Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

iPod till förstärkare?

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 December 2010 - 23:34

spleendid
  • spleendid
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Hej!

I dagsläget spelar jag min musik från den stationära datorn via förstärkaren. För att slippa ha en så lång digitalkabel funderar jag på att köpa en bärbar dator. Frågan är om det rent av finns musikspelare som redan är ämnade för ändamålet? Funkar det t.ex. att koppla en iPod till förstärkaren? Finns det S/PDIF uttag på en iPod?

Jag har kollat på apples hemsida men det verkar inte finnas digitala utgångar på iPod eller iPhone. Är inte det ganska dåligt? Det känns som att borde kunna finnas en Mini Toslink-utgång på en iPod? Hur ska man annars koppla den till förstärkaren?

Tack!

Postad 27 December 2010 - 05:42

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Hej!

I dagsläget spelar jag min musik från den stationära datorn via förstärkaren. För att slippa ha en så lång digitalkabel funderar jag på att köpa en bärbar dator. Frågan är om det rent av finns musikspelare som redan är ämnade för ändamålet? Funkar det t.ex. att koppla en iPod till förstärkaren? Finns det S/PDIF uttag på en iPod?

Jag har kollat på apples hemsida men det verkar inte finnas digitala utgångar på iPod eller iPhone. Är inte det ganska dåligt? Det känns som att borde kunna finnas en Mini Toslink-utgång på en iPod? Hur ska man annars koppla den till förstärkaren?

Tack!

Du kan använda dig av en "ipod docka". Onkyo ND-S1 klarar av det du efterfrågar dvs tappar en vanlig digitalsignal som du sedan kan koppla till en d/a omvandlare.

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=141040

Postad 27 December 2010 - 12:01

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Här är ett annat alternativ, plugga in din iPod direkt i en DAC...

iStreamer

Postad 27 December 2010 - 19:28

spleendid
  • spleendid
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Jag har en Onkyo A-5VL med inbyggd DAC. Då borde jag väl kunna koppla min iPod direkt till ett digitalt uttag? 3.5mm till coax, t.ex.? Eller? För det är väl från 3.5mm-uttaget på iPoden som jag drar kabel till "iStreamer", eller går det via blåtand däremellan?

Edit: Har kommit på att detta ändå inte är något alternativ. Känns ovärt att köpa en iPod bara för att kunna ha en kortare kabel. Bristerna med mp3-formatet känns inte värda ansträngningen och kostnaden. Då kan jag lika gärna köra en 10m Toslink från min stationära. Det skulle vara om man hade en massa Flac på sin iPod, som det kunde komma på tal att försöka vinna även på en bättre kabel.

Edit igen: Frågar vidare på detta om analogisering av ljudet.

Är alla DAC kompatibla med alla digitala ljudformat? Alltså, kan en DAC alltid omvandla från mp3 till analog och från FLAC till analog? Eller är detta inte en självklarhet? Är det så att säga skillnad på digitalt och digitalt? Eller spelar formatet ingen roll?
Det här hänger dessutom ihop med hur jag ska koppla CD-spelaren till förstärkaren? Ska jag koppla digitalt eller analogt? Alltså: Om jag har en CD-skiva med brända mp3-filer, måste jag koppla CD-spelaren via digitaluttaget på förstärkaren? Till skillnad från en vanlig CD-skiva där jag kopplar via analog RCA?

Tacksam för klargörande.

Redigerat av spleendid, 27 December 2010 - 19:43.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.