Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hornbas på 1100 liter

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 January 2026 - 13:44

Exmag
  • Exmag
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Tänkte jag skulle visa min nya subb:
Ritningar, beräkningar, byggbilder mm som jag bjuder på om någon vill bygga finns här: https://exmag.se/bashorn-ghosthorn/
Hur den låter? Episkt!

Bifogad fil(er)

Redigerat av Exmag, 04 January 2026 - 13:46.

Postad 06 January 2026 - 08:34

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3434 inlägg
  • 0

Vilket bygge !
Hur är det med vibrationer och Tv:n ?

Istället för att sprida det över flera trådar, dom andra högtalarna - är det bara dämpning bakom dom ?

Postad 07 January 2026 - 06:57

BioMartin
  • BioMartin
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Snyggt.

Postad 11 January 2026 - 00:56

Exmag
  • Exmag
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Finns ingen dämpning i lådan alls. Krökarna i lådan fungerar som dämpning för högre frekvenser som letar sig in genom mynningen. Jag testade att mäta nivån vid 1Watt in. Det blev ungefär 113dB 1m ifrån.

Teven vibrerar inget alls. För det krävs mer kräm in men då kan man inte längre sitta i rummet eller ens vara i huset.

Vad det gäller att sprida över flera trådar är jag inte riktigt hemma med hur man gör på detta forum. Eftersom det finns en forumdel för subbas trodde jag att man lägger detta där.

Redigerat av Exmag, 11 January 2026 - 01:00.

Postad 11 January 2026 - 07:54

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3434 inlägg
  • 0

Nu är jag långt ifrån expert på horn men jag trodde man dämpade för att få bort resonanser
Men funkar det så gör det  :P 

Dämpningsfrågan var på dom andra, vingarna som är på sidorna

Egentligen har du rätt med hur man postar
men oftast lägger folk det i en o samma tråd i galleriet

Postad 28 January 2026 - 03:31

Justin Thompson
  • Justin Thompson
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Tänkte jag skulle visa min nya subb:
Ritningar, beräkningar, byggbilder mm som jag bjuder på om någon vill bygga finns här: https://exmag.se/bashorn-ghosthorn/ fnf
Hur den låter? Episkt!

Kommer du att lägga till några fler detaljer på hyllorna? 

Redigerat av Justin Thompson, 29 January 2026 - 02:41.

Postad 30 January 2026 - 00:03

samsara
  • samsara
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Har byggt några hornhögtalare. Nackdelen är att horn inte riktigt passar som subba i en hemmabioanläggning. Nackdelen är också att basen blir så ren att man inte kan höra bastonerna men man känner i hela kroppen och så känner man att kläderna  på kroppen fladdrar som i en stormvind trotts att man inte kan höra en ren baston. Nackdelen är också att grejer som står på bokhyllan trillade ner på golvet. Jobbade som biografmaskinist och vi fick dolby stereo. Baxade jag ner två bashorn stora som två pianon. För att få ner undre gränsfrekvens jobbad elementen not en sluten låda. I biograflokalen som var 23 meter djup kunde man tydligt höra bastoner ner till strax över 20 Hz. Pratade med vår ljudtekningen som menade att ska man få ut en ren bas måste lyssningsrummet vara minst 20 meter djup så ljudvågorna har plats att klinga ut. 

Postad 14 February 2026 - 21:42

Exmag
  • Exmag
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Nu är jag långt ifrån expert på horn men jag trodde man dämpade för att få bort resonanser
Men funkar det så gör det  :P 

Dämpningsfrågan var på dom andra, vingarna som är på sidorna

Egentligen har du rätt med hur man postar
men oftast lägger folk det i en o samma tråd i galleriet

Hornet jobbar bara upp till 80Hz, Ljudvågorna är så långa att någon dämpning bara skulle ta upp volym.

"Vingarna" på de andra högtalarna är dämpade vid elementen och och hela baksidan är dämpad med 45mm glasull. På insidan är de dämpade med långhårigt fårull.

Kommer du att lägga till några fler detaljer på hyllorna? 

Hyllorna, de som är i furu, används till att ha teven på (den undre) och stereon (den övre).
Är så himla trött på att gå ner på golvet när man skall fingra på rattar mm. Nu kan jag stå raklång och har grejerna i ögonhöjd.

Postad 14 February 2026 - 21:49

Exmag
  • Exmag
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Har byggt några hornhögtalare. Nackdelen är att horn inte riktigt passar som subba i en hemmabioanläggning. Nackdelen är också att basen blir så ren att man inte kan höra bastonerna men man känner i hela kroppen och så känner man att kläderna  på kroppen fladdrar som i en stormvind trotts att man inte kan höra en ren baston. Nackdelen är också att grejer som står på bokhyllan trillade ner på golvet. Jobbade som biografmaskinist och vi fick dolby stereo. Baxade jag ner två bashorn stora som två pianon. För att få ner undre gränsfrekvens jobbad elementen not en sluten låda. I biograflokalen som var 23 meter djup kunde man tydligt höra bastoner ner till strax över 20 Hz. Pratade med vår ljudtekningen som menade att ska man få ut en ren bas måste lyssningsrummet vara minst 20 meter djup så ljudvågorna har plats att klinga ut. 

Sitter man och lyssnar på musik på rimligt låg nivå och bashornet stängs av känns det som att all dynamik, rymd och djup försvinner.
När jag testade hornet skakade i stort sett allt i mitt hus. Efter en stund gick jag runt och ställde saker tillrätta igen.
Titta på en bra film är en ren fröjd med horn. Man både hör och känner basen. Jag vill inte kalla det för bas utan mer som djupa toner med detaljer i ljudet.
En jämförelse med en vanlig, relativt dyr, subbas blir man överraskad hur bra en vanlig subbas låter...tills jag sätter på hornet...

Postad 16 February 2026 - 10:38

Zymac
  • Zymac
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Intressant, vad använder du för slutsteg och lågpassfilter?

Postad 25 February 2026 - 10:27

Exmag
  • Exmag
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Intressant, vad använder du för slutsteg och lågpassfilter?

För tillfället väldigt enkel 2.1 förstärkare. Som namnet antyder sitter det tre slutsteg i förstärkaren. Delningsfiltret till basen är elektronisk och justerbar. Slutstegen är på 2x 90 Watt och 1x 120 Watt.

Postad 15 July 2026 - 09:17

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1056 inlägg
  • 0
Har du några mätningar?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.