Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kan jag få provtitta din projektor..? =)

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 juli 2011 - 10:37

Unregistered2665cd43
  • Unregistered2665cd43
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hejsan..!

Sitter och surfar och funderar angående ett kommande projektorköp.. =)

Jag har surfat sönder Prisjakt, massa forum och Projectorcentral för att hitta den mest prisvärda projektorn men det är ju skitsvårt..! =)

Har haft flertalet projektorer genom åren och den jag har just nu är en Panasonic PT-AX100 som tjänat mig väl under de senaste ca 4 åren.. Den är dock ganska slut nu.. =)

En Full HD projektor hade varit trevligt och Epson TW3200 verkar vara ett bra alternativ men lite dyr kanske och även mindre Ansi än vad min AX100 har..

Då jag trivts väldigt bra med min AX100 som är HD Ready så tänkte jag att en ny sådan hade funkat bra och även så är flertalet av dom ljusstarkare än de som är i Full HD *för en billig peng*

Då jag använder min Projektor som enda bildvisare i vardagsrummet så används den ju flera timmar om dagen och även då dagtid så jag sätter STORT värde i ansilumen och betalar då priset med sämre svärta osv.. =)

Jag har spanat ut 3 st projektorer som jag är sugen på och dessa är

Benq W600+ *2600 ansi*
Benq MW512 *2800 ansi*
Epson TW450 *2500 ansi*

Anledningen till denna tråd är att jag sökt efter en butik i närheten av där jag bor *strax utanför Lund* som har dessa projektorer så man kan få jämföra dom med varandra men framförallt också för att se hur mycket regnbågseffekter jag kommer att se på DLP:arna och hur mycket det stör mig...

Jag var vid ett tillfälle för något år sedan på HIFI Klubben och tittade då på W1000 samt w600 som då hade 2X på färghjulet och såg regnbågseffekterna ganska tydligt.. Enligt diverse forum så skall den uppdaterade W600+ ha 3X på sitt färghjul och kanske det gör någon skillnad.
Uppgift på MW512:ans färghjulshastighet hittar jag inte *inte ens på Benq´s hemsida*

Känns lite trist att beställa en på nätet för att sedan upptäcka att regnbågseffekterna blev alltför irriterande..

Vet att det är mycket begärt att bjuda hem en okänd person till ert hem för att jag skall kunna provkika lite men tänkte ändå chansa att det finns någon vänlig själ som kan ställa upp.. =)

Kanske ett par hundralappar är lockande för några minuters visning..? =)

Far ofta runt i Skåne så även ifall det är några mil att köra så funkar det för min del..

Kanske någon Projektorguru kan tipsa om en prisvärd HD Ready/Full Hd som har mycket ljustryck..

Mvh
Peter

Postad 07 juli 2011 - 11:03

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0
Hejsan Peter

Du tittar för mycket på siffror och för lite på bild... :)

Som exempel på detta, helt bortom ditt val, så är den kanske ljusstarkaste maskinen idag bland konsumentprojektorer Mitsubishi HC9000. Den lämnar kalibrerad på en 1,8m bred vit duk omkring 40 footLambert. Det är ungefär lika mycket ljus som en förhållandevis stark TV. HC9000 är enligt specen från tillverkare specad till 1100 Ansilumen! Din gamla AX100 lämnar troligen någonstans kring 15-20fL, med samma förutsättningar och var specad till 2000 Ansilumen.

Siffrorna från tillverkarna stämmer oftast inte och det är inte mycket att gå på. Gör man som du, att tittar ut de ljusstarkaste modellerna enligt specen, så är det ofta också så att just de modellerna inte är så bra i övrigt. Därför tror jag du missar ditt mål, om du försöker välja maskin på det sättet.

Om du bor i närheten av Lund så ska du nog försöka komma in till oss på The Rock. Även om jag inte har de modeller som du nämner och de flesta modeller vi har inne ligger på 10.000kr och däröver så kan jag visa dig grunderna i vad du ska tänka på och, vem vet, kanske har jag något fynd som passar dig.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 07 juli 2011 - 11:11

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1 551 inlägg
  • 0
Om du bor nära Lund så har du ju The Rock
Verkar va en grym butik. Har tyvär inte besökt den själv. Men det står med på "måste göra listan".

edit: Haha bara för att telefonen ringde så han Marcus före.

Redigerat av alienrebel, 07 juli 2011 - 11:13.

Postad 07 juli 2011 - 11:43

Unregistered2665cd43
  • Unregistered2665cd43
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tjena Marcus..!

Tack för ditt svar..!

Kan börja med att säga att jag har all respekt till er på The Rock..! =)

Jag hängde mycket hos er för några år sedan när man prioriterade stereoprylar och la ganska mycket krut kring det hela och blev inköp av både förstärkare *H/K AVR 7000* och högtalare *Canton* och ni har verkligen förstklassig service samt otroligt kunniga..! =)

Har aldrig hört talas om Footlambert *eller vad det hette* men verkar ju vara ett intressant värde.. Jag spanar mycket på Projectorcentral om recensioner och fakta och de verkar ju vara en av de större hemsidorna och även de verkar vara kunniga och undrar varför de inte använder sig av denna mätningsmetod..?

De mäter på sina tester ansilumen med deras testutrustning och där märker man att tillverkarna inte alltid håller vad dom lovar och oftast så får projektorerna ett lägre värde i ansilumen när de har gjort sina mätningar men som sagt, varför mäter de inte i FL..?

Jag har läst en hel del recensioner på ljusstarka projektorer *satt i ansilumen* och då skriver även personen som gjort testen att de är väldigt ljusstarka och kan användas i ganska upplysta rum..

Uppskattar ditt svar angående FL men på ett sätt så blir man lite knäckt då jag redan yrar runt ganska kraftigt i denna projektordjungel och blir nu ännu mer förvirrad..!! =)

Vet att man skall ta skrivna fakta från tillverkare osv med en nypa salt och man skall titta IRL för att få sig en uppfattning och därav starten av denna tråd men ju mer man läser ju mer kommer man fram till att recensioner då inte verkar ha någon större mening.. =)

Vet du Marcus kanske svaret på vilken hastighet färghjulet på MW512 har..? Är det stor skillnad på att ha 2X emot 3X på färghjulet om man är lite känslig för regnbågseffekter eller har ni erfarenheten att kunder som tittat på 2X oftast fortfarande ser mycket av regnbågseffekterna på även 3X..?

Tack för att du tar dig tid..!

// Peter

Postad 07 juli 2011 - 12:25

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0
Det spelar ingen roll vilka måttangivelser som används, bara man förstår dem och kan sätta dem i relation till varandra. Dock är tillverkarnas egna angivelser inte att lita på, eftersom de hittar på de siffrorna själv.

Det viktiga, vad gäller ljusstyrka, är att det är mätt på en duk och inte rakt in i maskinen samt att man skiljer på ett värde på en kalibrerad eller okalibrerad bild. Det är mycket lättare att få ut mycket ljus om bilden inte är korrekt(kalibrerad efter standard).

Att du är förvirrad är ju just för att du går, enligt mig, fel väg. Att förstå hur projektorer beter sig i verkligheten i olika rum ihop med olika dukar är betydligt mer komplext, än vad det kanske verkar vid första titten. För att förstå sambandet mellan de olika delarn, och därmed kunna välja rätt prylar, så måste du titta och lära dig mer. Att läsa sig till det gör bara dig mer förvirrad. Det är just därför jag tycker du ska ta dig hit så att jag kan visa dig detta samband och då får du svar på många av dina frågor och kan också lättare förstå det du sen kommer till att läsa.

Om du ser regnbågar på projektorer med 2x, 3x eller4x hastighet på färghjulet, kan ingen annan än du själv svara på. Det är helt individuellt. Tyvärr har jag inga maskiner inne för visning med färghjul som snurrar långsammare än 4x, så det kan jag inte visa dig. Personligen skulle jag nog försökt undvika maskiner med långsammare färghjul.

Välkommen!

MVH

Postad 07 juli 2011 - 14:11

Unregistered2665cd43
  • Unregistered2665cd43
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tack för dina svar Marcus.!

Blir att jag får komma förbi nu i dagarna och kika lite.. =)

Dock så kvarstår min vänliga begäran om att få provtitta på de projektorer som jag skrev ovan för alltid bra att ha så mycket som möjligt att jämföra med.. =)

Mvh
Peter

Redigerat av Unregistered2665cd43, 07 juli 2011 - 14:12.

Postad 07 juli 2011 - 14:20

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Tack för dina svar Marcus.!

Blir att jag får komma förbi nu i dagarna och kika lite.. =)

Dock så kvarstår min vänliga begäran om att få provtitta på de projektorer som jag skrev ovan för alltid bra att ha så mycket som möjligt att jämföra med.. =)

Mvh
Peter

Det ena utesluter ju inte det andra. :)

Tänk bara på att vi har sommartid just nu och då har vi inte öppet som vanligt. Vi har helt stängt nästa vecka tex.

Tiderna finns på vår hemsida.

MVH

Postad 07 juli 2011 - 18:00

Unregistered926eba62
  • Unregistered926eba62
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Varför i all världen ska man ange luminansen i foot-lambert? T.o.m. SMPTE har ju övergett den enheten till förmån för candela per kvadratmeter.

Postad 07 juli 2011 - 20:46

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1 770 inlägg
  • 0

Det ena utesluter ju inte det andra. :)

Tänk bara på att vi har sommartid just nu och då har vi inte öppet som vanligt. Vi har helt stängt nästa vecka tex.

Tiderna finns på vår hemsida.

MVH

Har du någon uppfattning om vilken projektor i prisklassen 10.000-30.000 som är ljusstarkast kalibrerad?

Postad 08 juli 2011 - 14:30

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Varför i all världen ska man ange luminansen i foot-lambert? T.o.m. SMPTE har ju övergett den enheten till förmån för candela per kvadratmeter.

Man väljer det man har bäst koll på själv. Jag har genom allt tider valt att mäta i fL och kan alla gamla produkter med de värdena. Eftersom de allra flesta ändå inte har koll på hur mycket en given siffa innebär i verkligheten så är det ju skillnaderna sinsemellan som är det viktiga.

Men du får mäta och ange precis vilka enheter du vill, så kan jag väl få mäta i vad jag vill, tack.

MVH

Postad 08 juli 2011 - 14:38

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Har du någon uppfattning om vilken projektor i prisklassen 10.000-30.000 som är ljusstarkast kalibrerad?

Utav de jag har mätt och testat är det BenQ W6500 som vi mätte upp till över 40fL(Sorry Anders M Olsson :) ). Som "bi-effekt" så blir svärtan inte så rolig på den modellen, och den gör sig bäst med högkontrast/grå duk i icke optimala miljöer.

De projktorerna som lämnar mest kalibrerat ljus och samtidigt klarar av att släcka ner sitt egna ljus på ett bra sätt för att ge svart är nog Sony VPL-HW20(ca 22fL högt lampläge) och Epson EH-TW5500(strax därunder).

Det är väldigt ofta fråga om avvägningar som man måste se Live för att ta ställning till vad som passar en, men detta är i alla fall min personliga, spontana åsikt.

MVH

Postad 02 september 2011 - 16:40

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Jag filurar på att skaffa en w600+ som proj till ungarna.

Är det någon som har koll på ett billigt och bra takfäste till projjen?

Kan det här fungera?

Duken och projjens överkant kommer att sitta på samma höjd.
Är det OK att montera projjen på det här sättet med tanke på att den inte har lens shift?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.