Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bassfreaks!:) Här har ni jävligt intressant läsning skrivet av professo

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 February 2014 - 16:51

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
Här är länken.

http://www.soundocto...papers/subs.htm

Postad 11 February 2014 - 17:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Intressant det där om att plugga basportarna i övriga högtalare. Ska testa det.

A similar situation exists with home theater setups where the customer THINKS that the front speakers are "full range". Even so, the BEST approach is to seal the ports, operate the 5 channels as "small", crossover at 80 (or even a bit higher, but NEVER lower) and correct the timing issues inherent in all modern subs by setting (in the receiver or processor's setup menu) ALL the distances THE SAME, and to a small number such as 7 feet; then set the sub to 12 feet MORE (i.e. 19 feet) and THEN use the variable phase control on the sub to fine tune the relationship at the 80 Hz crossover point. Some better speaker companies that make "large" speakers (such as B&W) are aware of this port issue and supply port plugs just for this purpose. Kudos to them.

Postad 11 February 2014 - 21:00

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
Får ju garanterat bättre timing mellan frontar och subwoofer på det sättet.

Man eliminerar ju en baskälla som är off phase redan ifrån början precis som barry förklarar.

Postad 11 February 2014 - 23:25

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Tackar!

Postad 12 February 2014 - 06:33

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1150 inlägg
  • 0
Täppa igen portarna? Jag har x8 med två portar i varje men bara 2 pluggar. Vad kan man köpa o plugga den andra?

Postad 12 February 2014 - 08:56

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Kanske en billig skummadrass som du har på vinden eller något sånt?

Postad 12 February 2014 - 08:57

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
"Some better speaker companies that make "large" speakers (such as B&W) are aware of this port issue and supply port plugs just for this purpose. Kudos to them."

Känns bra att vara en B&W ägare :D

Postad 12 February 2014 - 09:32

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Xtz pluggar finns på hifi kit och fyndbörsen.

Postad 12 February 2014 - 12:31

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Intressant läsning.

Postad 12 February 2014 - 12:52

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Här har ni en mycket bra trådhttp://www.faktiskt....ewtopic&t=26471

Postad 12 February 2014 - 14:44

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Så kan det vara så enkelt att plugga portarna i frontarna, köra en kalibrering i recievern med tex audyssey, sätta alla högtalare på small, dela på minst 80hz! Klart? :D

Postad 12 February 2014 - 14:57

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
nja inte riktigt va!:)

han förklarar ju så man förstår vad portarna gör på en högtalare OCH inte minst varför en sluten sublåda är att föredra.

sen måste man ju jobba med impulssvar och så alltså timing/distans och fasjustering för att få allt perfekt.

Om man säger såhär ....du/man kan bara få till allt som har med timing/impulssvar perfekt om man har element som rör sig åt samma håll samtidigt och inte då som en basport där basfrekvenserna kommer ut ur lådan när elementet rör sig inåt....PHASE DELAY big time som det inte går att göra nått åt det är så högtalaren/baslådan är konstruerad.

men detta stod ju så väl i texten!:)

Postad 12 February 2014 - 15:07

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Täppa igen portarna? Jag har x8 med två portar i varje men bara 2 pluggar. Vad kan man köpa o plugga den andra?

Borde gå att köpa där du köpte högtalarna.
Är det ett mindre rör lär dessa passa
http://www.ljudfokus...sreflexror/180/

Postad 12 February 2014 - 15:23

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Skulle inte bry mig om att stoppa sockar i portarna om jag inte hade högtalare som var avstämda kring ~55Hz eller högre
har man golvare avstämda kring 25-38Hz så är nyttosignalen från porten så dämpad att det är insignifikant.

tänk själv 80Hz 24dB/oktav vilket ger betydande dämpning vid ex.vis 35Hz. L-R är tex -6dB vid 80Hz om det är den tänkta delningsfrekvensen, och då blir alltså 35Hz dämpad med ytterligare ~24dB
visst porten bidrar över och under men det är inget man bör ligga sömnlös över.

Så behåll sockarna på och lyssna på lite musik istället.

Postad 12 February 2014 - 15:51

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0

nja inte riktigt va! :)

han förklarar ju så man förstår vad portarna gör på en högtalare OCH inte minst varför en sluten sublåda är att föredra.

sen måste man ju jobba med impulssvar och så alltså timing/distans och fasjustering för att få allt perfekt.

Om man säger såhär ....du/man kan bara få till allt som har med timing/impulssvar perfekt om man har element som rör sig åt samma håll samtidigt och inte då som en basport där basfrekvenserna kommer ut ur lådan när elementet rör sig inåt....PHASE DELAY big time som det inte går att göra nått åt det är så högtalaren/baslådan är konstruerad.

men detta stod ju så väl i texten! :)

Jag är väldigt färsk i området, men försöker förstå :)

Men justerar inte en kalibrering i audyssey timing? Och vad jag har förstått så behöver man inte pilla på polariteten på en sub om du ska använda en kalibrering som audyssey? :wacko:

Eller vad är det man ska pula med manuellt, förutom att plugga portarna och justera delningsfrekvensen?

Sen när det kommer till "80Hz 24dB/oktav" måste jag läsa vidare om hur det fungerar!

Redigerat av babben33, 12 February 2014 - 15:52.

Postad 12 February 2014 - 16:06

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
Hej!

Jo Audyssey "ska" göra det men jag kan säga att jag aldrig någonsin fått till det så som man önskat... blir olika resultat ta mig f... varje gång man mäter och som sagt bra blir det inte heller! (inte för mig i varje fall)

manuell inställning är ju absolut att föredra men kräver ju mic med REW eller liknande program....OM du nu inte har referensfiler på en skiva och känner att du vill använda hörseln;)

Postad 12 February 2014 - 16:52

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Alltså.

Först ska man placera ut subben där man tycker den låter bäst. Tex krypmetoden, eller mäta sig till bästa frekvensrepsons?

Tillvägagångssättet till att få en sub att spela i fas och rätt polaritet:

"Method A (easier, but less accurate) After you have placed the sub where you want it, put YOUR HEAD equidistant between the sub and the speaker it is CLOSEST TO (for example the LEFT FRONT). Disconnect the 'other' front speaker. Play the 80 Hz tone and adjust the PHASE CONTROL of the sub and the POLARITY SWITCH until the bass is loudest and cleanest - in other words, the peak.

Method B (more accurate, and more work...) Invert the polarity of the MAIN speaker the sub is CLOSEST TO. Disconnect all the other speakers in the room. Place your head equidistant between the sub and the speaker it is closest to. Play the 80 Hz tone. Adjust the phase control until you hear a distinct NULL. (IT MIGHT EVEN DISAPPEAR COMPLETELY) If you can't get a null then flip the POLARITY switch on the JL sub and adjust the phase control again. There should be some setting of the two controls on the JL sub which will provide a rather sharp null - in fact you might be amazed at how easily and completely the bass cancels. Now put the wiring back the correct way to that one speaker. Reconnect the other speaker and you're done.

Om jag förstått det rätt:

Leka med avståndet på subben i recievern samtidigt som man leker med antingen 0 eller 180 grader switchen på subben?

Jag vill verkligen förstå det här :D

Om man nu vill använda audyssey för EQjusteringen(vilket jag tycker funkar väldigt bra till film), Ska man först börja med att köra den kalibreringen och sedan gå på subbens fas och polaritetsjustering efteråt?

Redigerat av babben33, 12 February 2014 - 17:27.

Postad 23 February 2014 - 19:36

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
Hej!'

Nån som provat tipsen som barry ger angående integreringen mellan front och sub/subbar?

Mvh/Micke

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.