Har ett litet problem. När jag kopplar in TV:n och datorn till min stereoförstärkare (Technics SA-EX100) så blir det ett brummande ljud. Det måste vara nån ström som läcker eller så. Om jag kopplat ur kabel-tv sladden ur tv:n så försvinner störningen. Saken är den att jag har en ganska lång antennkabel som går ner till ett uttag hos morsan. Nu kör jag med en gammal nätverkskabel som tv-kabel (coax). Kan det vara att det är en dålig antennkabel som gör att det blir störningar i ljudet? Om man har lång kabel (ca 50m) ska jag ha nån förstärkare eller specialkabel för att det ska fungera bra?
Postad 25 June 2003 - 19:53
Vet inte om detta är fel forum, men jag chansar.
Har ett litet problem. När jag kopplar in TV:n och datorn till min stereoförstärkare (Technics SA-EX100) så blir det ett brummande ljud. Det måste vara nån ström som läcker eller så. Om jag kopplat ur kabel-tv sladden ur tv:n så försvinner störningen. Saken är den att jag har en ganska lång antennkabel som går ner till ett uttag hos morsan. Nu kör jag med en gammal nätverkskabel som tv-kabel (coax). Kan det vara att det är en dålig antennkabel som gör att det blir störningar i ljudet? Om man har lång kabel (ca 50m) ska jag ha nån förstärkare eller specialkabel för att det ska fungera bra?
Postad 25 June 2003 - 19:57
Klassiskt problem: Jordbrum, sök på forumet,
Botas med hjälp av en galvanisk avskiljare som kan köpas på lite olika ställen, bl.a. Elfa. Även din lokala TV-handlare borde kunna hjälpa till.
Botas med hjälp av en galvanisk avskiljare som kan köpas på lite olika ställen, bl.a. Elfa. Även din lokala TV-handlare borde kunna hjälpa till.
Postad 25 June 2003 - 21:08
Det är med största sannolikhet det där jordbrummer jag har. Hur ser det där filtret ut? Tänkte gå ner i källaren och se om vi har nåt sånt, annar blir det till att strypa comhem!
Postad 26 June 2003 - 16:20
Spannen, använd [url="http://"https://www.minhembio.com/forum/search.asp"]sökfunktionen[/url] här på forumet och sök på ordet jordbrum och inlägg skrivna av mig, så kommer du hitta lösningen på ditt problem samt vilka åtgärder du kan ta och vilka åtgärder hyresvärden skall stå för (förutsatt att du bor i en hyreslägenhet), för att lösa problemet med jordbrum.
Lycka till.
Lycka till.
Postad 26 June 2003 - 17:46
C-Quence: tack 
Har redan sökt, och läst in mig i ämnet. Ringde faktiskt nyss till comhem (i egenskap av fastighetsägare, som min mor är). Och först vägrade de hjälpa mig, de sa att det berodde på min utrustning och inte deras kanalutbud. Men jag förklarade för dem att det är ett känt problem, och hon fick gå iväg och fråga, sen kom hon tillbaks och erkände att det var ett känt fel. Men hon var inte säker på om det var tillräckligt för att skicka ut tekniker. Vilken ###### service va?
Det får väl bli att skicka efter ett filter från ljudmakare,
Tack för er hjälp iallafall
Har redan sökt, och läst in mig i ämnet. Ringde faktiskt nyss till comhem (i egenskap av fastighetsägare, som min mor är). Och först vägrade de hjälpa mig, de sa att det berodde på min utrustning och inte deras kanalutbud. Men jag förklarade för dem att det är ett känt problem, och hon fick gå iväg och fråga, sen kom hon tillbaks och erkände att det var ett känt fel. Men hon var inte säker på om det var tillräckligt för att skicka ut tekniker. Vilken ###### service va?
Det får väl bli att skicka efter ett filter från ljudmakare,
Tack för er hjälp iallafall
Postad 27 June 2003 - 00:08
Problemet är känt, ja, och enligt com hems riktlinjer så skall centralantennen (TV/radio) vara galvaniskt avskilt från fastighetsnätet (el).
Men återkom gärna när du införskaffat ett filter och berätta hur det gått.
Men återkom gärna när du införskaffat ett filter och berätta hur det gått.
Postad 28 June 2003 - 12:56
har beställt ett filter från ljudmakarna.se nu.
Dock ringde jag ju som sagt comhem och anmälde felet.
Idag blev jag uppringd och hon ville informera att om det inte var något "fel" i comhems installation så skulle jag bli debiteringsskyldig på minst 500kr.
Eftersom jag har dragit en massa "ghetto" kablar runt om i huset varav en går i luften mellan två hus så är jag nästan säker på att de bara skulle säga att det var kablarnas fel, så jag tog bort min anmälan för säkerhets skull. Ett filter för 300kr är ju billigare. Jag återkommer med resultat iallafall!
Dock ringde jag ju som sagt comhem och anmälde felet.
Idag blev jag uppringd och hon ville informera att om det inte var något "fel" i comhems installation så skulle jag bli debiteringsskyldig på minst 500kr.
Eftersom jag har dragit en massa "ghetto" kablar runt om i huset varav en går i luften mellan två hus så är jag nästan säker på att de bara skulle säga att det var kablarnas fel, så jag tog bort min anmälan för säkerhets skull. Ett filter för 300kr är ju billigare. Jag återkommer med resultat iallafall!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?