Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kan man bygga högtalare i PVC-rör?

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 August 2003 - 14:15

Unregistered0be31fcd
  • Unregistered0be31fcd
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Ska bygga mina första högtalare. Det ska bli ett par surroundhögtalare med omnipolära egenskaper som beskrivs i en tråd i detta forum.

Har en idé om att bygga i avloppsrör av PVC-plast med 160 mm ytterdiameter. Innerdiametern är ca 148 mm.

Bas/mellanregistret ska sitta uppåtriktat.

Går det över huvud taget att få ett bra ljud i ett sådant rör eller blir det nån konstig resonansfrekvens med ett hölje av hårdplast? Kan man dämpa resonansfrekvensen med någon typ av blymatta eller dylikt?

Nån som provat?

Redigerat av Unregistered0be31fcd, 23 August 2003 - 14:17.

Postad 24 August 2003 - 06:04

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0
Borde funka rätt så bra med ett sådant rör. Ett annat alternativ är rör i papp som används för gjutning med betong.

Tror inte det lär dyka upp alltför elaka resonanser med alla typer av lådor trivs bra av att styvas upp lite. Blymatta är rätt så trevlig att arbeta med. Tänk bara på att kompensera för volymen som försvinner när du tillsätter mattan.

Lycka till med bygget.

Mvh // Mattias S

Postad 25 August 2003 - 18:15

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
Fungerar utmärkt att använda pvc-rör, kolla in dessa, ett par jag byggde för typ hundra år sen...., väger dock runt 50 kilo...

Postad bild

Postad 25 August 2003 - 18:51

Unregistered0be31fcd
  • Unregistered0be31fcd
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Häftigt!

Velar lite fram och tillbaka hur stort rör jag ska bygga i. Det finns ju som sagt papprör man gjuter betong i också. 160 eller 200 mm, det är frågan.

Det beror förståss på vilka element man väljer, 5,25 eller 6,5". Med 6,5" element behövs ju större volym men i gengäld får man bättre bas..

Diskanterna har jag i alla fall bestämt mig för..

Det här med klangmatchning med frontarna är nog lite överkurs tror jag. Mina öron hör nog inte det i alla fall!

Vad kan man få för bra 5,25 el. 6.5" för ca en femhundring styck?

Redigerat av Unregistered0be31fcd, 25 August 2003 - 18:52.

Postad 25 August 2003 - 19:15

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
En variant för att garantera att det blir sabilt är att montera 2 st koncentriskt och fylla med sand då kommer papprör att fungera fint... om sanden är torr

Postad 26 August 2003 - 11:32

Unregistered6ed05d64
  • Unregistered6ed05d64
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Fungerar utmärkt att använda pvc-rör, kolla in dessa, ett par jag byggde för typ hundra år sen...., väger dock runt 50 kilo...

Postad bild

Jäklit snygga högtalare..............Snacka om WOW effekt.

Hur låter dessa ståtliga pjäser?

Mvh

Igge

Postad 26 August 2003 - 16:40

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Att placera ett högtalarelement mitt på ändan på en cylinder är inte alls bra ur diffraktionssynpunkt. Det är samma avstånd från elementet till alla kanter vilket gör att det blir kraftiga variationer i frekvensresponsen från högtalaren.

Bättre att placera elementet på rörets långsida...

Thomas

Postad 26 August 2003 - 18:02

Unregistered0be31fcd
  • Unregistered0be31fcd
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Hur kommer det sig att denna funkar då? Gör det stor skillnad ur diffraktionssynpunkt att högtalaren är åttkantig istället för rund? Tänkte att jag skulle ge mig på att kopiera detta bygge till en viss del, men bygga i rör för att det verkar lättare, smidigare och billigare!

http://www.visaton.c..._bbildgrosz.htm

Redigerat av Unregistered0be31fcd, 26 August 2003 - 18:37.

Postad 26 August 2003 - 20:31

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Om du kan göra röret som en stympad kon blir det mkt bättre, åtminstone längst upp. Åttkantig är något bättre än rund. Eller placera elementet icke-centrerat på ändan på röret, om röret har större diameter än elementet. Då blir det olika avstånd till kanten, och diffraktionseffekten smetas ut.

Thomas

Postad 26 August 2003 - 20:35

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Ett annat problem med rör är att det blir starkare stående vågor inuti röret pga av diametern är konstant i ett rör. En kon blir bättre, om det går att hitta nåt sånt.

T

Postad 26 August 2003 - 21:48

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
Thomas A....., enligt alla dina teorier skulle då mina skapelser låtit total katastrof...., faktum är att dom fortfarande är en av dom mest välljudande högtalare jag byggt. Rören är förskjutna i djupled (tidskompensation), dessutom är rören i princip i samma diameter som elementen (mellan och diskant). Basen är inte speciellt känslig för "diffraktionseffekten".
Inuti basdelen sitter dessutom förstärkningsringar på "snedden" som bryter luftrörelserna.
Har kört jämnförelse med kompisens stora Infinity Kappa-nånting med dubbla 12" basar. Till och med han fick erkänna att dessa lät bättre. I alla register.
Och resonansproblem kan vi glömma direkt, med den vikten och 2 cm massiv Pvc...

Enligt fysikens lagar ska inte en humla kunna flyga heller......

Postad 26 August 2003 - 22:32

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Mongo,

Har du en mätning på dem? Jag sade i min post att det blir kraftiga frekvensvariationer, inte hur de subjektivt låter... :angry: Tycker du att de låter bra så är de bra för dig, men jag skulle inte göra sådana skapelser. Dessutom är det inte mina teorier, det är många högtalarkonstruktörer som vet detta. Olsen är en referens, minns inte exakt referens. Annars se

http://www.speakerde...understand.html

Figur 3 och 4. Där visas frekvensresponsen när ett element placeras på ändan av en cylinder. Nu är dina cylindrar mindre i diameter än dessa exempel, skillnaden blir att diffraktionen och frekvensvariationen sker något högre upp i frekvens.

Manualen för baffle diffraction simulator på

http://www.pvconsult...downloadbds.htm

innehåller en del också.

Thomas

Postad 26 August 2003 - 23:01

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Kan inte något om fysiken till detta, men titta på tex på svs subbar i rör
dom krossar ju allt motstånd! Är det kanske bara vid högre hz som det sämre?

Postad 27 August 2003 - 09:09

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Det är bara mellanregister och diskant som det gäller.

Thomas

Postad 30 August 2003 - 18:21

Unregistered0be31fcd
  • Unregistered0be31fcd
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
:blink:

Verkar mycket svårt det här..

Trist att det ska uppstå stående vågor i cylindrar! Att få tag i en kon är ju inte lika lätt... men en vägkon kanske funkar? :D :D

Skämt åt sido - finns det inget sätt att förhindra att en stående våg uppstår i en cylinder (med stoppning el. liknande)? Uppstår den även om elementet är placerat ickecentrerat?

I vilken ända börjar man när man ska bygga högtalare? Jag VILL ju bygga i en cylinder har jag fått för mig men hur ska jag gå vidare?

Det verkar som detta kommer att bli ett riktigt budgetbygge bara för att prova på att bygga ett par högtalare över huvud taget.

Är det då bara att betställa ett par element, vilka som helst (funderar på dessa: http://www.ljudia.se.....29 &cart_id=)

Hur vet man sedan vilka diskanter som passar till, samt vilket filter man ska tillverka/köpa? :lol: Det går väl inte att konstruera ett filter så att man kan ha 8 ohm på diskanten å 4 ohm på mellanregistret?

Mongo du skriver att du numera bara använder seriefilter. Vad är det? Vad skiljer dem från vanliga filter. Är det genom modofiering av dem som du gör de sista finjusteringarna när bygget är klart?

Kan man tillverka ställbara filter av något slag?

:D

Redigerat av Unregistered0be31fcd, 30 August 2003 - 19:49.

Postad 01 September 2003 - 21:49

Unregistered642c6f16
  • Unregistered642c6f16
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Riktigt bra designeidé med en rund högtalare på höjden!

Borde man inte kunna lösa diffraktionsproblemen genom att använda ett fyrkantigt rör inuti ett runt? T ex ett innerrör av mdf som man rundar hörnen på yttersidan.
Nackdelen skulle iofs vara att en del av rörets volym går förlorad samt att man antingen får gå upp i rördiamater eller ner i elementdiameter.

Blev lite sugen på att bygga sådana högtalare även om de inte passar in hos mig... Men det vore jäkligt läckert!

Postad 02 September 2003 - 11:28

Unregistered35b9f53f
  • Unregistered35b9f53f
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Roliga h-talare i rören det där!
Mongo, en humla använder en annan teknik då den flyger och kan visst flyga. Tryck något väldigt platt mot bordet och lyft (bildar ett sug) voilá. :D

Postad 04 September 2003 - 06:47

Unregisteredfc3b45a2
  • Unregisteredfc3b45a2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
Helt klart Roliga projekt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.