Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Måste plasma fortfarande fraktas stående?

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 augusti 2010 - 11:22

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0
Hur är det med dagens plasmor, måste de fraktas stående? Letade igenom forumet efter en sån tråd, men de var väldigt gamla, så det kanske har blivit bättre...

Om en plasma fortfarande är fraktkänsliga kan man bara i normalfallet frakta 37-42 tum som mest i en "vanlig" kombi. Svårt att spontanköpa en större utan att behöva köpa frakten/låna släp.

Vad säger ni?

Magnus

Redigerat av magnus76, 06 augusti 2010 - 11:23.

Postad 06 augusti 2010 - 12:34

Unregisterede961f687
  • Unregisterede961f687
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Lite osäker på vad som är helt korrekt i denna fråga, men när jag köpte min 46" plasma i januari rekommenderade säljstället (HiFi-klubben) att den skulle transporteras stående. Blev hemkörning, men kostade bara 200kr extra så det var helt ok.

Postad 06 augusti 2010 - 12:40

bkam
  • bkam
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
jag skulle inte lägga en plasma ner , har med att göra att om du har otur så kan glaset komma i gung vilket kan göra att det kan spricka, och ju större du köper ju större risk är det.

Men där jag bor så har alla stora kedjor en släpvagn man får låna. Men visst är du på ICA och spontant får för dig att köpa
en 42" där så kan det bli vissa problem om du nu inte har en väldigt stor bil :(

Redigerat av bkam, 06 augusti 2010 - 12:41.

Postad 06 augusti 2010 - 13:17

Unregistered993f9066
  • Unregistered993f9066
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Tokletade också efter info om detta på nätet i förra veckan när jag skulle köpa en 50" plasma.

Som bkam säger är det just risken att glasskivan kan spricka som är krusket, och inte en massa larv om att plasman/skärmen/bilden pajar osv :(

(Jag tog dock chansen och lade den ner platt i en kombi och körde försiktigt hem, den funkar bra :D )

MVH
PG

Postad 06 augusti 2010 - 13:31

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Fraktade hem min LX-5090H liggande. Enligt butiken där jag köpte min så är detta något som man säger för att leveransbolagen inte ska stapla apparaterna på varandra. Så länge du har glaset uppåt och inte kör som det vore WRC så är det inga problem.

Redigerat av Fredrik HL, 06 augusti 2010 - 13:32.

Postad 06 augusti 2010 - 13:34

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0
Om ni som vill veta fakta, skriver FRAKTA i SÖK-rutan uppe till höger här, så får ni upp flera trådar.

Postad 06 augusti 2010 - 14:56

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

• 1 062 inlägg
  • 0

Som bkam säger är det just risken att glasskivan kan spricka som är krusket, och inte en massa larv om att plasman/skärmen/bilden pajar osv :(

Det är visst skälva skärmen som kan skadas, det här verkar vara en väldigt stor missuppfattning.

Glasskivan framför skärmen, frontglaset, är gjort av härdat glas och det tål väldigt mycket, du kan tillomed stå på det om du lägger TV: på rygg (har själv gjort det) och det håller garanterat att fraktas liggande. Man använder härdat glas just för att det inte ska gå sönder så lätt och orsaka fara för personer.

Problemet är själva skärmen som även den är gjord av glas, två glasskivor för att vara exakt och dessa är inte härdade och klarar därför inte av vibrationer och stötar i alls lika stor utsträckning som frontglaset. Skärmen har en baksida av plåt för att stadga upp det hela och ge någonting att fästa skärmen med men glaset är fortfarande ömtåligt.

Av de skadade plasma-apparater vi får in till verkstan är det extremt ovanligt att bara frontglaset är trasig (tror inte jag kan minnas ett enda fall faktiskt) antingen är både frontglas och skärm sönder som orsakas av att folk tappar TV:n i trappan och sånt eller så är enbart skärmen spräckt vilket kan orsakas av slag som inte ens behöver synas som skador på övriga delar av TV:n.

Postad 06 augusti 2010 - 23:40

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
"Glasskivan framför skärmen, frontglaset, är gjort av härdat glas och det tål väldigt mycket, du kan tillomed stå på det om du lägger TV: på rygg (har själv gjort det) och det håller garanterat att fraktas liggande. "

Det bara måste du skicka in en bild på!

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 06 augusti 2010 - 23:41.

Postad 07 augusti 2010 - 02:12

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0
När jag fick tvn av netonnet så var det massor med stora sprickor på front glaset. Det såg ut som någon hade hoppat på tvn. Ringde och två dagar senare hade jag en ny tv. Jag skulle aldrig frakta en tv liggande.

Postad 07 augusti 2010 - 03:16

softet
  • softet
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Svarar på den ursprungliga frågan då. Frakta 42 tums plasmor funkar jätte bra i baksätet. Har gjort det för många gånger. Men däremot har jag inte vågat lägga nån ner.

Postad 07 augusti 2010 - 08:41

fiveosix
  • fiveosix
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Fick min 50"-plasma hemleverad igår em. Jag valde hemleverans av butiken just för att jag oxå hört att de ska transporteras stående och därmed inte får plats i min bil. Blev lite förvånad när den anlände i skuffen på en v70, liggandes... "Det är inga problem", svarade butikskillen när jag frågade om tranportsättet han valt... Och visst, skärmen var hel och fin så det gick ju bra.

Postad 07 augusti 2010 - 08:46

Unregistered0d510bdf
  • Unregistered0d510bdf
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Elgiganten i Norrköping hade en Kuro liggandes på en pall mitt i teve-avdelningen med bara en bit bubbelplast över den. :)

Postad 07 augusti 2010 - 08:51

bkam
  • bkam
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
Alltså bara för att många har kört sin plasma liggade är det ju ingen garanti att det kommer att funka för alla. Visst det är säkert
väldigt sällan en plasma pajar om man kör den liggade och försiktigt. Men frågan är om det är värt att chansa , men det är ju upp till var och en :) men att säga att det är "inga problem" kanske är att ta i då det är bevisat att med lite otur så kommer inner glaset att paja

Postad 09 augusti 2010 - 07:55

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

• 1 062 inlägg
  • 0

"Glasskivan framför skärmen, frontglaset, är gjort av härdat glas och det tål väldigt mycket, du kan tillomed stå på det om du lägger TV: på rygg (har själv gjort det) och det håller garanterat att fraktas liggande. "

Det bara måste du skicka in en bild på!

har tyvärr inga bilder, var ett tag sen vi gjorde det. Var en TV på jobbet som var skrot av just krossad skärm som vi testade hållbarheten av frontglaset på.

Precis som bkam skriver så måste den ju inte gå sönder bara för att man fraktar den liggandes, min brorsa fraktade en 42" plasma liggande utan kartong i 11 mil utan att den gick sönder.

Redigerat av SwiftingSpeed, 09 augusti 2010 - 07:57.

Postad 09 augusti 2010 - 08:22

Unregistered16328916
  • Unregistered16328916
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Vi testade en 3D plasma för ett antal år sedan där jag då jobbade, den kom åkande 12mil inlindad i bubbelplast liggande på en pall. Inga fel på den förutom att 3D tekniken inte var direkt fulländad.. ;)

Postad 09 augusti 2010 - 08:26

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Det kanske är en vandringsmyt att glaset inte håller? Om det är så att man kan stå på glaset utan att den går sönder finns det ingen anledning att frakta den stående. När jag tänker efter är det sällan man hör talas om någon som fraktat den liggande och klagat på att glaset gått sönder.

Postad 09 augusti 2010 - 08:30

nimrod23
  • nimrod23
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Det kanske är en vandringsmyt att glaset inte håller? Om det är så att man kan stå på glaset utan att den går sönder finns det ingen anledning att frakta den stående. När jag tänker efter är det sällan man hör talas om någon som fraktat den liggande och klagat på att glaset gått sönder.

Har fraktat många plasmor liggandes i bakluckan i min combi och INGEN har gått sönder. Antingen har jag haft tur eller så behövs det ett ordentligt gupp för att verkligen förstöra glaset på plasman. Kör man försiktigt och tar det lugnt så är risken minimal att TV:n ska gå sönder.

Postad 09 augusti 2010 - 08:42

Jacobsson
  • Jacobsson
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0
Eller så ser man till att man hyr/lånar ett släp om man inte kan få tag på större bil.

Oftast så har man någon bekant som har en "200kr" är inget mot att svära sig galen över ett misstag att man la den ner

Postad 09 augusti 2010 - 11:56

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

• 1 062 inlägg
  • 0

Problemet är att folk blandar ihop frontglaset med själva skärmen som också är gjort av glas. Skärmen är ömtålig och håller absolut inte för att stå på medan frontglaset är tåligt.

Att säga "glaset håller inte" är alldeles för otydligt, specificera istället vilket glas det syftas på.

Postad 09 augusti 2010 - 16:47

CV_joel
  • CV_joel
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
vet när jag jobba på elgiganten för många år sen (10år) när plasman kom och då fick vi besked att om plasman kom liggande skulle vi inte äns ta emot den! men dagens plasmor har nog ändat sig en del jämfört med då. vi fick in en del då som folk fraktat hem liggande som inte fungera då glaset på SKÄRMEN hade spruckit

//joel

Postad 09 augusti 2010 - 19:47

Unregistered32db02f3
  • Unregistered32db02f3
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
lade min 46 tummare från panasonic ner och den fungerar fortfarande. kanske tur men jag vet hur fraktbolagen hanterar gods. För att slå dem i ovarsamhet får man ta i lite extra.

Postad 09 augusti 2010 - 21:58

Unregistered39773f2d
  • Unregistered39773f2d
  • Beroende

• 1 210 inlägg
  • 0
Klart det går att frakta en plasma liggande vilket flera vittnat om , men det är ju helt klart en onödig risk då själva panelglasen som är två glasskivor med sköra "bubblor" innehållande gas som bildar själva bilden kan vid liggande frakt spricka så man får pixelfel eller större sprickor i själva panelen. Ju större panel desto större påfrestningar och därmed risk.

Postad 09 augusti 2010 - 22:12

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0

lade min 46 tummare från panasonic ner och den fungerar fortfarande. kanske tur men jag vet hur fraktbolagen hanterar gods. För att slå dem i ovarsamhet får man ta i lite extra.

Bra att veta för jonte som fraktar hem sin nya 30000:- pjäs och råkar köra i ett gupp med väntat resultat... ;)

Frakta stående!

Postad 03 januari 2013 - 00:54

Unregistered182bab5d
  • Unregistered182bab5d
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Dags att lyfta tråden, jag har ovetandes om detta med stående frakt flyttat min första plasma (42" från 2005) tre gånger och klarat mig.

Imorgon får jag en 60" plasma hemkörd, problemet är att DHL kan inte köra ner för min branta och isiga backe så de kommer leverera ovanför backen. Det är snorhalt och lutar så jag törs inte bära in den, min XC90 är för liten för att frakta den stående oavsett om det är i bagageutrymmet eller i baksätet.

Det känns lite overkill att åka och hyra en skåpbil för att köra en TV endast 50 meter...

Postad 03 januari 2013 - 12:58

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Känns som du skulle väntat till sommaren då. Ingen is hehe

Postad 03 januari 2013 - 15:46

Frrr
  • Frrr
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Dags att lyfta tråden, jag har ovetandes om detta med stående frakt flyttat min första plasma (42" från 2005) tre gånger och klarat mig.

Imorgon får jag en 60" plasma hemkörd, problemet är att DHL kan inte köra ner för min branta och isiga backe så de kommer leverera ovanför backen. Det är snorhalt och lutar så jag törs inte bära in den, min XC90 är för liten för att frakta den stående oavsett om det är i bagageutrymmet eller i baksätet.

Det känns lite overkill att åka och hyra en skåpbil för att köra en TV endast 50 meter...

Åk och fixa sand/grus från kommunen så slipper du chansa och kan bara hem den lugnt och fint :)

Redigerat av Frrr, 03 januari 2013 - 15:47.

Postad 27 november 2013 - 23:12

Unregistered182bab5d
  • Unregistered182bab5d
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Att vänta var inte aktuellt och grus hade inte hjälpt, jag la plasman i bilen och körde ner. Den fungerar fortfarande =)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.