Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Det där med rätt fas är ingen ormolja kan jag säga.

36 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 July 2015 - 15:29

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Köpte precis ett Emotiva XPA-2 slutsteg och kollade extra noga ifall det brummade i högtalarna av det. Givetvis hör jag ett brum med örat ca. 30 cm ifrån. Med uteslutningsmetoden kunde jag dock konstatera att det inte var steget som brummade utan något annat i kedjan. Efter mycket testande konstaterade jag att för varje ny pryl jag koppla in till receivern brummade det mer. Efter att ha gjort allt jag kunde tänka mig som att lägga alla kablar 90 grader över varandra så testade jag att sätta alla kontakter i rätt fas med faspenna. Till min förvånan så hjälpte det avsevärt! Sen kommer nästa oväntade sak. Av en slump flyttade jag strömkabeln till tvn en meter bort. Och nu blev det nästan knäpptyst. Alltså nu måste jag lägga örat 1 cm ifrån för att höra ett väldigt svagt brum. Det sjuka är att den kabeln var redan någon dm eller två ifrån någon RCA-kabel. Men när jag flyttade den så långt bort det bara gick så gjorde det en j*vla skillnad. Så JA det gör skillnad hur man har kablarna. Alla som inte testat att städa upp eran kabelhärva har nu en bra anledning. Jävligt värt det!

Postad 09 July 2015 - 16:11

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0

Så, retur?

Postad 09 July 2015 - 16:14

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Nej inte retur. Om jag kopplar ur RCA-kablarna från receivern till steget så blir det helt knäpptyst i högtalarna. Borde indikera att steget i sig är tyst?

Postad 09 July 2015 - 17:45

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Blir det tyst från diskanten skulle jag bli orolig. Det susar alltid om den.

Postad 09 July 2015 - 18:36

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Blir det tyst från diskanten skulle jag bli orolig. Det susar alltid om den.

Nej den är det vitt brus ifrån fortfarande ;) 

Postad 13 July 2015 - 09:39

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Min Thor spelar typ baklänges om den är fel inkopplad vad gäller fas. Låter helt tomt och burkigt. Rätt inkopplad, låter den som en dröm :)

Postad 13 July 2015 - 10:13

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0

TS menar fas på strömförsörjningen, men skriver ett inlägg om dåligt skärmade kablar...

Efterklang2 skriver om en defekt förstärkare, något som borde kunna gå att få på garanti.

Men då krävs nog att han kan peka ut vilket håll som är vilket på sladden, utan facit på hand.

Redigerat av Unregistered31eb059f, 13 July 2015 - 10:46.

Postad 13 July 2015 - 12:31

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Knappast en defekt förstärkare. Bladelius är kända för detta. Förstärkaren är en stridsvagn jag försökt överträffa flera gånger men den blir kvar. Bladelius kan j*vlarmig bygga bra saker.

Har tappat intresset för tekniken då jag provat Highend. Det lilla man får extra kan jag hellre lägga på vinyl och whiskey.

Postad 13 July 2015 - 15:56

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

TS menar fas på strömförsörjningen, men skriver ett inlägg om dåligt skärmade kablar...

Efterklang2 skriver om en defekt förstärkare, något som borde kunna gå att få på garanti.
Men då krävs nog att han kan peka ut vilket håll som är vilket på sladden, utan facit på hand.

Både strömmens fas och kabelskärming verkar göra skillnad från det jag hört. Men dålig skärmning gör nog mest. Största boven i dramat är dock plasma-tvn. Provat koppla in den även via ett annat rum men störningarna går väl via HDMI:n. Så fort jag kopplar ur den blir det tyst(har ingen antennkabel inkopplad osv.)

Detta har jag tänkt lösa genom att köpa en projektor :D

Postad 13 July 2015 - 16:59

Unregistered2413ad54
  • Unregistered2413ad54
  • Lärjunge

• 303 inlägg
  • 0

Både strömmens fas och kabelskärming verkar göra skillnad från det jag hört. Men dålig skärmning gör nog mest. Största boven i dramat är dock plasma-tvn. Provat koppla in den även via ett annat rum men störningarna går väl via HDMI:n. Så fort jag kopplar ur den blir det tyst(har ingen antennkabel inkopplad osv.)

Plasma-TV = radiostörare, så bort med skiten!  ;) Ett under att dom får säljas överhuvudtaget!?!

Postad 13 July 2015 - 19:29

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Ganska troligt att plasman är jordad och de övriga sakerna inte är det och bildas då skillnader i potential. Brukar dock vara antenn etc. som är boven (com hem etc.)

Redigerat av SweElite, 13 July 2015 - 19:30.

Postad 13 July 2015 - 19:46

Unregisterede44ab590
  • Unregisterede44ab590
  • Forumräv

• 561 inlägg
  • 0

Ganska troligt att plasman är jordad och de övriga sakerna inte är det och bildas då skillnader i potential. Brukar dock vara antenn etc. som är boven (com hem etc.)

Jag har själv en LG plasma, den har inget jordstift i nätbrunnen, vilket för mig känns ologiskt. Kan enbart köra optiskt mellan TV och förstärkare, allt annat som ger galvanisk kontakt går fetbort. Provat HDMI/RCA till min Marantz, ger outhärdligt brum. Hade ett NAD försteg före Marantzen som var ansluten via RCA (2-kanal), där slutade fjärrkontrollen fungera när man slog på TV:n men inget brum.

Postad 13 July 2015 - 20:43

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

På somliga stärkare har jag hört ett högt rosa brus när kontakten var felvänd i jacket. Bara att vända på den så försvann 80% bruset, till knappt hörbar nivå.  :)

Postad 14 July 2015 - 02:54

joey_truelove
  • joey_truelove
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Går att koppla en separat jord från en jordpunkt i TV:n och till ett jordat uttag eller t.ex. ett värmeelement. Plasmor har en fantastisk bild och är bra på många sätt, men de alstrar också elektromagnetisk strålning som kan läcka in där man inte vill ha det.

Postad 14 July 2015 - 06:27

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Går att koppla en separat jord från en jordpunkt i TV:n och till ett jordat uttag eller t.ex. ett värmeelement. Plasmor har en fantastisk bild och är bra på många sätt, men de alstrar också elektromagnetisk strålning som kan läcka in där man inte vill ha det.

Word, jag vägrar byta bort mig plasma. Finns nyare apparater som har högre upplösning men det blir riktigt dyrt om det ska bli samma flyt i bilden.  :wub:

Postad 14 July 2015 - 06:58

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

När jag skulle köpa nya högtalare förra året lyssnade jag på lite olika anläggningar. När vi lyssnade på en anläggning med separat för- och slutsteg kopplat till högtalarna så kom butiksinnehavaren in och påstod att det inte lät som det skulle.

Efter koll med faspenna konstaterade han att fas och nolla gick in på olika stift i nätbrunnen på de två apparaterna. Han vände den ena stickkontakten i andra änden så att de blev lika, och kollade så att även CD-spelaren var lika inkopplad.

Han menade att efter det så lät det som det skulle, min medlyssnare tyckte också att han hörde skillnad, jag hörde inte nån skillnad.... :rolleyes:

I den här anläggningen var samtliga apparater från Mark Levinson. Det ska tydligen vara skillnad på amerikanska och europeiska apparater vilket stift som är fas respektive nolla. Jag har aldrig kollat detta hemma, men det kanske man borde göra... :unsure:

Postad 14 July 2015 - 10:57

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0

När jag skulle köpa nya högtalare förra året lyssnade jag på lite olika anläggningar. När vi lyssnade på en anläggning med separat för- och slutsteg kopplat till högtalarna så kom butiksinnehavaren in och påstod att det inte lät som det skulle.

Efter koll med faspenna konstaterade han att fas och nolla gick in på olika stift i nätbrunnen på de två apparaterna. Han vände den ena stickkontakten i andra änden så att de blev lika, och kollade så att även CD-spelaren var lika inkopplad.

Han menade att efter det så lät det som det skulle, min medlyssnare tyckte också att han hörde skillnad, jag hörde inte nån skillnad.... :rolleyes:

I den här anläggningen var samtliga apparater från Mark Levinson. Det ska tydligen vara skillnad på amerikanska och europeiska apparater vilket stift som är fas respektive nolla. Jag har aldrig kollat detta hemma, men det kanske man borde göra... :unsure:

Jag känner igen det där från en viss butik, är det samma butik så är det ett beprövat "trick" som använts i 20 år. :-)

Postad 14 July 2015 - 11:08

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Butiken i fråga ligger i Vimmerby och säljer Revel, samma? :)

Inget negativt i övrigt från min sida, jag köpte mina högtalare där och är nöjd med affären; men det där tyckte jag var lite lustigt... :rolleyes:

Jag vet inte vad jag ska dra för slutsats, vissa verkar hör skillnad; jag gjorde det inte. Det var dock rätt tidigt under provlyssningen och det var första gången jag hörde anläggningen.

Postad 14 July 2015 - 12:20

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Nä då var det inte samma. :)

Postad 14 July 2015 - 13:51

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Kan inte påstå att jag hörde någon direkt skillnad vid lyssningsplats men det känns iaf bra att det är påtagligt mindre brus som hörs när man är nära högtalaren. Ibland räcker det bara att veta att allt är rätt för att det skall låta bättre ;)

Postad 14 July 2015 - 14:11

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Europeiska standarden på pinning är olik den amerikanska. Det går att avläsa på manualer där plus och minus beskrivs.  :)

Postad 14 July 2015 - 14:38

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

"plus och minus"? Det är väl fortfarande växelström vi pratar om, med fas och nolla? Eller menar du plus och minus som för- resp. nackdelar? 

Postad 14 July 2015 - 15:00

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Jag orkar inte skriva om, så jag lägger in ett citat från en annan tråd istället

Det finns utrustning som kan påverkas av hur L och N är vänd, men absolut inte all. Och gäller inte bara förstärkare utan även TV, datorer, nödbelysning etc.
Har varit med om jättekonstiga fel med servrar som vi bytte nästan allt i och som sedan åtgärdades med att vända stickgöken.
Haft nödbelysning som flimrat, vände stickgöken så försvann flimret.
Hade en UPS som varnade fel, försvann när jag vände kontakten.
PA-utrustning som bl.a. surrat, åtgärdades med att vända kontakten (Hjälpte inte att bryta bort jorden).
Etc.
Som sagt, förkasta inte när någon frågar om man testat vända stickproppen, det KAN göra skillnad.

Postad 14 July 2015 - 15:49

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Ett under att dom får säljas överhuvudtaget!?!

Finns det någon plasmatillverkning kvar?

Postad 14 July 2015 - 15:51

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 1

Det är faktiskt ljudmässiga skillnader om man vänder kontakten i väggen. Det är bara att prova för det kostar ju bara lite omkoppling.

1. I ena läget brukar man höra ett stramare mer detaljerat ljud men kan även höras som om det inte släpper loss riktigt från högtalarna till förmån för mera överblick av alla skeenden i musiken. Basen är djupare och mer detaljerad men inte så slagkraftig. Diskanten mycket detaljerad men kan kännas lite syntetisk på vissa låtar.

2. I andra läget är ljudet mer slagkraftigt i trummor men går inte lika djupt i basen, samt att det är svårare att höra basgångar. Detta läget gör att ljudet släpper mer från högtalarna och ger mer klang (inte så detaljerat stramt). samtidigt mer entonigt. Så mer klang än detaljer i detta läget.

Dessa två lägen ger alltså olika förutsättningar för att passa ihop med den musik man vill spela.

Det som komplicerar saken är att jag beskrev dessa lägen för en av apparaterna i anläggningen. Dessa ljudskillnader finns i alla apparater i anläggningen.

Så vad vi lyssnar på är summan av alla väggkontakters vändning av alla ingående väggkontakter. Två apparaters ljud kan förstärka varandras ljudegenskaper eller ta ut varandra. 

Om vi vänder alla kontakter enligt läge 1 (stramast mest detaljerat ljud (passar till snabb musik som hårdrock, punk, mm)) får man ett ljud som ger fin överblick över alla skeenden i musiken, samt även ett mjukt detaljerat ljud.

Om vi däremot vänder alla kontakter enligt läge 2 (mest klang men inte lika detaljerat) så får vi ett ljud som passar till lugna låtar med lite andrum mellan detaljerna. Detta ger en bättre klang på t.ex. piano med mer dynamik och klang på tonerna. Däremot kan det bli lite hårt och odetaljerat på t.ex. hårdrock.

Dessa två är ytterlägena men för att verkligen få till ett neutralt ljud som passar den mesta av musiken så gäller det att få till rätt vändning på alla apparater i anläggningen med rätt proportioner mellan läge 1 och 2 på apparaterna.

I min anläggning har jag som 2-kanalljud:

Onkyo tx-nr5009 i läge 1 (stramast detaljerade som förförstärkare) 

Rotel RB-1582 i läge 2 (mest klang och dynamik på slutsteg, ger mer tryck i basgångar och trummor, verklig klang på cymbaler)

Rel T9  2st i läge 2 (mest dynamik och tryck i basgångar)

Bluesound är i läge 1 (stramast mest detaljerade ljud samtidigt som ljudet blir mjukare över lag)

Så en blandning mellan hårt (slagkraftigt dynamiskt) och mjukt (inte lika dynamiskt men mer detaljerat) är det jag tycker låter bäst hemma hos mig.

Har jag alla i läge 1 tröttnar jag snart på att det känns som man lyssnar på en detaljerad musikmaskin istället för musiken.

Har jag alla i läge 2 tröttnar jag snart på att det är svårt att höra alla detaljer samt att det kan låta entonigt i både bas och diskant.

Blandningen av läge 1 och 2 gör att man lyssnar på musiken utan att tänka på anläggningen. Musiken flyter på lagom detaljerat och lagom dynamiskt.

Postad 14 July 2015 - 16:40

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 4

Det är faktiskt ljudmässiga skillnader om man vänder kontakten i väggen. Det är bara att prova för det kostar ju bara lite omkoppling.
1. I ena läget brukar man höra ett stramare mer detaljerat ljud men kan även höras som om det inte släpper loss riktigt från högtalarna till förmån för mera överblick av alla skeenden i musiken. Basen är djupare och mer detaljerad men inte så slagkraftig. Diskanten mycket detaljerad men kan kännas lite syntetisk på vissa låtar.
2. I andra läget är ljudet mer slagkraftigt i trummor men går inte lika djupt i basen, samt att det är svårare att höra basgångar. Detta läget gör att ljudet släpper mer från högtalarna och ger mer klang (inte så detaljerat stramt). samtidigt mer entonigt. Så mer klang än detaljer i detta läget.

Dessa två lägen ger alltså olika förutsättningar för att passa ihop med den musik man vill spela.

Det som komplicerar saken är att jag beskrev dessa lägen för en av apparaterna i anläggningen. Dessa ljudskillnader finns i alla apparater i anläggningen.
Så vad vi lyssnar på är summan av alla väggkontakters vändning av alla ingående väggkontakter. Två apparaters ljud kan förstärka varandras ljudegenskaper eller ta ut varandra.

Om vi vänder alla kontakter enligt läge 1 (stramast mest detaljerat ljud (passar till snabb musik som hårdrock, punk, mm)) får man ett ljud som ger fin överblick över alla skeenden i musiken, samt även ett mjukt detaljerat ljud.

Om vi däremot vänder alla kontakter enligt läge 2 (mest klang men inte lika detaljerat) så får vi ett ljud som passar till lugna låtar med lite andrum mellan detaljerna. Detta ger en bättre klang på t.ex. piano med mer dynamik och klang på tonerna. Däremot kan det bli lite hårt och odetaljerat på t.ex. hårdrock.

Dessa två är ytterlägena men för att verkligen få till ett neutralt ljud som passar den mesta av musiken så gäller det att få till rätt vändning på alla apparater i anläggningen med rätt proportioner mellan läge 1 och 2 på apparaterna.

I min anläggning har jag som 2-kanalljud:
Onkyo tx-nr5009 i läge 1 (stramast detaljerade som förförstärkare)
Rotel RB-1582 i läge 2 (mest klang och dynamik på slutsteg, ger mer tryck i basgångar och trummor, verklig klang på cymbaler)
Rel T9 2st i läge 2 (mest dynamik och tryck i basgångar)
Bluesound är i läge 1 (stramast mest detaljerade ljud samtidigt som ljudet blir mjukare över lag)

Så en blandning mellan hårt (slagkraftigt dynamiskt) och mjukt (inte lika dynamiskt men mer detaljerat) är det jag tycker låter bäst hemma hos mig.

Har jag alla i läge 1 tröttnar jag snart på att det känns som man lyssnar på en detaljerad musikmaskin istället för musiken.

Har jag alla i läge 2 tröttnar jag snart på att det är svårt att höra alla detaljer samt att det kan låta entonigt i både bas och diskant.

Blandningen av läge 1 och 2 gör att man lyssnar på musiken utan att tänka på anläggningen. Musiken flyter på lagom detaljerat och lagom dynamiskt.

Du borde ställa upp på Zartoks kabelutmaning... Jösses!

Redigerat av Unregistereda299ec85, 14 July 2015 - 16:45.

Postad 14 July 2015 - 17:11

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 5

Hahaha.....ja detta är humor!:)

Fast kan detta vara ironiskt skrivet kanske?

//Micke

Postad 14 July 2015 - 17:30

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 5

Hahaha.....ja detta är humor!:)

Fast kan detta vara ironiskt skrivet kanske?

//Micke

Får innerligt hoppas det är ironiskt. Om inte så borde personen ifråga anta Zartoks utmaning eller knipa igen tramset.

Postad 14 July 2015 - 17:36

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Det är faktiskt på detta viset men jag förstår reaktionen på dom som inte hör detta. Lite synd om er som inte kan få ut mesta möjliga ur anläggningen.

Det som är lite konstigt är att företagen är så förtegna om detta problemet. Jag tänker på apparattester som får felaktiga utfall på grund av okunskap om detta. men det verkar ju inte drabba så många av reaktionerna att döma.

Ha de bra

Postad 14 July 2015 - 17:55

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 2

En omgång F/E på den annars så får du nog svaret...

Annars lär nog fasen i utrustning och ev. brum eller störningar snarare handla om något av följande saker:

1. Hur har de konstruerat kraftförsörjningen.

2. Hur har de konstruerat resten av prylarna med hänsyn till jord och kraftförsörjning.

3. Hur de konstruerat resten av elektroniken vad gäller ingångar, etc.

Filmen nedan handlar om jordning, dock i förhållande till oscilloskop, men han går igen några vanliga typer av hur jord och kraftförsörjning brukar se ut,

Vilket definitivt är relevant även vid inkoppling av utrustning.

4:00 - De bitarna om jordning börjar vid 4 min.

10:20 - Mains Earth reference

https://www.youtube....h?v=xaELqAo4kkQ

Jag hade tidigare ojordat system, och man fick vara jäkligt försiktigt för inkommande antennkabel för kabeltv var ju jordat, så flytande jorden i lägenheten hade en potential som bokstavligt talade gnistrade när man kopplade in något. Samma sak med en gammal VGA monitor till dator. Det var synliga gnistor så fort man hade kopplat isär sakerna och hade de inkopplade i urtagen även om de var avstängda.

Jordloopar, läckströmmar och brus som läcker tillbaka ut från dåliga konstruktioner tillbaka på faser och jord, osv. Annars är ju ett klassiskt problem att jorden för strömmen och jorden för t.ex. antenner inte är riktigt densamma.

Och jo, jag har sett till att ha alla faserna vända rätt kontra vad som är uppmärkt på utrustningen och vad kopplingslisten har, hör jag någon skillnad, nej, men det är 5 minuters jobb att se till att allt sitter vänt åt samma håll. Sedan kan jag inte ta höjd för att de sett till att kontakten på baksidan är matchad till konstruktionen, men det får man nästan förutsätta om man inte har ett specifikt problem.

Redigerat av Damocles, 14 July 2015 - 17:56.

Postad 14 July 2015 - 18:16

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3397 inlägg
  • 4

Jag gissar på att Ljudligt bara har långtråkigt och vill underhålla sig med lite hederlig gammal trolling. Detta slår ju t.o.m. de flesta kabeltokarnas uttalanden och det säger ju en del.

Postad 16 July 2015 - 12:55

Unregistered40087
  • Unregistered40087
  • Användare

• 173 inlägg
  • 1

Här finns en fysikalisk förklaring till varför det kan ha betydelse hur man vänt strömkabeln.

Tydligen kan det under vissa förhållanden minska/ge upphov till  brum och störning

http://www.kennethsh...arskroenor.html

Postad 21 September 2015 - 16:51

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Behöver man ens bry sig om "korrekt fas" när det gäller strömkabeln till en subwoofer, tro...? Någon som vet?

Ska ev beställa en custom längd av en Supra LoRad med vinklad stickpropp. Men visar det sig att fasen är "fel" när jag kopplat in den blir det ju heldumt att vända den nedåtvinklade stickproppen uppåt i väggkontakten  :o

Postad 21 September 2015 - 17:17

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0

Nej.

Postad 21 September 2015 - 17:26

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Ok!

Märker väl det om jag testar antar jag.

Trist bara med custom beställning om man sen inte kan nyttja det på bästa sätt.

Postad 21 September 2015 - 17:57

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0

Säger nog nej till kabeln med...

Postad 21 September 2015 - 18:06

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Den som följer med subwoofern är... inte önskvard, så jag säger JA till kabeln  ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.