Jag är inte nöjd!
95 svar till detta ämne
Postad 07 December 2010 - 21:35
Unregistered9d9405bb
-
Unregistered9d9405bb
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
Ja vad ska man säga, tänkte skriva lite nu när musiken inte är lika rolig att lyssna på längre..
Sitter för tillfället på ett par Dynavioce S-6 högtalare som inhandlades för ett bra tag sedan, satt rätt nöjd(visste inte bättre). Sedan hittade jag det här förbannade forumet, skrattade åt alla som la stora pengar på högtalare och div. elektronik. I våras efter att jag spenderade mer och mer tid på forumet så tänkte jag att jag åker iväg och lyssnat på lite högtalare och förstärkare. Kommer hem efter några timmar och tycker att det var ju inte så märkvärdigt. Lyssnade då på Dynaudio countor S1.4 och nån hegelstärkare. När jag då slog på min stereo hemma så kom nästan en tår, FAN vad dåligt det låter
Sedan dess har jag lyssnat på många högtalare, märker att jag växer med uppgiften. Mina högtalare låter bara sämre och sämre.
Köpte sedan Rotel RA-06 och RCD-06 som gjorde enormt mycket mot min tidigare LG dvd/förstärkarkombo (no shit) men det lät fortfarande inte bra. Jag kommer så fort jag bestämt mig köpa nya högtalare också. Visst detta är ju lite kul att hålla på och leta, men jag VÄGRAR köpa något förhastat och sedan stå där efter ett tag och känna att detta inte blev bra så jag utvärderar väldigt noga.
Nu pratas det mycket om placebo, hörselminne osv. Hur gör jag för att glömma allt detta, och åter igen kan sitta och lyssna på min billiga anläggning? ALLA andra här sitter vad jag märker och höjer sina anläggningar till skyarna, inte kan det väll vara så att ALLA är nöjd? Är det jobbigt att erkänna att man inte sitter nöjd?
Haha vet inte vad jag vill med den här tråden, jag tycker verkligen om detta forumet och om någon tror annat så är det fel  Jag älskar musik, sitter gärna och pratar med andra intresserade. Men kan jag inte bara få vara nöjd?
Om det visar sig att nån annan sitter mindre nöjd så skriv gärna en eller 2 rader, kan förhoppningsvis vara kul för andra att läsa om inte annat!
Postad 07 December 2010 - 21:46
Unregistered53cc092c
-
Unregistered53cc092c
-
Lärjunge
-
-
394 inlägg
Vill bara säga att jag oxå är relativt missnöjd med mitt, eller rättare sagt missnöjd över att jag inte är mätt utan hungrig på nytt och bättre.
Skall väl inte säga att jag höjde mitt till skyarna men var rätt nöjd, tills jag skulle hjälpa en kompis att hitta rätt i djungeln, och så planterades en ide......
Hoppas ngn stoppar mig snart för annars blir det ett stort hål i plånboken till våren =)
Postad 07 December 2010 - 21:46
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Du bodde i sundsvallsområdet va? Om pm'a så kan du får komma på studiebesök hos en galen fan!  Lyssna på mycket trevliga leksaker.
Postad 07 December 2010 - 21:47
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Mitt tips är detsamma som jag brukar ge, lägg mest energi på högtalarna och rummet. Bra högtalare och bra rum med PA elektronik för småpengar ger mycket bättre ljud än bra högtalare, vanligt rum och svindyr hifi elektronik.
Beroende på vad du är ute efter så är mitt andra tips att satsa på "delat" system. Antingen system som är byggda för att använda delat a la Ino mfl, eller om du skaffa bra frontar och ett par bra basmoduler till det.
Mitt tredje tips är att lyssna gärna runt hos andra. Var kritisk mot det du hör och fråga.
Mitt fjärde tips är, ta det lugnt. Det blir billigare att välja rätt prylar direkt efter mycket testande och funderade än att hamna i en snabb bytescirkus.
Redigerat av MKarlsson74, 07 December 2010 - 21:49.
Postad 07 December 2010 - 21:47
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Akustik min vän, akustik. Vi syns där.
Postad 07 December 2010 - 21:51
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Fast bytescirkus kan vara både kul och lärande. Kan inte se någon motsättning egentligen mellan att trappa och och testa lite olika saker. Man lär sig framför allt vilka saker man gillar och hur man når sitt eget mål. Vi har alla mål individuella sådana. Man börjar med Dynavoice och slutar med Wilson Audio  Och resan mellan kan vara otroligt kul .
Postad 07 December 2010 - 21:59
Unregistered9d9405bb
-
Unregistered9d9405bb
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
Fast bytescirkus kan vara både kul och lärande. Kan inte se någon motsättning egentligen mellan att trappa och och testa lite olika saker. Man lär sig framför allt vilka saker man gillar och hur man når sitt eget mål. Vi har alla mål individuella sådana. Man börjar med Dynavoice och slutar med Wilson Audio Och resan mellan kan vara otroligt kul .
Jag är lite delad, jag tycker det är sjukt kul med prylar, gillar att lyssna runt på olika högtalare. Det är ju en hobby i sig som jag verkligen trivs med, förbannat dyr men rolig. Sen har vi den andra delen som gillar att lyssna på musik, hälla upp en Whisky och bara koppla av. Sen är jag mycket medveten om vad jag kan och bör göra för att bli nöjdare, dock vill delen som tycker om musik och whisky helst slippa allt bök
Postad 07 December 2010 - 22:02
Unregistered9d9405bb
-
Unregistered9d9405bb
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
Du bodde i sundsvallsområdet va? Om pm'a så kan du får komma på studiebesök hos en galen fan! Lyssna på mycket trevliga leksaker.
Du har PM! (Får helt enkelt öka på min huvudbry!)
Postad 07 December 2010 - 22:06
Unregistered2316b843
-
Unregistered2316b843
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
Det gäller att aldrig lyssna på någon som har värre anläggning. då är det kört!
Kan säga att jag aldrig planerat att lägga de pengarna jag har gjort hittills på hifi och det är planerat att bli betydligt mer.
Postad 07 December 2010 - 22:09
Unregistered9d9405bb
-
Unregistered9d9405bb
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
Det gäller att aldrig lyssna på någon som har värre anläggning. då är det kört!
Men vad vore vardagen utan drömmar egentligen
Redigerat av Unregistered9d9405bb, 07 December 2010 - 22:12.
Postad 07 December 2010 - 22:25
Unregistered1bd2da95
-
Unregistered1bd2da95
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Min erfarenhet säger att det inte är lönt att åka runt o lyssna på en massa olika produkter.
Även om det låter helt underbart så blir ALLT annorlunda när du kommer hem ändå.
För mig har det med åren handlat mkt om att köpa större, dyrare.. Monster o enorma summor.
Men har alltid tröttnat av div anledningar.
Försök att ransaka dig själv. Vad lyssnar du på? Hur lyssnar du o vilken karaktär på ljudet söker du?
När du vet detta. Då kan du börja leta... O då kommer du inte spendera så mkt pengar som du är rädd att du kan göra efter besök i butiker..
Såg att du ska hem till Mr Välljud.. Grattis.. Den killen kan säker hjälpa dig att hitta en bra karraktär o prata med dig på ett objektivt sätt o inte ett försäljnings snack som butikerna..
Ta vara på den chansen.. Önskar jag fick den chansen för 1 år sedan.
Om jag förstått ditt problem verkar det inte som att du egentligen är missnöjd.. Du har bara tröttnat..
Det är det som oftast händer..
Jag tror att många fastnar i den fällan mkt p.g.a dacár som som kommit starkt.. Dom kan göra underverk till riktigt låga priser.. Där har du något du kan kika på.
Men om du vill anta den bästa utmaningen i jämförelse till pengar så gå tillbaka till Basic. 24bit/96khz.
DÅ kommer allt bli kompromisslöst..
Du kommer istället jaga skivor istället för dyr elektronik..
Du kommer lära dig älska musik du inte trodde människor lyssnade på.. Istället för o byta setup köper du en ny skiva som ger dig "ny glädje" = du tröttnar aldirg=).
Hoppas jag gjort mig relativt förstådd o inte retat upp någon.
Extra Kredd till Mr Välljud.
Postad 07 December 2010 - 22:34
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Akustik min vän, akustik. Vi syns där. 
+1
Postad 07 December 2010 - 22:36
Unregistered9d9405bb
-
Unregistered9d9405bb
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
Ska väll tillägga att jag har lånat hem lika många högtalare och förstärkare som antalet vårar jag vandrat på denna jord  (nja inte riktigt men nästan)
Vet till 90% vad jag är ute efter, det är inte det som är problemet. Det är väll inget problem egentligen förutom för plånboken.
Postad 07 December 2010 - 23:23
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Tyvärr är det väl så att man aldrig någonsin blir riktigt nöjd, förutom en liten stund när alla nya prylar baxats hem, kopplats in och tweakats framåt småtimmarna. Då är man dessutom så jä-la trött att man förmodligen hör och gör fel, och när morgonen gryr låter det annorlunda lik förbannat...
Välljud kan liknas vid den heliga graalen (omöjlig att lägga vantarna på), och det är ganska lätt att snöa in för mycket på ljudet i sig och glömma glädjen i själva musiklyssnandet.
Själv har jag aldrig någonsin hört en anläggning som lät i närheten av "utmärkt" för mer än ett fåtal olika plattor eller musiktyper, och det ligger med all sannolikhet i sakens natur.
Det är sannolikt bättre idé att hitta bra högtalare som inte "låter" framför att ständigt byta till något som låter "ballare" (fyll i valfritt attribut själv), sen fixa akustiken och investera i en programmerbar multiband-eq med fjärr, så man kan ratta sig fram till en ljudbild som passar plattan man lyssnar på för tillfället. Byta högtalare en gång i halvtimmen blir helt enkelt för jobbigt...
Postad 08 December 2010 - 00:46
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Försök att ransaka dig själv. Vad lyssnar du på? Hur lyssnar du o vilken karaktär på ljudet söker du?
När du vet detta. Då kan du börja leta... O då kommer du inte spendera så mkt pengar som du är rädd att du kan göra efter besök i butiker..
Enligt mig så är detta ett feltänk. Min erfarenhet är att det man blir trött på är en för tydlig karaktär. Oavsett hur fränt/kul det lät när man köpte det så tröttnar man ofta på ständig sameness över ljudet. Det bästa, enligt min erfarenhet, är att leta rätt på prylar så ger så liten karaktär som möjligt. Desto mindre sameness över ljudet, desto roligare att lyssna. Själv har jag aldrig någonsin hört en anläggning som lät i närheten av "utmärkt" för mer än ett fåtal olika plattor eller musiktyper, och det ligger med all sannolikhet i sakens natur.
Vad menar du med utmärkt?
Postad 08 December 2010 - 01:23
Unregistered1bd2da95
-
Unregistered1bd2da95
-
Amatör
-
-
76 inlägg
[quote name='MKarlsson74' date='Dec 8 2010, 00:46 ' post='3115188'] Enligt mig så är detta ett feltänk. Min erfarenhet är att det man blir trött på är en för tydlig karaktär. Oavsett hur fränt/kul det lät när man köpte det så tröttnar man ofta på ständig sameness över ljudet. Det bästa, enligt min erfarenhet, är att leta rätt på prylar så ger så liten karaktär som möjligt. Desto mindre sameness över ljudet, desto roligare att lyssna. Hur kan du kalla det feltänk?? Om man först vet vad man lyssnar på, hur man lyssnar o vilken karraktär man vill lyssna på. Vet man detta blir det ju mkt mkt lättare att välja anläggning o lär inte tröttna på anläggningen. t.ex. Gillar du rör ljud.. Så ska man inte köpa "vanliga" produkter. För då kommer man tröttna då man saknar den karraktär man egentligen gillar. t.ex.2 : Om man gillar att springa runt o lyssna. förfest m.m.. Ja då kommer man tröttna snabbare om man köper något som Ej är så bra anpassat till detta. t.ex.3 köper du något mer mkt kraft i mellan register/diskant. Då kommer du tröttna snabbare om du lyssnar på Psytrance musik. Allt detta ger ju en karraktär över ljudet.. Jag menade inte karraktär i form av dynamik, ljust, mörkt o sånt man brukar prata om i egenskap med kablar m.m. Utan rent basic tänkande. Vet du vad du vill höra så är det lättare att hitta en anläggning som man kan känna sig nöjd med ( inte tröttna). Att gå till en butik o låta dom sälja något som e dyrt o topptestestat.. Detta lär du snabbare tröttna på än om du vet vad du vill "höra". Kanske var mitt sätt att uttrycka mig som du inte förstod eller var du bara emot mig som i dom flesta inlägg? Tror många tröttnar för man köpt topptestade saker o köpt saker andra tycker är underbara.. Jag tror mer på att hitta sin egen väg.. I slutändan så är det ( jag ). Läs trådskaparen vi försöker hjälpa o ge tips till.
Postad 08 December 2010 - 01:48
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Hur kan du kalla det feltänk??
För jag anser det bygger på ett feltänk Om man först vet vad man lyssnar på, hur man lyssnar o vilken karraktär man vill lyssna på. Vet man detta blir det ju mkt mkt lättare att välja anläggning o lär inte tröttna på anläggningen.
All metal låter inte lika, all pop låter inte lika, alla jazz låter inte lika. Ingen musiksmak kommer låta samma på alla skivor. Så hur ska en medveten färgning kunna hjälpa alla skivor med deras olika brister och förtjänster? Min erfarenhet säger tvärtom, att det är karaktären man tröttnar på. Som att köpa en TV eller projektor som ger extra rödaktig bild. Kanske känns kul i början men erfarenheten säger att efter ett tag så tröttnar man. En TV/Projektor som inte ger en vissa karaktär, utan återger färgerna korrekt, tröttnar man inte på enligt min erfarenhet. Vet du vad du vill höra så är det lättare att hitta en anläggning som man kan känna sig nöjd med ( inte tröttna).
Ja, en anläggning med så lite karaktär som möjligt.
Postad 08 December 2010 - 05:14
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Nej det är inte feltänk utan de flest har inte råd att köpa samt ha plats för den ultimata högtalaren med tillhörande basmoduler vilket gör att vi alla får kompromissa en del.. Vad och hur völjer jag i en en djungel av kompromisser? HUR skall en tillverkare kompromissa för att fylla så många behov som möjligt?
För inte menar väl Mkarlssin att en högtalare för 4k är perfekt till allt? Tror du det är du jäkligt naiv. Men visst har du lite rätt i att en jäkligt bra högtalare klarar av allt/de mesta bra Men då hamnar vi en bit upp i prissegmetet.
Postad 08 December 2010 - 07:59
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Nej det är inte feltänk utan de flest har inte råd att köpa samt ha plats för den ultimata högtalaren med tillhörande basmoduler vilket gör att vi alla får kompromissa en del..
+1 Sedan om det är uppfyllt ... .... Ett akustikbehandlat rum att ha grejorna i... Alltså ett rum som är designat att spela musik i, som inte exempelvis lägger till baspucklar eller studsande diskanter eller har för lång rumsklang osv osv . . . .. De felaktigheterna till en del musiksorter får det att låta dåligt ... och till en del annan musik kommer man märka felaktigheterna mindre. . . eller inte tänka på dem när de inte är så markanta ... Alla rum är ju naturligtvis inte likadana ... så graden av behov av tillfixning är ju inte samma... Jämmför med att kånka in stereon i en kyrka ... Du kan nog föreställa dig hur det skulle låta då... De allra flesta rum har defekter och de behöver rättas till i allafall i nån omfattning .... om man är petig och vill att de skall låta bra.... Mina fem cent.....
Postad 08 December 2010 - 08:54
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
hur är det med budget?
mitt tips är att köpa begagnat....testa sig fram ,för så länge man inte köper till rena överpriser går det alltid att sälja talarna o få tillbaks pengarna ifall man inte är nöjd.
jag själv tex är av sorten som byter oftare än oftast..trots att jag oftast är nöjd med själva ljudet, tycker helt enkelt att det är "dö sköj" att byta o hålla på.
på min resa har jag haft otroligt roligt men samtidigt har det varit väldigt lärorikt.
köper bara beg kan tilläggas.
Postad 08 December 2010 - 12:06
Faprod
-
Faprod
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Jag är av uppfattningen att, om man har ett gediget intresse blir man aldrig nöjd.
Det vill säga, man letar alltid efter förbättringar och alternativ. Man kan känna sig riktigt tillfredsställd bara för att några veckor senare hitta någonting som man tycker att man skulle kunna finjustera lite, alternativt blir intresserad av någon annan apparat etc.
Det farliga i detta sammanhang är att man glömmer bort det (som jag anser) viktigaste....själva musiklyssningen. Många verkar lyssna mer på "ljud" och på själva anläggningen än just musiken. Man kritiskt granskar samtidigt som man lyssnar. Att folk sedan har svårt att lyssna på dåliga inspelningar och vägrar använda sig av bas/diskant-kontroller för att man inte "ska" göra det är också en mycket märklig företeelse.
Detta fenomen påvisar ännu en gång att själva anläggningen är viktigare än musiken.
Har kommit på mig själv många gånger sitta och analysera och tänka mer på hur min anläggning låter just på den skivan jag satt på än att njuta av musiken...sen blir jag sugen på att pilla och ändra.
Läser man mycker HiFi-tidningar och recensioner, samt är väldigt aktiv här på forumet så är risken stor att det sås ett frö....TROTS att man egentligen är nöjd med vad man sitter på för anläggning. Har även märkt att EN negativ kommenter från någon kompis eller dylikt kan sätta igång en tankeprocess som inte alls är hälsosam för kontot.
Jag bytte ut mina gamla golvare och Kenwood-förstärkare som jag ägt i över 10 år, köpte en H/K och KEF 3005. Tyckte det var en sjuk uppgradering (mycket dyrare än jag kunnat tänkt mig innan) och var helnöjd med ljudet....tills jag började analysera för mycket och faktiskt saknade en hel del vid 2-kanalslyssningen.
Har ny bytt ut hela anläggningen och tittar fortfarande på alternativ.
Uppgraderingsdjävulen finns!
Postad 08 December 2010 - 12:15
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
på min resa har jag haft otroligt roligt men samtidigt har det varit väldigt lärorikt.
Håller med, halva nöjjet med denna hobby är att lyssna runt och pröva nya grejjor!  Sen behöver man ju inte alltid köpa det man vill prova, man kan ju faktiskt låna hem och lyssna hemma hos andra också.
Postad 08 December 2010 - 12:54
Unregistered9d9405bb
-
Unregistered9d9405bb
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
Det som vore bra var om man kunde lyssna runt, låna hem, åka till kompisar med olika system. Och ändå komma hem varje gång och sitta nöjd med det man har. Alltså både äga och äta kakan
Nä men resan är rolig, igår var det bara jag som satt hemma själv och slog på en platta och tyckte det var tråkigt att det lät så dåligt.
Postad 08 December 2010 - 13:35
Unregisteredf4855e32
-
Unregisteredf4855e32
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Jag är rätt så missnöjd med min anläggningen. Nu är förvissa mina högtalare ett par experimentera öppna bafflar. Så det är inte konstigt. Mina nya frontar verkar bli lovande dock.
Nya slutsteg ska jag bygga sen nästa år med ett snyggt försteg. Hoppas på det iallafall.
Postad 08 December 2010 - 13:35
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
...Själv har jag aldrig någonsin hört en anläggning som lät i närheten av "utmärkt" för mer än ett fåtal olika plattor eller musiktyper, och det ligger med all sannolikhet i sakens natur.
Vad menar du med utmärkt?
Med "utmärkt" menar jag i det här fallet att det inte enkelt går att byta ut högtalarna mot något som låter avsevärt bättre oavsett musiktyp utan att prislappen har några extra nollor på slutet. Något ovetenskapligt, men du förstår säkert. Enligt mig så är detta ett feltänk. Min erfarenhet är att det man blir trött på är en för tydlig karaktär. Oavsett hur fränt/kul det lät när man köpte det så tröttnar man ofta på ständig sameness över ljudet. Det bästa, enligt min erfarenhet, är att leta rätt på prylar så ger så liten karaktär som möjligt. Desto mindre sameness över ljudet, desto roligare att lyssna.
Instämmer! Jag vill lyssna på musiken och inte högtalarna!
Redigerat av Unregistered277056c3, 08 December 2010 - 13:37.
Postad 08 December 2010 - 15:00
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Jag är av uppfattningen att, om man har ett gediget intresse blir man aldrig nöjd.
Det vill säga, man letar alltid efter förbättringar och alternativ. Man kan känna sig riktigt tillfredsställd bara för att några veckor senare hitta någonting som man tycker att man skulle kunna finjustera lite, alternativt blir intresserad av någon annan apparat etc.
Det farliga i detta sammanhang är att man glömmer bort det (som jag anser) viktigaste....själva musiklyssningen. Många verkar lyssna mer på "ljud" och på själva anläggningen än just musiken. Man kritiskt granskar samtidigt som man lyssnar. Att folk sedan har svårt att lyssna på dåliga inspelningar och vägrar använda sig av bas/diskant-kontroller för att man inte "ska" göra det är också en mycket märklig företeelse.
Detta fenomen påvisar ännu en gång att själva anläggningen är viktigare än musiken.
Har kommit på mig själv många gånger sitta och analysera och tänka mer på hur min anläggning låter just på den skivan jag satt på än att njuta av musiken...sen blir jag sugen på att pilla och ändra.
Läser man mycker HiFi-tidningar och recensioner, samt är väldigt aktiv här på forumet så är risken stor att det sås ett frö....TROTS att man egentligen är nöjd med vad man sitter på för anläggning. Har även märkt att EN negativ kommenter från någon kompis eller dylikt kan sätta igång en tankeprocess som inte alls är hälsosam för kontot.
Jag bytte ut mina gamla golvare och Kenwood-förstärkare som jag ägt i över 10 år, köpte en H/K och KEF 3005. Tyckte det var en sjuk uppgradering (mycket dyrare än jag kunnat tänkt mig innan) och var helnöjd med ljudet....tills jag började analysera för mycket och faktiskt saknade en hel del vid 2-kanalslyssningen.
Har ny bytt ut hela anläggningen och tittar fortfarande på alternativ.
Uppgraderingsdjävulen finns!
Bästa inlägget jag läst på länge! Stämmer till 8000% ungefär på mig. Även om jag sitter nöjd,så flimrar det tankar om olika uppgraderingar o förändringar. När jag spelat ett tag med nuvarande så blev det tråkigt en sväng,för jag insåg att vad ska jag byta ut nu? Det är komplett. Då blir det tråkigt. Så just nu går tankarna på att börja om på ny kula med ett annat system i ett annat rum,som har ett enda syfte och det är att spela starkt. Varför den tanken finns vet jag inte egentligen,den bara finns där o maler i huvet. PA.t har jag ju sålt nu,så det blir helt från Noll isåfall. Jag gillar själva pysslandet för att få ihop systemet och sen givetvis provlyssna. Nu finns det inget att pyssla med så nu blir det tråkigt (fast det låter bra som ******** tycker jag,det är inte det) Minns med förra riggen,då kunde jag få nåt ryck o spela med en gammal mixer ibland några dar o sen byta tillbaka,då var pysselsinnet stillat ett tag igen. Eller flytta om högtalarna flera ggr i veckan bvar en annan grej jag höll på med ett tag. Jag MÅSTE förändra/byta o dona. Annars får jag abstinens.
Postad 08 December 2010 - 15:16
Faprod
-
Faprod
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Tackar!
Skönt att det inte bara är jag som resonerar så.
Jag blev så påverkad av allt jag läst och hört om Sonab Carlssons OA-högtalare att jag blev tvungen att köpa ett par. Ägde dom en månad och insåg att jag inte alls behöver dom eller att dom låter i närheten så bra som dom jag hade redan innan. Sålda med en förlust på 500 spänn, men nu vet jag att det jag mindes från mina tonår som bra ljud överensstämmer inte riktigt med dagens åsikter.
Postad 08 December 2010 - 15:31
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
För inte menar väl Mkarlssin att en högtalare för 4k är perfekt till allt? Tror du det är du jäkligt naiv. Men visst har du lite rätt i att en jäkligt bra högtalare klarar av allt/de mesta bra Men då hamnar vi en bit upp i prissegmetet.
T ex ett par pip, akustiskfix, låg efterklang, billig receiver och en billig DVD eller blurayspelare, så kan man få riktigt bra ljud för relativt små pengar. Men visst, kvalité kostar mer än 2000 kr för allt.
Postad 08 December 2010 - 15:39
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det tycker jag är synd, om man aldrig kan bli nöjd. Jag är helt nöjd med anläggningen! Det finns inget som jag vill byta för en ljudmässig förbättring, jag har inte funnit något som jag tycker är bättre helt enkelt. Det enda jag funderar över är högre SPL förmåga, 7.1 istället för 5.1 och få klart rummet. Men med själva anläggningen är jag nöjd och "klar" (tills jag ev finner något som jag skulle tycka vara bättre) Med "utmärkt" menar jag i det här fallet att det inte enkelt går att byta ut högtalarna mot något som låter avsevärt bättre oavsett musiktyp utan att prislappen har några extra nollor på slutet. Något ovetenskapligt, men du förstår säkert.
Okej, där är jag anser jag själv. Har inte hört någon högtalare, oavsett pris, som jag skulle vilja byta till. Det enda jag funderar på är "samma" högtalare med dubbelt så många element = högre SPL förmåga. Tycker det är skönt att resan är klar efter ca 20 år.
Postad 08 December 2010 - 18:37
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Jag har på drygt ett är gått från Dynavioce M-65 5.0 paket, Velodyne CHT 10r och en Denon 1907 tror jag den hette till Infinity Cascade 5.2 med #v runt och 2 Sub 15. Drivs av Marantz AV8003/MM8003.
Jag njuter av mitt system och tycker det låter grymt men drömmer ändå om uppgraderingar.
Nöjd blir jag aldrig
Postad 08 December 2010 - 20:36
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1421 inlägg
Begreppet "Nöjd" kan vara en definitions fråga också. Själv har jag gjort en resa och bytt ut allt i omgångar och har till slut landat rätt. Har även lyssnat på det som jag uppfattat som bättre. Men efter lite sans och reson insett att jag är "nöjd", kan få bättre men är just "nöjd".
Ska bara köpa en sub och...
Postad 08 December 2010 - 20:42
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
+1
Sedan om det är uppfyllt ...
.... Ett akustikbehandlat rum att ha grejorna i... Alltså ett rum som är designat att spela musik i, som inte exempelvis lägger till baspucklar eller studsande diskanter eller har för lång rumsklang osv osv . . . ..
De felaktigheterna till en del musiksorter får det att låta dåligt ... och till en del annan musik kommer man märka felaktigheterna mindre. . . eller inte tänka på dem när de inte är så markanta ...
Alla rum är ju naturligtvis inte likadana ... så graden av behov av tillfixning är ju inte samma...
Jämmför med att kånka in stereon i en kyrka ... Du kan nog föreställa dig hur det skulle låta då... De allra flesta rum har defekter och de behöver rättas till i allafall i nån omfattning .... om man är petig och vill att de skall låta bra....
Mina fem cent.....
Dina aktier har just stigit..
Postad 09 December 2010 - 07:50
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Tack ..
. . . . .
Sedan kan ju EQ vara en lösning ... . .. Fast jag skulle hellre
se den som en komplement i en kombination med annat . .
Postad 09 December 2010 - 08:15
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Att man vill uppgradera som resultat av ökat intresse är inget konstigt, även om anläggningen man redan har inte låter "skit". Har man väl bestämt sig för uppgradering så är intresse och framför allt ambition för akustikfix noll. MEN, ska man uppgradera så ska man inte köpa vad som helst bara för att uppgradera för då sitter man förmodligen där igen om ett tag. Så ta tid på dig, och hitta ett system som du verkligen vill ha!
Mvh,
Peter
Postad 09 December 2010 - 10:06
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Tack .. . . . . . Sedan kan ju EQ vara en lösning ... . .. Fast jag skulle hellre se den som en komplement i en kombination med annat . .
Stämmer bra det. EQ gör man som sista åtgärd. Många glömmer att Eq bara låter bra på sweet spot. En akustisk åtgärd kan få hela rummet att låta hyfsat. Tänk dig själv att ha bra basåtergivning i nästan hela rummet. Det är rätt maffigt.
Postad 09 December 2010 - 10:54
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Tack .. . . . . . Sedan kan ju EQ vara en lösning ... . .. Fast jag skulle hellre se den som en komplement i en kombination med annat . .
Hej gubbs EQ är som sagt helt förbjudet bland hifi fantasterna men jag tycker det finns bra alternativ. Fast jag har väldigt svårt att se det i någon annan form än ett komplement för den skulle inte funka så bra ensam. Ang tråden så håller jag med faprod det ligger lite sanning i hans inlägg och det är bara att jobba vidare. ha det gött gubbar mvh Jas
Postad 09 December 2010 - 11:00
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Jag är fett missnöjd med min akustik här hemma och jag får inte göra så mycket på grund av fästmön.
Postad 09 December 2010 - 11:05
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
EQ gör man som sista åtgärd. Många glömmer att Eq bara låter bra på sweet spot.
Det är inte riktigt sant .. Med Audyssey 32 så låter det bra på minst 5 olika lyssningsplatser i mitt rum Maveric  EQ är som sagt helt förbjudet bland hifi fantasterna men jag tycker det finns bra alternativ.
Det är ett mycket bra alternativ för de flesta .. och dessutom mycket billigare och ger ofta ett mycket bra resultat .. Om man gör rätt ! och har rätt utrustning .. Det funkade tex inte alls för mig med föregångaren till Audyssey 32 Maveric
Redigerat av Unregistered1939, 09 December 2010 - 11:06.
Postad 09 December 2010 - 11:12
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1158 inlägg
Att fixa rummet med akustik är inte så lätt.
Att famla i mörkret eller ta konsulthjälp är dyrt.
Att göra om ett vanligt vardagsrum som många har och behålla flickvän/frun kan vara en nog så svår uppgift..
Även för mig själv skulle jag inte gå så långt som det fodras för jag vill att det fortfarande ska vara ett vardagsrum.
Sen finns det olika skolor för hur rummet ska utrustas med så samma högtalare i dom två rummen låter olika och vilket tycker jag låter bäst?
Postad 09 December 2010 - 11:15
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5774 inlägg
Jag är rätt nöjd med mitt nuvarande system, har inte heller optimerat mitt rum så jag vet att det kan bli ännu bättre. Har för närvarande B&W 683 + HTM61 och en Velodyne 12 CHT subb som drivs av en Onkyo 1007. Är väl inne på mitt typ 5e hemmabio system nu, har bestämt mig för att köra på detta ett par år framöver, hur länge vet jag dock inte men minst 2 år till.
Det jag möjligen kommer göra är att skaffa 7.1 så småingom, men det får bli när jag har lite pengar över, har annat att satsa mina pengar på nu. Sen blir det troligen TVn som byts ut härnäst, min trotjänare LG50 PC1R börjar komma till åren, nästa blir nog en 60"
Postad 09 December 2010 - 12:25
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Det är inte riktigt sant ..
Med Audyssey 32 så låter det bra på minst 5 olika lyssningsplatser i mitt rum
Maveric 
Det är ett mycket bra alternativ för de flesta .. och dessutom mycket billigare och ger ofta ett mycket bra resultat .. Om man gör rätt ! och har rätt utrustning .. Det funkade tex inte alls för mig med föregångaren till Audyssey 32
Maveric 
Du kan ju inte EQa bort efterklang... Var hemma hos en polare som har ett rätt schysst anläggning bestående av Audio Physic samt Hegel, men suck alltså... kalt rum, högt i tak och sååå mkt efterklang och basbummel.. Var fest på kvällen också och det är sån enorm skillnad i behagligheten att vara i ex mitt vardagsrum jämfört med hans. Blir så jobbigt med allt tjatter som ökar i volym när glasen blir allt tommare  Så mkt skönare och enklare att konversera i ett akustikfixat rum. Och då har jag gjort långt ifrån extremt mkt hos mig.. Snacka om att lite billig akustikfix är det absolut bästa du kan göra pris/prestanda för din anläggning. Att inte fler fattar detta är sjukt utan lägger hundratusentals kronor på ex elektronik...
Postad 09 December 2010 - 13:09
Faprod
-
Faprod
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
"Snacka om att lite billig akustikfix är det absolut bästa du kan göra pris/prestanda för din anläggning. Att inte fler fattar detta är sjukt utan lägger hundratusentals kronor på ex elektronik..."Jo, jag tror nog de flesta fattat det efter allt tjat. Det är bara det att de flesta tycker att det ser för j**ligt ut med stora absorbenter i ett modernt vardagsrum....inte minst den man bor med. Ska även säga det att det är en smärre vetenskap att få till det med akustiken, när man inte kan och inte är överdrivet intresserad att sätta sig in i det. Det råder GIVETVIS ingen tvivel om att det blir otrolig förbättring av ljudbilden i ett dämpat rum. En självklarhet i mina ögon (eller öron kanske).
Redigerat av Faprod, 09 December 2010 - 13:15.
Postad 09 December 2010 - 15:15
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Det tycker jag är synd, om man aldrig kan bli nöjd. Jag är helt nöjd med anläggningen! Det finns inget som jag vill byta för en ljudmässig förbättring, jag har inte funnit något som jag tycker är bättre helt enkelt. Det enda jag funderar över är högre SPL förmåga, 7.1 istället för 5.1 och få klart rummet. Men med själva anläggningen är jag nöjd och "klar" (tills jag ev finner något som jag skulle tycka vara bättre)
Om du överhuvudtaget funderar det minsta på att byta ut högtalarna mot de större,så är du inte HELT nöjd. Är man till 100% nöjd så finns det inte en enda tanke på någon som helst uppgradering,någonsin. Oavsett om det gäller högtalare, elektronik eller mattor. Alltså är du inte nöjd med SPL förmågan,eftersom du vill öka den. Har jag fel? Jag förstår inte vitsen i ditt fall att öka SPL ,du brukar väl bara spela 75 db ungefär har jag för mig jag läste i nån tråd. Det är ju ganska långt ifrån ditt max om man säger så,du kan ju spela på nästintill PA nivåer om du vill med nuvarande. Varför vill du öka SPL då? En fundering bara. Är inte dom pengarna du lägger ganska bortkastade då? Inget rätt eller fel här,jag är bara nyfiken på varför du vill ha högre SPL när du inte nyttjar detta. Du får mera headroom,det skulle väl vara det. Men det tvivlar jag mkt på märks överhuvudtaget vid 75 Db. Speciellt med dina grejer,som inte distar förrän precis innan de bottnar.
Postad 09 December 2010 - 17:54
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Hej gubbs EQ är som sagt helt förbjudet bland hifi fantasterna men jag tycker det finns bra alternativ. Fast jag har väldigt svårt att se det i någon annan form än ett komplement för den skulle inte funka så bra ensam.
Att fixa akustiken är givetvis ofta det bästa och viktigaste vapnet för att förbättra återgivningen. Många "hifi-entusiaster" är dock inte särskilt intresserade av rak frekvensgång eller naturligt ljud, och eftersträvar ibland andra mer svårdefinierbara mål som "luftigt", "närvaro" och en massa annat grejs. Så länge man inte sitter i labbet med ekofritt rum finns inga ljudanläggningar med rak frekvensgång och då är eq ungefär det enda hjälpmedel man kan ta till. Alla "autokalibreringssystem" är baserade på eq, och det är som bekant ganska omöjligt att bygga bort reflexer i rum man vill kunna vistas och bo i.
Postad 09 December 2010 - 19:27
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Att fixa rummet med akustik är inte så lätt. Att famla i mörkret eller ta konsulthjälp är dyrt.
Dyrt? Några tusen är jag knappast dyrt, speciellt inte om man lägger så mycket på elektronik som man inte ger någon verklig hörbar förbättring. Oavsett vad man köper för elektronik så blir det aldrig riktigt bra utan att fixa till rummet.
Postad 09 December 2010 - 19:31
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Om du överhuvudtaget funderar det minsta på att byta ut högtalarna mot de större,så är du inte HELT nöjd. Är man till 100% nöjd så finns det inte en enda tanke på någon som helst uppgradering,någonsin. Oavsett om det gäller högtalare, elektronik eller mattor.
Alltså är du inte nöjd med SPL förmågan,eftersom du vill öka den. Har jag fel?
Jag är helt nöjd med ljudet. Men det säger ju inte att jag tackar nej till mer headroom. Sen är jag nyfiken på spridningen, som minskar ner rummets påverkan. Speciellt intressant är det att jag ändå kommer ha kvar "samma" högtalare med d-optionen.
Postad 09 December 2010 - 19:42
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Inte nöjd. Högtalarna står helt tokigt (kanske finns bild i mitt galleri) samt att jag inte lyckas klura ut någon låda till mitt basbygge...
Ska ha en 50l låda avstämd till 25Hz som ska vara runt 80cm hög och maximalt 40cm djup... Sidomonterad bas gick inte så bra eftersom jag ska dela vid typ 80-100hz. Har funderat på att använda slitsport men har inte en aning om hur det ska räknas -.-
Postad 10 December 2010 - 08:28
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Dyrt? Några tusen är jag knappast dyrt, speciellt inte om man lägger så mycket på elektronik som man inte ger någon verklig hörbar förbättring. Oavsett vad man köper för elektronik så blir det aldrig riktigt bra utan att fixa till rummet.
+1
Postad 10 December 2010 - 09:09
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Man får inte glömma bort feel good-aspekten av tweaks.
Postad 10 December 2010 - 09:40
Unregistered9d9405bb
-
Unregistered9d9405bb
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
Man får inte glömma bort feel good-aspekten av tweaks. 
+1 Nu sitter jag och planerar hur jag ska gå till väga för att kunna skriva i den andra tråden
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|