Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ersätta receiver med dator+slutsteg?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 May 2012 - 17:01

najde
  • najde
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej!

Jag fick bara tanken att en receiver inte borde kunna göra något en dator inte kan göra bättre? Bild från grafikkortet, ljud från ett ljudkort med bra dac som sen är kopplatt till en eller flera förstärkare (kanske en kraftig 2-kanal plus en enklare flerkanal?) borde väl vara allt man behöver?
Om man ändå ska ha en htpc i sitt hembiosystem, vad är bra och dåligt med denna iden? Jag kan tänka mig att kostnaden är hög i början men med tiden så skulle man kanske spara då endast htpcn behöver bytats ut i stället för både htpc + reciver (jag tänker alltså att ny teknik kommer, htpcn kommer att bli föråldrard och nya ljudstandarder kommer göra recivern föråldrad)

Jag är inte så insatt på hembiofronten så det skulle vara kul att veta vad ni med mer kunskap har att säga? Finns det några som kör med denna setup?

Postad 17 May 2012 - 18:14

head
  • head
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Den enda nackdelen jag ser är att en dators digitala volymkontroll tenderar att leva sitt eget liv och om den råkar vara inställd på 100% när man startar en film/låt blir det inte roligt för högtalarna...

Postad 18 May 2012 - 07:48

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0
Tycker du ändå ska ha nåt försteg emellan dator och slutsteg, köp ett billigt passivt typ.

Postad 02 June 2012 - 18:44

najde
  • najde
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Tycker du ändå ska ha nåt försteg emellan dator och slutsteg, köp ett billigt passivt typ.

Hej, sent svar:
Vad blir fördelen av att ha ett passivt försteg, och hur mycket kostar ett hyffsat sådant?

Postad 19 June 2012 - 15:43

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

• 695 inlägg
  • 0

Hej, sent svar:
Vad blir fördelen av att ha ett passivt försteg, och hur mycket kostar ett hyffsat sådant?

Annars är en variant att köpa en DAC med inbyggt försteg. Nuforce HDP är ett exempel, den har både en bra DAC och möjlighet att justera utgångsnivån. Det beror mycket på hur budgeten ser ut, men det finns ett antal alternativ.
Jag skulle nog också undvika att koppla in ett ljudkort direkt i slutsteget, bl.a. för risken med volymen som tidigare nämndes. Jag har visserligen inte ägt något dyrare ljudkort, men de billigare jag ägt tenderar att ge missljud när man startar eller stänger av datorn och det kan bli en ganska otrevlig upplevelse om slutsteget är igång.

Postad 20 June 2012 - 16:46

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0
Förlåt, jag läste inte riktigt hela din TS, men om du skaffar flera förstärkare så kommer du ha försteg "i dom".

Vore det inte enklast egentligen att köra htpc -> surr.receiver med preout -> slutsteg? Då kan du koppla in dina surr.högtalare till receivern och de mer kraftiga 2-kanalen till slutsteget.

Eller tänker du förstärkare = slutsteg? Kan vara trött :)

Postad 23 June 2012 - 14:01

najde
  • najde
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Kroem: Jag menade slutsteg men skrev förstärkare, fel av mig.

Efter att ha funderat lite så tror jag nog det blir lättare att köpa en receiver, det jag planerar är trotts allt mitt första system. Med en receiver får man ju också med möjligheten till rums-korrektion mm.

Tack för alla idéer och synpunkter!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.