Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Signalförlust per meter antennkabel (Boxer)?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 May 2012 - 11:12

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0
Hej!

Lagom tills fotbolls-EM startar ska jag nu dra in TV i mitt nybyggda biorum. Det lutar åt att det blir en förlängning av Boxer-abonnemanget jag redan har, med komplettering av en HD-box. Problemet är att jag är rädd att jag ska få för dålig signal i biorummet.

Som läget är nu har jag en signalstyrka på 45-50% och signalkvalitet runt 95-98% på min vanliga SD-box i vardagsrummet. Jag måste dock splitta antennsignalen och förlänga med ytterligare ca 25 meter kabel för att komma in i biorummet. Hur stor är risken att jag då får alldeles för dålig signalstyrka på boxen som ska stå där?

Ett annat alternativ jag funderat på är att köpa en TV-antenn till och sätta på garagetaket där biorummet är. Problemet då är bara att garaget är mycket lägre än själva boningshuset, och det står precis i vägen för riktningen mot masten från garagetaket. Har detta någon betydelse eller bör jag kunna få in kanalerna ändå om jag gör på det sättet?

Andra idéer?

Tack på förhand!

Postad 17 May 2012 - 11:44

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
Eftersom du har en perfekt signalkvalitet så använder du en kombinerad splitter/förstärkare, tex denna från Televes http://www.kjell.com...ves-5522-p30293

Behöver du ström till ev. mastförstärkare/aktiv antenn använder du denna istället med inbyggd nätdel http://www.kjell.com...ves-5457-p30340

Då har du garanterat inga problem sen, 25 meter extra kabel ger ingen märkbar dämpning.

Postad 17 May 2012 - 12:13

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Behöver du riktiga förstärkare så hojta till då jag har sprillans "proffssaker" i källaren, nice price ;)

Redigerat av Evil Homer, 17 May 2012 - 12:13.

Postad 17 May 2012 - 12:42

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0
Tack för svaren!
Är det nån skillnad kvalitetsmässigt på antennkabel eller kvittar det vad jag köper med den längd jag behöver?
Kabeln kommer till stor del att dras på utsidan av husväggen.

Hör av mig om det skulle behövas förstärkare :)

Postad 17 May 2012 - 17:53

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Innomhuskabel vittrar gärna sönder efter ett tag ute, blir lite som krita och du känner säkert igen det om du har kollat på äldre installationer.

Mao använd utomhuskabel om du skall dra ute...

Postad 18 May 2012 - 08:42

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
Dedikerad utomhuskabel är väldigt dyrt i jämförelse och behövs bara användas om kabeln ska grävas ner eller ska ligga öppen på marken vid berg och liknande. All kvalitetskabel idag är uv-beständig och i princip okänslig för väder och vind, det som egentligen skiljer är att utomhuskabeln är tjockare för att tåla mer belastning.

Redigerat av Legion, 18 May 2012 - 08:42.

Postad 18 May 2012 - 11:28

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Konstigt då jag alltid har spikat upp utomhuskabel, den har inte vart tjockare än vanliga rg6 heller.

Postad 18 May 2012 - 12:10

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Konstigt då jag alltid har spikat upp utomhuskabel, den har inte vart tjockare än vanliga rg6 heller.

Jag uttryckte mig lite luddigt, kopparkärnan är kraftigare, oftast 0,2mm tjockare än rg6. Dels för att bli tåligare samt att den ökade arean ger lägre dämpning vid långa avstånd men så länge vi pratar om normala villainstallationer märker man inte av den skillnaden. Givetvis kan man använda utomhuskabel om man vill det men det går oftast lika bra med "vanlig" kabel.

Postad 19 May 2012 - 07:04

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Så du menar att tillverkaren säger att den klarar mer böjradie för utomhuskabel?

Tror du att det finns en anledning till varför vi monterade utomhuskabel på varje installation kanske, hade ju vart otroligt mycket smidigare att bara behöva köra med vit kabel överallt, hade sparat väldigt mycket plats i bilarna och många kunder efterfrågade vita kablar på husen. Men vi fick inte montera dessa pga väderbeständighet.

Postad 23 May 2012 - 22:04

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Tror du att det finns en anledning till varför vi monterade utomhuskabel på varje installation kanske, hade ju vart otroligt mycket smidigare att bara behöva köra med vit kabel överallt, hade sparat väldigt mycket plats i bilarna och många kunder efterfrågade vita kablar på husen. Men vi fick inte montera dessa pga väderbeständighet.

Eller så blev även ni montörer blåsta av någon som vill sälja onödigt dyr kabel...

Postad 24 May 2012 - 09:06

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Mmm det låter jättelogiskt att motsvarande comhem vill lägga ut mera pengar än nödvändigt eller hur...

Postad 24 May 2012 - 19:03

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Mmm det låter jättelogiskt att motsvarande comhem vill lägga ut mera pengar än nödvändigt eller hur...

Vad säger att det inte bara är tillverkaren som fabricerat specen? Snacka om naiv.

Postad 25 May 2012 - 18:13

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Du menar alltså att det inte skulle vara skillnad mellan kablarna alls? :)

Postad 31 May 2012 - 17:11

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0
Kan meddela att det blev en 25-metersrulle UV- och väderbeständig kabel för 129 kr på Classe. Kör utan antennförstärkare och det gick bra ändå. Har perfekt signalkvalitet på SD-kanalerna och runt 70% på HD.
Får väl se hur länge den håller men eftersom det är en liknande budgetkabel som går från takantennen och än så länge efter 10-15 år funkar utmärkt så överlever den nog så länge jag kommer att köra marksänd TV i bion.

Jag får däremot lite brum i högtlarna när antennkabeln sitter i boxen, ska kolla om jag slarvade när jag skruvade på kontakterna på antennkabeln. Vad kan det annars vara?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.