Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Måla MDF-kant

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 June 2011 - 08:46

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
Hej hej

Jag ska bygga en hylla och har kommit fram till mdf blir nog bästa materialet att jobba med. Men frågan är när jag ska måla den om jag behöver spackla alla kanter som kommer synas. Blir en mdf lika ful som en spånskivekant när den målas eller är den mera slät. Den kommer kapas med cirkelsåg om det gör någon skillnad.

Tänkte bara höra så jag vet om jag ska köpa spackel samtidigt som färg.

Postad 20 June 2011 - 11:41

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Ja, om du ska använda spraylack eller liknande. Då måste du spackla. Men ska du använda målarfärg och andra tjocka acrylfärger så tror jag nog det räcker med tre lager för att dölja den skrovliga ytan.

Postad 20 June 2011 - 13:43

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Enklast blir att spackla lite lätt och slipa med fint papper, eller använda dig av trälim utspätt med lite vatten och pensla på det först... Då slipper du måla flera ggr... Shellack ska även fungera fint...

Nu vet jag inte vad du tänker måla med för färger men om du ska pensla eller rolla vanlig 1-komponents färg som är antingen vatten eller olje-baserad så blir det svårt att få kanten perfekt... Den härdar för sakta för att kanten ska förseglas ordentligt, färgen hinner då sugas in... Jag har provat med vissa färger upp till 4-5 tjocka lager utan att kanten blir perfekt... Betydligt enklare att spackla lite snabbt med en 2k spackel, t ex Plastic padding super spackel... Då kan du slipa och måla efter en kvart...

Men om du använder dig av t ex 2k syrahärdande färger som härdar extremt snabbt så behövs ingen förbehandling eftersom kanten inte hinner suga åt sig färgen lika mycket... Då räcker det med 2 lager primer så blir kanten som vilken yta som helst...

Men som sagt, jag upplever det enklast att spackla eller stryka på nån förseglare... 3-4 lager färg på kanten innebär ju också typ 3 dygn härdning innan man kan fortsätta med projektet... (om man kör man 1 komponents grejer)

Postad 20 June 2011 - 14:35

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
Ja det är hyllplanens framkant som gärna får se lite trevliga och släta ut. det blir nog lite spackel på. Det lönar sig aldrig att fuska i längden..

Postad 20 June 2011 - 15:23

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Enklast blir att spackla lite lätt och slipa med fint papper, eller använda dig av trälim utspätt med lite vatten och pensla på det först... Då slipper du måla flera ggr... Shellack ska även fungera fint...

Nu vet jag inte vad du tänker måla med för färger men om du ska pensla eller rolla vanlig 1-komponents färg som är antingen vatten eller olje-baserad så blir det svårt att få kanten perfekt... Den härdar för sakta för att kanten ska förseglas ordentligt, färgen hinner då sugas in... Jag har provat med vissa färger upp till 4-5 tjocka lager utan att kanten blir perfekt... Betydligt enklare att spackla lite snabbt med en 2k spackel, t ex Plastic padding super spackel... Då kan du slipa och måla efter en kvart...

Men om du använder dig av t ex 2k syrahärdande färger som härdar extremt snabbt så behövs ingen förbehandling eftersom kanten inte hinner suga åt sig färgen lika mycket... Då räcker det med 2 lager primer så blir kanten som vilken yta som helst...

Men som sagt, jag upplever det enklast att spackla eller stryka på nån förseglare... 3-4 lager färg på kanten innebär ju också typ 3 dygn härdning innan man kan fortsätta med projektet... (om man kör man 1 komponents grejer)

Håller med om varenda ord ! :)

Postad 07 August 2011 - 18:05

Unregistered3b9bece2
  • Unregistered3b9bece2
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
jag brukar köra på utspätt lim på mdf-kanterna för att förhindra färgen att sugas in i MDFn allt för mycket, funkar hur bra som helst.

hälften trälim och hälften vatten, rör om och pensla på kanterna.

Postad 07 August 2011 - 18:07

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0
ja spacklar =)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.