quote:Originally posted by richmoijn
jag lirade lite kort med polarna för någon dag sedan och drog in fyrtal samt straight flush under ett och samma chicagospel...
fy fan va stolt jag blev med tanke på sannolikheten för en sån sak!
ska tilläggas att jag ändå inte vann... är det sant att en straight flush bara ger 9 poäng!?!
Jag ska försöka besvara din fråga så gott jag förmår. Först och främst vill jag taga tillfället i akt och gratulera dig till dina relativt ovanliga, men dock inte osannolika "händer", om det något slarviga uttrycket ursäktas.
I just kortspelet "Chicago", kan poängen tolkas godtyckligt beroende på sällskapet som utövar tidsfördrivet, och ska vi ta ett vanligt exempel så kan vi ju måla upp det på följande vis:
1.straight flush - 8 poäng
2.fyrtal - 7 poäng
3.kåk - 6 poäng
4.färg (flush) - 5 poäng
5.stege (straight) - 4 poäng
6.triss - 3 poäng
7.två par - 2 poäng
8.par - 1 poäng
När vi betraktar ovanstående lista över poäng kan vi, utifrån reglernas perspektiv, nog inte förneka att den bär på en del rimlighet, inte sant? Därmed anser jag mig kunna påstå att dina kamraters val att ge dig nio poäng för din färgstege inte bara var skälig, utan också tämligen generös. Nu har jag undvikit att ta upp vad man ska erhålla för poäng vad gäller royal straight flush, i och med att åsikterna därom går isär till den grad att jag inte känner mig rustad att ge mig in i en dylik debatt. Jag tog mig friheten att hänvisa till en av de vanligare listor jag känner, om några finner den felaktig eller har andra förslag, tveka inte att låta tangenterna spela.
Bästa hälsn.
s.comfort