inguest&p=H

Postad 11 March 2010 - 12:23

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Dom fyndahögtalare jag hört med den så kallade superaudiodiskanten som finns i olika varianter har i mina öron inte varit nå vidare (dålig upplösning i toppen)

Postad 11 March 2010 - 13:21

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Oki, kan konstatera att det inte sitter någon dämpning på i det filtret!
Så kolla om du kan hitta data på den befintliga diskanten.

Leta upp en som har liknande fs och impedans men kanske 2-3dB högre känslighet.

Postad 11 March 2010 - 14:07

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Köpte själv två Philips diskanter för 198kr/par och ersatte diskanten i Dynavoice Finale 10 Tower som kostar 7000kr/par... en klar förbättring både kvalitetsmässigt och volymmässigt. Snäll mot öronen, klar och ren återgivning i jämförelse med orginaldiskanten. Du kan ju alltid prova ett par själv för en löjligt låg slant :blink:

Postad 11 March 2010 - 14:35

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
finns en variant...det är en lite bättre diskant som du bygger ett eget filter till....diskanten är den bristande faktorn i de högtalarna...jag vet ...jag har haft dom....du kan ju även testa att sätta i en rätt av...men det är ingen garanti att det blir bättre....men testa och blir det inte bättre bygger du ett eget filter till dom helt enkelt....köper du diskanten av ex hifikit.se hjälper dom dig säkert med filtret och eventuella nivå parametrar då de även säljer dessa högtalare.

Postad 11 March 2010 - 17:57

Unregistered198b3161
  • Unregistered198b3161
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Om jag ändå ska byta diskanten, är det onödigt att byta kondensatorerna? Alltså bör jag byta kondensatorerna igen om diskanten inte "passar"?

Härligt att höra robert293 att det inte bara är jag som tycker diskanten sviker lite i de högtalarna. Annars är de kanonhögtalare enligt mig.

Postad 11 March 2010 - 18:23

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Om jag ändå ska byta diskanten, är det onödigt att byta kondensatorerna? Alltså bör jag byta kondensatorerna igen om diskanten inte "passar"?

Härligt att höra robert293 att det inte bara är jag som tycker diskanten sviker lite i de högtalarna. Annars är de kanonhögtalare enligt mig.

Byt enbart elementet....

Postad 11 March 2010 - 19:20

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

ja basen o mellanregister är ovanligt bra med tanke på priset...samma me byggkvaliten..tyvärr är diskanten skräp..
själv satte jag ett motstånd på den (eller rättare sagt en arbetskamrat) och bytte internkablaget och efter det blev det en trevligare högtalare men det var ändå diskanten som gjorde att jag bytte till canton...det var ett gäng år sedan nu och 604 var väl klivet in i hifi världen för mig....

men sätt i en bättre diskant o kolla....se till att känslighet och ohm talet stämmer ganska bra .

Postad 11 March 2010 - 21:10

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Såg diskanterna kostar 295kr st på fynda .För det priset finns det mkt bättre diskanter ,förstår inte varför dom envisas med dessa sk superaudiodiskanter i olika varianter i så många konstruktioner ,qln,proson,dynavoice .Men man måste väl snåla nånstans iom att konstruktionerna i övrigt är riktigt prisvärda.......

Postad 12 March 2010 - 05:54

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Men den kostar ju 3800 kr, vilket är mer än mina högtalare ;)

Oftast så ligger felet i diskant filtret med dåliga komponenter och fel matchade komponenter tittar man på filtret så har det ingen dämpning ett serie motstånd och sen borde den ha en dämpning på 18db oktaven.
om du kan få fran vilka komponenter som sitter i diskant delen så är det enklare att se var problemet ligger har du provat med att vinkla högtalarna kraftigt det kan hjälpa.

Postad 12 March 2010 - 06:19

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Jag skulle tro att problemet sitter i rummet... Har du prövat att spela upp dina högtalare i ett större rum med mycket mer spelrum för högtalarna än ditt nuvarande. Det gör milsvid skillnad mycket större skillnad än att börja trixa med filter och diskanter det kan jag lova dig.

Postad 12 March 2010 - 09:24

Unregistered198b3161
  • Unregistered198b3161
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Byt enbart elementet....

Okej, men det skadar väl inte att byta ut kondensatorerna också? Enligt nedanstående skribent gör det tydligen stor skillnad. Kostar ju bara runt hundralappen att byta ut båda kondensatorerna till diskanten.

Oftast så ligger felet i diskant filtret med dåliga komponenter och fel matchade komponenter tittar man på filtret så har det ingen dämpning ett serie motstånd och sen borde den ha en dämpning på 18db oktaven.
om du kan få fran vilka komponenter som sitter i diskant delen så är det enklare att se var problemet ligger har du provat med att vinkla högtalarna kraftigt det kan hjälpa.

Jag skulle tro att problemet sitter i rummet... Har du prövat att spela upp dina högtalare i ett större rum med mycket mer spelrum för högtalarna än ditt nuvarande. Det gör milsvid skillnad mycket större skillnad än att börja trixa med filter och diskanter det kan jag lova dig.

Självklart har jag redan provat massa olika placeringar och nu hittat den optimalaste. Däremot har jag inte märkt särskillt stor skillnad på diskanten när jag flyttat runt utan mest på mellanregistret och basen.

Redigerat av Unregistered198b3161, 12 March 2010 - 09:26.

Postad 12 March 2010 - 11:12

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
En god regel är att bara förändra en sak i taget, annars tappar du direkt greppet om, vad som gör vad...

Postad 12 March 2010 - 11:18

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Hej, kan du förtydliga?
Skiver du om ett specifikt element eller?
Min undring gäller ditt uttalande om seriemotstånd och 18dB/oktav filter, är det någon speciell konfiguration du tänker på då också?

Redigerat av Triggerhappy, 12 March 2010 - 11:27.

Postad 12 March 2010 - 11:23

Unregistered198b3161
  • Unregistered198b3161
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

En god regel är att bara förändra en sak i taget, annars tappar du direkt greppet om, vad som gör vad...

Hade jag gärna gjort om frakten inte låg på 100 kr på Hifikit.
Blir ju lite surt att först beställa diskanter, och sen köpa någonting som kostar lika mycket som frakten.

Någon som vet om priset på diskanter är per par eller per styck som det står på sidan?

Postad 12 March 2010 - 12:19

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Hade jag gärna gjort om frakten inte låg på 100 kr på Hifikit.
Blir ju lite surt att först beställa diskanter, och sen köpa någonting som kostar lika mycket som frakten.

Någon som vet om priset på diskanter är per par eller per styck som det står på sidan?

Du behöver ju inte sätta dit kondingarna direkt.., desssutom så lär du dig lite om vad som händer.., kan va bra å ha med sig, till nån annan gång.

Postad 12 March 2010 - 15:01

Unregistered198b3161
  • Unregistered198b3161
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Du behöver ju inte sätta dit kondingarna direkt.., desssutom så lär du dig lite om vad som händer.., kan va bra å ha med sig, till nån annan gång.

Jaa, de låter som en bra idé. Längtar till lönen så jag kan prova!
Har skickat ett mail till hifikit och frågat om de kan hjälpa mig att välja en diskant.
Återkommer med resultat ;)

Skriv gärna om ni har något förslag.
Det är 4 Ohm och 92 dB känslighet på högtalarna (vet dock inte om det är 92 dB på just diskanten, men antar det?)

Postad 12 March 2010 - 16:03

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Jaa, de låter som en bra idé. Längtar till lönen så jag kan prova!
Har skickat ett mail till hifikit och frågat om de kan hjälpa mig att välja en diskant.
Återkommer med resultat ;)

Skriv gärna om ni har något förslag.
Det är 4 Ohm och 92 dB känslighet på högtalarna (vet dock inte om det är 92 dB på just diskanten, men antar det?)

Nej 92 dB är för högtalaren, så diskanten kan ha både högre å lägre känslighet.

Men det är inget problem, uppge vad det är för diskant till hifi-kit, så kan dom säkert slå i nån lista för att få fram värdena..

Sen tycker jag dom ska få styra lite i val av diskant-element, du bara förklarar vad du vill uppnå.., be om bytesrätt i fall inte deras rek inte passar dig..

Redigerat av humlan57, 12 March 2010 - 16:04.

Postad 12 March 2010 - 17:04

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Hej, kan du förtydliga?
Skiver du om ett specifikt element eller?
Min undring gäller ditt uttalande om seriemotstånd och 18dB/oktav filter, är det någon speciell konfiguration du tänker på då också?

Man lägger in serie motstånd i diskant filtret för att den inte skall gå högre än dom andra elementen i känslighet och då får man diskanten dämpad vid vissa frekvenser
ett sådant filter kan se ut så här
kondning -serimotstånd- spole-seriemotstånd-kondning
men i regel så måste man mäta för att se vilka skillnader det blir .

Postad 12 March 2010 - 17:19

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Man lägger in serie motstånd i diskant filtret för att den inte skall gå högre än dom andra elementen i känslighet och då får man diskanten dämpad vid vissa frekvenser
ett sådant filter kan se ut så här
kondning -serimotstånd- spole-seriemotstånd-kondning
men i regel så måste man mäta för att se vilka skillnader det blir .

Oki, men vilket element tänkte du han skall dämpa och dela med 18dB/oktav i detta fall? Han vill ju ha mer diskant.

Postad 12 March 2010 - 17:44

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Oki, men vilket element tänkte du han skall dämpa och dela med 18dB/oktav i detta fall? Han vill ju ha mer diskant.

Svåraste frågan idag, det går inte på annat sätt än att lyssna själv..
Rätt dämpning är inte säkert att det ger dig förväntat resultat..., ledsen, men teori å praktik är inte samma sak....
Bra ljud är svårt som sjutton att dela med sig av, min erfarenhet är att det aldrig blir rätt..., lyssnaren måste få avgöra själv..

Postad 12 March 2010 - 18:20

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Det går att få till en klar diskant med 18db filter det beror på vilka komponenter man stoppar i och vilka värden dom håller .

Postad 13 March 2010 - 01:57

Unregistered198b3161
  • Unregistered198b3161
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Nej 92 dB är för högtalaren, så diskanten kan ha både högre å lägre känslighet.

Men det är inget problem, uppge vad det är för diskant till hifi-kit, så kan dom säkert slå i nån lista för att få fram värdena..

Sen tycker jag dom ska få styra lite i val av diskant-element, du bara förklarar vad du vill uppnå.., be om bytesrätt i fall inte deras rek inte passar dig..

Det var visst 6 ohm på diskantelemet. Skruvade loss och kollade.
Kändes riktigt plastig och lätt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.