Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Halo: Campaign Evolved (bra grafik)

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 July 2026 - 12:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12521 inlägg
  • 0

Testade lite igår, och måste säga att det är ett av de bästa UE5-spelen hittills, rent tekniskt då.

För det första, inget stutter på min burk iaf, och det är långt ifrån värstinggrejer (5900X, 4070 Ti Super 16GB, och 32GB RAM).

Kör 3440x1440. Spelet valde ultra preset och DLSS "ultra" (dvs quality). FPS ligger på 70-80, dvs ovanligt bra för ett UE5-spel.

Med DLAA ligger det runt 50-55. Fullt spelbart med VRR, men kanske mest användbart för screenshots haha.

Den enda nackdelen grafiskt är som vanligt med UE5... Film grain som inte går att stänga av, vilket gör bilden suddig.

För att lösa det, redigera (eller skapa) Engine.ini i denna mappen:

C:\Users\------\AppData\Local\Meteorite\Saved\Config\Windows

------ = Ditt användarnamn. Kolla i mappen Users för att se vilken det är.

Skapa mappen "Windows" i Config, om den inte finns redan.

I Engine.ini, lägg till detta:

[SystemSettings]
r.FilmGrain=0
r.Tonemapper.GrainQuantization=0
r.SceneColorFringeQuality=0

Spara den, och gör den skrivskyddad (viktigt).

Med filmgrain borta ser det ovanligt skarpt och rent ut för att vara UE5. Inte mycket RT-brus heller.

Bilderna är konverterade från JXR (HDR) till PNG med 48-bit färg. De visas rätt i macOS, iPhone och i Windows "Foton", men om de inte kan läsas korrekt blir det väldigt grådaskig bild.

Även när de visas rätt har de dessvärre tappat en hel del kontrast mot originalet dock.

Hursomhelst, här är några (Klicka på ladda full upplösning. Då blir kontrasten rätt):

Om de inte går att öppna i iOS, kopiera länken och klistra in i ny flik.

screenshot9.png screenshot10.png screenshot15.png

screenshot31.png screenshot27.png

edit:

Tyvärr verkar det vara suddigt och grötigt på alla konsoler förutom PS5 Pro, som kör PSSR:

DF säger det inte rakt ut, men det är ju tydligt (inte bara Youtube-komprimering):

https://www.youtube....h?v=WsDRmbnSHMs

Redigerat av Ageve, 29 July 2026 - 13:13.

Postad 29 July 2026 - 13:59

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10617 inlägg
  • 0
Film grain..... Jag kommer aldrig någonsin fatta grejen. Fungerar absolut uselt for film också men där förstår man ju det finns tekniska aspekter... Men för spelgrafik????

Postad 29 July 2026 - 14:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12521 inlägg
  • 0

Film grain..... Jag kommer aldrig någonsin fatta grejen. Fungerar absolut uselt for film också men där förstår man ju det finns tekniska aspekter... Men för spelgrafik????

Ja, om de tvunget vill ha grynig bild, så måste det iaf finnas en inställning för att stänga av det. Så dumt.

Extra illa blir det i kombination med låg intern upplösning, raytracing och uppskalning. Dessa tre ser man alltid på konsol, när spelen kör UE5.

Bara kolla Series X i performance mode i DF-klippet. Allt som rör sig i bilden skapar pixlig gröt. Blä...

Glömde nämna att motion blur är igång som standard med, men det går tack och lov att stänga av utan ini-fil. Det såg ut som om man var full med det på.

Redigerat av Ageve, 29 July 2026 - 15:07.

Postad 30 July 2026 - 17:04

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6916 inlägg
  • 0
Jag hatar chromatic aberration.🤮
Det är en artefakt som var vanlig, speciellt när dom filmade på de anamorfiska linser dom hade på 60-80 talet, men inget man ser så ofta nu förtiden. Så varför ska detta "cinematiska" otyg finnas i spel?

När det gäller spelet, så kunde dom självklart inte låta bli att slänga in ful å bitchig girl boss, som skryter om hur mycket bättre dom är. Tydligen är ett fortsatt krav i moderna spel. Och va har dom gjort med Cortana? Hennes personlighet har dom ju självklart justerat åsså. 😂

Grafiken är ju tekniskt snygg, men den där gamla sköna Halo känslan saknas. Sen finns det delar av gameplay, dialog och story, som dom ändrat. Ofta till det sämre. Men det är ju en smak sak iofs.

Får se om jag spelar klart det. För min del, så saknas "magin" 😥 Men så har man även spelat både originalet och den förra remastern, ett antal ggr för mycket kanske 😅

Postad 30 July 2026 - 19:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12521 inlägg
  • 0

Jag hatar chromatic aberration.
Det är en artefakt som var vanlig, speciellt när dom filmade på de anamorfiska linser dom hade på 60-80 talet, men inget man ser så ofta nu förtiden. Så varför ska detta "cinematiska" otyg finnas i spel?

Ja det är sanslöst att både det och filmgrain läggs på som standard. Dessutom var motion blur igång. Första intrycket var en suddig soppa, som så många UE5-spel. De har en 3D-motor kapabel att ge riktigt bra bild, och så lägger de på skit som saboterar det. Att försöka förstå hur de tänker där kanske är bortkastad tid haha. Det är väl bara någon som har bestämt att så ska det vara.

Inställningen med ini-filen ovan stänger av båda, och det är ju bara att se på mina bilder ovan vilken skillnad det gör. Skarp och detaljerad bild.

DF litar jag mindre och mindre på. De laddade precis upp en video där det syns massor av brus och eftersläp på vapnet osv, men han nämner ändå att man bör stänga av filmgrain. Uppebarligen har de inte gjort det i den testen, för så ser det verkligen inte ut då.

Visst, han testar med DLSS Balanced där, men ändå.

Här är en bild från videon iaf:

Sk-rmavbild-2026-07-30-kl-19-32-06.png

Redigerat av Ageve, 30 July 2026 - 19:35.

Postad 30 July 2026 - 19:48

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10617 inlägg
  • 1
Måste va inskrivet i något avtal med Sony eller något att det måste med för att få sälja på Playstation eller något. Enda förklaringen

Postad 30 July 2026 - 19:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12521 inlägg
  • 0

Måste va inskrivet i något avtal med Sony eller något att det måste med för att få sälja på Playstation eller något. Enda förklaringen

Eller så har de en sliten/trasig/feljusterad bildrörs-TV som referens. ;)

Bifogad fil  i-have-this-big-old-song-trinitron-but-it-seams-to-be-v0-wmzhn4wc3v2b1.jpg   59.8K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 30 July 2026 - 19:55.

Postad 30 July 2026 - 20:09

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6916 inlägg
  • 1
Haha, ja så sliten va tuben i mitt gamla arkadkabb 🤣

Btw alternativ till DF:
https://youtu.be/gfn...YnDV1ApgZRXrDml

Börjar komma mer å mer såna kanaler nu.
Är typ bara DF Retro jag fortfarande kollar på emellanåt.

Redigerat av Svante Skoog, 30 July 2026 - 20:12.

Postad 30 July 2026 - 21:03

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12521 inlägg
  • 0

När det gäller spelet, så kunde dom självklart inte låta bli att slänga in ful å bitchig girl boss, som skryter om hur mycket bättre dom är. Tydligen är ett fortsatt krav i moderna spel. Och va har dom gjort med Cortana? Hennes personlighet har dom ju självklart justerat åsså.

Grafiken är ju tekniskt snygg, men den där gamla sköna Halo känslan saknas. Sen finns det delar av gameplay, dialog och story, som dom ändrat. Ofta till det sämre. Men det är ju en smak sak iofs.

Aha, det är därför alla verkar hata det. 

Är inte tillräckligt insatt för att veta exakt hur spelet ska vara, men spelade det faktiskt vid release på PC. Vill minnas att det kom samtidigt som Xbox-versionen.

Testade det igen häromdagen i Xemu, och spelade ett par timmar. Det nya är ju samma typ, fast med ja haha... lite bättre grafik osv.

I remaken har de varit lata och gjort förrenderade cutscenes, även om spelmotorn kan leverera den grafiken i realtid. De kanske ville vara helt säkra på att ingen skulle kunna stänga av film grain osv där haha...

I det gamla hade förrenderade klipp tvärtom behövts. Det ser rejält B ut, men det gjorde ju andra spel med på den tiden. Half-Life 2 var revolutionerande, men det kom ett par år senare.

Redigerat av Ageve, 30 July 2026 - 21:07.

Postad 30 July 2026 - 21:59

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10617 inlägg
  • 0
Nä men seriöst det är för många lir som har exakt de filtrena för att det ska va en slump.

Motion blur och depth of field är också något som direkt stängs av. Motion blur kanske hjälper vissa med anlag för åksjuka förvisso.

Minns inte om jag lirade det på pc eller kanske xbox one eller 360 kul var det iaf. Vr version hade man slagit till på.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.