Filmstaden Scandinavia & Mall of Scandinavia - nya gallerian i Solna
Postad 23 January 2016 - 22:36
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
IMAX®-salongen i Filmstaden Scandinavia har redan en egen tråd, men bioanläggningen har flera andra trevliga salonger också.
men va fan, jag hade inte koll på att Scandinavia 1 bara kör med 2 x 2K projektorer och endast 12.1 ljud. Vad är det för skämt?
Är det någon som vet om de använder 4K projektor i Scandinavia salong 2,3 och 4???
Jag har gjort en liten sammanställning av det jag fått fram vad gäller SF Scandinavias salonger:
Salong 1 (IMAX®:12.1 samt 2 x 2K Projektor) - 421 platser
Salong 2 (Dolby Atmos®: 55.1 samt 4K Projektor) - 331 platser
Salong 3 (Dolby Atmos®: 47.1 samt 4K Projektor) - 210 platser
Salong 4 (Dolby Atmos®: 42.1 samt 4K Projektor) - 179 platser
Salong 5 (7.1 samt 4K Projektor) - 106 platser
Salong 6 (7.1 samt 4K Projektor) - 56 platser
Salong 7 (7.1 samt 4K Projektor) - 56 platser
Salong 8 (7.1 samt 4K Projektor)- 68 platser
Salong 9 (7.1 samt 4K Projektor)- 100 platser
Salong 10 (7.1 samt 4K Projektor)- 70 platser
Salong 11 (7.1 samt 4K Projektor)- 100 platser
Salong 12 VIP (7.1 samt 4K Projektor)- 51 platser
Salong 13 VIP (7.1 samt 4K Projektor)- 37 platser
Salong 14 VIP (7.1 samt 4K Projektor)- 37 platser
Salong 15 VIP (7.1 samt 4K Projektor)- 41 platser
Inlägget skrevs av medlemmen arcspin.
Alla salonger är förstås nya och fräscha, med bredare stolar än vanligt (i alla fall de jag besökt, salongerna 1, 2, 3 och 4) och med bra benutrymme och fin lutning.
Dukarna är också stora och fina, jag upplever de som större än i jämförbara äldre SF Bio-salonger faktiskt.
Idag upptäckte jag vad som kan bli en ny favorit gällande biosalonger.
Jag såg filmen Steve Jobs i VIP-salong 13.
Som en radioreporter sa för några veckor sedan
- De kallas VIP-salonger eftersom fåtöljerna går att vippa på...
(P4 Radio Stockholm humor)
Det var det enda negativa jag själv upplevde i salongen, för min fåtölj vippade alldeles av sig själv, jag höll på att tappa popcornen i golvet flera gånger. Det är kanske bara jag som inte fattade hur man låste fåtöljen, men den lutade bakåt alldeles för lätt.
Redan då man kommer in i VIP-avdelningen (egen ingång) möts man av lyxen. Biljettautomaterna är inte röda vid entrén, utan guldfärgade. Minsann 
Sedan kommer man in i restaurangen, som är den del av VIP-avdelningen, liksom bardisken. Det går att ta med sig ett glas vin om man vill in i salongen, exempelvis.
Det finns alltså fyra VIP-salonger, med 4-5 fåtöljrader.
Fåtöljerna var riktigt sköna men det bästa var avståndet till grannen! Jag hade båda de rejäla armstöden för mig själv, och med två sidobord mellan mig och grannarna. Riktigt skönt. Benutrymme var det givetvis mycket gott om.
Duken i salong 13 var stor, relativt salongstorleken. Då man sitter rätt nära den upplevs den som enorm, och man måste vrida på huvudet när man ser en 2.35:1 film.
Ljudet var förstås också mycket bra.
Det var en riktigt trevlig upplevelse!
Biljettpriset är SEK 50:- högre än för en vanlig salong. Tips om du har företagsbiljett: (kan fås för SEK 80:- t.ex. genom Hyresgästföreningen och andra föreningar/företag/medlemsklubbar) VIP-priset ingår i företagsbiljetten så du betalar då inget extra (enbart för eventuella 3D-glasögon) Det är alltså precis som på t.ex. Rigoletto VIP i Stockholm.
Redigerat av FEA, 02 April 2016 - 08:47.
Postad 05 February 2016 - 21:34
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Ikväll blev det ännu ett besök i en av VIP-salongerna. Jag såg Point Break (3D)
Jag är rätt bra på att fota (host) med riktiga kameror, men jag och min mobilkamera kommer verkligen inte överens! Trots att jag har en mobil med en kamera som tydligen ska vara bra (SONY Xperia Z3) så funkar det inte som jag vill. I manuella läget t.ex. när jag ställer om ett värde så försvinner alla andra inställningar. Jag ska kolla bruxen igen - noggrant!
Ja ja, nog med ursäkter, jag visar ett par bilder i alla fall 

Fint folk har en egen ingång i Filmstaden Scandinavia, så man inte ska behöva trängas med pöbeln.

Biljettautomaterna är guldfärgade. Fint ska det vara.

Detta är VIP salong 12, den enda av VIP-salongerna med fem fåtöljrader, de andra har fyra. De är riktigt bekväma och avståndet till grannen är det bästa Gott om benutrymme och småbord mellan stolarna. Rejäl duk för en så liten salong. Duken upplevs som riktigt stor. Om man vill, kan man beställa varm mat och även alkoholhaltiga drycker och få den serverad inne i salongen.
Jag har delat ut en del negativ kritik till Filmstaden Scandinavia (IMAX®) så det är inte mer än rätt att de får beröm där de lyckats också, och VIP-avdelningen är riktigt fin på alla sätt!
Postad 05 February 2016 - 21:54
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
IMAX®-salongen i Filmstaden Scandinavia har redan en egen tråd, men bioanläggningen har flera andra trevliga salonger också.
... ingen annan som brukar besöka Filmstaden Scandinavias salonger 2-15?
Jag kom på en sak som de faktiskt måste ändra på.
Butiken. Alla som ska in på bion måste först passera butiken. Jag fattar att de gjort så för att öka snacksförsäljningen.
Då man ska in på bio utan att handla, måste man tränga sig förbi köerna i kassorna i snacksbutiken. Likadant när man ska på toa, eftersom de ligger efter kassalinjen. Då ska man alltså tränga sig förbi köerna, för att gå på toa och sen tvätta händerna, för vem vill köpa snacks och läsk först och vadå... ta med allt på toa? Näe...
Det borde finnas en ingång för de som inte ska handla något. Hur de ska lösa det där med toabesök vet jag inte riktigt.
Postad 06 February 2016 - 08:50
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Man kan ju alltid gå in i restaurangen, och sedan gå ut till höger så kommer direkt in i foajén bakom kassorna, så kan man passa på och beställa en öl i baren också 
Postad 06 February 2016 - 09:00
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Har bara varit på Scandinavia en gång för att se SW med Atmos. Föredrar Kista alla dagar i veckan.
Postad 06 February 2016 - 09:20
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3434 inlägg
Varför får 08:orna det bästa 
Vi har förvisso KöpenDanmark med Imax o annat godis men det kostar en slant att ta sig över.
I malmö är det spridda skurar på salongerna o det är väl god kvalisort, men bara knappt.
Men där finns 2 guldkorn.
Vi en väldigt trivsam salong i Art Deco stil, tyvärr så är bilden på tok för liten.
Men mat och pilsner gör sig gott till film 

Malmö har egentligen bara en salong som duger, men den duger så det visslar om det.
Svenskbyggt ljudsystem från HAD och det är Line Array 
http://www.experienc...eakers-10902207

Bilden är inte heller av det mindre formatet
Från wiki
Biografen har idag en projektor för både 35 och 70 mm film samt en 4K Barco DP4K-32B för digital film samt Master Image för 3D. Bildytan är vid Cinemascope 19,8 x 8,3 meter eller 168 kvadratmeter och duken i sig är 20 x 8,5 meter, vilket är Sveriges största filmduk. Duken byttes ut i samband med renoveringen 2012 och installatören satte in så stor duk det gick i dukramen. Duken har efter många år blivit nästan lika stor som originalduken från 1961.
Ljudanläggningen är den enda av sitt slag i världen än så länge. Systemet heter Experience Live och består av 136 högtalarelement. 106 av dem finns bakom duken. Ljudet är lika bra på alla platser i salongen. Bilder på anläggningen finns på www.experience-live.com
Sry om det anses som OT
Postad 06 February 2016 - 10:50
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Man kan ju alltid gå in i restaurangen, och sedan gå ut till höger så kommer direkt in i foajén bakom kassorna, så kan man passa på och beställa en öl i baren också 
Sant, men där är ofta lika mycket folk, åtminstone en fredag eller lördagkväll. En öl är ju ingen dum idé, och så tar man en tom Colabägare vid självserveringen och fyller den med ölen och saken är klar 
Postad 06 February 2016 - 10:57
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Har bara varit på Scandinavia en gång för att se SW med Atmos. Föredrar Kista alla dagar i veckan.
Av vilken anledning? Även om Kista bara har några år på nacken så börjar den redan kännas ofräsch och stolarna och benutrymmet är mindre där. Jag brukar ändå gå dit ibland, för det är (något) närmare för mig. Dock märker jag att jag allt oftare tar mig till Solna...
Varför får 08:orna det bästa 
Vi har förvisso KöpenDanmark med Imax o annat godis men det kostar en slant att ta sig över.
I malmö är det spridda skurar på salongerna o det är väl god kvalisort, men bara knappt.
Men där finns 2 guldkorn
... och du klagar? 
Det ser ju riktigt bra ut, och som du säger, ni har Köpen...Danmark 
Det är där Imperial finns väl? Tror jag den heter, förutom IMAX®
Just det, testa VIP om du har tid och lust, ett tips.
Postad 06 February 2016 - 14:33
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3434 inlägg
... och du klagar? 
Det ser ju riktigt bra ut, och som du säger, ni har Köpen...Danmark 
Det är där Imperial finns väl? Tror jag den heter, förutom IMAX®
Klart jag måste det 
Imperial är Riktigt bra och jag gillar känslan där inne.
Jag vet dock inte vad dom spelar på för högtalare, fast dom har alltid varit typ värst så jag misstänker att dom har fortsatt med den stilen.
Cinemax tycker jag däremot har bättre ljud (Meyer) men dom drar på lite väl högt ibland.
Postad 06 February 2016 - 14:49
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Föredrar Kista framför allt för det är bekvämt att parkera, känns trevligt samt är snäppet närmre (bor i Järfälla). Är inte lockad av IMAX men skulle ju vara kul om Kista installerade Atmos.
Får testa VIP'en, dock extremt lite tid över pga jobbet.
Postad 06 February 2016 - 16:54
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Föredrar Kista framför allt för det är bekvämt att parkera, känns trevligt samt är snäppet närmre (bor i Järfälla). Är inte lockad av IMAX men skulle ju vara kul om Kista installerade Atmos.
Får testa VIP'en, dock extremt lite tid över pga jobbet.
Du vet väl att i Mall of Scandinavia kan du parkera typ fem meter från Filmstaden? Jag menar, på samma plan precis intill foajén vid biljettautomaterna. I Kista är parkeringen flera våningar ner; ja Kistas parkering känner du ju redan till 
Redigerat av FEA, 06 February 2016 - 16:57.
Postad 06 February 2016 - 18:20
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Du vet väl att i Mall of Scandinavia kan du parkera typ fem meter från Filmstaden? Jag menar, på samma plan precis intill foajén vid biljettautomaterna. I Kista är parkeringen flera våningar ner; ja Kistas parkering känner du ju redan till 
Nej, det visste jag inte. Men det är så sjukt smidigt med Kista, bara ställa sig rakt under bion och ta hissen upp. Finns alltid platser och man slipper svänga runt nere i skräpområdet i Solna 
Postad 06 February 2016 - 18:51
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Jag kom på en sak som de faktiskt måste ändra på.
Butiken. Alla som ska in på bion måste först passera butiken. Jag fattar att de gjort så för att öka snacksförsäljningen.
Då man ska in på bio utan att handla, måste man tränga sig förbi köerna i kassorna i snacksbutiken. Likadant när man ska på toa, eftersom de ligger efter kassalinjen. Då ska man alltså tränga sig förbi köerna, för att gå på toa och sen tvätta händerna, för vem vill köpa snacks och läsk först och vadå... ta med allt på toa? Näe...
Jag bor inte i Stockholmstrakten så jag har inte varit där ännu.
Men det låter ju riktigt dumt. Jag förstår att man vill sälja snacks för att filmvisande ger "inga" pengar idag men ändå. Jag går på bio för att se film, inte för att äta .
På Bergakungen i Göteborg behöver jag inte passera någon godislucka alls om jag köpt biljetten på nätet.
Mat i VIP salongen, kul för den som inte vill äta . Det kan ju låta lite negativt men frågan blir vad man har som fokus för verksamheten.
Men jag skall inte bara gnälla. Jag kommer självfallet att göra ett besök. Men jag tror inte jag kommer att flytta till Stockholm pga den biografen .
Redigerat av Mr_Tom, 06 February 2016 - 18:53.
Postad 06 February 2016 - 19:02
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Mat i VIP salongen, kul för den som inte vill äta 
Jag tänkte på det senast när ett par framför mig fick mat inburen (papperspåse med take-away bricka) när filmen redan hade börjat, och de satte igång att äta, men det är inte så farligt pga. avstånden både till nästa rad och till grannarna. Jag hade mina popcorn, så det var kanske därför jag inte kände någon matos 
Redigerat av FEA, 06 February 2016 - 19:05.
Postad 13 February 2016 - 19:17
isolde
-
isolde
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Tänkte åka upp och se nån film den 19/20 feb, går det inte att beställa nån vecka innan, dom har ju bara till den 18. 
Postad 13 February 2016 - 19:33
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
SF brukar väl normalt släppa biljetter veckovis med release på onsdagar.
Postad 13 February 2016 - 19:43
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Ja så är det. Det är bara vissa enstaka filmer som får biljettsläpp tidigare än så.
Postad 14 February 2016 - 12:16
Tompasten
-
Tompasten
-
Användare
-
-
169 inlägg
Då har man provcyklat SF Scandinavia salong 2.
Var och såg Deadpool igår i ATMOS och det var en lite blandad upplevelse.
Gillar salongens utformning, mörka neutrala färgar som är behagliga för ögat.
4K projen (han inte titta in genom projektionsfönstret för att se om det var en Barco eller Chrisite) visade en trevlig optiskt skarp men samtidigt mjuk bild något de flesta hemmabio projektorer med sina små plastobjektiv kan drömma om.
Duken var stor och var vägg till vägg bred vilket är perfekt, bra lutning i salongen oxå och bekväma stolar.
Oklart om SF visade filmen i 4K texten var nog 2K med tydlig "stepping" så jag gissar att de körde en 2K DCI fil och inte 4K.
Ljudet var sådär..
Bra bas och en behaglig ljudvolym med hygglig dynamik, dock... Vart tog mellanregisterat och midbasen vägen?
Det lät lite tunt periodvis tyvärr, och Atmos? det var det säkert, kan inte säga att jag märkte något?!?
Men allt sammantaget så kan jag absolut tänka mig ett till besök på när nästa film skall ses.
Redigerat av Tompasten, 14 February 2016 - 12:19.
Postad 19 February 2016 - 21:57
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Det var det enda negativa jag själv upplevde i salongen, för min fåtölj vippade alldeles av sig själv, jag höll på att tappa popcornen i golvet flera gånger. Det är kanske bara jag som inte fattade hur man låste fåtöljen, men den lutade bakåt alldeles för lätt.
Idag var jag på plats igen och då berättade personalen att det var det vanligaste klagomålet från VIP-besökarna och att de höll på att åtgärda problemet. Bra!
Postad 19 February 2016 - 22:20
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2485 inlägg
Idag var jag på plats igen och då berättade personalen att det var det vanligaste klagomålet från VIP-besökarna och att de höll på att åtgärda problemet. Bra!
Till det är löst kanske det får kallas VIPP-salonger?
Redigerat av Zacabeb, 19 February 2016 - 22:20.
Postad 26 March 2016 - 17:56
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Till det är löst kanske det får kallas VIPP-salonger? 
Har du också lyssnat på P4 Stockholm? 
Idag såg jag (nästan bara jag, faktiskt) Batman v Superman: Dawn of Justice 2D på Filmstaden Scandinavia 14, en finfin salong med bra bild och ljud. Sköna fåtöljer med 

Högst upp i Mall of Scandinavia ligger den, Filmstaden Scandinavia

Entrén till de fyra VIP-salongerna

I alla femton salonger (utom IMAX® som har 2K) finns dessa fina 4K projektorer...

Närheten till duken i VIP-salongerna gör att den upplevs som mycket stor

... nästan som ett vardagsrum.

Just idag hade jag hela rad 3 för mig själv, vilket kan vara skönt ibland 
På IMAX®-visningen häromdagen var det mer ös i publiken, här var det mer ös i bildkvaliteten!
Postad 09 November 2016 - 16:24
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Det har redan gått ett år sedan Filmstaden Scandinavia öppnade, tiden går fort! SF Bio firar med att ha öppet hus:
Öppet Hus på Scandinavia
Vi firar 1-årsdag och välkomnar dig till Öppet Hus på Filmstaden Scandinavia den 12-13 nov mellan kl. 09.00 och 10.15. Kom och titta in i en VIP-salong, upplev det fantastiska Atmos-ljudet i salong 2 och 3 och få ett smakprov på en IMAX-upplevelse.
Källa: SF Bio
Postad 15 December 2016 - 09:43
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
SF Bio stänger Filmstaden Scandinavia tillfälligt på grund av undertaksproblem
I samband med att SF Bio lät genomföra en planerad besiktning av undertakskonstruktionen i salongerna på Filmstaden Scandinavia upptäcktes brister och det finns en risk att akustikplattor kan lossna. Eftersom vi inte på några villkor vill riskera säkerheten för våra kunder eller personal kommer samtliga salonger att stängas för att omgående rätta till felet. Det är i dagsläget svårt att bedöma när alla salonger kommer att vara i drift igen, men vi räknar med att det kommer att ta minst en vecka.
Arbetet kommer att ske salong för salong och så fort en salong är klar kommer den att öppna igen. Vi kommer att börja med IMAX-salongen, med ambitionen att öppna den igen så snart som möjligt.
Naturligtvis beklagar vi detta eftersom många kunder kommer att drabbas. Men vi måste sätta våra kunders och vår personals säkerhet främst, och vi kommer skyndsamt se till att salongerna åtgärdas.
Köpta biljetter kan återlösas innan föreställningens början på valfri SF Bio. Om man bara reserverat sina biljetter, behöver man inte göra något alls.
Denna sajt kommer att uppdateras löpande där vi informerar om när salongerna öppnar igen.
Källa: SF Bio
Jag och några tusen besökare till hade förmånen att se Rogue One: A Star Wars Story igår. Jag lider verkligen med alla som bokat in sig på Filmstaden Scandinavia! Jag hoppas de fixar allt snart!
Redigerat av FEA, 15 December 2016 - 09:46.
Postad 15 December 2016 - 17:26
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
SF Bio skriver att de INTE kommer att hinna öppna salongerna till helgen och att de ska öppna en salong i taget så fort den salongen är klar.
Jag är ingen byggexpert, men hur kan det ta så lång tid om de ska fixa till en salong i taget och öppna vartefter?
Maximal otur nu när det är många bra filmer på gång och Filmstaden Scandinavia har 15 salonger.
Postad 18 December 2016 - 11:50
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
IMAX®-salongen kommer att vara stängd åtminstone t.o.m. torsdag, meddelar SF Bio.
Det verkar vara ett väldigt tryck på just den salongen från publiken, vilket kan tyckas märkligt eftersom Rogue One inte ens är en IMX®-film. Inte en enda scen i den filmen är gjord i IMAX®-format. Alla kanske inte känner till det?
Så du som är upprörd över att IMAX®-salongen är igenbommad kan trösta dig med att du egentligen inte missar något genom att se filmen någon annanstans 
Postad 21 December 2016 - 13:25
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Även taggad med Filmstaden Scandinavia, SF Bio, Mall of Scandinavia, Bio
|
Media & Mediauppspelning →
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage) →
Startad av
mickebjo
, 02 Mar 2024
Bio, fimstaden, bildkvalite och 3 fler...
|
|
|
|
|
Bild →
Projektorer →
Startad av
köpsamsung
, 10 Aug 2023
Benq, Laga, trasig, projektor och 3 fler...
|
|
|
|
|
Övrigt →
Off Topic →
Startad av
Unregistered142c45f7
, 01 May 2019
dolby atmos, hemmabio, göteborg och 1 fler...
|
|
|
|
|
Köp & Sälj →
Butikserbjudanden & Evenemang →
Startad av
Hbb_Harald
, 22 Sep 2017
hembio, bio, film, musik och 6 fler...
|
|
|
|
|
Hemma →
Inredning & Möbler →
Startad av
Saliciouscrumbs
, 02 Jan 2017
biorum, bio, undertak, innevägg och 1 fler...
|
|
|
|
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
VM på nya AppleTV
Tobbeswim
2026-07-05 23:35:21
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|