Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sharp XV-Z17000

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sharp XV-Z17000 (Projektorer) 4 (0) Inga priser

Postad 15 May 2011 - 14:58

keffo
  • keffo
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Vad tror ni om denna? Är det dumt att köpa den för 35000kr nu? Eller ska man vänta lite att köpa?

Postad 30 May 2011 - 22:17

uslingen
  • uslingen
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Säkerligen en toppenprojektor i 2D läge men med avsaknad av lensshift och 800 ansi i 3D läge så är det väl inget att diskutera. Köp en 4000 eller nåt liknande istället.

Postad 31 May 2011 - 08:45

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Säkerligen en toppenprojektor i 2D läge men med avsaknad av lensshift och 800 ansi i 3D läge så är det väl inget att diskutera. Köp en 4000 eller nåt liknande istället.

Härligt med svar baserade på gissningar om både prestandan och på vad trådskaparen behöver :)

Z17000 lämnar mer kalibrerat ljus än exempelvis AE4000 och är dessutom skarpare och kan ge bättre svärta om rummet så tillåter. Den är bildmässigt mer i nivå med Sony VPL-HW20, om man nu nödvändigtvis ska jämföra den med någon välkänd konkurrent. HW20 är dock tystare och har lensshift(om än med vissa begränsningar)

Lensshift är en funktion som man behöver i vissa situationer, men inte i andra. Vad man allitd kan konstatera att lensshift äter lite på skärpan i bilden, så låt gärna den som ska använda produkten bestämma vilket som är viktigast. I vissa situationer behövs helt enkelt inte lensshift och då är det kanske roligare att få en skarpare bild.

Varför då betala mer pengar(än HW20) för en likvärdig bild. Jo, helt enkelt för att Z17000, har en extremt bra 3D bild och om det är en viktig faktor så kan Z17000 vara en het kandidat. Det jag har tittat så var den bättre än allt annat på marknaden i konsumentklass på 3D.

Men, som alltid, så rekommenderar jag att trådskapare åker och tittar själv om det är en maskin som passar just dina behov och krav. Och glöm för allt i världen inte bort att budgetera med en duk anpassad för rummet( och projektorn) om du ska köpa en så här fin projektor.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 31 May 2011 - 08:47.

Postad 31 May 2011 - 22:04

uslingen
  • uslingen
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Det spelar ingen roll hur många rader du skriver om projektorn, 800 ansi i 3D läge är vad den har å det är ju inget vidare i jämförelse med min som har 1250 å det är ju inte mycket det heller. Eller hur? Måhända att du gillar att titta på 3D på liten duk men då är det väl billigare att rekommendera ursprunglig frågeställare en 42" 3D TV istället.

Postad 31 May 2011 - 22:26

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1560 inlägg
  • 0

Det spelar ingen roll hur många rader du skriver om projektorn, 800 ansi i 3D läge är vad den har å det är ju inget vidare i jämförelse med min som har 1250 å det är ju inte mycket det heller. Eller hur? Måhända att du gillar att titta på 3D på liten duk men då är det väl billigare att rekommendera ursprunglig frågeställare en 42" 3D TV istället.

Ursäkta men din Z700:a har troligen 1200 ansi i okalibrerat dynamiskt läge eller dyl. Sharpen har 1600 ansi i okalibrerat läge så.......

Jag gissar att du inte kollar film med högt lampläge & dynamiskt (eller vad det kallas) läge, dvs du har mindre ansi än dina specade 1250 :)

Postad 31 May 2011 - 23:32

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Precis, du kan inte jämföra siffror på ett papper...

800 är dessutom mer än nog i väldigt många fall, men hur är det då med 3D? Hur mycket ljus slukar det så att säga? Säg att jag har ett rum och en projektor där jag får ut tex 500 lumen, eller kanske tex 20 fL, (om det är ett mått att föredra i diskussionen), vad skulle då krävas extra i lumen och/eller fL för att man inte ska uppleva ett ljustapp när glasögonen väl satts på?

Hmm, lite off topic kanske, men om någon har ett snabbt och enkelt svar kanske trådskaparen kan tycka det är intressant me, vem vet. :)

Postad 01 June 2011 - 09:00

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Det där baserar du ju på siffror på ett papper, säger ingenting om den riktiga prestandan. Men du har rätt i en sak, och det är att det spelar ingen roll hur många rader du eller jag skriver, för det är bara trådskaparen själv som kan bedöma om prestandan motsvarar önskemålen och om det är värt pengarna.

Som en parantes så upplevde jag inte Z17000 som ljussvag när jag körde den här i butiken på en 1,8m bred Grandviewduk. Men det kräver så klart ett relativt mörkt rum eftersom man tappar en hel del ljus i 3D.

Att jämföra den bilden mot en 42" TV går inte. 3D på en så liten TV kräver ju att man står ca 1m ifrån för att få lite storlek och där blir det inte snyggt att ställa soffan :D

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 12 June 2011 - 18:44

Unregistered2b76a59a
  • Unregistered2b76a59a
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag har kikat på denna och den är super i 3D. Klart mycket bättre än JVC X3 antagligen för att den är mycket ljusstarkare än alternativen som finns idag.

I 2D är den också mycket läcker med klart imponerande bildegenskaper. Kanske inte riktigt i klass med andra runt 30-50 tusenkoronors strecket. Men jag blev definitivt inte besviken. Riktigt bra svärta.
Sharpen ligger några snäpp upp i kedjan mot den omåttligt populära PTAE-4000. Varför den är så populär har jag aldrig förstått mig på, med det är en annan fråga.....

Så om man vill ha 3D under 50.000 är det här bästa alternativet jag sett hittills.

I 3D läge försvinner 50% av ljusstyrkan direkt för varje öga. Plus lite till eftersom glasen sitter lite på sniskan i dem flesta glasögonen. Så att köra i eco mode vid 3D tittande skulle jag inte rekommendera. Man kan alltid "fuska" lite och fånga upp mer ljus med en högkontrastduk. 100" bör inte vara några problem med en vanlig matt vit duk.

Lenshift har den inte men det är inte särksilt svårt att sätta upp en projje i mitten av en duk. Det är i alla lägen ändå starkt rekommenderat att göra det med andra projektorer som har lensshift i alla fall eftersom man kan förlora lika mycker ljus som ett par 3D briller när man skruvar den i bott.

Men som the Rock säger: Åk och kolla om du är sugen :) och glöm inte att jämföra med konkurrenterna!

Postad 07 August 2011 - 23:00

direktorn
  • direktorn
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Själv lite sugen. Någon som vet något om priser på lampor? Jag försöker alltid bilda mig en uppfattning om vad lampor kostar. Med tanke på att lampor till en 15000 kostar runt 8000 Kr så känns det lite jobbigt att köpa en projektor + extralampa för runt 40.000

Postad 09 May 2012 - 22:04

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
http://youtu.be/bFPChV7Jsd4

Postad 11 May 2012 - 12:23

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 904 inlägg
  • 0
sharp xv-z17000 verkar vara en riktigt bra projektor, har inte hört nåt om denna projektor tidigare. väldigt vad den har rasat i pris.

Postad 13 July 2012 - 12:10

Log1N
  • Log1N
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Ni som har sett denna.

Känns 13990:- som ett bra pris eller finns det intressantare projektorer i prisklassen för 2D.

Inte intresserad av 3d i dagläget iaf men man kanske tycker det är kul när man väl har det?

Kommer finnas i ett hyffsat ljuskontrollerat källarrum med mörkt tyg framme vid duken.

Vad har den för offset?

Postad 09 September 2012 - 12:22

Unregistered7a0d727f
  • Unregistered7a0d727f
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
är det ngn som har jämnfört den med JVC X30 eller AE5000 ?

Postad 11 September 2012 - 12:49

supra
  • supra
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Jag har också sneglat lite på Z17000 p.g.a. att den har iris som borde hjälpa till för att få en hygglig svärta. Men den finns ju tyvärr inte för demo någonstans vad jag har kunnat hitta.

Jag bytte nyligen ut min Mitsubishi HC3000 mot en Optoma HD300X. Kände dock efter ett tag att jag inte var nöjd med bilden, alldeles för dålig svärta. Filmer med mörka scener blev alldeles för gråa och urvattnade.
Har sedan testat Mitsu HC3800 och Benq W7000. Jag var inte nöjd med dom heller! Saknade den riktiga svärtan och kontrasten. Fick till W7000 ganska bra efter att ställt om inställningarna för dynamisk iris i servicemenyn. Men den lät alldeles för högt (fläktar) och man ser irisen att irisen jobbar (pulserar) plus att irisen låter. W7000 ska vara bättre än Z17000 vad jag har förstått.

Hur som helst, nu är jag lycklig ägare till en JVC X30 och den är som dag och natt jämfört med dom DLP jag testade. Svärtan, kontrasten, bilden är sååååå bra och fläkten hörs inte alls. Enligt mig så spelar X30 i en helt annan liga än Z17000 och dom projektorer som jag testade.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.