Barco:s digitala projektorer har RS232-ingång där man kan plugga in en PC och använda Barco:s lens-program. Men eftersom det inte är några digitala kretsar som sköter konvergensen på din projje så spelar det ju ingen roll... Allt sköts via potentiometrarna.
Riktar rören gör man genom att skruva loss de skruvar som håller fast dem i ovankant (om den är bordsmonterad) alt. underkant (om den hänger upp och ned). Ta reda på vilka skruvar det är först, så du inte skruvar loss fel saker...
Sedan riktar du rören helt enkelt.
Försök att nollställa alla inställningar först.
Har den två sexkantiga stålstänger under varje rör? Med dessa så kan du isf ställa scheimpflug, eller hörnfokus. Vrid på dem med en "insex-hona" så ser du att skärpan i hörnen ändrar sig.
Sony-projjar har även ngt som kallas "spacers" för att ställa in skärpan (tror jag). Eftersom jag aldrig haft en Sony så vet jag inte riktigt hur de funkar.
Tror att många som skaffar CRT inbillar sig att de kan ställa in den på en kvart. Det är inte så... Man lär sig hela tiden nya saker för att optimera bilden.
Bäst blir det såklart om ngn som kan CRT riktigt bra ställer in den från början.
Det är verkligen inte samma sak som att installera en LCD- eller DLP. Det är mycket mer invecklat.
Tror att det är därför CRT har fått ett oförtjänt rykte om "dålig skärpa", "konvergensen går inte att få till", etc. De ryktena kommer nog från folk som inte riktigt vet hur man skall ställa in den.
En sak är viktig med CRT: Ha tålamod! Det är värt det, jag lovar. För när man börjar behärska inställningsmöjligheterna och lyckas få till bra bild så blir det riktigt bra!
Kämpa på! [

]