Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NAS och smarttv

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 February 2015 - 11:42

Gallianoman
  • Gallianoman
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag har precis köpt en Sony KDL-50w805BBN och har en NAS med rätt mycket film på hemma. Om jag fattat det rätt så ska jag kunna se filmerna direkt från NAS:en på tv:n... Men hur gör jag? Ställer jag bara in DNLA (?!) eller vad det heter på Nasen och då dyker det med "automatik" upp på min "homeskärm" på tv:n?

Eftersom det just nu är lite renoveringstime hemma så har jag idag inte nas:en inkopplad och kan prova ens det enklaste testet... utan tänkte höra mig för här hos proffsen först...

Postad 06 February 2015 - 17:27

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Om du har Plex te.x så kan du installera Plex på NAS:en och då får du typ som ett eget Netflix kan man säga.

Postad 06 February 2015 - 19:51

Gallianoman
  • Gallianoman
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hmmm, nej, kollade upp det och eftersom jag har en Netgear duo version 1.... Så verkar det inte finnas plex till den...

Läser om ett alternativ som heter readydlna...

Kan inget om detta....

Postad 07 February 2015 - 06:54

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Du måste nog ha en ReadyDLNA Router.

En ReadyNAS alltså.

Kolla på den här beskrivningen så kanske du får fram nåt:

http://kb.netgear.co...thawk-router%3F

Jag har en Netgear Centria ( 499:- på Webhallen inkl. en 2Tb HDD! ) med det på, och det funkar rätt bra, även om det verkar som filer ( = filmer ) ibland 'tömmer' sig, dvs blir 0 bytes ...
Har inte orkat bry mig om varför än, för för det mesta funkar det ju.

https://www.google.c... have readydlna

Redigerat av Kung Nu, 07 February 2015 - 06:58.

Postad 07 February 2015 - 09:19

Gallianoman
  • Gallianoman
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jo, det är en readynas duo v1 jag har och igår hostade det igång. ��

...funkar fint, även om det nog finns en del förbättringspotential . Alla filmer hamnar ju i en stor klump och det där med mappar och sortering kan man glömma uppenbarligen....

Finns det någon här som använder det aktivt och har något smart upplägg? Är det en modernare nas med möjlighet att köra exempelvis plex server som gäller?

Postad 07 February 2015 - 09:20

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Hmmm, nej, kollade upp det och eftersom jag har en Netgear duo version 1.... Så verkar det inte finnas plex till den...

Läser om ett alternativ som heter readydlna...

Kan inget om detta....

Hej,
Om jag inte missminner mig så bygger Netgear Duo på *nix, vilket då borde resultera i att du kan slänga upp en Plex media server.

Snabb googling gav mig: http://www.readynas....hp?f=36&t=63025

Kolla runt där på readynas's forum och du skall finna.

Det som är bra fall om du får det att fungera är att du då kan ladda ner undertexter m.m per automatik.

Postad 07 February 2015 - 10:15

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

...funkar fint, även om det nog finns en del förbättringspotential . Alla filmer hamnar ju i en stor klump och det där med mappar och sortering kan man glömma uppenbarligen....

Det förstår jag inte, för jag kommer åt min HDD (som man kan ha både fast monterad inuti Netgear Router, eller löst ansluten via USB till densamma Router) från Win7, där jag har den Utdelad som Z:.

Jag kan alltså skapa mappar precis som jag vill, som jag sedan kommer åt antingen direkt via min Samsung Tv eller via min Xtreamer Mediaspelare.

Postad 07 February 2015 - 12:01

Gallianoman
  • Gallianoman
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Det förstår jag inte, för jag kommer åt min HDD (som man kan ha både fast monterad inuti Netgear Router, eller löst ansluten via USB till densamma Router) från Win7, där jag har den Utdelad som Z:.

Jag kan alltså skapa mappar precis som jag vill, som jag sedan kommer åt antingen direkt via min Samsung Tv eller via min Xtreamer Mediaspelare.

Jag undrar om inte det är skillnad på dlna-server och att dela ut mappar som du har gjort...kan det vara så att min NAS står för datakraften att visa filmen medans din tv bara läser filen? (Var det en förståelig teori? :)

Jag kanske också kan dela ut mapparna som ligger på nas-disken och låta tv:n läsa...

Jag är som sagt var rätt grön på det här....

Postad 09 March 2015 - 16:58

Unregistered02d8e9f3
  • Unregistered02d8e9f3
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Var 5:e år är det dags att börja läsa på hur långt tekniken har kommit framåt känns det som...

Jag har ett NAS (qnap) som inte klarar av att transkoda film lokalt. Men jag strömmar till en liten dator som är inkopplad i TV:n.

Nu funderar jag på att skaffa en ny TV och undrar då om processorkraften i nya TV-apparater alltså har kommit så långt att avkodningen sker i TV:n?

Eller misstolkar jag allt här, kanske.

Postad 09 March 2015 - 17:05

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0
Jag skulle hållig kvar i datorn, den kommer alltid att springa varv runt en TV, om inte i prestanda,
så iaf i funktionalitet.

Postad 10 March 2015 - 08:58

Unregistered02d8e9f3
  • Unregistered02d8e9f3
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Med ny menade jag en till. Så det jag vill veta är om jag behöver köpa en dator till också. Jag är rädd för att om jag går in på Siba så vet ingen vad jag pratar om. Alternativet är att köpa en RPi2 eller någon av de nya supersmå lådorna med Windows 8 från Kina. Men om det går att slippa det vore det ju fint.

Redigerat av Unregistered02d8e9f3, 10 March 2015 - 09:02.

Postad 10 March 2015 - 09:03

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0
Tja, det är väl bara att testa i så fall ?

Är du inte nöjd med vad TVn presterar, köp en dator till ....

Redigerat av frollic, 10 March 2015 - 09:12.

Postad 10 March 2015 - 10:21

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0
Jag har första generationen av Ready NAS DUO och det funkar fint att dela ut till mina TV. En Samsung, en Panasonic och två Thomson. Plus till några media spelare.

Du måste dela ut mappen med dina filmer i så att din NAS visar mapparna för anslutna DLNA prylar, annars om alla mappar skulle synas blev det lite jobbig.
Se bifogad bild från NAS.
Jag tycker det funkar kanon, framför allt är det smidigt att spela in från min Miraclebox ( sat mottagare ) till en mapp i NAS:en och sedan kunna spela upp och/eller timeshifta till valfri TV.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   137.25K   1 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  image.jpg   123.45K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av OMD28, 10 March 2015 - 10:24.

Postad 10 March 2015 - 10:41

Unregistered02d8e9f3
  • Unregistered02d8e9f3
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Okej. Men då har jag förstått rätt att det i alla fall är teoretiskt möjligt för en modern TV att spela upp .mkv eller annat som den har stöd för, bara genom att se till att den har åtkomst till en mapp på NASen? Och att hela kedjan har DLNA-stöd.

Postad 10 March 2015 - 10:51

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Okej. Men då har jag förstått rätt att det i alla fall är teoretiskt möjligt för en modern TV att spela upp .mkv eller annat som den har stöd för, bara genom att se till att den har åtkomst till en mapp på NASen? Och att hela kedjan har DLNA-stöd.

Bara för att en TV har DLNA-stöd, betyder inte automatiskt att den stöder samtliga filformat.
DLNA är ett sätt att transportera data, inte ett format.

http://www.which.co....ce/what-is-dlna

Redigerat av frollic, 10 March 2015 - 10:52.

Postad 10 March 2015 - 10:52

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Kortfattat svar, YES!

Postad 10 March 2015 - 11:00

Unregistered02d8e9f3
  • Unregistered02d8e9f3
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Bara för att en TV har DLNA-stöd, betyder inte automatiskt att den stöder samtliga filformat.
DLNA är ett sätt att transportera data, inte ett format.

http://www.which.co....ce/what-is-dlna

Varför är du dryg?

Jag har inte påstått det du säger. Jag sa"... eller annat som den har stöd för".

OMD28 - tack för svar.

Postad 10 March 2015 - 11:10

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Varför är du dryg?

För att du ska förstå att DLNA inte är en universalnyckel till alla lås ?

Jag har inte påstått det du säger. Jag sa"... eller annat som den har stöd för".

Därför att det blir väldigt jobbigt för dig om du tex har allt i MKV-format, och den bara stöder MP4 ?

Men visst teoretiskt är allt möjligt ...

Postad 10 March 2015 - 15:56

funkyjunky
  • funkyjunky
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Gör det enkelt och köpr en synology :)

Postad 10 March 2015 - 16:31

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Gör det enkelt och köpr en synology :)

Bara lite nyfiken, vad är enklare med den?
Min är ju från stenåldern typ tror det är 7-8 år sedan jag köpte den med 250G i dag rullar den fortfarande på med 4T.

Postad 11 March 2015 - 13:44

funkyjunky
  • funkyjunky
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Har program Tex videostation som indixerar dina mediafiler så du enkelt kan spela upp dom på din tv modell.

Det är så enkelt att få till när man har det hemma att man inte behöver instruktioner för det :) 

Postad 11 March 2015 - 13:50

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Nu blev jag ännu mer undrande, jag har inga problem att spela upp mina media filer på någon TV

Förklara gärna mer.

Postad 11 March 2015 - 15:19

funkyjunky
  • funkyjunky
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Jag svarade på TS frågeställning om hur han enkelt får åtkomst till mediafiler från en NAS till sin tv.

Med tex Videostation som indexerar tex filmfiler så får man automatiskt snygga covers, info etc på kunds tvmodell.

Och det är så enkelt när man har det inkopplat att närmare förklaring inte behövs. I princip koppla in sladdarna och trycka på en knapp som heter indexera.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.