Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony Bravia KDL-37EX521 vs Samsung UE40D5005 vs LG 50PV350?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JVC HV-32P40 (TV) 0 (0) Inga priser
Samsung UE40D5005 (TV) 3 7.285714 (6) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 30 July 2011 - 22:47

korpenkraxar
  • korpenkraxar
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Hej på er visa forummedlemmar!

Nu har jag suttit med min gamla (och 50+ kg tunga)
och nöjt kört 1080i över komponent sedan 2005 men börjar fundera på att det kanske är dags att gå vidare med en lite mer slimmad TV :-)

Jag måste erkänna att jag fortfarande inte är särskilt imponerad över bilden hos de flesta platt-TVs jag sett ens den senaste tiden. Bilden hos plasman tenderar att tilltala mig mest men energiförbrukningen på de flesta plasmapaneler jag kollat är på tok för hög. En LED-LCD kring 50W-60W känns rimligare, men här gäller det ju att inte köpa grisen i säcken och få problem med clouding, ljussvaghet eller ryckighet vid panoreringar etc. Det verkar vara ungefär samma som förr egentligen: CRT och projektorer är bäst på rörliga bilder, LCD bäst för stillbilder :-)

TVn jag letar efter behöver inte vara så stor: 37-42 tum räcker fint. Den ska dock ha nätverk+DLNA och gärna stödja uppspelning av H.264 och MKV så att jag kan streama en del film från NASen utan att behöva kicka igång HTPCn varje gång. En komponent-ingång behövs även (men finns väl i princip alltid enligt HD-spec?). Ett plus är givetvis om panelen inte reflekterar alltför mycket ljusblänk. Skulle responstiden vara så låg att det gick att spela ett eller annat FPS från datorn utan att bli frustrerad är även det uppskattat.

En stor del av tittandet är SVTPlay, Netflix och SVT Bolibompa :-), dvs ofta lågupplöst streamad video. Hyfsad hantering av sådan video är således också uppskattad.

En annan sak som är ungefär som förr är den snåla tillgången på stålars, så max 6000:- får den kosta! Jag har letat fram två alternativ och mycket tacksam för feedback om dessa eller andra lovande modeller (gärna med egen erfarenhet av resp modell och dess eventuella skavanker):

Eller:

Vad tror ni, är nån av dessa nåt man kollar på ett par timmar om dagen de närmsta sex åren?

Redigerat av korpenkraxar, 01 August 2011 - 11:07.

Postad 31 July 2011 - 09:28

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Du får räkna ut hur mycket du skulle få betala i el om du har en plasma på, dygnet runt, i ett år. Du kommer bli förvånad. Förmodligen spenderar du mer pengar på öl eller godis.

Köp en plasma nu..

Postad 31 July 2011 - 15:16

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1257 inlägg
  • 0
Du har tydligen en högupplöst CRT och då har du inget för att byta enligt många andra inlägg på detta forum.

Postad 31 July 2011 - 16:04

Seybsnilksz
  • Seybsnilksz
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Du får räkna ut hur mycket du skulle få betala i el om du har en plasma på, dygnet runt, i ett år. Du kommer bli förvånad. Förmodligen spenderar du mer pengar på öl eller godis.

Köp en plasma nu..

Men om man inte bara tänker på pengar så är det bra att veta att LED inte innehåller farliga tungmetaller och att låg strömförbrukning även är bra för miljön.

Postad 31 July 2011 - 16:14

Seybsnilksz
  • Seybsnilksz
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Hej på er visa forummedlemmar!

Nu har jag suttit med min gamla (och 50+ kg tunga)

och nöjt kört 1080i över komponent sedan 2005 men börjar fundera på att det kanske är dags att gå vidare med en lite mer slimmad TV :-)

Jag måste erkänna att jag fortfarande inte är särskilt imponerad över bilden hos de flesta platt-TVs jag sett ens den senaste tiden. Bilden hos plasman tenderar att tilltala mig mest men energiförbrukningen på de flesta plasmapaneler jag kollat är på tok för hög. En LED-LCD kring 50W-60W känns rimligare, men här gäller det ju att inte köpa grisen i säcken och få problem med clouding, ljussvaghet eller ryckighet vid panoreringar etc. Det verkar vara ungefär samma som förr egentligen: CRT och projektorer är bäst på rörliga bilder, LCD bäst för stillbilder :-)

TVn jag letar efter behöver inte vara så stor: 37-42 tum räcker fint. Den ska dock ha nätverk+DLNA och gärna stödja uppspelning av H.264 och MKV så att jag kan streama en del film från NASen utan att behöva kicka igång HTPCn varje gång. En komponent-ingång behövs även (men finns väl i princip alltid enligt HD-spec?). Ett plus är givetvis om panelen inte reflekterar alltför mycket ljusblänk. Skulle responstiden vara så låg att det gick att spela ett eller annat FPS från datorn utan att bli frustrerad är även det uppskattat.

En stor del av tittandet är SVTPlay, Netflix och SVT Bolibompa :-), dvs ofta lågupplöst streamad video. Hyfsad hantering av sådan video är således också uppskattad.

En annan sak som är ungefär som förr är den snåla tillgången på stålars, så max 6000:- får den kosta! Jag har letat fram två alternativ och mycket tacksam för feedback om dessa eller andra lovande modeller (gärna med egen erfarenhet av resp modell och dess eventuella skavanker):

Eller:

Vad tror ni, är nån av dessa nåt man kollar på ett par timmar om dagen de närmsta sex åren?

Sony:n har jag läst att den har ett input lag på 60 ms i game mode, vilket är orimligt för FPS. Samsung:en hade dock 32 ms vilket är betydligt behagligare. P.S. "responstid" är hur snabbt pixlarna kan ändra färg, inte hur snabbt bilden visas.

Postad 31 July 2011 - 18:23

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Men om man inte bara tänker på pengar så är det bra att veta att LED inte innehåller farliga tungmetaller och att låg strömförbrukning även är bra för miljön.

Visst. Fast det har inte så mycket med bildkvalitet att göra. Men jag förstår hur du tänker.

Postad 31 July 2011 - 19:26

Christanse
  • Christanse
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Jag kollade precis in specen på Sony tv:n och den är ju jämlik med samsungen, fast samsungen var 100Hz och Sonys var endas 60Hz.
Sonys är ju ca 1800kr biligare, Med tanke på att dom är nästan jämlika så är det mera designe och märke. Om du gillar något mera än det andra.
Jag själv hade varit inne på samsungs tv den modelen fast jag hittade inte direkta tester på den. var nere på media market och kollade in bilden och jag tyckte att den var helt ok. Men samsugen kostade 5500 för ca 4 dagar sen gick upp i pris till 6000kr-

Postad 31 July 2011 - 19:48

ganksta1
  • ganksta1
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0
Sonyn är betydligt bättre. det enda som är bättre på Samsungen är den slimmade designen och den inbyggda mediaspelaren (stödjer fler format) Bild mässigt är Sonyn bättre på alla punkter.

Postad 01 August 2011 - 11:10

korpenkraxar
  • korpenkraxar
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Meget tack för återkopplingen hittills!

Om man nu tänker om och ser till vad man får för plasma i samma prisklass och skippar "fluffet" med DLNA eftersom jag ju ändå har en HTPC, tror ni att en LG 50PV350 är en vettigare TV i längden?

Postad 01 August 2011 - 20:46

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0
50 pv 350 äger de andra modellerna utan tvekan, film avnjuts bäst på en 50 tummare :( Är du känslig mot reflektioner så bör du se den först.

Postad 01 August 2011 - 21:25

Unregistereda0288622
  • Unregistereda0288622
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Vänta nu, vad i hela friden är detta???

Normalt brukar ju högre siffror betyda bättre, så hur kan LG 50PV350 kosta under 6 papp när LG 50PV250N kostar nästan 12 lakan?

LGs hemsida talar ju inte heller direkt om någon vettig information om vad det är för skillnad på deras hundratals olika modeller (det är ju luckor på många fält till och med hos dem själva).

Postad 01 August 2011 - 21:35

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Normalt brukar ju högre siffror betyda bättre, så hur kan LG 50PV350 kosta under 6 papp när LG 50PV250N kostar nästan 12 lakan?

LGs hemsida talar ju inte heller direkt om någon vettig information om vad det är för skillnad på deras hundratals olika modeller (det är ju luckor på många fält till och med hos dem själva).

Måste vara fel. Det är nog 60PV250 som kostar 12000

Postad 01 August 2011 - 21:50

Unregistereda0288622
  • Unregistereda0288622
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Aha, 50 vs. 60... det förklarar saken, kanske.

Kan lägga till att någon i en annan tråd sagt att PV350 inte flyter perfekt i 1080p24:

https://www.minhembi...s...85023&st=30

Postad 01 August 2011 - 22:30

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0
Det är jag som sett att det inte flyter 100 % , pk350 modellen är säkrare köp för bluray uppspelning.Men uppdateringar för de "bättre" modellerna har tagit bort hacket, kanske kommit till pv350 med?

Postad 07 August 2011 - 01:12

ganksta1
  • ganksta1
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Det viktiga är just det "N" som finns i slutet av model namnet. Det betyder att tvn är köpt av LG Nordic och innefattar deras garanti villkor. Du har 2 år på plats service från LG där dom kommer hem och fixar tvn på plats. och allt blir väldigt smidigt. LG tv apparater som inte har N på slutet är ofta Tyska importer som Dustin och Pixmania säljer och dom är ofta billigare men då blir garanti ärenden direkt mot din återförsäljare. Skicka till Pixmania, Pixmania skickar till LG tyskland för repration. Tar längre tid och generellt mycket bökigare.

Redigerat av ganksta1, 07 August 2011 - 01:17.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.