Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ingen bild vid uppstart av ny dator

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 January 2012 - 19:56

rollo
  • rollo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag har ikväll satt ihop min nya NAS som bygger på en Fractal Design Array R2, Asus P8H67-i samt en i5 2310 2,90GHz & Kingston 2x8GB PC3 1333GHz.

Jag får ingen bild från datorn på skärmen.
Jag har testat följande;
- analog & digital utgång från moderkortet
- med och utan minne
- med och utan hårddiskar
- med och utan anslutna USB grejer

Datorn går igång och startar fläktarna, så något funkar i vart fall.
Alla ström ATX sladdarna sitter i, 3 kontakter.
Den piper inte, finns ingen högtalare i lådan och den ger inget ljud i ljudutgången.

Har tänkt på att jag kanske satt fast processorn fel, men den kan ju bara sättas fast på ett sätt....

Tips på vad jag skall göra?

Tack på förhand!

en förtvivlad rollo

Postad 27 January 2012 - 01:39

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

• 454 inlägg
  • 0
Antingen skruvar du itu allt igen, och sätter sen ihop det igen, eller så skaffar du en chassihögtalare och kopplar in direkt på moderkortet, så du får felkods-beeeeepen, och därifrån kan analysera felet.

Man ska ALLTID ha en sån där mini-chassi-högtalare ansluten direkt på moderkortet, och en sån medföljer ju åtminstone alltid ASUS moderkort.

Så här ser de ut, och bör ha medföljt ditt moderkort:
www.google.se/search?q=asus motherboard speaker&um=1&ie=UTF-8&hl=en&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi

Postad 27 January 2012 - 07:06

rollo
  • rollo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
En sådan lite grej följde dessvärre inte med, trots det är ett ASUS kort, så jag får försöka hitta en sådan.

Tack för tipset!

rollo

Postad 27 January 2012 - 08:59

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Antingen skruvar du itu allt igen, och sätter sen ihop det igen, eller så skaffar du en chassihögtalare och kopplar in direkt på moderkortet, så du får felkods-beeeeepen, och därifrån kan analysera felet.

Man ska ALLTID ha en sån där mini-chassi-högtalare ansluten direkt på moderkortet, och en sån medföljer ju åtminstone alltid ASUS moderkort.

Så här ser de ut, och bör ha medföljt ditt moderkort:
www.google.se/search?q=asus motherboard speaker&um=1&ie=UTF-8&hl=en&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi

Trodde de brukade sitta fastlödda på moderkortet, men det kanske inte görs så längre?

rollo: Det funkar med vilken liten "pc speaker"-högtalare som helst. Du har möjligen ingen gammal stationär där du kan låna högtalaren?

Postad 27 January 2012 - 13:11

rollo
  • rollo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Rotade runt på kortet, hittar ingen fast högtalare, så ut på lunchen för att köpa en och efter många turer så visar det sig att moderkortet inte har något anslutning för pc speaker.....
:s

Funderar på att lämna in den till någon butik som kollar den, men det tar emot....

Postad 28 January 2012 - 10:27

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

• 454 inlägg
  • 0

Trodde de brukade sitta fastlödda på moderkortet, men det kanske inte görs så längre?

Rotade runt på kortet, hittar ingen fast högtalare,

Nån sån har jag aldrig sett på ett moderkort öht sen jag på 80-talet började bygga egna datorer. Men Ok, jag har alltid kört med ASUS moderkort.
Tvivlar på att det finns/funnits, verkar opraktiskt om inte annat.
Däremot ingick alltid högtalaren i chassiet på 80-talets datorer, dvs satt på insidan av lådans front, och följde alltså inte med moderkortet då.

så ut på lunchen för att köpa en och efter många turer så visar det sig att moderkortet inte har något anslutning för pc speaker..... :s

Alla moderkort brukar ha en Speaker-kontakt, se här:

(Klicka PÅ bilden för större!)

Bifogad fil  asus1.jpg   273.06K   10 Antal nerladdningar

Redigerat av lassehin, 30 January 2012 - 06:03.

Postad 28 January 2012 - 10:37

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 0
Om moderkorter har inbyggt ljudkort (vilket de brukar nuförtiden) kan du ofta få fel "uppläst" för dig genom att koppla in ett par högtalare till den vanliga 3.5mm utgången

edit. Skulle läst första posten noggrannare...

Redigerat av jn82, 28 January 2012 - 10:38.

Postad 28 January 2012 - 10:47

rollo
  • rollo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
morron!

Igår kollade jag CPU och piggarna på moderkortet och de ser ok ut, inga böjda.

Detta moderkortet har konstigt nog ingen utgång för ljud, mycket underligt. (se bifogad iln)

Det enda som är kvar att testa är;
- annan power supply
- annan cpu
- annat minne

och, sådant har jag inte liggande hemma direkt, så jag får nog snällt lämna in härket till någon som kan testa och kolla på det.

Tack för all hjälp!

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  asus.jpg   94.97K   2 Antal nerladdningar

Postad 28 January 2012 - 11:34

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

• 454 inlägg
  • 0

Detta moderkortet har konstigt nog ingen utgång för ljud, mycket underligt. (se bifogad iln)

VERKLIGT underligt, snacka om att spara in på fel saker!

Det enda som är kvar att testa är;
- annan power supply
- annan cpu
- annat minne

Nä då, kör en Clear RAM först, dvs kortslut nere på moderkortet genom att flytta Jumper CLRTC!
Kolla sidan 1-9 i manualen, punkt 1-6.

Och du kan ju prova att stoppa in 3.5mm högtalarpluggen bak i det gröna hålet om dina högtalare har egen förstärkare inbyggd, annars hörlurar där, så kanske man får beeeeeeps ändå, vem vet?

Tänk också på att du måste ansluta rätt Audio till Frontpanelen, HD eller AC97, och sen ställa in BIOS för rätt sort! Sidan 1-16.

Redigerat av lassehin, 28 January 2012 - 11:39.

Postad 28 January 2012 - 11:47

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Man kan testa delarna köra delarna utanför chassit, om det inte redan gjorts, för att eliminera chassit som en felkälla. En sak som t.ex. inte är helt ovanlig är att det blir kortslutning av "skruvhållarna" på chassit, dvs att det finns för många "skruvhållare" och att en överflödig ligger mot moderkortet på fel ställe.

Med "skruvhållare" menar jag det som man skruvar fast moderkortet i.

Postad 28 January 2012 - 12:40

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Man kan testa delarna köra delarna utanför chassit, om det inte redan gjorts, för att eliminera chassit som en felkälla. En sak som t.ex. inte är helt ovanlig är att det blir kortslutning av "skruvhållarna" på chassit, dvs att det finns för många "skruvhållare" och att en överflödig ligger mot moderkortet på fel ställe.

Med "skruvhållare" menar jag det som man skruvar fast moderkortet i.

Distanserna, ja. Lättare att få problem med än man tror. :)

VERKLIGT underligt, snacka om att spara in på fel saker!

Litet kort, ont om utrymme? Men om det funkar via ljudkortet så löser det ju problemet. Tyvärr verkar ju inte det vara fallet här (även om det kanske ska funka så).

Nä då, kör en Clear RAM först, dvs kortslut nere på moderkortet genom att flytta Jumper CLRTC!
Kolla sidan 1-9 i manualen, punkt 1-6.

+1

Postad 28 January 2012 - 15:17

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0
+1 på CMOS clear: https://www.minhembi...dpost&p=3274910

Postad 30 January 2012 - 09:56

rollo
  • rollo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
har precis plockat ur allt ur datorn och även gjort CMOS clear och gissa vad som hände....INGET! :)

Tror jag får kolla om min fars grejer kanske passar i burken o sen bär det av till någon datordoktor. :(

Skall forska lite i ljudet via ljudkortet senare också

Tack för alla tips! :)

Postad 30 January 2012 - 11:21

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

• 454 inlägg
  • 0
Har du alltså satt ihop bara moderkort, minnen, grafikkort, nätagg och hdd igen, på t ex ett bord bara, så man slipper övriga felkällor såsom kortis nånstans?

Vilken del köpte du sist, eller var det minnen och moderkort ihop, isåfall ska du nog kolla upp att minnen och moderkort funkar ihop, se ASUS hemsida, och sen reklamera om det ska funka men ändå inte funkar.

Postad 30 January 2012 - 18:23

rollo
  • rollo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
jag satte ihop moderkort, nätdel, minne o inget mer.
Där skall vara inbyggt grafikkort, så det behövs inte.

Allt är köpt samtidigt från dustin i lösa delar och utan att jag vet vad som är galet, så har jag svårt att reklamera något.
Minnet är dock köpt på JME, men efter att de tittat i manualen

Postad 30 January 2012 - 20:36

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

• 454 inlägg
  • 0

Men om man inte inkluderar Graffakortet, inbyggt eller ej, så kan det ju inte funka, jag glömde ju nämna Monitorn ... B)

Allt är köpt samtidigt från dustin i lösa delar och utan att jag vet vad som är galet, så har jag svårt att reklamera något.

DÄR kan det ju vara ett problem!

Ta med moderkortet dit, om det går, och testa med andra minnen, för det är ofta imkompatibilitet mellan moderkort<>minnen.

Postad 30 January 2012 - 21:22

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Där skall vara inbyggt grafikkort, så det behövs inte.

Du säger inget om CPU:n...
Ska vi anta att den var monterad?
Plocka isär allt och sätt ihop igen, elliminerar glapp eller taskig kontakt på så vis.

Redigerat av dunde, 30 January 2012 - 21:22.

Postad 31 January 2012 - 16:12

rollo
  • rollo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
tjena!

CPU:n har jag satt dit, och den sitter rätt. Kan inte sitta annorlunda, har tagit av den och kollat piggar och "anslutningar" både på CPU och moderkort. Finns inget som jag kan se är böjt eller fel.
Tog även bort kylpastan på fläkten och kletade på lite bättre kylpasta och ingen pasta finns utanför upphöjningen på CPU:n

Skall packa ihop o åka till min far ikväll o testa lite med hans dator

Postad 03 February 2012 - 14:50

rollo
  • rollo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Det hände inte så mycket, kaos på jobbet, så jag kom inte iväg.

Men, nu har jag sprungit och köpt minne och testat och DET FUNKAR!

Det var de j-a minnena! :angry:

Postad 04 February 2012 - 09:12

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0
Arnars finns det en lurig grej.. det e om man sätter PATA-kabeln bakåfram så brukar datorn inte starta, utan fläktarna går igång och skärmen står och lyser svart. Man sitter där och svär och undrar vad det är tills man får för sig att rycka hårddisken/CD'n.. å då fungerar det. Nu är ju inte det generellt ett problem längre tack vara SATA, men ibland får folk för sig att koppla in lite gamla enheter och då kan det uppstå igen =)

Postad 04 February 2012 - 10:12

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

• 454 inlägg
  • 0

Men, nu har jag sprungit och köpt minne och testat och DET FUNKAR!

Det var de j-a minnena! :angry:

Jajamensan, vad var det jag skrev redan 30 Januari 2012 - 20:36! ;)

Men så bra då, hoppas du får igång ett riktigt fungerande system nu då! B)

Postad 04 February 2012 - 10:40

rollo
  • rollo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Jajamensan, vad var det jag skrev redan 30 Januari 2012 - 20:36! ;)

Men så bra då, hoppas du får igång ett riktigt fungerande system nu då! B)

mmmm, stod med nya minne i handen på webhallen, men de tyckte inte att jag skulle köpa nya, för det var ju troligen något annat.,.....
Blääääää

Nu rullar härket i vart fall!

Tack för all hjälp!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.