Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

confa router med telia tv

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 March 2010 - 19:19

Unregistered429c130c
  • Unregistered429c130c
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Hej jag skall skaffa telia iptv tänkte jag men har ett problem.

Jag skall dra en kabel ungefär ett varv runt om i lgh. och switcha på tre ställen för att få ut bredband i sovrum vrum och dator rum och för att slippa dra det över trösklar med mera måste jag gå runt och inte direkt in i vrum tex.

Jag har nu fiberlan bredband via telia där man behöver en inteno switch för att tv skall fungera.
Och har en linksys wrt610n med dd-wrt

Till min fråga nu : Kan jag på något sätt konfa om min linksys så jag bara kan koppla på men iptv box på en av switcharna jag kommer ha runt om i lägenheten.

Och i så fall hur gör man detta antar att man på något sätt får vidare befordra ett visst vlan till just iptv boxen eller liknande.

Funkar inte detta kommer jag även få dra 30-40m nätverkskabel till för trådlöst är inget alternativ för mig tycker det kostar för mycket.

Postad 24 March 2010 - 21:09

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Hej jag skall skaffa telia iptv tänkte jag men har ett problem.

Jag skall dra en kabel ungefär ett varv runt om i lgh. och switcha på tre ställen för att få ut bredband i sovrum vrum och dator rum och för att slippa dra det över trösklar med mera måste jag gå runt och inte direkt in i vrum tex.

Jag har nu fiberlan bredband via telia där man behöver en inteno switch för att tv skall fungera.
Och har en linksys wrt610n med dd-wrt

Till min fråga nu : Kan jag på något sätt konfa om min linksys så jag bara kan koppla på men iptv box på en av switcharna jag kommer ha runt om i lägenheten.

Och i så fall hur gör man detta antar att man på något sätt får vidare befordra ett visst vlan till just iptv boxen eller liknande.

Funkar inte detta kommer jag även få dra 30-40m nätverkskabel till för trådlöst är inget alternativ för mig tycker det kostar för mycket.

en switch repeterar/vidarebefodrar bara datat, så vilken switch du kopplar på iptv-boxen bör inte spela någon roll om inte telias grejjer har något fuffens för sig.

Postad 24 March 2010 - 22:39

Unregistered429c130c
  • Unregistered429c130c
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Det är det som är problemet dom har lite fuffens för sig för dom kör den på separat vlan eller liknande som denna switch delar upp så det är en port för tv en för bredband och en för bbt och det funkar inte om man sätter dom i fel port.

nåt sånt här är det man få i switch vag http://www.inteno.se....asp?product=29

"XG-6745 är anpassad både för öppna bredbandsnät där fler operatörer för de olika tjänsterna finns i samma bredbandsnät och för nät där en operatör erbjuder alla tjänsterna. XG-6745 är konfigurerad som en brygga (bridge) och de fyra LAN-portarna är kopplade till ett VLAN, där respektive tjänst (bredband, telefoni och tv) trafikprioriteras för högsta möjliga kvalitet. "

så det måste vara "Port 2 – VLAN ID 845, prioritet 4" (för det är via port 2 tv:n går.) det man skall konfa efter hur man nu gör det :)

Redigerat av Unregistered429c130c, 24 March 2010 - 23:12.

Postad 25 March 2010 - 08:15

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

så det måste vara "Port 2 – VLAN ID 845, prioritet 4" (för det är via port 2 tv:n går.) det man skall konfa efter hur man nu gör det :)

går det att köra vanlig datortrafik på den porten, eller är det bara iptv-boxen som funkar där ?
om den verkligen är dedikerad till IPTV, så kan du ju dra två kablar till första switchen, sen bara en vidare till nästa.

Postad 26 March 2010 - 07:05

Unregistered429c130c
  • Unregistered429c130c
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Nej det går bara iptv trafik på den porten.

Hela iden nu är att komma runt att dra två kablar då det skall dras en lång kabel runt hela lägenheten och på vägen switchas upp på tre ställen så jag skulle vilja ta ut en iptv box på den slingan.

Postad 27 March 2010 - 10:15

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Nej det går bara iptv trafik på den porten.

Hela iden nu är att komma runt att dra två kablar då det skall dras en lång kabel runt hela lägenheten och på vägen switchas upp på tre ställen så jag skulle vilja ta ut en iptv box på den slingan.

nöjer du dig med 100 mibit från routern och drar 8-polig kabel, kan du ju köpa två Y-kablar och köra två kopplingar på en kabel.

http://www.amazon.co...ASIN=B000AAL7A2

Redigerat av frollic, 27 March 2010 - 10:17.

Postad 27 March 2010 - 14:01

Unregistered429c130c
  • Unregistered429c130c
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Precis den tanken som slog mig först men hela nätverket är uppbyggt på GB lan och kommer strömma hd film (med media streamer) över nätverket.

Jag tror att enda sättet är att just konfa routern för jag skall ha det så här lite basic förklrat.

inkommande bb uttag -> router -> 20m nv kabel -> gb switch -> 20m nv kabel -> gb switch -> 20m nv kabel -> gb switch

switch 1 skall det kopplas in en dator och media streamer.
switch 2 skall jag om det går ha telia digitaltv box och media streamer och kanske en dator senare
switch 3 kommer in i mitt datorrum med dator server nas disk mm.

Postad 27 March 2010 - 16:04

mAniAk-
  • mAniAk-
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Du kan inte koppla så. IPTV körs på sitt eget vlan. Du kan dock använda dig av switchar som klarar vlan, men det kräver kunskap och switcharna i sig har en högre prislapp.

Uttag > telias switch > router > switchar > datorer
> digitalbox

Det du kan göra är att ha digitalboxen som central punkt istället.

uttag > lång kabel till telias switch > router > flera kablar åt switchar
> digitalbox

Redigerat av mAniAk-, 27 March 2010 - 16:06.

Postad 27 March 2010 - 19:37

Unregistered429c130c
  • Unregistered429c130c
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Det är därför jag undrar om det går att confa min router med olika vlan till olika produkter så att trafik från boxen styrs till ett visst vlan det borde ju en relativt avancerad router klara av men jag vet inte hur man gör.

Postad 28 March 2010 - 10:44

Unregistered429c130c
  • Unregistered429c130c
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Missförstod nog ditt svar lite nyss du menar att att min gb switchar i min koppling skall hantera vlanen med?

Min tanke är att man borde kunna säga till routern att trafiken till en macadress eller ip skall gå ut på rätt vlan oavsett vilken av switcharna jag kopplar i

Postad 06 April 2010 - 20:24

Unregistered429c130c
  • Unregistered429c130c
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
kan det fungera om jag sätter min wrt först sedan en "korkad" switch och sedan inteno och sedan boxen och konfa routern att vidare befordra multicast eller vlan eller vad det nu heter.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.