Eviga frågan stativare + sub eller golvhögtalare
74 svar till detta ämne
Postad 30 May 2013 - 19:55
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Hejsan! Har idag ett litet ihopplock av diverse högtalare tillsammans med en onkyo tx-nr 818 och ett NAD 216 slutsteg. Har idag ett 5.0 system med canton ergo rc-l som frontar, mordaunt short centet och canton plus D som bakhögtalare. Rc-l som många påstår är vassa har uppenbarligen aldrig drivit dem med bra steg för de lirar mycket fint och med ett jäkla tryck och dynamik. Men de fattas pondus tycker jag. Sen kan jag uppleva att botteregistret bör levereras bättre med en sub trots cantona spelar ner till 18hz men känns ibland lite ansträngda.
Nu till saken att inga av högtalarnar mina utan lånade på test och tillen början var jag nog helt inne på 5.0 senare 7.0 med ett par rc-l som fullregister men känns som jag förlorar en hel del attack och fin torr djupbas.
Men vill heller inte lägga en förmögenhet men någonstans så är 30k absoluta taket för högtalare och sub.
Det känns som att jag kommer få bäst ljud med dubbla subbar och stativare jämtemot golvare + 1 sub. Man får ju "finare" högtalare för mindre peng med stativare.
Sen funderar jag på att testa dipol i bak för diffusare ich bredare ljudbild bak. Men åsikter om dessa? Enda är väl att köpa o testa hur de passar in hemma. Soffan står ju direkt mot bakvägh så finns ingen luft bakåt gör högtalare.
Postad 30 May 2013 - 20:19
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
2 sådana paket: http://www.fyndborse...10.17p-sub-amp1Dessa passar ju ypperligt att ställa på ett par av subbarna: http://www.fyndborse...99.26mkii-pianoDetta borde bli ett system som knappast saknar tryck och du får ett par tusingar över till annat.
Redigerat av robert293, 30 May 2013 - 20:20.
Postad 30 May 2013 - 21:05
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Tackar, har kikat på de tidigare men gillar inte deras design samt banddiskantens smala sweetspot oroar mig lite!
Har däremot kikat runt lite och känns som att MA RX 1 passar mig och där också rxfx med rx centern. Rx2 har ju större element och enligt vissa så går den ju djupare men enligt spec så går rx1 ner till 45 hz och rx2 40 hz så känns inte som att rx2 motiverar priset. Kommer ju köra med en sub till så 45 hz räcker gott från frontarna.
Åsikter om ma rx serien? Bipolare najs eller bajs?
Postad 31 May 2013 - 12:36
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
2 sådana paket: http://www.fyndborse...10.17p-sub-amp1
Dessa passar ju ypperligt att ställa på ett par av subbarna: http://www.fyndborse...99.26mkii-piano
Detta borde bli ett system som knappast saknar tryck och du får ett par tusingar över till annat.
I det övre paketet ingår 2st subbar. Så du behöver bara ett sådant. Tackar, har kikat på de tidigare men gillar inte deras design samt banddiskantens smala sweetspot oroar mig lite!
Har däremot kikat runt lite och känns som att MA RX 1 passar mig och där också rxfx med rx centern. Rx2 har ju större element och enligt vissa så går den ju djupare men enligt spec så går rx1 ner till 45 hz och rx2 40 hz så känns inte som att rx2 motiverar priset. Kommer ju köra med en sub till så 45 hz räcker gott från frontarna.
Åsikter om ma rx serien? Bipolare najs eller bajs?
Gillar man inte designen är ju det synd. Jag har precis den kombinationen hemma sedan en en vecka drygt. Basarna är inte inspelade ännu, men de presterar redan fruktansvärt bra. Jag upplever inte sweetspoten som smal, att banddiskant skulle ha smalare sweetspot i sidled är en myt. Jämför du sedan XTZ 99.26 MK2 med RX1 så är det klasskillnad med fördel 99.26. Har dock inte hört RX2, men kan inte tänka mig att skillnaden är så stor annat än möjligtvis basmässigt. Sen är ju 99.26 en väldigt neutral högtalare och gillar man inte det så ska man ju köpa nåt annat.
Postad 31 May 2013 - 13:45
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Vill ts ha mer pondus i grejerna så är 4st sådana subbar kanon med tanke på priset, man får en mkt jämn o fin bas för små pengar i sammanhanget, finns ju inte mkt i prisklassen på marknaden som kan konkurrera med dubbla sådana paket.
Annars är det väl dubbla 18p som gäller men jag tycker de har blivit väldigt dyra på senare tid.
Orkar man importera finns ju svs som är lite vettigare men det är helt andra pengar också.
Postad 31 May 2013 - 13:51
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Vill ts ha mer pondus i grejerna så är 4st sådana subbar kanon med tanke på priset, man får en mkt jämn o fin bas för små pengar i sammanhanget, finns ju inte mkt i prisklassen på marknaden som kan konkurrera med dubbla sådana paket. Annars är det väl dubbla 18p som gäller men jag tycker de har blivit väldigt dyra på senare tid.
Orkar man importera finns ju svs som är lite vettigare men det är helt andra pengar också.
Du menar så, det är ju väldigt sant  De är dock väldigt stora så det gäller ju att ha platsen. Ja 18p/ICE har stigit rejält i pris.
Postad 31 May 2013 - 14:44
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Postad 31 May 2013 - 15:37
Unregistered39377
-
Unregistered39377
-
Användare
-
-
162 inlägg
Hejsan! Har idag ett litet ihopplock av diverse högtalare tillsammans med en onkyo tx-nr 818 och ett NAD 216 slutsteg. Har idag ett 5.0 system med canton ergo rc-l som frontar, mordaunt short centet och canton plus D som bakhögtalare. Rc-l som många påstår är vassa har uppenbarligen aldrig drivit dem med bra steg för de lirar mycket fint och med ett jäkla tryck och dynamik. Men de fattas pondus tycker jag. Sen kan jag uppleva att botteregistret bör levereras bättre med en sub trots cantona spelar ner till 18hz men känns ibland lite ansträngda.
Beror nog lite på system och storlek på rum. Om man t.ex. kan bi-ampa stora golvare och mest lyssnar musik alt. inte har jättehöga krav för film skulle det kunna gå ganska bra - bas slukar ju effekt och separata ljudvägar ger även det ett renare ljud. Vet inte om Canton Ergo:na har separerade kammare för bas- och övriga element, men det hade skapat ännu bättre delning. Själv började jag med stora golvare och utan sub, men har kommit fram till att ljudet 'limmar' bättre (låter mer korrekt och enhetligt) med stativare runt om (gärna samma tillverkare och serie) och separat sub(ar). Så mitt råd är att välja storlek på stativarna och sub efter rummets storlek och egenskaper, skrubb eller sal. Dagens 2-zons-receivers tillåter ju också att man kan köra en andra zon t.ex. med större golvare också, om man skulle vilja skifta till golvare vid behov.
Postad 31 May 2013 - 15:39
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
http://www.blocket.s...6.htm?ca=15&w=3
TS: SKYNDA....FYNDA......
För någon vecka sedan var där även ett par divine inkluderade i den annonsen om jag inte minns fel. Låter ytterst suspekt, jag menar varför lämnar man inte bara tillbaka grejerna? Men om det är legalt så är det ju fyndläge.
Postad 31 May 2013 - 17:05
Pannbenet
-
Pannbenet
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Det säger kanske mer om min okunskap(?) än kombinationerna i sig, men jag hade innan jag flytta 2 olika setups i samma rum. Båda 2.1 varav den ena b&w cm5 med rel t3 och senare klipsch rf62 II med samma sub som tidigare. Låt tycka vad man vill om högtalarna i sig, men hur mycket tid jag än la ner på att få till ljudet med stativarna så fick jag antingen ingen bas alls, eller en baspuckel så det skallra i allt i rummet. Och lät det bra i en rocklåt så lät de skit när en houselåt kom på istället.
Dvs för mig i MITT fall var det otroligt svårt att få till ljudet trots laborerande med placering, justera in den med hk990n's kalibrering etc. Med golvarna var det bara att koppla in, dela av subben så lågt det gick och allt var frid o fröjd.
Postad 31 May 2013 - 21:39
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Det säger kanske mer om min okunskap(?) än kombinationerna i sig, men jag hade innan jag flytta 2 olika setups i samma rum. Båda 2.1 varav den ena b&w cm5 med rel t3 och senare klipsch rf62 II med samma sub som tidigare. Låt tycka vad man vill om högtalarna i sig, men hur mycket tid jag än la ner på att få till ljudet med stativarna så fick jag antingen ingen bas alls, eller en baspuckel så det skallra i allt i rummet. Och lät det bra i en rocklåt så lät de skit när en houselåt kom på istället.
Dvs för mig i MITT fall var det otroligt svårt att få till ljudet trots laborerande med placering, justera in den med hk990n's kalibrering etc. Med golvarna var det bara att koppla in, dela av subben så lågt det gick och allt var frid o fröjd.
Jag kan hålla med dig i detta. Det är ju så pass mycket enklare att koppla in en golvhögtalare med erforderliga basresurser och bara låta det lira som tillverkaren tänkt sig med delning och ljudnivå. Nackdelen med detta är väl att om du ska ha bas i klass med en korrekt inställd subwoofer av bättre karaktär så blir sagda golvhögtalare betydligt dyrare. Jag kan erkänna att jag har haft en hel del problem med att ställa in mina W10.17p för att få det att låta bra. Det är ju laborering med fas och delning och ljudnivå. Om man dock har bra öra för detta (eller en jäkla massa tid) så kan man ju få till bättre bas än med en golvhögtalare, för mindre pengar. Det är väl där fördelen ligger med att köra stativare och sub. Sen ska ju sägas att till mycket musik räcker en bra stativare långt. Mina går ner till strax under 50 Hz med helt okej tryck (99.26 Mk2).
Postad 31 May 2013 - 21:59
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Rumsliga problem är hifi nördens absolut värsta fiende.......
Postad 01 June 2013 - 09:25
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Tackar för svaren. Jag behöver definitivt provlyssna en del. Jag såg annonsen om xtz ice 18 men känner också att de är suspekt och i första hand blir de nya högtalare för att komplettera med sub/subbar sen.
Glömde skriva att det är film som kommer köras 95% av användningen.
Så xtz 99.26 mkII är "bättre" alternativ än MA rx1?
Vill även provlyssna system audio aura 10.
Rummet är avlångt ca 4x7 och kommer vara kombinerad matsalsdel och vardagsrum. Tv och anlänläggning kommer att vara från tvärs över så Har väl 3.5 meter från tv från siffan som står emot bakväggen. Har även fönster längs hela väggen till höger om soffan så det är nog inte alltför optimalt.
Angående XTZ design så finns ju samma högtalare och subbar fast fyrkantiga designen:)
Postad 01 June 2013 - 11:01
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
Om du vill ha stativare tycker jag XTZ och Ino är mycket trevliga alternativ. Ang. subbar är XTZ helt ok för priset (W10.16 och uppåt). Ett alternativ är att bygga själv om du är lagd åt det hållet.
Postad 01 June 2013 - 12:51
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Ni säljer ju allt in XTZ bra men hur är det med den smala sweetspot som jag läst att banddiskanten medför? Sitter nästan aldrig direkt i centrum av ljudbilden då vi har två divaner på kanterna som man gärna ligger i och upplever inte något större problem med att jag förlorar detalj en bit utanför sweetspot.
Postad 01 June 2013 - 13:57
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
Utan att ha mätdata på just XTZ-diskanten, så tror inte det ska vara några större problem med rätt placering och vinkling av frontarna. Det är främst i vertikalled en banddiskant tappar spridning (vilket oftast är en fördel). Dessutom har du ju XT32 som kommer kunna kompensera frekvenskurvan till viss del i lyssningspositionerna. Ska man lyssna på musik (vilket du inte huvudsakligen kommer göra) anser jag att man ändå ska sitta i mitt emellan högtalarna.
Postad 01 June 2013 - 14:30
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Som jag skrev tidigare så är det en myt att sweetspoten skulle vara smal i horisontalled, kanske snarare att den är smalare i vertikalled. Sen det du beskriver med att ligga längst ut i soffan och ändå ligga i sweetspot (tolkar det som att du ligger rakt framför ena högtalaren) det är det ingen högtalare som klarar av.
Postad 03 June 2013 - 06:31
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Jag vet att man kan inte få "lika" bra ljud på utkanten av soffan som mitt i men man vill ju ha så bred och djup bild med mycket dynamik och pondus:)
Tur är det att svärfars ljudintresse håller jämna steg med mina. Har nu fått låna hem två XTZ 10.16 subbar och kör dem tillsammans med Canton Plus D stativare som front och jäklar vad gött de låter! För att inte tala om att estetiskt är det mycket mer tilltalande med små högtalare på bänken istället för två 130 cm höga frontar som tar plats! Nä nu är de spikat! Stativare med subbar är svaret på de jag söker!
Men nu till själva högtalarna. Bor i Karlskoga så närmast är ju Örebro och Karlstad för provlyssna
Jag vill inte ha pianoblanka högtalare som suger åt sig damm! Och trot eller ej men vita går bort för frugan! Tillhörande klangmatchad center och bakhögtalare skall finnas.
Så de jag kikat på är
Xtz 99.26 mkII
MA RX 1 eller 2
B&W 685
System Audio aura 1
Andra tips eller åsikter?
Redigerat av Fellow88, 03 June 2013 - 06:45.
Postad 03 June 2013 - 17:18
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Har idag varit till Örebro och lyssnat på Monitor Audio Rx2 och Rx6 där jag upplevde rx2an roligare och bastantare. I överlag gillade jag ljudet starkt från MA så rx2 eller rx1 står högt upp just nu.
Lyssnade även på B&W 685 men ingen wow faktor som med monitor audio så de går nog bort. Men får nog kyssna en vända till i Karlstad på dessa.
Synd bara att XTZ 99.26 mkII inte finns att provlyssna i butik nära hemmet.
Postad 03 June 2013 - 17:25
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Jag läste i någon kommentar att RX2 faktiskt lät sämre än RX1 pga att 8" är för stort för lådan. Har du lyssnat även på 1:an?
Postad 03 June 2013 - 17:42
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Nej inte lyssnat på 1an men vill göra det faktiskt pga att rx 2 var lite stor i lådan för att kunna stå på bänken. Den kommer nog täcka TVn. Så ska ta en vända till hifi punkten i Karlstad o lyssna på System audio och monitor audio lite till var min plan
Postad 03 June 2013 - 17:55
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Ja det känns ju vettigt. För om du ändå ska köra bas till kanske RX1 t.o.m. blir en bättre högtalare för dig än RX2.
Postad 03 June 2013 - 19:07
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Ja kanske det! Får se vid provlyssning! Efter lite läsande om de två mot varann så tycker jag många verkar skriva vad jag tyckte när jag fick lyssna på rx2 mot rx6 idag. Att rx2 lät mer och bättre. Större staging och pondus. Men med ett jäkligt detaljerat övre register! Som de är nu är jag nog lite fast iaf och det känns skönt att kanske hittat rätt!
Sen är ju bara frågan om de blir RXFX till bakhögtalare eller RX1
Postad 03 June 2013 - 19:59
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Det är ju bra  Jag tror betydligt mer på RXFX, mycket enklare att få till bra spridning med den typen av konstruktion. Speciellt om man har soffan bära bakväggen.
Postad 04 June 2013 - 16:52
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Hört mig för lite med Hifi-punkten som rekommenderade klipsch alla gånger om jämfört med monitor audio och system audio. Har hört rf62 många gånger och nu då var de motsvarande dessa fast stativare med tillhörande surround och center. Inte varit direkt imponerad av rf62 de jag hört hemma hos svärfar men han har ett väldigt litet rum och kassa förutsättningar. Dessa skulle spela ut MA på det mesta enligt han iaf men jag vet inte. De lilla jag hörde av rx2 med musik blev jag positivt överraskad av storleken och dynamiken av ljudet.
De tråkiga är som sagt att xtz inte kan provlyssnas i butik innan utan att åka långa vägar och dessa är ju väldigt bra enligt många.
Postad 04 June 2013 - 17:27
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
Den sista du ska lita på är en försäljare.
Postad 04 June 2013 - 18:04
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Hmm, hehe. Samma tankar här hemma. Har kollat in högtalare i flera år att ersätta RC.L. Men går bet på deras bredd. Blev så att jag uppgraderade förstärkeriet istället. Vilket lyft för ljudet... ojojoj.
Annars så kommer jag att bygga två hedlundhorn senare i höst, och rulla in dem när frugan sover. Får se om dessa får stå kvar i två timmar efter första primalskriket.
Postad 04 June 2013 - 19:33
Unregistered057bc825
-
Unregistered057bc825
-
Rookie
-
9 inlägg
Har även varit och lyssnat på MA rx-1 och tyckte dom lät riktigt bra ,lyssnade dock inte på rx-2 eftersom dom var så grymt mycket större =( dessutom så är rx1 riktigt fina att titta på!
Lyssna först o lita inte på att "klipsch" spöar allt vilket dom absolut inte gör i allas öron!
Postad 04 June 2013 - 20:05
Fiskbuljong
-
Fiskbuljong
-
Användare
-
-
114 inlägg
Provlyssnat Dynaudio X16? Köpte mina för lite mer än en månad sedan och är ruskigt nöjd. Gick från Kappa600 golvare och kan inte säga att jag ångrar mig. Dom finns för övrigt på Hifi punkten i Karlstad, (där jag provlyssnade mina).
Postad 04 June 2013 - 20:09
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Hmm, hehe. Samma tankar här hemma. Har kollat in högtalare i flera år att ersätta RC.L. Men går bet på deras bredd. Blev så att jag uppgraderade förstärkeriet istället. Vilket lyft för ljudet... ojojoj.
Jag har ju slutsteg på rcl så tror inte de ger mkt mer. Det är ju inte så att jag tycker de spelar dåligt utan just att de tar för mycket plats! Näe jag känner detsamma. Jag kommer gå efter mina egna öron och just nu ligger monitor audio som nr1. Får väll tömma plånboken och köpa xtz 99.26mkII samtidigt på öppet köp i värsta fall om jag känner mig osäker om jag missar något. MEN jag är ju så intresserad av RXFX som bakhögtalare! Sen anser jag att xtz centern är brutalt ful:/
Postad 04 June 2013 - 20:53
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Provlyssnat Dynaudio X16? Köpte mina för lite mer än en månad sedan och är ruskigt nöjd. Gick från Kappa600 golvare och kan inte säga att jag ångrar mig. Dom finns för övrigt på Hifi punkten i Karlstad, (där jag provlyssnade mina).
jag tycker nog 11 000 är för mycket för stativare. Max 7500 hade jag tänkt.
Postad 05 June 2013 - 10:30
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Jag har ju slutsteg på rcl så tror inte de ger mkt mer. Det är ju inte så att jag tycker de spelar dåligt utan just att de tar för mycket plats!
Näe jag känner detsamma. Jag kommer gå efter mina egna öron och just nu ligger monitor audio som nr1. Får väll tömma plånboken och köpa xtz 99.26mkII samtidigt på öppet köp i värsta fall om jag känner mig osäker om jag missar något. MEN jag är ju så intresserad av RXFX som bakhögtalare! Sen anser jag att xtz centern är brutalt ful:/
RXFX kan du ju använda till vilka högtalare som helst.
Postad 05 June 2013 - 18:52
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Jovisst kan jag det men vill ha samma serie så klangmatchningen är bra.
Postad 05 June 2013 - 23:51
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
jag tycker nog 11 000 är för mycket för stativare. Max 7500 hade jag tänkt.
Hade du kunnat tänka dig att betala samma summa för golvare (11000)?
Postad 06 June 2013 - 04:53
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Njae då hade de nog varit så att jag velat ha golvare som jag har nu som spelar ner till 18hz och skippa sub. Är lite klent med utrymme:P
Åker nu iväg till linköping iaf och ska köpa Monitor audio rx center och rxfx vita för 5500 kr så tycker jag gjort ett klipp där! Då är de bara stativarns fram kvar!
Postad 06 June 2013 - 05:12
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Att säga att RC-L spelar ner till 18Hz är lite magstarkt. Ljudet skall ju vara hörbart också... Har du nån mätning som visar en frekvenkurva där RC-L inte har fallit mer än 3dB vid 18Hz blir jag väldigt förvånad...
Postad 06 June 2013 - 10:19
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Njae då hade de nog varit så att jag velat ha golvare som jag har nu som spelar ner till 18hz och skippa sub. Är lite klent med utrymme:P
Åker nu iväg till linköping iaf och ska köpa Monitor audio rx center och rxfx vita för 5500 kr så tycker jag gjort ett klipp där! Då är de bara stativarns fram kvar!
Synd att färgen inte stämmer för hifigurun uppe i norr har ett par rx2 för 3900kr. http://www.hifiguru....audio-rx2/708-0
Redigerat av robert293, 06 June 2013 - 10:20.
Postad 06 June 2013 - 14:30
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Att säga att RC-L spelar ner till 18Hz är lite magstarkt. Ljudet skall ju vara hörbart också... Har du nån mätning som visar en frekvenkurva där RC-L inte har fallit mer än 3dB vid 18Hz blir jag väldigt förvånad...
Inga kurvor tyvärr men faktiskt går de djupare än mina xtz 10.16 som jag har hemma på prov. Dock inte med samma tryck såklart men djupare. Ja de var synd att den inte stämde med färgen! Men de dyker allt upp i framtiden! Kalibrerar just nu om mitt system med nya RX Centern och RXFX högtalarna som dock inte sitter på sin plats på väggen ännu då jag kommer riva hela vardagsrummet om 2 veckor för omtapetsering och golvläggning! Så när allt är klart dyker det säkerligen upp lite bilder i galleriet!
Postad 06 June 2013 - 18:25
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
För att svara på trådfrågan så svarar jag att det tydligt saknas ett alternativ: Golvare och basmoduler. För mig så var det den enda vägen att gå i slutänden iaf. Hur TS ska göra kan jag inte bestämma, men att upplysa om alternativ är ju trevligt.
Jag skaffade ett par golvstående högtalare för att spela över 80Hz. De jag köpte/byggde är konstruerade för att enbart spela det registret och låta basmoduler spela det under 80Hz. Delningen sker via ett aktivt delningsfilter.
Det är väl ingen hemlighet att jag gillar Ino så jag får väl rekommendera TS ett delat Ino-system då: i32s + ProfundusY4. TS får gärna svänga förbi och lyssna på mitt hemmabygge om denne vill  .
Lycka till hur du än bestämmer dig för att göra.
Postad 06 June 2013 - 18:28
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
Inga kurvor tyvärr men faktiskt går de djupare än mina xtz 10.16 som jag har hemma på prov. Dock inte med samma tryck såklart men djupare.
Det enda intressanta är SPL (och dist) på den aktuella frekvensen. Mina hörlurar spelar också ner till 18 Hz...
Redigerat av megagurka, 06 June 2013 - 18:29.
Postad 06 June 2013 - 21:28
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
För att svara på trådfrågan så svarar jag att det tydligt saknas ett alternativ: Golvare och basmoduler. För mig så var det den enda vägen att gå i slutänden iaf. Hur TS ska göra kan jag inte bestämma, men att upplysa om alternativ är ju trevligt.
Jag skaffade ett par golvstående högtalare för att spela över 80Hz. De jag köpte/byggde är konstruerade för att enbart spela det registret och låta basmoduler spela det under 80Hz. Delningen sker via ett aktivt delningsfilter.
Det är väl ingen hemlighet att jag gillar Ino så jag får väl rekommendera TS ett delat Ino-system då: i32s + ProfundusY4. TS får gärna svänga förbi och lyssna på mitt hemmabygge om denne vill .
Lycka till hur du än bestämmer dig för att göra.
Alltså det är ju klart att jag varit inne på golvare med sub men jag anser att det är mer prisvärt och ingen "förlust" att köra stativare. Rx8 har jag alltid varit inställd på men Rx2 kostar 5000 mindre och sub behöver jag vilket som så det är just att det känns mer prisvärt med stativ.
Postad 07 June 2013 - 08:34
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5773 inlägg
Har man stativare kommer man alltid sukta efter golvare, så har det iaf varit för mig genom åren 
Sen när man haft golvhögtalare ett tag så vill man ha stativare igen.
Finns fördelar och nackdelar med båda, därför har jag köpt stativare till datorn och golvare till hemmabion.
Kör B&W 685 till dator och 683 till hemmabion.
Postad 07 June 2013 - 08:51
Unregisteredafd14748
-
Unregisteredafd14748
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Jag hade Elac bs184 och Velodyne spl1000ultra. Det lät jävligt bra! Men sen skaffade jag ett par stora golvare, Quadral M5. Nu vill jag inte ha stativare igen! Bättre när högtalarna själva spelar basen tycker jag, även om det inte alls lät dåligt innan. Men för mig kändes allt bättre med golvarna, förutom storleken.
Postad 07 June 2013 - 09:18
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
Rent ljudmässigt har golvare har ju ingen nackdel mot stativare (om båda är välbyggda), så det är mer en fråga om pris och storlek. Om man lyckas integrera stativare och subbar bra ger dom ofta mer och bättre ljud för pengarna än ett par golvare. Men golvare + subbar är ju ett bättre alternativ rent ljudmässigt.
Postad 07 June 2013 - 09:22
Unregistered4b026b86
-
Unregistered4b026b86
-
Beroende
-
-
1292 inlägg
Det är ju enklare att få ett par golvare att spela ok (mindre parametrar som måste stämma dvs nivå, fas och tidsfördröjning).
Med ett par stativare och sub så har man däremot större möjligheter att anpassa till rummet och därför bättre chanser att få till det i ett sämre rum (kan dock kräva en hel del omflyttningar/mätningar och justeringar).
Not: RC-L spelade ungefär -6dB vid 23Hz i mitt rum när jag hade dom, det var också betydligt djupare än subben jag hade då (en Canton Karat AS300 med en aktiv och en passiv 12" som var väldigt fin i 30-80Hz området) som hade -6dB ungefär vid 27Hz (vilket nog är ganska vanligt bland subbar  ).
Postad 07 June 2013 - 15:46
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Det är ju enklare att få ett par golvare att spela ok (mindre parametrar som måste stämma dvs nivå, fas och tidsfördröjning). Med ett par stativare och sub så har man däremot större möjligheter att anpassa till rummet och därför bättre chanser att få till det i ett sämre rum (kan dock kräva en hel del omflyttningar/mätningar och justeringar).
Not: RC-L spelade ungefär -6dB vid 23Hz i mitt rum när jag hade dom, det var också betydligt djupare än subben jag hade då (en Canton Karat AS300 med en aktiv och en passiv 12" som var väldigt fin i 30-80Hz området) som hade -6dB ungefär vid 27Hz (vilket nog är ganska vanligt bland subbar ).
-6db vid 23hz är ju respektabla siffror för en halv stor golvare som låter helt ok. Sen vet man ju inte om de går lägre i andra rum, frågan är om det finns riktiga mätningar på dom?
Postad 07 June 2013 - 16:52
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Jag har inga mätningar mer än att mitt ex tappade ballansen så fort jag spelade ett stycke orgelmusik, där en basgång gick så lågt som 16,5Hz. 
Intet sagt att denna punkt är över -12dB från högtalaren mer troligt att dåvarande rum måste ha hjälpt till med stående våg. Rummet är ju din bästa eller värsta vän vad gäller att få styr på önskad frekvenskurva vid lyssningplats.
Edit:
Numer har mina RC-L stöd av en Velodyne 10 HGS. Den har en servostyrning och återkoppling till slutsteg som gör det möjligt för löjligt låga frekvenser vid hög volym, med förhållande vis låg distortion.
Redigerat av PML73, 07 June 2013 - 16:56.
Postad 07 June 2013 - 16:58
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Jag ska ta o testa med rc-l igen och dela dem runt 40 hz och låta subbarna göra resten. Sen har jag ett par mindre golvare från polk som jag ska pröva också. Men blir de nya golvare så hoppas jag rx8 är vad jag söker för den är inte för dödligt stor och matchar resten av systemet!
Angående mitt nyförvärv rx center och rxfx är jag väldigt nöjd med centerns förmåga att ge en stor kraftig ljudbild med ett jäkla punch i! Rxfx ger ett stort lyft i surroundkänsla! Har inte monterat dem efter rekommendationerna ännu men rymden och närvaron är riktigt bra!
Postad 16 June 2013 - 19:15
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Alltså, blir fan tokig. Mitt rum är nog ett stort problem. Det är ca 8x4 meter och jag har ju min anläggning på kortsidan vilket inte är optimalt plus en ingång som är 2x2 meter.
Har testat med canton plus D plus dubbla XTZ 99.16w 10 och fick inte direkt de jag eftersträvade. Trycket fattades och attacken fattades. Sen kopplade jag in canton ergo rc-l igem med sin box och blev jätte nöjd!
Men sen bygger svärfar sitt biorum hemma som är ca 5x4 meter där högtalarna fram står ca 1 m från väggen så de har mycket luft runt sig. Han har för övrigt klipsch rf62 och när vi delade hans rf62 vid 40hz och satte på de dubbla xtz subbarna blev de ett jäkla ljud! Jag bldv väldigt imponerad så känner nu att det nog är golvare som jag ska ha trots allt. Men frågan ör om det är rx8 jag söker som frontar? Nu har jag ju rx center och rxfx bakhögtalare och är väldigt nöjd.
Men är rx8 en bra hemmabiohögtalare?
Kommer jag behöva två subbar eller duger en?
Är mitt rektangulära rum ett stort problem? Min svärfars rum var helt tomt på resonansdämpande föremål som gardiner och mattor vid provlyssningen. Men jag gillade ljudet väldigt mycket!
Postad 16 June 2013 - 19:30
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Ditt rum ställer nog till det låter det som, rummet har enorm inverkan och ett dåligt sådant kan slakta vilka prylar som helst...hur mkt de än kostar medans du kan få bra ljud ur rena budget grejerna i ett bra rum.
Har du mkt eko i rummet?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|