Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Hemmabio Projekt av Tommeg

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 October 2011 - 21:53

Tommeg
  • Tommeg
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0
Kommentarer till Hemmabio Projekt av Tommeg

Postad 04 October 2011 - 21:53

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Du borde kontakta en akustiker istället för att ta råd av amatörer om du vill få till en bra bio.

Det är dyrt att bygga fel och vara tvungen att göra om, men någon timmes konsultation med en akustiker leder dig på rätt väg direkt.

Men struntar du i det rådet så råder jag dig att läsa på ordentligt själv och bygga sedan.

Men hur som helst...

Annars hade jag nog själv byggt fluffabsorbenter på rätt ställen utifrån framväggens hörn mot mitten av framväggen lagom mycket och från samma hörn bakåt rätt lång sträcka. Hyr långt går inte att svara på utan att veta vart högtalarna hamnar och var de ska hamna måste man prova sig fram eftersom dess placering styrs så mycket av hur basen blir. Ska du ha basmoduler? Det påverkar också placering av fronthögtalare.

Bakväggen hade jag byggt som en membranabsorbent för att ta ned de värsta baspucklarna. Får det plats med några bredbandiga basabsorbenter så hade jag byggt några sådana också.

I taket hade jag absolut inte satt några ecophon-skivor utan istället satt några tvärgånde ribbor för att diffusera takreflexen lite bara. Kanske hade jag dämpat taket framme ovanför högtalarna.

Golvet hade det iaf blivit heltäckningsmatta på. Så tjock jag kunde hitta.

Vad gäller isolering så vet jag föga dock. Men att regla på insidan och sedan ha OSB och gips låter inte så illa. Då blir väggarna lite eftergivliga och kommer göra basåtergivningen lite bättre med stor sannolikher. Då så vill man ha framväggen så stum som möjligt. Kanske kan dubbelregla den och ha en extra OSB innan gips?

Lycka till med bygget/ Mikael

Postad 21 October 2011 - 17:02

Tommeg
  • Tommeg
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0
Jag har köpt Sombra tak för att ha i mitt hemmabio. Hur är det... behöver man isolera mellan sombra taket och mitt betong tak? Eller räcker det med Sombra taket??

Postad 21 October 2011 - 17:33

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Det enkla råd jag kan ge dig är att isolera utsidan (dränering), isolera även insidan, men använd en luftspalt för att undvika fuktproblem. Ett tips är att göra allt rätt som har med fukt att göra, och att anlita en akustiker för råd och tips.

Postad 20 February 2012 - 12:54

Unregistered38242
  • Unregistered38242
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
En annan fördel med att regla upp nya väggar är ju att du kan dölja alla kablar i dessa. Annars så får du ju fräsa upp spår i betongväggarna eller använda kabelkanaler.

Lycka till!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.