Köpte ett B&W 5.0 (CMC, CM2, CM4) av min kompis för ett tag sedan. Tyckte det lät bra när jag provlyssnade och tänkte inte mer på det. I väntan på en bättre förstärkare har jag kört på en 5.1 från Yamaha i budget-klass (1800kr).
Under en längre tid har jag känt mig obekväm med ljudet när jag lyssnar musik och gick igår till hifi-klubben för ett utlåtande. Dommen blev totalsprängda fronthögtalare (i princip bara diskanten som fungerar).
Frågan är vad jag borde göra nu? Antingen köper jag nya element för ~5000 kr eller så köper jag ett par nya högtalare för samma pengar (funderar på DALI Zensor 5). Vad tycker ni?
Ett alternativ är ju också att ta elementen från CM2 som jag ändå tänkt sälja tillsammans med CMC?
Jag är också orolig att det kan finnas andra fel när jag väl bytt elementen, t.ex. delningsfilter. Kan man kolla om detta funderar på ett enkelt sätt (är amatör inom hifi).
Vad kan ha orsakat sprängningen? Min kompis hävdar att jag själv gjort detta men jag har aldrig spelat högt. Det enda jag kan tänka mig är att förstärkaren är för dålig så att den skadat högtalarna. Kan det vara så? Borde jag kanske i så fall försöka få ut pengar från försäkringsbolaget (drulle)?
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
B&W-klubben
64 bilder
43 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?