Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Sony Bravia KDL-37EX521 vs Samsung UE40D5005 vs LG 50PV350?

14 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
JVC HV-32P40 (TV) 0 (0) Inga priser
Samsung 40" Full HD LED Smart TV - UE40D5005 (TV) 3 7.285714 (6) Inga priser
1 relaterade trÄdar

Postad 30 July 2011 - 22:47

korpenkraxar
  • korpenkraxar
  • AnvĂ€ndare

• 106 inlĂ€gg
  • 0
Hej pÄ er visa forummedlemmar!

Nu har jag suttit med min gamla (och 50+ kg tunga)
och nöjt kört 1080i över komponent sedan 2005 men börjar fundera pÄ att det kanske Àr dags att gÄ vidare med en lite mer slimmad TV :-)

Jag mÄste erkÀnna att jag fortfarande inte Àr sÀrskilt imponerad över bilden hos de flesta platt-TVs jag sett ens den senaste tiden. Bilden hos plasman tenderar att tilltala mig mest men energiförbrukningen pÄ de flesta plasmapaneler jag kollat Àr pÄ tok för hög. En LED-LCD kring 50W-60W kÀnns rimligare, men hÀr gÀller det ju att inte köpa grisen i sÀcken och fÄ problem med clouding, ljussvaghet eller ryckighet vid panoreringar etc. Det verkar vara ungefÀr samma som förr egentligen: CRT och projektorer Àr bÀst pÄ rörliga bilder, LCD bÀst för stillbilder :-)

TVn jag letar efter behöver inte vara sÄ stor: 37-42 tum rÀcker fint. Den ska dock ha nÀtverk+DLNA och gÀrna stödja uppspelning av H.264 och MKV sÄ att jag kan streama en del film frÄn NASen utan att behöva kicka igÄng HTPCn varje gÄng. En komponent-ingÄng behövs Àven (men finns vÀl i princip alltid enligt HD-spec?). Ett plus Àr givetvis om panelen inte reflekterar alltför mycket ljusblÀnk. Skulle responstiden vara sÄ lÄg att det gick att spela ett eller annat FPS frÄn datorn utan att bli frustrerad Àr Àven det uppskattat.

En stor del av tittandet Àr SVTPlay, Netflix och SVT Bolibompa :-), dvs ofta lÄgupplöst streamad video. Hyfsad hantering av sÄdan video Àr sÄledes ocksÄ uppskattad.

En annan sak som Àr ungefÀr som förr Àr den snÄla tillgÄngen pÄ stÄlars, sÄ max 6000:- fÄr den kosta! Jag har letat fram tvÄ alternativ och mycket tacksam för feedback om dessa eller andra lovande modeller (gÀrna med egen erfarenhet av resp modell och dess eventuella skavanker):

Eller:

Vad tror ni, Àr nÄn av dessa nÄt man kollar pÄ ett par timmar om dagen de nÀrmsta sex Ären?

Redigerat av korpenkraxar, 01 August 2011 - 11:07.

Postad 31 July 2011 - 09:28

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlĂ€gg
  • 0
Du fÄr rÀkna ut hur mycket du skulle fÄ betala i el om du har en plasma pÄ, dygnet runt, i ett Är. Du kommer bli förvÄnad. Förmodligen spenderar du mer pengar pÄ öl eller godis.

Köp en plasma nu..

Postad 31 July 2011 - 15:16

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1257 inlĂ€gg
  • 0
Du har tydligen en högupplöst CRT och dÄ har du inget för att byta enligt mÄnga andra inlÀgg pÄ detta forum.

Postad 31 July 2011 - 16:04

Seybsnilksz
  • Seybsnilksz
  • Rookie

• 8 inlĂ€gg
  • 0

Du fÄr rÀkna ut hur mycket du skulle fÄ betala i el om du har en plasma pÄ, dygnet runt, i ett Är. Du kommer bli förvÄnad. Förmodligen spenderar du mer pengar pÄ öl eller godis.

Köp en plasma nu..

Men om man inte bara tÀnker pÄ pengar sÄ Àr det bra att veta att LED inte innehÄller farliga tungmetaller och att lÄg strömförbrukning Àven Àr bra för miljön.

Postad 31 July 2011 - 16:14

Seybsnilksz
  • Seybsnilksz
  • Rookie

• 8 inlĂ€gg
  • 0

Hej pÄ er visa forummedlemmar!

Nu har jag suttit med min gamla (och 50+ kg tunga)

och nöjt kört 1080i över komponent sedan 2005 men börjar fundera pÄ att det kanske Àr dags att gÄ vidare med en lite mer slimmad TV :-)

Jag mÄste erkÀnna att jag fortfarande inte Àr sÀrskilt imponerad över bilden hos de flesta platt-TVs jag sett ens den senaste tiden. Bilden hos plasman tenderar att tilltala mig mest men energiförbrukningen pÄ de flesta plasmapaneler jag kollat Àr pÄ tok för hög. En LED-LCD kring 50W-60W kÀnns rimligare, men hÀr gÀller det ju att inte köpa grisen i sÀcken och fÄ problem med clouding, ljussvaghet eller ryckighet vid panoreringar etc. Det verkar vara ungefÀr samma som förr egentligen: CRT och projektorer Àr bÀst pÄ rörliga bilder, LCD bÀst för stillbilder :-)

TVn jag letar efter behöver inte vara sÄ stor: 37-42 tum rÀcker fint. Den ska dock ha nÀtverk+DLNA och gÀrna stödja uppspelning av H.264 och MKV sÄ att jag kan streama en del film frÄn NASen utan att behöva kicka igÄng HTPCn varje gÄng. En komponent-ingÄng behövs Àven (men finns vÀl i princip alltid enligt HD-spec?). Ett plus Àr givetvis om panelen inte reflekterar alltför mycket ljusblÀnk. Skulle responstiden vara sÄ lÄg att det gick att spela ett eller annat FPS frÄn datorn utan att bli frustrerad Àr Àven det uppskattat.

En stor del av tittandet Àr SVTPlay, Netflix och SVT Bolibompa :-), dvs ofta lÄgupplöst streamad video. Hyfsad hantering av sÄdan video Àr sÄledes ocksÄ uppskattad.

En annan sak som Àr ungefÀr som förr Àr den snÄla tillgÄngen pÄ stÄlars, sÄ max 6000:- fÄr den kosta! Jag har letat fram tvÄ alternativ och mycket tacksam för feedback om dessa eller andra lovande modeller (gÀrna med egen erfarenhet av resp modell och dess eventuella skavanker):

Eller:

Vad tror ni, Àr nÄn av dessa nÄt man kollar pÄ ett par timmar om dagen de nÀrmsta sex Ären?

Sony:n har jag lÀst att den har ett input lag pÄ 60 ms i game mode, vilket Àr orimligt för FPS. Samsung:en hade dock 32 ms vilket Àr betydligt behagligare. P.S. "responstid" Àr hur snabbt pixlarna kan Àndra fÀrg, inte hur snabbt bilden visas.

Postad 31 July 2011 - 18:23

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlĂ€gg
  • 0

Men om man inte bara tÀnker pÄ pengar sÄ Àr det bra att veta att LED inte innehÄller farliga tungmetaller och att lÄg strömförbrukning Àven Àr bra för miljön.

Visst. Fast det har inte sÄ mycket med bildkvalitet att göra. Men jag förstÄr hur du tÀnker.

Postad 31 July 2011 - 19:26

Christanse
  • Christanse
  • Wannabe

• 29 inlĂ€gg
  • 0
Jag kollade precis in specen pÄ Sony tv:n och den Àr ju jÀmlik med samsungen, fast samsungen var 100Hz och Sonys var endas 60Hz.
Sonys Àr ju ca 1800kr biligare, Med tanke pÄ att dom Àr nÀstan jÀmlika sÄ Àr det mera designe och mÀrke. Om du gillar nÄgot mera Àn det andra.
Jag sjÀlv hade varit inne pÄ samsungs tv den modelen fast jag hittade inte direkta tester pÄ den. var nere pÄ media market och kollade in bilden och jag tyckte att den var helt ok. Men samsugen kostade 5500 för ca 4 dagar sen gick upp i pris till 6000kr-

Postad 31 July 2011 - 19:48

ganksta1
  • ganksta1
  • ForumrĂ€v

• 551 inlĂ€gg
  • 0
Sonyn Àr betydligt bÀttre. det enda som Àr bÀttre pÄ Samsungen Àr den slimmade designen och den inbyggda mediaspelaren (stödjer fler format) Bild mÀssigt Àr Sonyn bÀttre pÄ alla punkter.

Postad 01 August 2011 - 11:10

korpenkraxar
  • korpenkraxar
  • AnvĂ€ndare

• 106 inlĂ€gg
  • 0
Meget tack för Äterkopplingen hittills!

Om man nu tÀnker om och ser till vad man fÄr för plasma i samma prisklass och skippar "fluffet" med DLNA eftersom jag ju ÀndÄ har en HTPC, tror ni att en LG 50PV350 Àr en vettigare TV i lÀngden?

Postad 01 August 2011 - 20:46

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlĂ€gg
  • 0
50 pv 350 Ă€ger de andra modellerna utan tvekan, film avnjuts bĂ€st pĂ„ en 50 tummare :( Är du kĂ€nslig mot reflektioner sĂ„ bör du se den först.

Postad 01 August 2011 - 21:25

Unregistereda0288622
  • Unregistereda0288622
  • Amatör

• 65 inlĂ€gg
  • 0
VÀnta nu, vad i hela friden Àr detta???

Normalt brukar ju högre siffror betyda bÀttre, sÄ hur kan LG 50PV350 kosta under 6 papp nÀr LG 50PV250N kostar nÀstan 12 lakan?

LGs hemsida talar ju inte heller direkt om nÄgon vettig information om vad det Àr för skillnad pÄ deras hundratals olika modeller (det Àr ju luckor pÄ mÄnga fÀlt till och med hos dem sjÀlva).

Postad 01 August 2011 - 21:35

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlĂ€gg
  • 0

Normalt brukar ju högre siffror betyda bÀttre, sÄ hur kan LG 50PV350 kosta under 6 papp nÀr LG 50PV250N kostar nÀstan 12 lakan?

LGs hemsida talar ju inte heller direkt om nÄgon vettig information om vad det Àr för skillnad pÄ deras hundratals olika modeller (det Àr ju luckor pÄ mÄnga fÀlt till och med hos dem sjÀlva).

MÄste vara fel. Det Àr nog 60PV250 som kostar 12000

Postad 01 August 2011 - 21:50

Unregistereda0288622
  • Unregistereda0288622
  • Amatör

• 65 inlĂ€gg
  • 0
Aha, 50 vs. 60... det förklarar saken, kanske.

Kan lÀgga till att nÄgon i en annan trÄd sagt att PV350 inte flyter perfekt i 1080p24:

https://www.minhembi...s...85023&st=30

Postad 01 August 2011 - 22:30

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr jag som sett att det inte flyter 100 % , pk350 modellen Àr sÀkrare köp för bluray uppspelning.Men uppdateringar för de "bÀttre" modellerna har tagit bort hacket, kanske kommit till pv350 med?

Postad 07 August 2011 - 01:12

ganksta1
  • ganksta1
  • ForumrĂ€v

• 551 inlĂ€gg
  • 0

Det viktiga Àr just det "N" som finns i slutet av model namnet. Det betyder att tvn Àr köpt av LG Nordic och innefattar deras garanti villkor. Du har 2 Är pÄ plats service frÄn LG dÀr dom kommer hem och fixar tvn pÄ plats. och allt blir vÀldigt smidigt. LG tv apparater som inte har N pÄ slutet Àr ofta Tyska importer som Dustin och Pixmania sÀljer och dom Àr ofta billigare men dÄ blir garanti Àrenden direkt mot din ÄterförsÀljare. Skicka till Pixmania, Pixmania skickar till LG tyskland för repration. Tar lÀngre tid och generellt mycket bökigare.

Redigerat av ganksta1, 07 August 2011 - 01:17.

0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• XBox Halo Edition
    lod
    2026-07-29 08:14:23
  • VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.