Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HiMedia Q5

72 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
HiMedia Q5 (Mediaspelare) 8 7.5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 22 March 2013 - 17:16

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har blivit utvald att testa denna enhet.

Jag tänker skriva lite vad jag tycker och tänker här. Jag gillar idén att det ska finnas en Android Smart TV men ser flera problem innan den kan ta över den traditionella TV'n.

Jag kommer nog även beställa/köpa ett par andra kandidater också.

Men håll håll koll här. Kommer ladda upp bilder och intryck snart.

//Mike

Postad 22 March 2013 - 18:03

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
första intryck:

+ kvalité, känns som Apple
+ Startar snabbt
+ Jag gillar kinesiska filmer och det finns flera kinesiska streams förinstallerat som fungerar utmärkt. Bla nya Jackie Chan filmen Chinese Zodiacs :-) ett stort +
+ Installerade PLEX och hittade min Plex Server utan problem och spelar upp innehållet, dock måste man ha Plex server
+ Viaplay funkar fint

- Netflix fungerar inte (ska komma en fix innan April)
- Inte gjord för Europa, helt klart för Kina
- SVTPlay Live fungerade inte via app (fungerade via PLEX med bra bild och inga problem)
- Störande text att det inte finns plats för app på hemskärm när man installerar app
- Viaplay live har laddnings symbolen i mitten på hela tiden :-(

som sagt, detta är bara första intrycken. ska skriva ner utförligare och bättre sen

//Mike

Redigerat av fristil, 22 March 2013 - 19:37.

Postad 23 March 2013 - 17:06

erikmattsson79
  • erikmattsson79
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hej,

1. Jag har själv köpt en Tizzbird F13 och skulle gärna vilja jämföra Q5 mot den. Hur funkar det att titta på våra playkanaler som vi har i Sverige?
Tizzbirden klarar SVT och TV4 play apparna ok och SVTPlay.se hyfsat. Kan inte titta på TV3, Kanal 5 osv. Hur klarar Q5:an det?

2. En annan sak, har kollat runt en del videos på Q5:an men hittar ingen bra info hur deras mediabibliotek fungerar, ser att man har en filebrowser och att man kan starta alla filmer osv. Vad jag tänker på är film/Tv-serie bibliotek med information. Ser att i menyn längst till vänster så finns movies.

På Tizzbirden kan man skapa ett bibliotek, den "scrapar" informationen från nätet och skapar xml filer och bilder till alla filmer och TV-Serier där man har dem liggandes. I mitt fall så har jag allt på en NAS, så Tizzen lägger allt i mapparna där mina filmer ligger och läser den informationen när jag bläddrar bland mina filmer.

3. Har du en NAS? I så fall har det fungerat bra? Jag har en QNAP NAS och Tizzbirden klarar SAMBA bra men har problem med NFS och QNAP. De har lagt ut information om hur man ska göra allt manuellt men jag får det inte att fungera och deras support säger bara:

"Vet inte vad det är med QNAP och NFS. De flesta andra NAS-enheter är enkla att konfigurera, men QNAP är betydligt krångligare. Vet inte om det beror på att QNAP har en dålig implementering av NFS eller hur man skall förklara att det är just QNAP NAS som inte fungerar. Det tipset som finns angående manuell config av NFS på QNAP är det vi lyckats med själva, har tyvärr inga andra förslag."

Och då kan jag nämna att jag använde NFS, QNAP och en Boxee Box innan och det fungerade.

4. Sedan har den problem med vissa appar och SD-Kort, säger att det behövs SD-Kort för att appen ska fungera och då att jag inte har ett vilket jag har. Detta har jag testat bland annat genom att man behövde det till att uppdatera firmware.

Lite från min erfarenhet med Tizzbird F13.

//Erik

Redigerat av erikmattsson79, 23 March 2013 - 20:01.

Postad 27 March 2013 - 20:44

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
ska skriva lite mer utförligt efter påsk här

Postad 31 March 2013 - 11:03

Carl_d
  • Carl_d
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Hej,

1. Jag har själv köpt en Tizzbird F13 och skulle gärna vilja jämföra Q5 mot den. Hur funkar det att titta på våra playkanaler som vi har i Sverige?
Tizzbirden klarar SVT och TV4 play apparna ok och SVTPlay.se hyfsat. Kan inte titta på TV3, Kanal 5 osv. Hur klarar Q5:an det?

2. En annan sak, har kollat runt en del videos på Q5:an men hittar ingen bra info hur deras mediabibliotek fungerar, ser att man har en filebrowser och att man kan starta alla filmer osv. Vad jag tänker på är film/Tv-serie bibliotek med information. Ser att i menyn längst till vänster så finns movies.

På Tizzbirden kan man skapa ett bibliotek, den "scrapar" informationen från nätet och skapar xml filer och bilder till alla filmer och TV-Serier där man har dem liggandes. I mitt fall så har jag allt på en NAS, så Tizzen lägger allt i mapparna där mina filmer ligger och läser den informationen när jag bläddrar bland mina filmer.

3. Har du en NAS? I så fall har det fungerat bra? Jag har en QNAP NAS och Tizzbirden klarar SAMBA bra men har problem med NFS och QNAP. De har lagt ut information om hur man ska göra allt manuellt men jag får det inte att fungera och deras support säger bara:

"Vet inte vad det är med QNAP och NFS. De flesta andra NAS-enheter är enkla att konfigurera, men QNAP är betydligt krångligare. Vet inte om det beror på att QNAP har en dålig implementering av NFS eller hur man skall förklara att det är just QNAP NAS som inte fungerar. Det tipset som finns angående manuell config av NFS på QNAP är det vi lyckats med själva, har tyvärr inga andra förslag."

Och då kan jag nämna att jag använde NFS, QNAP och en Boxee Box innan och det fungerade.

4. Sedan har den problem med vissa appar och SD-Kort, säger att det behövs SD-Kort för att appen ska fungera och då att jag inte har ett vilket jag har. Detta har jag testat bland annat genom att man behövde det till att uppdatera firmware.

Lite från min erfarenhet med Tizzbird F13.

//Erik

Hej,

Playkanaler / HiMedia box
1)Play.se APP /svtplay
Efter installation fungerar APP för lägre upplösning. För att få ut max upplösning krävs en extern spelare vilket är enkel att byta ut i inställningar på play APPen.
Gör såhär:
1.1.Installera MXPlayer från Android Market. Den kommer att fråga efter codec efter installation, installera det med.
1.2.Byt till extern spelare i inställningar i Play.se APPen.
Se efter en ikon högst upp till höger -> Inställningar -> videokvalitet -> Välj den högsta.
I samma meny -> välj spelarval -> Uppspelning i extern APP. Klart!
Efter alla inställningar när du skall spela upp första gången -> välj först/ kryssa i ”play by default” och välj MXPlayer -> ok.
Nästa gång spelas det automatiskt.
Detta är testat nu och fungerar bra. Bra bild, inga hack.

2)SVTPlay via webb:
Flyter på fint, inga hack, bra bild.

3)TV4play APP
Flyter på fint, inga hack, bra bild.

4)TV3.se
APP verkar vara borta från Android market/ Play store. Via webben föreslås APPLE app!?
Här verkar TV3 krångla till? Test under 30mars. Återkommer om det blir ändring här.

5)Kanal5 APP
Kanal5 play APP går bra utan hack.
Fungerar även bra i webbläsare.

6)VIAPlay APP
Flyter på bra i APP

7) Netflix APP
Den fungerar inte för tillfället. Dock har HiMedia utlovat att fixa det på den nästkommande firmware.

8)Spotify, fungerar klanderfritt.

Det följer inte någon mediabibliotek som standard.
Alla HiMedia Q stödjer SAMBA och NFS nätverk.
Inga APPar vi hade testat på HiMedia hade krävt ett SD kort inkopplat. Men det är känt att visa Android spelare kräver det.
MVH
IQEL.se

Redigerat av Carl_d, 31 March 2013 - 11:04.

Postad 31 March 2013 - 11:10

Carl_d
  • Carl_d
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

första intryck:

+ kvalité, känns som Apple
+ Startar snabbt
+ Jag gillar kinesiska filmer och det finns flera kinesiska streams förinstallerat som fungerar utmärkt. Bla nya Jackie Chan filmen Chinese Zodiacs :-) ett stort +
+ Installerade PLEX och hittade min Plex Server utan problem och spelar upp innehållet, dock måste man ha Plex server
+ Viaplay funkar fint

- Netflix fungerar inte (ska komma en fix innan April)
- Inte gjord för Europa, helt klart för Kina
- SVTPlay Live fungerade inte via app (fungerade via PLEX med bra bild och inga problem)
- Störande text att det inte finns plats för app på hemskärm när man installerar app
- Viaplay live har laddnings symbolen i mitten på hela tiden :-(

som sagt, detta är bara första intrycken. ska skriva ner utförligare och bättre sen

//Mike

"- Viaplay live har laddnings symbolen i mitten på hela tiden :-( "

Jag ser inte den symbol på vår test enhet. Har du sett det även efter omstart?
Kan kanske bero på att du kör många apps satidigt.
kan du skicka en bild på det till oss om det inte har försvunnit?
Tack
mvh IQEL.se

Redigerat av Carl_d, 31 March 2013 - 11:25.

Postad 31 March 2013 - 15:26

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

"- Viaplay live har laddnings symbolen i mitten på hela tiden :-( "

Jag ser inte den symbol på vår test enhet. Har du sett det även efter omstart?
Kan kanske bero på att du kör många apps satidigt.
kan du skicka en bild på det till oss om det inte har försvunnit?
Tack
mvh IQEL.se

Yes. Har sett den från dag 1. Detta gäller bara SPORT som är Live, inte TV och FILM. TV och Film fungerar den utmärkt, har inget att klaga på där.
Jag håller på att sammanställer allt nu så jag kommer att komma med en review under nästa vecka

//Mike

Postad 31 March 2013 - 19:27

bente
  • bente
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

Yes. Har sett den från dag 1. Detta gäller bara SPORT som är Live, inte TV och FILM. TV och Film fungerar den utmärkt, har inget att klaga på där.
Jag håller på att sammanställer allt nu så jag kommer att komma med en review under nästa vecka

//Mike

Sweet!
inväntar spänt svaren ifrån dig!
ska bli intressant och vad jag kan höra än så är det "bara" positivt?

Postad 31 March 2013 - 19:35

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Min fråga är enkel:

- Vad klarar denna som ingen annan spelare klarar med samma chip för halva priset?

Postad 31 March 2013 - 19:37

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Sweet!
inväntar spänt svaren ifrån dig!
ska bli intressant och vad jag kan höra än så är det "bara" positivt?

njea .. bara positivt är det inte ;-)
kan säga att parallet jämför jag Pivos boxen också ;-)

//Mike

Min fråga är enkel:

- Vad klarar denna som ingen annan spelare klarar med samma chip för halva priset?

jag vet inte vilka du pratar om bla. Alla boxar har problem vissa mer vissa mindre

Postad 31 March 2013 - 20:08

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

jag vet inte vilka du pratar om bla. Alla boxar har problem vissa mer vissa mindre

Så länge det är Android i grunden är det samma mjukvara som alla andra Androidboxar i grunden vilket leder till att det ha samma möjligheter och samma nackdelar som de flesta boxar. Dock är jag skeptisk då denna spelaren är baserat på en single-core variant.

Jämfört med en Dual-Core ARM baserad plattform menar jag, t ex Rikomagic MK802IIIS.

Någon som kan testa vad den max klarar i bitrate om man spelar via nätverket:
http://yfish.us/

Försöker bara hitta anledningarna till varför denna är så extremt dyr för att vara android.

Postad 31 March 2013 - 20:21

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Så länge det är Android i grunden är det samma mjukvara som alla andra Androidboxar i grunden vilket leder till att det ha samma möjligheter och samma nackdelar som de flesta boxar. Dock är jag skeptisk då denna spelaren är baserat på en single-core variant.

Jämfört med en Dual-Core ARM baserad plattform menar jag, t ex Rikomagic MK802IIIS.

Försöker bara hitta anledningarna till varför denna är så extremt dyr för att vara android.

jag håller med dig. Jag testar denna mot Pivos maskinen. Jag har tyvärr inte testat mot stickor, men jag tror Tronsmart T428 kommer att ta smart tv till nästa nivå, i alla fall till Google I/O där de kommer presentera nästa generation Google TV. Jag tror också att Samsungs Home Sync kommer sopa banan med allt som finns just nu, men det blir ett annat pris

Postad 31 March 2013 - 20:55

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

jag håller med dig. Jag testar denna mot Pivos maskinen. Jag har tyvärr inte testat mot stickor, men jag tror Tronsmart T428 kommer att ta smart tv till nästa nivå, i alla fall till Google I/O där de kommer presentera nästa generation Google TV. Jag tror också att Samsungs Home Sync kommer sopa banan med allt som finns just nu, men det blir ett annat pris

Fast Tronsmart T428 är inget det speciellt. Det enda är att denna är nästa generation Rockchip vilket kommer dyka upp hos alla andra billiga tillverkare som som Rikomagic med mera.

Det enda nya Rockchip kommer ge är bättre grundkraft vilket gör att den lär vara bättre för tyngre mediafiler. Men annars är det samma Android som innan så att säga.

Postad 31 March 2013 - 21:02

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Fast Tronsmart T428 är inget det speciellt. Det enda är att denna är nästa generation Rockchip vilket kommer dyka upp hos alla andra billiga tillverkare som som Rikomagic med mera.

Det enda nya Rockchip kommer ge är bättre grundkraft vilket gör att den lär vara bättre för tyngre mediafiler. Men annars är det samma Android som innan så att säga.

Precis så e det men jag ser även att de kör med Android 4.2 och kanske då de stora problemen försvinner med stream TV och Netflix?

Postad 01 April 2013 - 00:40

Carl_d
  • Carl_d
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Min fråga är enkel:

Halva priset? Då är det stickor som ligger i den prisklass?
De flesta stickor lider av svag WLAN signal, du måste trixa med adapters osv.
Har du sett/jämfört vilka utgångar som finns på en sticka och Q5an?
Boxform är mer allround maskin som är direkt anpassad för din hemmabio med alla in och utgångar osv.
Där är skillnaden.

Redigerat av Carl_d, 01 April 2013 - 00:41.

Postad 01 April 2013 - 18:48

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
Carl_d: Är det inte dags att du skaffar ett företagskonto här på forumet så att folk förstår att du inte är helt "neutral" när det gäller den här prylen?

Postad 01 April 2013 - 19:09

Carl_d
  • Carl_d
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Carl_d: Är det inte dags att du skaffar ett företagskonto här på forumet så att folk förstår att du inte är helt "neutral" när det gäller den här prylen?

JA, jag undrade det med.
PRISJAKT verkar ha missat det.
Vi var i kontakt med de 05 Mar 2013 15:12:04 i ett mejl och fick bekräftat att vi fick företagskonto. Påminner de om det.
mvh IQEL.se

Postad 02 April 2013 - 09:15

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Test av HiMedia Q5

Har en Q5:a hemma som jag kännt på en del under påsken. Tänkte berätta lite om vad jag tycker hittils:

Första intryck
Mitt första intryck är inte helt positivt, tyvärr. När man "upplever" en produkt så börjar det med både förpackning o utförande osv. Vad jag undrar är, vad skiljer HiMedia Q5 från andra produkter när jag får karongen.

Förpackningen ser okej ut, när jag öppnar den så ser jag att kartongen är av ett billigare slag än "lite finare grejer". Det jag tänker på är att kartongen saknar behandling på insidan, det är rå kartong... lite billigt, men helt okey. Ingen stor grej.

Spelaren har ju en ordentlig aluminiumlåda så den har sjysst vikt o känsla så. Det som missats (tycker jag) är dels att mitt exemplar har kvar "grader" (har ej slipats snyggt vid displayen), känner jag med fingret på ovansidan längs kanten vid displayen så river man sig... Drar ner lite på mitt betyg, tyvärr.

En annan detalj är att ytbehandlingen verkar sådär. Q5:an känns sträv och det känns som att om du har den hemma o dammar o städar så kan den bli skitig, aluminiumet verkar inte lackad eller har en väldigt matt lack som inte känns så genomtänkt.Jämför med Tizzbird F20, Mede8er MED1000x osv så känns q5:an som den något sämre i finish.

Det följer med en enkel snabbstarts-manual, HDMI Kabel, esata kabel fjärr men inga batterier.

Användarinterfacet i Android
När jag startar upp HiMedia Q5 så startar allt korrekt, inga problem. Det som möter mig är ett GUI som är rätt fult i mina ögon... Det som drar ner betyget är att maskinen är helt gjord för den asiatiska/kinesiska marknaden. Det är massor med Appar för denna marknad där det förstås blir svårt att förstå mycket... Det finns kinesisk Live-TV, min kinesiska är begränsad så den är sådär intressant... Enligt leverantören så ska detta förändras inom 1-2 firmware-releaser, så bättring är på väg. Maskinen kör som de flesta Android 4.03 vilket ger en trygghet för vilka Appar som ska fungera i Google Play.

Fjärrkontrollen tycker jag är ganska bra. Batteriluckan är lite mysko, man lossar hela "underkåpan" på den för att sätta i batteriet. Funktionen på fjärren är alldeles utmärkt, den är intuitiv o enkel. Du kan med ett knapptryck växla mellan musläge eller hoppa från ikon till ikon, mycket bra. Du kommer även åt TV-mode direkt på fjärren (jag letade mig matt i menyerna först), så det är enkelt att välja 1080p50 tex.

Videouppspelning
Att titta på lokala filmer är inga problem. Det finns 3st USB portar och esata. Kör man via lokala nätverket så finns stöd för såväl SMB (Windows standard) och NFS (Snabbare). I princip funkar allt rakt av, stöd för undertexter o olika ljudspår är självklarheter. Det finns mycket bra val när det gäller textningen, storlek, färg, outline, placering osv. Mkt bra. Bildmässigt gör maskinen vad den ska upp till 1080p, kanske inte det krispigaste i alla lägen, men som andra Android baserade Mediaspelare. En nackdel är att maskinen inte tar ISO eller DVD-strukturer, i alla fall inte över SMB.

Titta på Play-tjänster
Att se på SVT-play osv ska vara en Androidbaserd Mediaspelares paradgren. När jag försöker köra Appar för SVT-play blir det problem, inte heller Play.se funkar helt som den ska. En del blockande osv. Kör man däremot direkt i webläsaren är det inga som helst problem.

Lyssna på musik
Ljuduppspelning funkar även den precis som den ska. Käkar MP3 såväl som Flac osv. Har även kört Spotify, inga problem. Har inte kunnat bedömma ev ljudkvalitet än.

Summering
Total summering av spelaren. En spelare med potential. En välbyggd maskin där man gjort lite småmissar i det yttre. Har du intresse av Android är den perfekt, personligen tycker jag att det finns en del småsaker i mjukvaran att justera. Det kan man lätt göra själv oxå i Android, byta launcher osv. Om du ska välja maskinen handlar mycket om du vill köar Android, det finns mycket Appar o stor valfrihet. Vill du ha den mest lättanvända Mediaspelaren är de traditionella (tex Mede8er, Hdi Dune osv) ett bra alternativ. Annars är det tummen upp!!

Redigerat av Kanelbulle, 02 April 2013 - 09:19.

Postad 02 April 2013 - 09:27

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Halva priset? Då är det stickor som ligger i den prisklass?
De flesta stickor lider av svag WLAN signal, du måste trixa med adapters osv.
Har du sett/jämfört vilka utgångar som finns på en sticka och Q5an?
Boxform är mer allround maskin som är direkt anpassad för din hemmabio med alla in och utgångar osv.
Där är skillnaden.

Absolut, men du kan köpa en ruskigt bra router för mellanskillnaden och ställa vid sidan om. Alla har inte problem med WLAN.

In och utgångar är fair point men knappast att det bör kosta dubbelt upp.

Där t ex MiniX Neo X5 bättre än eran då den är samma utformning med med nya Android stöd och kraftigare chip i och med Dual Core? Då ska tilläggas att jag fortfarande tycker MiniX Neo X5 är överprisad.

Test av HiMedia Q5

Har en Q5:a hemma som jag kännt på en del under påsken. Tänkte berätta lite om vad jag tycker hittils:

Första intryck
Mitt första intryck är inte helt positivt, tyvärr. När man "upplever" en produkt så börjar det med både förpackning o utförande osv. Vad jag undrar är, vad skiljer HiMedia Q5 från andra produkter när jag får karongen.

Förpackningen ser okej ut, när jag öppnar den så ser jag att kartongen är av ett billigare slag än "lite finare grejer". Det jag tänker på är att kartongen saknar behandling på insidan, det är rå kartong... lite billigt, men helt okey. Ingen stor grej.

Spelaren har ju en ordentlig aluminiumlåda så den har sjysst vikt o känsla så. Det som missats (tycker jag) är dels att mitt exemplar har kvar "grader" (har ej slipats snyggt vid displayen), känner jag med fingret på ovansidan längs kanten vid displayen så river man sig... Drar ner lite på mitt betyg, tyvärr.

En annan detalj är att ytbehandlingen verkar sådär. Q5:an känns sträv och det känns som att om du har den hemma o dammar o städar så kan den bli skitig, aluminiumet verkar inte lackad eller har en väldigt matt lack som inte känns så genomtänkt.Jämför med Tizzbird F20, Mede8er MED1000x osv så känns q5:an som den något sämre i finish.

Det följer med en enkel snabbstarts-manual, HDMI Kabel, esata kabel fjärr men inga batterier.

Användarinterfacet i Android
När jag startar upp HiMedia Q5 så startar allt korrekt, inga problem. Det som möter mig är ett GUI som är rätt fult i mina ögon... Det som drar ner betyget är att maskinen är helt gjord för den asiatiska/kinesiska marknaden. Det är massor med Appar för denna marknad där det förstås blir svårt att förstå mycket... Det finns kinesisk Live-TV, min kinesiska är begränsad så den är sådär intressant... Enligt leverantören så ska detta förändras inom 1-2 firmware-releaser, så bättring är på väg. Maskinen kör som de flesta Android 4.03 vilket ger en trygghet för vilka Appar som ska fungera i Google Play.

Fjärrkontrollen tycker jag är ganska bra. Batteriluckan är lite mysko, man lossar hela "underkåpan" på den för att sätta i batteriet. Funktionen på fjärren är alldeles utmärkt, den är intuitiv o enkel. Du kan med ett knapptryck växla mellan musläge eller hoppa från ikon till ikon, mycket bra. Du kommer även åt TV-mode direkt på fjärren (jag letade mig matt i menyerna först), så det är enkelt att välja 1080p50 tex.

Videouppspelning
Att titta på lokala filmer är inga problem. Det finns 3st USB portar och esata. Kör man via lokala nätverket så finns stöd för såväl SMB (Windows standard) och NFS (Snabbare). I princip funkar allt rakt av, stöd för undertexter o olika ljudspår är självklarheter. Det finns mycket bra val när det gäller textningen, storlek, färg, outline, placering osv. Mkt bra. Bildmässigt gör maskinen vad den ska upp till 1080p, kanske inte det krispigaste i alla lägen, men som andra Android baserade Mediaspelare. En nackdel är att maskinen inte tar ISO eller DVD-strukturer, i alla fall inte över SMB.

Titta på Play-tjänster
Att se på SVT-play osv ska vara en Androidbaserd Mediaspelares paradgren. När jag försöker köra Appar för SVT-play blir det problem, inte heller Play.se funkar helt som den ska. En del blockande osv. Kör man däremot direkt i webläsaren är det inga som helst problem.

Lyssna på musik
Ljuduppspelning funkar även den precis som den ska. Käkar MP3 såväl som Flac osv. Har även kört Spotify, inga problem. Har inte kunnat bedömma ev ljudkvalitet än.

Summering
Total summering av spelaren. En spelare med potential. En välbyggd maskin där man gjort lite småmissar i det yttre. Har du intresse av Android är den perfekt, personligen tycker jag att det finns en del småsaker i mjukvaran att justera. Det kan man lätt göra själv oxå i Android, byta launcher osv. Om du ska välja maskinen handlar mycket om du vill köar Android, det finns mycket Appar o stor valfrihet. Vill du ha den mest lättanvända Mediaspelaren är de traditionella (tex Mede8er, Hdi Dune osv) ett bra alternativ. Annars är det tummen upp!!

Bra test!

Skulle du kunna testa hur hög bitrate den klarar i 1080p?

Jag har som max fått en MK802IIIS att klara 30Mbps via "rätt" spelare.

Postad 02 April 2013 - 09:54

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
HiMedia Q5

Uppackning
När man uppnade förpackningen möts man av ovansidan av Q5 spelarens aluminiumhölje och tankarna för en till en Apple produkt. När man packar upp den så känns det verkligen som en klalitets produkt till skillnad från andra enheter som är gjorda av plats. I kartongen finns fjärrkontroll (dock inga batterier), sata kabel, hdmi kabel och en lite bruksanvisning.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Uppstart och intryck
Uppstarten tar runt 40-50 sek vilket jag tycker känns ganska ok. När den är startad möts man av en anpassad hemskärm. Denna hemskärm har genvägar till Live TV, My Favorites, Apps Manager, HiTV Online, Browser, FileManager och Setup. Jag tycker inte hemskärmen är speciellt vacker och drar ner helhetsintrycket en hel del. Men vi kör ju Android och denna hemskärm kan lätt bytas ut mot en annan i Play Store.
Det är enkelt att klicka runt med den medföljande fjärrkontrollen

Postad bild

Stöd för nätverk
Q5 har stöd för Samba och NFS nätverksdelnin och har möjlighet att spela upp filer från en PC, Apple eller NAS. Den hittade min nätverksfiler utan problem och det var enkelt att koppla upp sig, Q5:an var stabil både med WiFi och med kabel. Enda problemet är att man bara har tillgång till en enkel utforskare för att accessa sina filmer eftersom Q5:an inte har något inbyggt mediabibliotek. Detta känns lite primitivt tycker jag. Jag upptäckte också att många av mina foldrar kunde jag inte öppna, jag fick ett meddelande som sa ”Conntent can not be read” med utforskaren som följde med. Jag installerade en annan utforskare och då hade jag inga problem med att öppna dessa foldrar. Vissa foldrar på min Mac-Mini visades som tomma, jag har inte lyckats löst det problemet.

Film
Eftersom Q5:an inte har något mediabibliotek så är det utforskaren som gäller när man ska spela upp filmer. Den spelade upp alla filmer som jag matade den med, den hade problem med några HD filmer som hackade andra inte, vet inte om jag hade för många program öppna, för andra större filer hade den inga problem med. Testade både med den inbyggda spelaren och MX Player.
Jag testade även installera Mizuu som är ett mediabibliotek för filmer som är sparade lokalt, dvs filmer inte lagrade på nätverk, men den hittade inte de filmer jag sparat på minneskortet, jag lade inte ner så mycket tid på det.

Streaming
Som ni kanske läste lite tidigare så kommer Q5:an med två stycken förinstallerade streaming appar, Live TV och HiTV Online. Dessa är gjorda för den Asiatiska marknaden och allt står på Mandarin, men är du intresserad av det så finns det mycket smått och gott här och den fungerar utan att använda VPN eller något annan.
Nu över till något som säkert är mer intressant för oss svenskar, de svenska streaming tjänsterna. Jag installerade enkelt apparna som jag vill ha från Play Store.

SVT Play: Fungerar inte. Man får fram menyer och vilka program som streamas men den laddar aldrig streamen.

SVT Play (Browser): Fungerar. Men jag tycker detta är en fullösning då jag vill ha app som fungerar, annars kan jag lika gärna kolla på dator.

Play SE: I menyn för denna app ändrar jag upplösning till den högsta och andrar även player till MX Player. För äldre program fungerar den utmärkt och kvalitén blir bra. Live program fungerar också men här får man lågupplöst och kvalitén i programmen känns riktigt dåligt.

TV4 Play: Inga problem att spela upp något här. Dock har jag inte testat livesändningar för att se om den har samma problem som Play SE

Kanal 5 Play: Testade den lite snabbt. Den ser ut att fungera som den ska. Den öppnas i Landscape läge och man kan inte välja program eller nått, samma fenomen som i mobiltelefon. Har inte testat med appen ”rotate” och ställa den i potrait läge när man startar.

Postad bild
Viaplay: TV och Film fungerar som det ska, har inget att klaga på här. Live Sport flyter på fint och jag fick bra bild när jag kollade på hockey, dock dyker laddningssymbolen upp i mitten avskärmen och den försvinner inte, störande ja.

Postad bild

Netflix: Man kan logga in och välja film. Den laddas, men skärmen blir svart och inget mer händer. Detta verkar vara ett vanligt fenomen för boxar. Vet att på andra boxar är det en ”Android property ”som är satt fel, det är tv.hideStatusBar.enable, som är satt till true men borde vara false. När jag tankar hem appen ”Build Properties” för att kolla hur den är satt på Q5:an så finns inte denna inställning, vilket är väldigt konstigt. HiMedia har sagt att de ska stöda Netflix i kommande firmware, så vi håller tummarna och hoppas.

Postad bild

Postad bild

Spotify: Fungerar som det ska. Dock tycker jag det är tråkigt att Spotify inte har något UI för boxar utan man får samma UI som för mobiltelefon.

HiControl Appen
Denna app gör din smartphone till fjärrkontroll och den fungerar riktigt bra måste jag säga. Den laggar lite med att visa bilden från boxen till telefonen vilket drar ner intrycket lite.

XBMC
XBMC finns ju för Android så jag provade att installera denna app. Mina första försök gick inte bra alls, XBMC installerades men den startades aldrig upp. Men efter installation av appen ”Rotate” och jag satte rotationsläge på landscape så fungerade det att installera XBMC och starta upp den.
XBMC känns ganska rapp och fungerar förvånansvärt bra, den scrapade alla filmer och serier jag har på min NAS och omslag och information hittades utan problem. Dock har inte XBMC stöd för H/W decoding så HD filmer hackar och spelas inte upp bra. Har inte fått XBMC att använda extern spelare som typ MX Player och inte lagt ner någon tid på det heller.

Slutsats
En trevlig maskin som är välbyggd. Eftersom den är Android enhet så finns det många appar som man kan installera och komma runt vissa problem som finns. Dock har den inte default root så vissa program som logcat för att följa loggar och se om man kan hitta varför en app inte fungerar finns inte, vilket jag tycker är en nackdel. Även att HiMedia inte har ett supporter forum tycker jag drar ner på betyget, Pivos är helt klart bättre där. Förhoppningsvis kommer det en ny firmware som ska lösa en del problem med bla Netflix. I det stora hela var det en trevlig upplevelse av min första Android Smart TV box, men den ersätter inte min Mac-Mini som mediastreamer. Vi får vänta till Google I/0 och se vad Samsungs HomeSync maskin klarar senare i vår.

Redigerat av fristil, 03 April 2013 - 14:18.

Postad 02 April 2013 - 10:56

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Slutsats
En trevlig maskin som är välbyggd. Eftersom den är Android enhet så finns det många appar som man kan installera och komma runt vissa problem som finns. Dock har den inte default root så vissa program som logcat för att följa loggar och se om man kan hitta varför en app inte fungerar finns inte, vilket jag tycker är en nackdel. Även att HiMedia inte har ett supporter forum tycker jag drar ner på betyget, Pivos är helt klart bättre där. Förhoppningsvis kommer det en ny firmware som ska lösa en del problem med bla Netflix. I det stora hela var det en trevlig upplevelse av min första Android Smart TV box.

Mycket bra. Med andra ord får man samma stöd/funktioner som billigare stickor ger, där till samma problem.

Kan du kolla vilken bitrate den klarar i MX Player?

Postad 02 April 2013 - 11:02

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Mycket bra. Med andra ord får man samma stöd/funktioner som billigare stickor ger, där till samma problem.

Kan du kolla vilken bitrate den klarar i MX Player?

ska testa när jag kommer hem från jobbet.
Jag har inte testat sticka men det verkar som alla har liknande problem när man läser

Postad 02 April 2013 - 12:49

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
PalmiNio:

Ska testa, ska jag testa både USB o SMB?? Eller på något annat sätt??

Postad 02 April 2013 - 12:51

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

PalmiNio:

Ska testa, ska jag testa både USB o SMB?? Eller på något annat sätt??

Både och. SMB känns liksom som att själva WLANet kan vara begränsat. Men om nu denna maskin ska ha bättre WLAN än stickorna så bör det inte vara så begränsad.

Börja med 50Mbps och jobba neråt.

Postad 02 April 2013 - 13:02

math1203
  • math1203
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Både och. SMB känns liksom som att själva WLANet kan vara begränsat. Men om nu denna maskin ska ha bättre WLAN än stickorna så bör det inte vara så begränsad.

Börja med 50Mbps och jobba neråt.

Som en liten sidenote, jag körde bredbandskollen (har Telia 100mbit i lägenhet) med och utan wifi och fick följande resultat:
Med ethernet-kabel inkopplad: ~90mbit ner / ~11mbit upp
Med WiFi: ~30mbit ner / ~10mbit upp

Postad 02 April 2013 - 13:25

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Som en liten sidenote, jag körde bredbandskollen (har Telia 100mbit i lägenhet) med och utan wifi och fick följande resultat:
Med ethernet-kabel inkopplad: ~90mbit ner / ~11mbit upp
Med WiFi: ~30mbit ner / ~10mbit upp

Ok det var väl ok. Då kommer kanske inte WiFi vara begränsande då för streaming. Tror som sagt att chipet kommer klara max 30Mbps i bitrate vid 1080p i mkv.

Postad 02 April 2013 - 15:51

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
comhem trådat
55 ner 10 upp mbit
30 Mbps gick bra, 35 började den hacka

comhem wifi
25 ner / 6 upp
20 Mbps gick bra, 25 började den micro hacka

Pivosen klarade 3 Mbps

Redigerat av fristil, 02 April 2013 - 15:52.

Postad 02 April 2013 - 19:03

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

comhem trådat
55 ner 10 upp mbit
30 Mbps gick bra, 35 började den hacka

comhem wifi
25 ner / 6 upp
20 Mbps gick bra, 25 började den micro hacka

Pivosen klarade 3 Mbps

Då är det lika klen som många andra då med andra ord. Vilken spelare körde du via?

Redigerat av PalmiNio, 02 April 2013 - 19:03.

Postad 02 April 2013 - 19:35

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Då är det lika klen som många andra då med andra ord. Vilken spelare körde du via?

måste ha varit default player, fick inte upp något val att välja spelare. Installerade om MX Player Pro och nu fick jag upp vilken spelare man kunde välja, dock kunde man inte välja den inbyggda ;-) hmm, men ändå bara 30 Mbps

Postad 02 April 2013 - 19:40

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

måste ha varit default player, fick inte upp något val att välja spelare. Installerade om MX Player Pro och nu fick jag upp vilken spelare man kunde välja, dock kunde man inte välja den inbyggda ;-) hmm, men ändå bara 30 Mbps

Ok samma som Rikomagic MK802IIIS. Med andra ord är denna spelare lika bra/dålig som alla andra mediaspelare som är baserade på Rockchip 3066 men dubbelt så dyr.

Så behöver man inte ingångarna och har ett WLAN nära TVn så är detta ingen produkt att rekommendera. Quad-Core varianterna som är baserade på Rockchip 3188 kommer inom de kommande 2 månaderna och lär landa under 1000 SEK.

Vill man ha en Android spelare så bör man helt enkelt vänta.

Postad 02 April 2013 - 19:49

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Ok samma som Rikomagic MK802IIIS. Med andra ord är denna spelare lika bra/dålig som alla andra mediaspelare som är baserade på Rockchip 3066 men dubbelt så dyr.

Så behöver man inte ingångarna och har ett WLAN nära TVn så är detta ingen produkt att rekommendera. Quad-Core varianterna som är baserade på Rockchip 3188 kommer inom de kommande 2 månaderna och lär landa under 1000 SEK.

Vill man ha en Android spelare så bör man helt enkelt vänta.

Kan bara hålla med där, man bör nog vänta lite, dagens spelare verkar ha samma problem med stream osv. alla bygger ju även på tablet android och inte google TV, vi får se vad Google hittar på under Google I/O där de ska presentera nya Google TV, jag tror appar kan bli betydligt bättre anpassade för TV då.

Postad 02 April 2013 - 20:36

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Kan bara hålla med där, man bör nog vänta lite, dagens spelare verkar ha samma problem med stream osv. alla bygger ju även på tablet android och inte google TV, vi får se vad Google hittar på under Google I/O där de ska presentera nya Google TV, jag tror appar kan bli betydligt bättre anpassade för TV då.

Kör en PicoNord SE802 från NetonNet. Viaplay, Netflix, SVT play med mera fungerar helt utan problem och har aldrig haft de problemen som du beskriver med Q5.

Så för Play finns det andra som fungerar. men som mediaspelare i övrigt för att streama HD filmer från datorn så rekommenderar jag ingen med Android.

Postad 02 April 2013 - 20:41

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Kör en PicoNord SE802 från NetonNet. Viaplay, Netflix, SVT play med mera fungerar helt utan problem och har aldrig haft de problemen som du beskriver med Q5.

Så för Play finns det andra som fungerar. men som mediaspelare i övrigt för att streama HD filmer från datorn så rekommenderar jag ingen med Android.

Ser att din kör Android 4.1, därför undrar jag om detta är ett 4.0.x problem.
Beställde en Tronsmart T428 sticka :-) måste kolla hur det är med Android 4.2 och quad core :-)

Redigerat av fristil, 02 April 2013 - 21:22.

Postad 02 April 2013 - 22:11

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Här kan du se hur PicoNord SE802 hanterar Playtjänsterna:

http://piconord.word...r-play-apparna/

Postad 02 April 2013 - 22:21

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Jag är imponerad. det är så det ska fungera!

Postad 03 April 2013 - 06:26

Carl_d
  • Carl_d
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Nej det är den inte!
Bet beror på hur du mäter också. Det finns andra användare här i forumet som har mätt upp andra värden.
Mät först din bandbred från en PC och sedan från Q5an.

Postad 03 April 2013 - 06:30

Carl_d
  • Carl_d
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
se även denna tråd:
https://www.minhembi...howtopic=308490

Postad 03 April 2013 - 06:49

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Nej det är den inte!
Bet beror på hur du mäter också. Det finns andra användare här i forumet som har mätt upp andra värden.
Mät först din bandbred från en PC och sedan från Q5an.

Vad snackar ni om? Vi pratar inte uppkoppling utan vad den klarar i bitrate för på film. Om nu fristil säger att klipp över 30Mbit/s hackar när han får mätningar på 55Mbit/s så är det inte hans uppkoppling som är problemet.

Er maskin bygger på ett chip för Set-top-box, HiSilicon Hi3716C. Om nu det andra testet du länkade till stämmer så visar Antutu Benchmark att detta chip får ca hälften så mycket poäng som stickor baserade på Rockchip 3066 som brukar ligga 7000+.

Så att den skulle klara tyngre filmer än de med en bitrate runt 30Mbit/s känns inte troligt. Där med är den lika bra/ lika dålig som Rockchip baserade stickor för att köra upp media.

WLAN:et verkar inte vara mer än samma WLAN som sitter i andra stickor fast med extern antenn för jag får också in runt 30-35Mbps ner och 10Mbps upp på min Rockchip 3066. Mer behövs troligen heller aldrig då varken er produkt eller de som byggs på Rockchip 3066 klarar tyngre filer än så. Play tjänsterna kräver i alla fall inte mer.

Så om Fristil nu får 55Mbps ner via Com Hem när han kör trådat så är det bra med han kommer aldrig ha användning för det.

Kan Fristil testa bitraten igen genom att köra från Extern hårddisk eller USB minne?

Redigerat av PalmiNio, 03 April 2013 - 06:51.

Postad 03 April 2013 - 06:58

Carl_d
  • Carl_d
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Stödjer den 1080P Full HD video som Q5an?
Klarar den av DTS-HDMA, TRUEHD 7.1 bioljud som Q5an gör?
Har den RJ45 för tungt material?
Finns det optiskt utgång på den som på Q5an?
Y/Pb/Pr Video?
SPDIF Coaxial(digital audio)?
SPDIF Optical TOSLink(digital audio)?
Finns de liknande HiControl till din enhet som omvandlar mobilen till fjärr?

Du jämför helt olika spelare här.

Som sagt Q5an är mer allround maskin som är direkt anpassad för tv rummet.
din sticka kan du ta till stugan då du inte vill att den tar mycket plats.
Den är bra på ett sätt men de är gjorda för lite olika ändamål.

Redigerat av Carl_d, 03 April 2013 - 10:47.

Postad 03 April 2013 - 09:02

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Stödjer den 1080P Full HD video som Q5an?
Klarar den av DTS-HDMA, TRUEHD 7.1 bioljud som Q5an gör?
Har den RJ45 för tungt material?
Finns det optiskt utgång på den som på Q5an?
Y/Pb/Pr Video?
SPDIF Coaxial(digital audio)?
SPDIF Optical TOSLink(digital audio)?
Finns de liknande HiControl till din enhet som omvandlar mobilen till fjärr?

Du jämför helt olika spelare här.

Som sagt Q5an är mer allround maskin som är direkt anpassad för tv rummet.
din sticka kan du ta till stugan då du inte vill att den tar mycket plats.
Den är bra på ett set men de är gjorda för lite olika ändamål.

Alla android spelare stödjer 1080p, så också Rockchip 3066 baserade. Frågan är INTE om något stödjer 1080p, utan hur TUNGA filmerna kan vara i bitrate. Enligt fristil så hackar eran vid 35Mbpss medan t ex Dune HD Base 3D klara ända upp till 120Mbps.

DTS-MA och övrigt HD ljud är bra om det fungerar problemfritt. Men frågan är hur det står sig i verkligheten om den inte klarar över 30Mbps då HD ljud + 1080p film oftast peakar ovanför detta.

RJ45 för tungt material? Om den nu bara klarar 30Mbps så fristil kommit farm till så klarar den INTE tungt material och behöver då inte RJ45 om man inte har extremt dåligt WLAN hemma eller saknar WLAN.

Ingångar och utgångar är såklart fler.

HiControl är säkert bar men samma typ av styrning finns det ca 1000 appar för och Rockchip har en egen som fungerar mot sina Chip.

Du får ursäkta min skeptiska inställning men jag har sett för många spelare som lovar HD-ljud, 3D och annat i teorin som sen dras av chip som i praktiken inte klarar av så tunga filer. En sak att starta en film och en annan att kunna se en hel film utan massa lagg/buffringar/hack.

Postad 03 April 2013 - 10:44

Carl_d
  • Carl_d
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Extremt dyrt är den inte! Jämför med andra liknande produkter.
Det är olika inköpspriser på en sticka eller en sådan box!
Men det är inte konstigt då man får mycket mer på köpet då du köper en box.
Och akta dig för nya tickor, de har mer buggar än man tror! Men de har ofta bra resultat i bechmark test. Det håller jag med dig. Jag har prövat en del.
Det beror på vad du är ute efter klockferkvens eller eller en pålitlig maskin.

Postad 03 April 2013 - 10:52

Carl_d
  • Carl_d
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Klen och klen:-)
Den klarar av att spela upp 1080P och DTS ljud
Vad är den klen till? Flygga till Mars är den nog klen till:-)
Ska du använda den som en mediaspelare så har den tillräkligt med kraft. Robust och pålitlig dessutom!
Måste säga att vi hade testat en hel del androidbaserade spelare. Då är vi ute efter något nytt så de flesta vi testat inte finns i Sverige,
Denna är en utav de bästa/pålitligaste.

Redigerat av Carl_d, 03 April 2013 - 11:05.

Postad 03 April 2013 - 11:01

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Klara den inte över 30Mbps så är den rätt klen många av mina backuper har högre bitrate än detta ...

Postad 03 April 2013 - 13:21

math1203
  • math1203
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Klara den inte över 30Mbps så är den rätt klen många av mina backuper har högre bitrate än detta ...

De flesta 1080-filmer jag kör har ~24 i Framerate, och ~ 9000 i Kbps, räcker inte det?

Vilken framerate/kbps har "dina" filmer?

Postad 03 April 2013 - 13:25

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Jag kör rena blu ray kopior har rippat hela min blu ray samling till min server därav hög bitrate..

Postad 03 April 2013 - 13:28

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
blu ray standarden skall klara 48 Mbit/s

Postad 03 April 2013 - 13:55

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Extremt dyrt är den inte! Jämför med andra liknande produkter.
Det är olika inköpspriser på en sticka eller en sådan box!
Men det är inte konstigt då man får mycket mer på köpet då du köper en box.
Och akta dig för nya tickor, de har mer buggar än man tror! Men de har ofta bra resultat i bechmark test. Det håller jag med dig. Jag har prövat en del.
Det beror på vad du är ute efter klockferkvens eller eller en pålitlig maskin.

Nu förstår jag inte vad du menar med stabil:

- Netflix fungerar inte
- Viaplay visar en loading mitt på skärmen
- SVT Play fungerar inte

Dessa tjänster fungerar utan problem på SE802. Så stabil och utan buggar känns väl lite fel?

Klen och klen:-)
Den klarar av att spela upp 1080P och DTS ljud
Vad är den klen till? Flygga till Mars är den nog klen till:-)
Ska du använda den som en mediaspelare så har den tillräkligt med kraft. Robust och pålitlig dessutom!
Måste säga att vi hade testat en hel del androidbaserade spelare. Då är vi ute efter något nytt så de flesta vi testat inte finns i Sverige,
Denna är en utav de bästa/pålitligaste.

Du missar poängen igen! att den klarar 1080p säger INGET. En mediaspelare för 200kr kan klarar 1080p.

Jag kan säga att jag är lite av veteran på HTPC/mediaspelarsidan nu efter 5-7 år aktiv. Att klara 1080p är inget argument då alla säger att de klarar 1080p.

Det avgörande är:

1. Vad klarar maskinen av över nätverket.
Där finns många spelare som blåser upp att de har trådat och gigaport men sen klarar inte chipen av belastningen. Samma gäller WLAN och om nu testet som finns i denna tråden säger 30-35Mbps så är WLANet en begränsing, därmed bra att produkten har en trådad anslutning.

2. Vad klarar chipet av i Bitrate.
Bitrate är vad som fyller ut bilden och är en mer avgörande faktor än upplösning. Du kan tekniskt sett ha en 720p film som är tyngre än en 1080p film genom olika bitrate. Detta är såklart sällan fallet men i fallet att säga något klarar 1080p så är det väldigt viktigt att veta HUR TUNG 1080p fil den klarar.

Om det nu är så att den inte klarar över 30Mbps så är den inte kraftfull nog jämfört med riktiga mediaspelare. Då kan man inte garantera att allt som stoppas in kommer fungera utan hack/lagg/buffring.

Min bedömning är att om du ska ha en spelare som är värd pengar så bör den klarar 50Mbps utan problem för då kommer det vara svårt att hitta en film på nätet som kommer över det.

Tar vi t ex klassika Big Buck Bunny som är en bra mätning över 1080p teknad film (Teknat har oftast lägre bitrate) så ligger den runt 10-15Mbps. Tar vi istället Birds klippet så ligger den på runt 40Mbps och då är det bara video, inget ljud.

Så även om 30Mbps är ok så ger det tyvärr inget utrymme till att filmen peakar då och då, typ i någon actionscen, för då kommer man uppleva hack eller artefakter.

När jag testar en spelare så kör jag Jellyfish sample och börjar på 50Mbps. Funkar den då är den god enough och allt annat är bonus. Är det under då är det inget som garanterar att spelaren kommer ge en fullgod upplevelse i 1080p.

Redigerat av PalmiNio, 03 April 2013 - 13:56.

Postad 03 April 2013 - 13:58

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Ska tilläggas att en spelare från Mede8er för under 1000kr klarar över 50Mbps och HD ljud (MED400X2S). Det är ungefär där jag lägger ribban för vad en OK mediaspelare ligger.

Krav över det är om man vill ha 3D.

Redigerat av PalmiNio, 03 April 2013 - 14:00.

Postad 03 April 2013 - 14:16

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
har du hört något mer om firmwaren?

Postad 03 April 2013 - 21:36

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
något som är bra med boxen är de installerade kinesiska stream apparna :-)

Filmer som The Last Stand, Identity Thief, Jack Reacher, chinese zodiac,the incredible burt wonderstone och även Hypnotisören körs gratis där :-) och det fungerar hur bra som helst :-)

Redigerat av fristil, 03 April 2013 - 21:38.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.