Postad 19 May 2012 - 23:20
Postad 20 May 2012 - 03:48
Hej, jag har en NAD C316BEE förstärkare och ett par Cerwin-Vega ve 8f. Jag funderade på om man kunde köpa en billig receiver som ska driva bak högtalare och en aktiv bas. Men fortfarande ska kunna driva mina fronthögtalare med min förstärkare. Jag skulle vilja använda min förstärkare som ett slutsteg för mina frontar. Skulle detta funka?
Vad jag kan se är det inte möjligt att dela för och slutsteg på din nad vilket skulle vara förutsättningen för att kunna använda den som slutsteg. Du bör även tänka på att billiga recievers oftast saknar den möjligheten med.
Om du gillar nad så borde bästa iden att kolla på en vettig nadreciever inom rimlig prisklass och därmed få det du vill ha.
Med vänlig hälsning, Mattias
Postad 20 May 2012 - 12:12
Vad jag kan se är det inte möjligt att dela för och slutsteg på din nad vilket skulle vara förutsättningen för att kunna använda den som slutsteg. Du bör även tänka på att billiga recievers oftast saknar den möjligheten med.
Om du gillar nad så borde bästa iden att kolla på en vettig nadreciever inom rimlig prisklass och därmed få det du vill ha.
Okej tack men vad ska en receiver ha för att kunna koppla ihop en förstärlkare med en receiver? Eller vad ska förstärkaren ha för utag för att kunna koppla ihop med en receiver?
Postad 20 May 2012 - 20:14
Okej tack men vad ska en receiver ha för att kunna koppla ihop en förstärlkare med en receiver? Eller vad ska förstärkaren ha för utag för att kunna koppla ihop med en receiver?
Förstärkaren behöver en pre out / pre in dvs uttag för förförstärkaren respektive ingång för en förförstärkare. Detta för att kunna använda försteg respektive slutsteg i förstärkaren utan att signalen passerar igenom den andra delen.
På nyare förstärkare kan det finnas en "cinema pass through" vilket kopplar ifrån försteget så den blir ett rent slusteg.
En reciever behöver en pre out eller liknande namngett utgång. Det man bör se upp där är att billiga recievers kan ha ett liknande uttag men som är till för aktiva subwoofers vilket passerar ett aktivt filter och inte är en ren fullregisterutgång.
Förhoppningsvis är jag inte för luddig i min förklaring.
Postad 20 May 2012 - 21:08
Förstärkaren behöver en pre out / pre in dvs uttag för förförstärkaren respektive ingång för en förförstärkare. Detta för att kunna använda försteg respektive slutsteg i förstärkaren utan att signalen passerar igenom den andra delen.
På nyare förstärkare kan det finnas en "cinema pass through" vilket kopplar ifrån försteget så den blir ett rent slusteg.
En reciever behöver en pre out eller liknande namngett utgång. Det man bör se upp där är att billiga recievers kan ha ett liknande uttag men som är till för aktiva subwoofers vilket passerar ett aktivt filter och inte är en ren fullregisterutgång.
Förhoppningsvis är jag inte för luddig i min förklaring.
Okej. Jag kollade på vad som fanns på min förstärkare. De fanns inga pre utag. Men en random tanke var ifall man kan köpa en adapter eller liknande som man kan koppla in i t.ex. CD eller aux hålen? skulle detta vara möjligt eller skulle jag vara helt ute och cykla då?
Postad 21 May 2012 - 00:48
Okej. Jag kollade på vad som fanns på min förstärkare. De fanns inga pre utag. Men en random tanke var ifall man kan köpa en adapter eller liknande som man kan koppla in i t.ex. CD eller aux hålen? skulle detta vara möjligt eller skulle jag vara helt ute och cykla då?
Det såg jag med när jag kollade manualen på nätet varav mitt svar.
Nja, signalen kommer då passera genom försteget på din integrerade förstärkare. En signal som redan förstärkts via en recivers försteg. Kaka på kaka på kaka. Finner du det inte som ett väldigt omständigt sätt att få vad du vill ha ?
Mitt tips angående ny reciever kvarstår. Du slipper ett tillkrånglat handhavande, ljudmässigt lär det bli en förbättring och du undviker apparater och kablar kors och tvärs.
Om det är en ekonomisk fråga har jag förståelse för det men frågan är om det inte blir billigare i slutändan.
Postad 21 May 2012 - 19:58
Postad 22 May 2012 - 10:01
Jag kollade runt lite efter en tv, och när jag var inne på prisjakt å kollade på specifikationer så står det " Pre out (subwoofer)". Finns det Pre out i någon tv? Eller bara står det där i specifikationerna för skojs skull? Du värkande kunna mycket om utag.
Javisst kan det finnas pre out på tvapparater. Skulle dock gissa att uttagen fyller olika funktion beroende på vilket slags uttag det handlar om. Det exemplet du tar upp där det står subwoofer inom parantes, förmodar jag att det är ett uttag där högtalarna i tv:n fortfarande spelar medans signal till just en subwoofer går att ta ut samtidigt.
Vid ren pre out bör möjligheten att stänga av tvs egna förstärkare finnas så man inte får ljud från både tv och inkopplad stereo. Sen går det alltid att koppla via hörlursuttag om den möjligheten finnes med blandat resultat.
Det vanliga nu för tiden är väl att man tar ljud från hdmi eller liknande ? Är inte så insatt när det kommer till hemmabio.
Postad 22 May 2012 - 10:19
Postad 25 May 2012 - 13:59
jag har min laptop inkopplad till tv:n via hdmi. Men tror du att det skulle kunna koppla in en aktiv sub till tv:n? med okej ljud?
Detta ligger tyvärr utanför mitt kunnande.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?