Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NAS, HTPC eller annat? Behöver rådgivning

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 February 2013 - 22:22

Lotus0ne
  • Lotus0ne
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej MHB:are!

Sitter här och funderar på att uppgradera min tillvaro med någon form av underhållningsenhet. Jag har länge tittat på en NAS från bl a Synology men jag vet inte riktigt säkert än.

Vad ska jag ha denna maskin till?

- Lagra filmer och musik på som kan streamas till TV, android- och ipad platta.
- Det ska gå att sätta upp så att filmer/tv-serier läggs automatiskt i olika folders + subfolders, och gärna att den lägger till omslag + subtitles
- Musiken får gärna kunnas streamas till mobilen även utanför lokala nätverket
- Det ska gå att koppla in en extern hårddisk för backup

Jag har en budget på ca 3000:- utan hårddisk (det har jag redan en som räcker nu). Men det som hindrar mig från att köpa en färdig NAS är att jag vet inte om den även fungerar som en Mediaspelare.

Det kanske finns några där ute som suttit i samma sits som jag tidigare och har lite råd att ge.

Tack till alla som läser och ger synpunkter i förhand.

Lotus0ne

Postad 05 February 2013 - 12:39

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0
En NAS funkar normalt inte som mediaspelare, nej. Det går inte att koppla någon skärm eller TV till dem. Däremot kan de agera mediaserver (ex. Plex Media Server, som ger dig omslag etc.). NAS är lagring, numera har de även en del tjänster (ex. mediaserver). Så du behöver ha en NAS plus en mediaspelare om du ska köra till TVn, om du inte har en smart-TV som klarar de format du har.

Postad 05 February 2013 - 19:21

Lotus0ne
  • Lotus0ne
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag har SmartTV's hemma och de borde alla kunna installera typ plex client. Men är det en NAS som gäller eller ska jag satsa på annat?

Postad 12 February 2013 - 12:17

Unregistered88091554
  • Unregistered88091554
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag har idag en dator med mediacenter och några tevekort som är kopplad till mitt nätverk och teven i vardagsrummet. Men i och med att jag kommer flytta så är planen att köpa ny teve och också skaffa typ Boxer eller liknande. En tanke var också att ersätta mitt mediacenter med en NAS istället, dels för att jag behöver mer plats, men också för att slippa ha datorn kopplad till teven.

Slängde en snabb blick på QNAP TS-412 som är en NAS med DLNA-mediaserver inbyggd. På så sätt skulle jag med andra ord kunna köra min nya smart-teve mot den, men också spela upp filmer och serier på paddan (med nån bra dlna-app förstås).
Har inte riktigt koll på de andra funktionerna du efterfrågade. använder inte själv automagiska mappar osv eftersom jag notoriskt försöker döpa allt efter hur jag vill att det ska se ut när jag listar det :P

Men en NAS typ denna kanske kan vara en ide för dig med LotusOne?

Postad 13 February 2013 - 15:59

erfah
  • erfah
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Hej allihop. Jag står inför samma problem. Jag vet inte om jag hittat lösningen direkt, det är därför jag är här...

Jag har suttit halva dagen och letat information och byggt ihop en (tror jag) bra setup som fungerar både som NAS och som HTPC. HTPC har jag förvisso redan, även om den är lite stor och klumpig, men prestandamässigt är den bra. Jag skulle dock vilja ha en NAS som kan streama full-HD mkv-filer över internet till diverse enheter. Detta är vad jag kom upp med.

OCZ Vertex Plus R2 SSD - 60GB 481,00 kr. <---- Alternativt partition på en 2TB intern hårddisk, den lär kosta 750kr kanske.
be quiet! Pure Power BQT L7-300W 366,00 kr.
ASUS C8HM70-I/HDMI 655,00 kr. <---- Ett moderkort med inbyggd CPU, Grafikkort, Ljudkort, HDMI.
Corsair 4GB DDR3 1333MHz 184,00 kr.
Lian Li PC-Q07B Black ITX 435,00 kr. < ---- chassit

Totalt pris 2.121,00kr.

Jag är rätt nöjd med priset, men desto mer fundersam över om det verkligen är bra grejer jag har plockat ihop. Jag tänker ansluta 2 st hårddiskar på 1,5 TB och 2 TB via USB, eftersom det är där jag har all media jag vill streama.
Mest intressant är just "ASUS C8HM70-I/HDMI". Ett moderkort med inbyggt allt i princip. Strömförbrukningen på det ligger nere under 20W. Kan det verkligen räcka till för att transkoda, dvs om jag vill omvandla till ett format som fungerar på en Android-telefon eller dyl. Någon sa att man behövde en i5 eller i7 för det?

Vilket OS bör jag satsa på? Tänkte mig kanske Windows Home Server eller Windows 8. Jag är ju van vid Windows, så.
Är det någon speciell mjukvara jag ska fixa?

Är det ens värt det? Eller bör jag lägga pengarna på en Synology DS213(+) istället?

Redigerat av erfah, 13 February 2013 - 16:00.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.