Verkar mycket svårt det här..
Trist att det ska uppstå stående vågor i cylindrar! Att få tag i en kon är ju inte lika lätt... men en vägkon kanske funkar?
Skämt åt sido - finns det inget sätt att förhindra att en stående våg uppstår i en cylinder (med stoppning el. liknande)? Uppstår den även om elementet är placerat ickecentrerat?
I vilken ända börjar man när man ska bygga högtalare? Jag VILL ju bygga i en cylinder har jag fått för mig men hur ska jag gå vidare?
Det verkar som detta kommer att bli ett riktigt budgetbygge bara för att prova på att bygga ett par högtalare över huvud taget.
Är det då bara att betställa ett par element, vilka som helst (funderar på dessa:
http://www.ljudia.se.....29 &cart_id=)Hur vet man sedan vilka diskanter som passar till, samt vilket filter man ska tillverka/köpa?

Det går väl inte att konstruera ett filter så att man kan ha 8 ohm på diskanten å 4 ohm på mellanregistret?
Mongo du skriver att du numera bara använder seriefilter. Vad är det? Vad skiljer dem från vanliga filter. Är det genom modofiering av dem som du gör de sista finjusteringarna när bygget är klart?
Kan man tillverka ställbara filter av något slag?
Redigerat av Unregistered0be31fcd, 30 August 2003 - 19:49.