Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

FullHD DLP med LED+Laser ljuskälla, <20K SEK

43 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 August 2012 - 09:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Ja va fasen, det här är en teknisk milstolpe som förtjänar en egen tråd.

LED-belysning i konsument-prisklass har hittills mest handlat om pajjas-produkter men nu, med lite draghjälp av en laserdiod, så verkar det som om denna teknik verkligen börjat mogna med ljusstyrkor som matchar de UHP-lampor som används överallt annars.

Förutom självklara fördelar som instant on/off, lång "lamptid" och mer konstant ljusflöde så slipper man färghjul. Detta öppnar för snabba växlingar mellan R, G och B vilket förhoppningsvis leder till minskad RBE.

Postad bild

Först ut tycks Acer vara med sin K750:

Acer K750 är världens första 1080p projektor utrustad med en hybrid laser-LED-ljusteknik, som förbättrar färgmättnaden med 55 procent, och som levererar en enastående och energieffektiv projektion.

K750 använder både LED och laserljuskällor, som inte bara är fri från skadliga ämnen som kvicksilver utan som också ger en avsevärt förbättrad klarhet i färgerna jämfört med kvicksilverlampor. Tekniken utökar även ljuskällans livslängd till 20 000 timmar i ExtremeECO-läget och ger en energibesparing på upp till 90 procent. Detta bidrar till att minska totalkostnaden under livscykeln, och positionerar K750 som en av de mest miljövänliga projektorerna på marknaden.

Denna innovativa hybrid-teknik ger flexibla färginställningar och en bred färgskala som levererar en färgmättnad på upp till 85 procent NTSC och erbjuder en överlägsen färgåtergivning genom ett system av tre oberoende belysningskällor.

Med en ljusstyrka på upp till 1 500 lumen och ett kontrastförhållande på upp till 100.000:1 garanteras en fulländad och ljusstark bild, och för högupplöst TV och Blu-ray-filmer levererar 1080p Full HD-upplösningen en fantastisk skärpa och detaljrikedom.

HDMI-anslutning ger okomprimerade digitala signaler och flerkanaligt ljud, vilket innebär en enkel anslutning för högupplösta presentationer och underhållning. Utöver HDMI är K750 utrustad med minst två kontakter för flera PC-källor, inkluderat D-Sub och HDMI, för mer flexibla anslutningsmöjligheter och snabb uppkoppling.

K750 är utrustad med Instant on/off funktion och ingen tid för nedkylning behövs efter avstängning. Detta är en viktig produktivitetsfunktion i näringslivet och utbildningsvärlden. Dessutom synkroniserar Acers SmartFormat-teknik direkt med bredbilds-monitorer utan några ändringar i upplösningen från källan samt stöder multi-format för omedelbar projicering

Om just denna Acer håller måttet återstår att se men tekniken som sådan förfaller lovande. Antar att vi lär få se fler liknande produkter framöver (Panasonic har t.ex. 2 stycken på G, mera med kontorsinriktning dock), hittar du nått så är det bara att fylla på i tråden!

Redigerat av pacman, 22 August 2012 - 10:10.

Postad 22 August 2012 - 09:49

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
Inget färghjul???

Postad 22 August 2012 - 10:05

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Inget färghjul???

Behövs väl inte med LED då du inte har 1 stor lampa som enda källan.

Postad 22 August 2012 - 10:11

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Har den inget färghjul så kan inte RBE existera! Det är antagligen led + laser som gör färgerna istället för färghjulet.

För mig verkar det lagom att vänta ca 4år, som jag planerat att göra innan jag köper ny projektor igen. Då lär ju laser o led kommit rätt långt, samt då hoppas jag på att 4k slagit igenom med :)

Postad 22 August 2012 - 10:13

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Det står att tekniken utökar ljuskällans livslängd till 20 000 timmar i ExtremECO läget och då kan man ju undra om det läget är användbart? För jag vill nog ha en livslängd på omkrng 20 000 timmar i normal läge.

Thomas

Postad 22 August 2012 - 10:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Behövs väl inte med LED då du inte har 1 stor lampa som enda källan.

Precis, har man tre ljuskällor, som man snabbt kan reglera on/off, så behövs inget färghjul.

Har den inget färghjul så kan inte RBE existera!

Jo det gör de.
Det löser inte grundproblemet, eftersom man bara har ett chip (vilket inte bara är en nackdel) så kommer man fortfarande skjuta ut R, G och B sekventiellt (vilket är grundorsaken till RBE). Men om man kan minska tiden för växlingarna så kan man göra problemet betydligt mindre synbart. Vilket vi hoppas på här. :)

Redigerat av pacman, 22 August 2012 - 10:25.

Postad 22 August 2012 - 10:22

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Ok, jag trodde det hade med att färghjulet roterade, som gjorde att rbe kom till. Men då vet jag! Synd för jag har stora problem med just det, o hade väl hoppats att det kunde ha försvunnit i samband med led o laser. Nåja vi får se hur det ser ut om några år!

Postad 22 August 2012 - 10:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Sett Sim2 Mico nångång? ;)

Jag förväntar mig inte Mico (helt LED-driven 1-chips DLP som kostar som en bil) prestanda här men kan man komma närmare dess tekniska brilljans (som kombinerar 1-chips DLPs oslagbara skärpa och "sting" med en ohyggligt lugn och stabil bild som man annars bara ser på 3-chippare) så är framtiden bra go.

Sen är det bara att vänta in "Black chip" DMD:er (som tyvärr aldrig verkar komma) så har vi i det närmaste perfekt bild, för vad mer finns att önska hos Mico än större konstrastomfång? :) (eventuellt ljusstyrka då, vilket lasern löser)

Varför laser? LED:ar har begränsad ljusstyrka. Det fina med den här kråksången är att man har fått massa kräm i och med att det är lasern som (via det mystiska "hjulet") ordnar grönt ljus. Och då grönt är den överlägset ljusstarkaste primärfärgen så gör det inte så mkt att de röda och blå dioderna har begränsad ljusstyrka. I teorin då, vi får se hur mkt D65-ljus de får ut, kinatestet lämnade endel frågetecken...

Redigerat av pacman, 22 August 2012 - 10:32.

Postad 22 August 2012 - 17:35

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
Ja det blir intressant att se hur pass många Rec-709 kalibrerade lumens i ljusstyrka som den lyckas pressa ur sig,kanske 400?

www.cine4home.de

Redigerat av Unregistered39429, 22 August 2012 - 17:36.

Postad 23 August 2012 - 07:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Varför länkar du till cine4home?

edit: Kinatestet rapporterar 453 ANSI lumens, dvs mätt över 9 punkter med detaljer synliga i högdagrar (dvs kontrastreglaget är vettigt inställt). De säger dock inget vid vilket vitpunkt detta är, vilket gör det hela tämligen poänglöst. Överlag tycks de bara förstått hälften av hur man bör redovisa objektiva testresultat...vi får väl vänta tills den hamnar här i väst.

Max ljusstyrka var 1289 lumens men 453 lumens räcker iaf till ~16 ftL från en 2.2 meter bred 1.78-duk med gain 1.0. Och till skillnad från en UHP-lampa lär den behålla detta ljusflöde under många tusen timmar.

Redigerat av pacman, 23 August 2012 - 08:38.

Postad 23 August 2012 - 08:39

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Så sjukt intressant det här!
För en super-RBE-känslig som undertecknad vågar jag dock inte hoppas på för mycket än. Och nej Pac, jag har tyvärr fortfarande inte sett Sim2 Micon än ( :P), men exempelvis plasma går även det fetbort ... :(

Ingen som ska till IFA? Hade varit roligt med lite rapporter.

Redigerat av B8, 23 August 2012 - 08:40.

Postad 23 August 2012 - 08:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Du räknas inte. Du får väl huvudvärk av en CCFL LCD. Avstängd. :P ^_^

Vadå? Bjuder du? ;)

Postad 23 August 2012 - 09:54

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Haha ja, snudd på. :P

Vadå? Bjuder du? ;)

Absolut! Om du kan tänka dig att ta dig ner med cykel så bjuder jag på mat, boende och färja! Lätt! :D

Postad 23 August 2012 - 10:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 2
Postad bild
hehe...

Där vann vi VM i offtopic oxå.

Postad 23 August 2012 - 12:20

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Haha! :D

Inget kvicksilver!! Denna blir ett måste! ;)
Undrar hur många hembio-folk som uppskattar miljö-aspekten.
I och för sig så är ju "upp till 90% lägre energiförbrukning" väldigt intressant, men här tänker nog de flesta med plånboken och inte med miljö-hjärtat. I alla fall jag... :blush:

Finns inget nämnt om ljudnivå och fläkt? Drömen är ju en maskin med instant on/off, ljudlös, hög(tillräcklig) ljusstyrka och "lamp"-livslängd på 30k timmar.

Det löser inte grundproblemet, eftersom man bara har ett chip (vilket inte bara är en nackdel) så kommer man fortfarande skjuta ut R, G och B sekventiellt (vilket är grundorsaken till RBE). Men om man kan minska tiden för växlingarna så kan man göra problemet betydligt mindre synbart. Vilket vi hoppas på här. :)

Ja!
LEDarnas ON/OFF-tid lär ju vara tok-mycket snabbare än ett färghjul, men här sätter väl ändå DMD-speglarnas spoke-time ribban, dvs blir flaskhalsen!?! Har det skett stor utveckling här på senare tid?

Varför laser? LED:ar har begränsad ljusstyrka. Det fina med den här kråksången är att man har fått massa kräm i och med att det är lasern som (via det mystiska "hjulet") ordnar grönt ljus. Och då grönt är den överlägset ljusstarkaste primärfärgen så gör det inte så mkt att de röda och blå dioderna har begränsad ljusstyrka. I teorin då, vi får se hur mkt D65-ljus de får ut, kinatestet lämnade endel frågetecken...

Hmm, är det inte risk för lite oönskade effekter ifall en av primärfärgerna är betydligt ljusstarkare än de andra!? För väl "färgblandade" scener är det väl inga problem, men tänker främst på scener som innehåller relativt renodlade scener i grundfärgerna, växelvis. Exempelvis Havs-scener (blå himmel, blått hav) som går över till färg-blandad scen. Typ, sagan om ringen eller Matrix som är väldigt gröna i många scener. Befarar taskig "iris-effekt" fast här beroende på färgväxlingar istället för växling ljust/mörkt.

Jaja, mycket spännande i vilket fall! Får se vad kritikerna säger! :)

Postad 23 August 2012 - 12:34

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Hahaha pacman! :D

Där vann vi VM i offtopic oxå.

Ja, och jag gör det ju inte bättre genom att skriva ett inlägg där jag bara skrattar, men jag var helt enkelt tvungen! :D

Lite on topic då så tänkte jag också på det där med speglarnas responstid. Hur snabba är de egentligen?

Postad 23 August 2012 - 13:39

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3607 inlägg
  • 0
Upp till 5000 vinklingar per sekund har jag läst någonstans.

Postad 23 August 2012 - 17:19

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Så sjukt intressant det här!
För en super-RBE-känslig som undertecknad vågar jag dock inte hoppas på för mycket än. Och nej Pac, jag har tyvärr fortfarande inte sett Sim2 Micon än ( :P), men exempelvis plasma går även det fetbort ... :(

Ska till IFA så kommer utan tvekan ta en sväng förbi. Något ni vill jag ska ta bild på? Några oklarheter som jag ska fråga?

Postad 24 August 2012 - 04:40

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0

Ska till IFA så kommer utan tvekan ta en sväng förbi. Något ni vill jag ska ta bild på? Några oklarheter som jag ska fråga?

Hembioprojjar, blir det någon IFA 2012 tråd i år tro?

Postad 24 August 2012 - 08:41

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

Något ni vill jag ska ta bild på? Några oklarheter som jag ska fråga?

Lite bilder på dig framför muren och Der Fernsehturm och sen ragglandes på Brandenburger Tor med några pilsner innanför västen hade varit trevligt. ;)

Nej, men personligen har jag inga specifika önskemål mer än så många personliga intryck av nya hembioprojektorer som möjligt. :) Gärna med lite extra fokus på Acern. Ansträng ögonen och se om du ser något spår av RBE eller ej.... ;)

Redigerat av B8, 24 August 2012 - 08:41.

Postad 24 August 2012 - 08:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Finns inget nämnt om ljudnivå och fläkt? Drömen är ju en maskin med instant on/off, ljudlös, hög(tillräcklig) ljusstyrka och "lamp"-livslängd på 30k timmar.

De har duktigt med kylflänsar och projjen blir inte varmare än 40 grader och ska tydligen vara "rätt tyst". Vad det nu betyder...

LEDarnas ON/OFF-tid lär ju vara tok-mycket snabbare än ett färghjul, men här sätter väl ändå DMD-speglarnas spoke-time ribban, dvs blir flaskhalsen!?! Har det skett stor utveckling här på senare tid?

De rent LED-drivna projjarna sägs ju ha en "spinn" (antal RGB växlingar per frame) på 48x, ijmf med färghjuls-projjars max 6x, så man kan iaf konstatera att det är färghjulet i sig som är den stora flaskhalsen.

Hmm, är det inte risk för lite oönskade effekter ifall en av primärfärgerna är betydligt ljusstarkare än de andra!? För väl "färgblandade" scener är det väl inga problem, men tänker främst på scener som innehåller relativt renodlade scener i grundfärgerna, växelvis. Exempelvis Havs-scener (blå himmel, blått hav) som går över till färg-blandad scen. Typ, sagan om ringen eller Matrix som är väldigt gröna i många scener. Befarar taskig "iris-effekt" fast här beroende på färgväxlingar istället för växling ljust/mörkt.

Hmm, ja är en primär helt fel relativt de andra så blir det naturligtvis helt galet.
Men grejjen är att grön SKA vara mkt ljusstarkare än röd och blå (och röd i sin tur starkare än blå), det är så "färg tv" är uppbyggt. Grön tar typ 72% i anspråk, röd 21% och blå fljuttiga 7%.

Här är en skön illustration hur olika färgers intensitet förhåller sig till varandra inom HDTV/Rec709 färgrymden:
Postad bild
(ja den visar sRGB men den är samma som Rec709)

Mao, röd och blå LED behöver inte vara så starka, relativt den gröna lasern.

Jaja, mycket spännande i vilket fall! Får se vad kritikerna säger! :)

Haha, kan mkt väl vara så att just K750 suger duktigt, men man anar ju potential i tekniken iaf.

B8> :D

Redigerat av pacman, 24 August 2012 - 09:04.

Postad 24 August 2012 - 09:09

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Lite bilder på dig framför muren och Der Fernsehturm och sen ragglandes på Brandenburger Tor med några pilsner innanför västen hade varit trevligt. ;)

Nej, men personligen har jag inga specifika önskemål mer än så många personliga intryck av nya hembioprojektorer som möjligt. :) Gärna med lite extra fokus på Acern. Ansträng ögonen och se om du ser något spår av RBE eller ej.... ;)

RBE är väl rätt lätt att se om man verkligen vill? Var ett tag sen jag hade DLP men det var väl rätt lätt att hitta när vit text var på bilden.

Ska lägga upp vimmelbilder också :)

Postad 24 August 2012 - 09:41

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

RBE är väl rätt lätt att se om man verkligen vill? Var ett tag sen jag hade DLP men det var väl rätt lätt att hitta när vit text var på bilden.

Ja på en vanlig DLP är det inga större problem (i regel), men Acern är ju inte en vanlig sådan utan saknar t.ex. färghjul. Se diskussionen ovan.
Ser fram emot lite rapporter. :)

Postad 24 August 2012 - 10:35

lungan
  • lungan
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0
Jag har inte hängt med alls i LED-diskussionen men 450 lumen i "D65" låter ganska bra imho, eller?. Är det rött som hindrar att man får ut mer av de max 1289 eller vilken färg är den svaga?

Postad 24 August 2012 - 11:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Mico & Co klarar mer än 450 D65 lumens (om vi låtsas att det är vad denna klarar av) men de kräver ju vätskekylning och det är ju knappast aktuellt för <20K klassen så det är ganska bra ja.

Vem som är svag återstår att se, tippar den röda.

Redigerat av pacman, 24 August 2012 - 11:29.

Postad 25 August 2012 - 11:07

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0

De har duktigt med kylflänsar och projjen blir inte varmare än 40 grader och ska tydligen vara "rätt tyst". Vad det nu betyder...
Men grejjen är att grön SKA vara mkt ljusstarkare än röd och blå (och röd i sin tur starkare än blå), det är så "färg tv" är uppbyggt. Grön tar typ 72% i anspråk, röd 21% och blå fljuttiga 7%.

Här är en skön illustration hur olika färgers intensitet förhåller sig till varandra inom HDTV/Rec709 färgrymden:

Mao, röd och blå LED behöver inte vara så starka, relativt den gröna lasern.

Ah, tack för info och grymt bra illustration!
Mjo, man antog väl att det förhöll sig rätt OK med intensitet, annars hade väl inte tekniken utvecklats alls! Men man vill ha "svart på vitt" :)

Torde vara lasern som genererar mest värme i projen kan man misstänka!?
Ja, "rätt tyst" är ju ganska relativt! :)
Palminio, om du är på mässan så kolla gärna upp lite om ljudnivån. Inte helt enkelt på en mässa kanske...
OT: Du får gärna ta en kik på ny mediaspelare från Dune som tydligen skall visas upp också. Dune HD Max 3D

Redigerat av Unregistered7c5139ba, 25 August 2012 - 11:10.

Postad 03 September 2012 - 08:50

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Fick se denna skapelse på IFA i Acer monitorn.

Tyvärr var det under de sämsta av omständigheter. Ljust Vit rum med massa spotlights, dålig källa och ingen duk.

Dock hade de en dyrare modell i DLP-klassen ingång samtidigt, kan säga att jag såg ingen skillnad.

Postad 03 September 2012 - 09:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Haha, ja jisses vilka stolpskott...
Postad bild

Det är sällan man ser högtalartillverkare dema sina produkter i en betongbunker under en hårt trafikerad järnväg. Men att dema bild under motsvarande dåliga förhållanden, det är tydligen vanligt. :wacko:

Redigerat av pacman, 03 September 2012 - 09:37.

Postad 03 September 2012 - 10:05

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Haha, ja jisses vilka stolpskott...
Postad bild

Det är sällan man ser högtalartillverkare dema sina produkter i en betongbunker under en hårt trafikerad järnväg. Men att dema bild under motsvarande dåliga förhållanden, det är tydligen vanligt. :wacko:

Sak tilläggas till den bilden att projjen man ser på bilden är då Laser/LED K750. så den projjar windows bilden och den andra DLP projjen projjar spelet.

Postad 03 September 2012 - 11:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
hehe, känns som det kvittar vem som är vem. :)

Postad 03 September 2012 - 11:38

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Båda ser lika dåliga ut, eller lika bra ut :wacko:. Hur kan man få för sig att dema i dessa förhållanden?

Postad 03 September 2012 - 12:13

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

hehe, känns som det kvittar vem som är vem. :)

Kanske men det visar ändå att LED/Laser kan nå liknande kräm i ljus som en DLP. En vanlig LED hade knappt synts i dessa förhållanden.

Postad 07 September 2012 - 09:56

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Ja, det var ju faktiskt pinsamt av dem!

Postad 10 September 2012 - 17:38

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3607 inlägg
  • 0
AVForums har testat Acer K750:
http://www.avforums....369/Review.html

Postad 10 September 2012 - 21:39

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0

AVForums har testat Acer K750:
http://www.avforums....369/Review.html

Inge vidare overall betyg den fick.

Postad 10 September 2012 - 22:05

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3607 inlägg
  • 0
Nej, den är väl inte framtagen för hemmabiobruk direkt.

Postad 11 September 2012 - 09:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
800 D65 lumens, not bad. Frågan är hur mkt man har kvar om man använder en light-engine som är mer inriktad mot kontrast...

Grön låg tyvärr fel och går inte att hämta hem oavsett mjukvara, annan fosfor på reflektion kanske? Kul att få den förklarad iaf.

Intressant start...

Postad 11 September 2012 - 18:56

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
800 lumens på D65? Är inte det en rätt duktig ljusstyrka?

Postad 12 September 2012 - 08:00

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Jo

Postad 12 September 2012 - 09:49

lungan
  • lungan
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0

Kanske men det visar ändå att LED/Laser kan nå liknande kräm i ljus som en DLP. En vanlig LED hade knappt synts i dessa förhållanden.

Min tanke också.

Jag räknar inte med att just Acer presenterar den mest hembiooptimerade Laser/Led-projjen utan hoppas på mer traditionella tillverkare. 800 lm är klart mer än jag gissat på och det finns säkerligen lite mer att ge med bättre light engine/optik som pacman skriver.

Postad 22 January 2013 - 18:19

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0
Den verkar inte använda äkta grön laser, utan någon form av filter (eller vad nu det mystiska gröna hjulet i bilden kan vara)?

Redigerat av Isaac, 22 January 2013 - 18:27.

Postad 22 January 2013 - 18:29

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Sedan är det nästan helt grön bakgrund på den ena.

Postad 22 January 2013 - 18:33

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0
Se där!
Nu får vi se när branchen kommer till nästa steg i min profetia. Ett polariseringshjul som kommer generera kräksjuka med sin helt egna variant av RBE... :blink:

Postad 04 August 2013 - 11:59

Wunsch
  • Wunsch
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Sett Sim2 Mico nångång? ;)

Jag förväntar mig inte Mico (helt LED-driven 1-chips DLP som kostar som en bil) prestanda här men kan man komma närmare dess tekniska brilljans (som kombinerar 1-chips DLPs oslagbara skärpa och "sting" med en ohyggligt lugn och stabil bild som man annars bara ser på 3-chippare) så är framtiden bra go.

Sen är det bara att vänta in "Black chip" DMD:er (som tyvärr aldrig verkar komma) så har vi i det närmaste perfekt bild, för vad mer finns att önska hos Mico än större konstrastomfång? :) (eventuellt ljusstyrka då, vilket lasern löser)

Anledningen till att man använder laser för att åstadkomma just det gröna ljuset är att det krävs mer grönt än rött och blått för att återge det vi uppfattar som vitt. Med en färgtemperatur på 6 500 Kelvin (D65) är blandningen för att få det som våra ögon uppfattar som grått eller vitt ljus 71,52 procent grönt, 21,26 procent rött och 7,22 procent blått.
Genom att kombinera två ljussvagare ljuskällor med en ljusstarkare går det i princip att återge samma typ av ljus som med en kvicksilverlampa, fast med LED- och laserteknik. Och separationen av ljuset i färger ger även andra fördelar.
Genom att låta ljuskällorna lysa en åt gången eliminerar man behovet av ett färghjul! Även om färgerna fortfarande återges en åt gången medger tekniken en snabbare bildväxling vilket minimerar risken för regnbågseffekter.

Redigerat av Wunsch, 04 August 2013 - 12:00.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.