Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HDMI genom CAT kabel

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 June 2013 - 11:03

MuZe
  • MuZe
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Hej jag undrar lite om det här med hdmi över nätverk.
måste jag ha en konverter eller räcker det jag gör en patch kabel?

måste jag ha en signal förstärkare om inte hur långt tror ni man kan dra utan att behöva förstärka signalen?

är inte dom flesta hdmi kablar 19 stifts eller mer? vilka behöver man och vilka kan man skita i? då man bara har 16 kablar med två nätverkskablar

vill nämligen sätta alla enheter i en central och enbart dra fram en kabel till varje tv och slippa alla olika boxar i jämte tv'n
vilket också skulle kräva en ir transmiter i varje rum får man plats med detta i dom här 2 nätverkskablarna också?

Postad 14 June 2013 - 12:09

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0
Du behöver en converter. Längd beror på convertern och upplösning (ex. 720p vs. 1080p). Du lär inte få plats med fler signaler om inte convertern skulle råka stödja det (om det ens finns).

http://www.kjell.com...tp-kabel-p98435

Redigerat av BitterMelon, 14 June 2013 - 12:09.

Postad 14 June 2013 - 13:12

MuZe
  • MuZe
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
ahh ok 100kr per konverterare är helt klart ok har bara sett sånna för ca 1000 kr /stycket.
får jag skicka med någon enkel 2 ledare för ir hanteringen bara några bra tips på ir grunkor grunka?
blir juh en digital box till varje rum så separata ir sändare får det vell bli eller?

Postad 14 June 2013 - 15:50

MuZe
  • MuZe
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
hittade en massa hdmi extenders med ir sändare i sig hade vart perfekt men dom e alldeles för dyra nogom som känner till ågon billigare eller kan man köpa separata extenders och koppla på sig på kjell's hdmi extender?
hade tänkt mig i prisväg ca 4-600 kr per rum mer tycker jag nog inte att det e värt

Redigerat av MuZe, 14 June 2013 - 15:59.

Postad 24 June 2013 - 14:06

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Min uppfattning, baserad på de som installerar lösningar med CAT-förlängning, är att du får vad du betalar för. Nu kanske du kan ta risken att då och då rycka loss kablar och fippla när det plötsligt inte fungerar. Det som får priserna att sticka iväg (2000 kr+) för pålitliga lösningar från exempel Atlona är att dessa tillverkare är noggrannare att specificera och testa hur utrustningen ska fungera både praktiskt och elektroniskt. Med andra bättre driftstabilitet. Att bygga in IR och separat strömförsörjning får priset att snabbt stiga och då är man på nivån där man lika gärna kan välja kvalitetsprodukterna med en gång.

För övrigt har CAT-förlängning inget med "nätverk" att göra. Nu är inte frågan ställd just i denna tråd men jag har haft den här diskussionen så många gånger att jag vet att en vanlig missuppfattning är att man kan koppla på adaptrarna i sitt nätverk. Men nej, nej. Helt olika saker.

Postad 24 June 2013 - 15:09

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Kan intyga att Atlona hdmi-cat är grymma, visst de är dyrare än Kjells grejer men som nämndes ovan: de håller vad de lovar.

Postad 03 July 2013 - 21:16

SiggeLund
  • SiggeLund
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag provade att bygga med den från Kjell idag. Resultat: Katastrof. Bilden såg ut som man kört den över en komradio från BR Leksaker. Rödtint, brus, flimmer. Horribelt.

(Redigering: Då mitt grundproblem visade sig vara ett idiotiskt bildbehandlingsfilter som var påslaget default i AV-receivern så kan jag inte med säkerhet hävda att Kjells CAT-converter var kass)

Redigerat av SiggeLund, 04 July 2013 - 14:05.

Postad 05 July 2013 - 22:11

MuZe
  • MuZe
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
joo är lite rädd för prestandan på kjells då dom flesta andra konverterna kostar mång dubbelt mer.

Postad 29 August 2013 - 10:03

Unregistered19ca616b
  • Unregistered19ca616b
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Testade kjells Goobay konverter igår. 2 x 30 meter cat 6 kabel till projektorn, fungerade helt ok.
1300:- med kabel.
Syftet är att vid fåtal tillfällen kolla på fotboll e.d. på projektorn i en byggnad bredvid. Sätta upp en ny parabol med ny box och extra abbonnemang är alldeles för dyrt för de få tillfällen som det är aktuellt.

Redigerat av Unregistered19ca616b, 29 August 2013 - 10:04.

Postad 25 September 2013 - 09:59

Unregistered19ca616b
  • Unregistered19ca616b
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Efter nästan en månad med denna lösning får jag säga att jag är nöjd. Viasats 3D SBS funkar. Så kommande sommars fotbolls-vm blir kanon att kolla på storbild.

Postad 20 November 2013 - 00:46

Aibo
  • Aibo
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag sitter med samma problem som många andra. Har bildkällan i ett rum och skärmen i ett annat. Är dock inte så sugen på Kjells Goobay extender då den bränner 2 st Cat5e/6 kablar. Det finns nämligen draget två uttag per rum i bostadsrätten och jag använder redan ett till datorn. Så helst skulle man ju vilja hitta lösningar som klarar sig på 1 st Cat5e/6 kabel.

Har hittat följande varianter hos Gefen:
Extender for HDMI 3DTV - http://www.gefen.com...sp?prod_id=9419
HDBaseT Extender for HDMI over one CAT5 - http://www.gefen.com...p?prod_id=10870

Dock så kostar de $599 respektive $499. Fördelen med den dyrare är att den även fixar IR signalerna. I övrigt verkar prestanda lika.

Men klurar lite på det här med HDBaseT. Är det några särskilda krav på anslutningarna om man vill köra det protokollet eller går det med vilka Cat5e/6 kablar som helst?

Postad 20 November 2013 - 06:27

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0

Jag sitter med samma problem som många andra. Har bildkällan i ett rum och skärmen i ett annat. Är dock inte så sugen på Kjells Goobay extender då den bränner 2 st Cat5e/6 kablar. Det finns nämligen draget två uttag per rum i bostadsrätten och jag använder redan ett till datorn. Så helst skulle man ju vilja hitta lösningar som klarar sig på 1 st Cat5e/6 kabel.

Har hittat följande varianter hos Gefen:
Extender for HDMI 3DTV - http://www.gefen.com...sp?prod_id=9419
HDBaseT Extender for HDMI over one CAT5 - http://www.gefen.com...p?prod_id=10870

Dock så kostar de $599 respektive $499. Fördelen med den dyrare är att den även fixar IR signalerna. I övrigt verkar prestanda lika.

Men klurar lite på det här med HDBaseT. Är det några särskilda krav på anslutningarna om man vill köra det protokollet eller går det med vilka Cat5e/6 kablar som helst?

Tjena, jag var i en liknande sits som dig och köpte följande kit från CYP: http://www.digitaltv...hp?k=330&p=3767

Jag valde att stödja min lokala hifiklubben handlare som också är kan få fram CYPs produkter om man pratat med rätt anställd.

Båda enheterna behöver ström men skiten funkar. Har inte haft något som helst fel sedan jag fick produkten. Kör med en den cat6a kabel som digitaltvexperten rekommenderar för att HDMI över CAT ska funka: http://www.digitaltv...dukter.php?k=29

Läs där! jag tror verkligen att kabeln är viktig för att detta ska funka bra. Visst, kör man upplösning på 480p så funkar nog vilket shit som helst nästan, men för 1080p krävs det nog någonting gediget.

Postad 20 November 2013 - 22:15

Aibo
  • Aibo
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Tjena, jag var i en liknande sits som dig och köpte följande kit från CYP: http://www.digitaltv...hp?k=330&p=3767

Jag valde att stödja min lokala hifiklubben handlare som också är kan få fram CYPs produkter om man pratat med rätt anställd.

Båda enheterna behöver ström men skiten funkar. Har inte haft något som helst fel sedan jag fick produkten. Kör med en den cat6a kabel som digitaltvexperten rekommenderar för att HDMI över CAT ska funka: http://www.digitaltv...dukter.php?k=29

Läs där! jag tror verkligen att kabeln är viktig för att detta ska funka bra. Visst, kör man upplösning på 480p så funkar nog vilket shit som helst nästan, men för 1080p krävs det nog någonting gediget.

Jo, CYP's prylar är ju också ett alternativ. Lite billigare än Gefens, men inte mycket. Personligen har jag inget behov av IR men annars verkar kittet som du köpte vettigt.

För min del är jag mest oroad över datornätet i bostadsrätten. Det är ju ett nät som redan är inbyggt i huset så jag vet faktiskt inte riktigt vilken CAT-klassning som kablarna i väggarna har. För mig handlar det inte så mycket om avstånd, utan mer om att få en snygg och nästintill osynlig installation genom att nyttja det befintliga nätet i huset. Att dra ny kabel skulle vara lite kontraproduktivt, i så fall kan jag lika gärna spika upp en riktig HDMI kabel. Mycket billigare, men fult som stryk.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.