Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intresse angående blindtest

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 August 2012 - 10:00

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Hej gott folk,

under den senaste tiden här på forumet så har det uppstått en del riktigt intressanta diskussioner. Tråkigt nog så har vissa av dessa diskussioner spårat ur en del och det har blivit pajkastning utav det hela.

Min tanke var att undersöka intresset för ett litet vänskapligt blindtest för att kanske lugna ner en del av debatterna här inne. Jag är säker på att det både hade varit fantastiskt trevligt och dessutom väldigt lärorikt. Förhoppningen är också att dom olika "grupperingar" som har uppstått kanske kan få en smula mer inblick och förståelse för varandra. :)

Min tanke var att ta det över en helg. Då hinner man testa lite olika produkter. Men det är väl främst: Skillnad mellan kablar, 2-kanals förstärkare mot receivers, dyra vs. billiga förstärkare, cd-spelare, målade kanter på cd-skivor etc. Fyll gärna på med fler förslag.

Jag tänkte att man skulle kunna ta kontakt med några hifi-butiker och se om intresse finns att kanske låna ut några produkter + eventuellt stå för lokal.

Så det som saknas nu är deltagare samt vars i landet vi vill hålla till någonstans. Personligen så anser ju jag att Uppsala är en alldeles utomordentligt bra utgångspunkt. ;)

Det är några namn härifrån forumet som varit väldigt aktiva och haft extra starka röster i många diskussioner som jag väldigt gärna skulle vilja se ställa upp. Ni känner nog själva om ni känner er träffade. :)

Så, finns det några som är intresserade?

Mvh

Postad 08 August 2012 - 10:08

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Detta har väl varit på tapeten redan förut?

https://www.minhembi...ic=295519&st=50

Postad 08 August 2012 - 11:26

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0
Skulle gärna bli övertygad att skillnaderna är obefintliga. Vilka pengar man skulle spara! Kan tänka mig Uppsala. Vikitgt att man får ta med egen musik dock. Ett annat förslag är rör vs. transistor (förstärkare).

Postad 09 August 2012 - 08:51

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Jag vet att detta har varit på tapeten tidigare. Jag ville bara dra igång ett nytt försök. Men det verkar vara svårt att få deltagare. :(

Är det så mycket prestige i detta att folk är rädda att ha fel? Det är klart att om man lagt ner mycket pengar på t.ex. kablar och verkligen tror på att man får en enorm ljudförbättring utav det, för att sedan ställa upp i ett sånt här test och bli motbevisad hade väl kanske inte varit så kul. Men om man inte vågar ställa upp så kanske man ska vara lite försiktig med uttryck som "hör du ingen skillnad så är du döv" eller "man måste ha erfarenhet för att veta vad man ska lyssna efter". Å andra sidan, bevisar man att man kan höra skillnad så skulle ju många trådar här kunna få ett slut en gång för alla. Så det borde väl vara en morot för många här inne. :)

Kom igen nu. Det vore ju jättekul att bara få träffa lite trevligt folk och ha en riktig hifi-helg. :)

Postad 09 August 2012 - 10:12

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0
Blir det av så är jag jättenyfiken på ta del av resultaten och intrycken! :)
Skulle även gärna delta men bor ca 110 mil norr om Uppsala så det blir lite långt.

Men hoppas ni lyckas genomföra detta under lättsamma och avslappnade former så kan det nog bli väldigt trevligt :)

Redigerat av ILCapitano, 09 August 2012 - 10:13.

Postad 09 August 2012 - 17:46

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Jag kan tänka mig att åka upp till 20 mil, inte längre.
För mig är det svårt en helg eftersom jag jobbar helger.

Problemet är nog att det tar minst en heldag att testa allt, man bör vara minst 4-5 deltagare och ha tillgång till ett hyffsat lyssningsrum och varierande hårdvara.

Postad 09 August 2012 - 19:11

Vikotnik
  • Vikotnik
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Precis som ILCapitano så bor man väl ca110 mil för långt norrut :S

Postad 10 August 2012 - 09:52

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag vet att detta har varit på tapeten tidigare. Jag ville bara dra igång ett nytt försök. Men det verkar vara svårt att få deltagare. :(

Jag har försökt i åratal men de som upplever en skillnad vill inte vara med och testa det.

Postad 10 August 2012 - 09:57

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Nä är de så konstigt de kan ju ha fel... Så då vågar de helt enkelt inte att ställa upp!

Postad 10 August 2012 - 11:36

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

Passar det bara med helg, så är jag lätt på. Har en kompis som nog också gärna följer med. :)

Postad 10 August 2012 - 17:15

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag har försökt i åratal men de som upplever en skillnad vill inte vara med och testa det.

Det är ju synd att de som upplevt skillnad inte vill vara med. Det hedrar dig om du vill vara med. Inte minst med tanke på att det du var mest säker på visade sig inte stämma i förra blindprovningen, nämligen att man inte hör skillnad mellan olika Dacar. Överraskande den gången var för mig att man inte hörde skillnad mellan en dyr integrerad förstärkare och en relativt billig receiver. :)

Redigerat av laddie15, 10 August 2012 - 17:16.

Postad 10 August 2012 - 21:02

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

• 1156 inlägg
  • 0
Får jag min operation kommer jag garanterat till Uppsala :)

Även fast jag inte bråkat runt så mycket i forumet ;)

Postad 10 August 2012 - 21:11

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Hej gott folk,

under den senaste tiden här på forumet så har det uppstått en del riktigt intressanta diskussioner. Tråkigt nog så har vissa av dessa diskussioner spårat ur en del och det har blivit pajkastning utav det hela.

Min tanke var att undersöka intresset för ett litet vänskapligt blindtest för att kanske lugna ner en del av debatterna här inne. Jag är säker på att det både hade varit fantastiskt trevligt och dessutom väldigt lärorikt. Förhoppningen är också att dom olika "grupperingar" som har uppstått kanske kan få en smula mer inblick och förståelse för varandra. :)

Min tanke var att ta det över en helg. Då hinner man testa lite olika produkter. Men det är väl främst: Skillnad mellan kablar, 2-kanals förstärkare mot receivers, dyra vs. billiga förstärkare, cd-spelare, målade kanter på cd-skivor etc. Fyll gärna på med fler förslag.

Jag tänkte att man skulle kunna ta kontakt med några hifi-butiker och se om intresse finns att kanske låna ut några produkter + eventuellt stå för lokal.

Så det som saknas nu är deltagare samt vars i landet vi vill hålla till någonstans. Personligen så anser ju jag att Uppsala är en alldeles utomordentligt bra utgångspunkt. ;)

Det är några namn härifrån forumet som varit väldigt aktiva och haft extra starka röster i många diskussioner som jag väldigt gärna skulle vilja se ställa upp. Ni känner nog själva om ni känner er träffade. :)

Så, finns det några som är intresserade?

Mvh

Fett jao, jag kliver in...

Postad 10 August 2012 - 23:40

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Att tro att man kan höra skillnad på ex kablar i ett nytt rum, men ny akustik, ny elektronik osv. visar att jag har lite annat sätt att se på vad som är möjligt att upptäcka med öronen. Jag är inte säker på att jag jag klarar det. Alldeles för många nya parametrar. Men hemma i en miljö och i en anläggning som jag känner väl, så har jag provat så många gånger att jag känner mig säker-

Postad 10 August 2012 - 23:47

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Att ha blindkäpp, blindhund, bs60's och nordost odin m.m förstår jag om man bara är blind......men vad har man för hjälpmedel om man då är dubbelt blind?? :)

Redigerat av Unregistered95265801, 10 August 2012 - 23:50.

Postad 11 August 2012 - 09:01

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Kul att det verkar finnas åtminstone lite intresse här! Jag kommer att skicka ut lite info till dom intresserade när jag kommer hem till veckan.

Trevlig helg på er!

Postad 11 August 2012 - 20:24

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Ser fram emot resultatet om det blir av. Skulle gärna varit med själv, men det är lite för långt att åka till Uppsala.

Postad 12 August 2012 - 16:46

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Det som är ganska lustigt är att det (nästan) alltid är de som återkommande skriver och diverse tveksamma tweaks som inte meddelar intresse för dessa förfrågningar. Folk kan tolka det som de vill, jag vet hur jag tolkar det :)

Postad 13 August 2012 - 12:25

Viggan
  • Viggan
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Skulle gärna vilja vara med. Finns det fler i Luleåtrakten som är intresserade? Lite långt till Uppsala.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.